معایب های جبران ناپذیر و ترک خود ارضایی در پسران

معایب های جبران ناپذیر و ترک خود ارضایی در پسران

خودارضایی چگونه ترک شود ؟ 

 

متاسفانه پسران جوان پس از رسیدن به سن بلوغ با دمای بالا زندگی می‌کنند و همین باعث می‌شود تا پسر استمناء کند . 

 

یک عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری- مامایی دانشگاه شاهد با بیان این که آنورگاسمی یکی از مهم ترین عوارض خودارضایی در دختران هست تاکید کرد:« مقدور هست این افراد در دوره مجردی با خودارضایی بتوانند نیازهای جنسی خودرا برآورده کنند اما درآینده رضایتمندی جنسی درزندگی مشترک و لذت به ارگاسم رسیدن با همسر خودرا از دست خواهند داد.»

 

در پسران

۱- مرحله مشکل ساز «Problematic»

 

سایت تالاب , در افرادی که مدتی هست گرفتار خودارضایی بیمارگونه و به شکل  اعتیاد شده اند«هر روز بیش از ۱تا ۲بار» ، زودرس ترین عوارض ناشی‏ از خودارضایی بسیار چندان عبارت هست از:

 

الف. خستگی و کوفتگی «Fatigues/Tiredness»،
ب. عدم تمرکز حواس «Lack of concentration»،
ج. ضعف حافظه «Poor memory»،
د. اضطراب و اضطراب «Stress/Anxiety».

 

۲- مرحله گرفتاری شدید «Severe»
بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن هست که شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله اول هست و فرد حتی در روز ۳ تا ۴ بار استمناء می‌کند  ودر نتیجه عوارض شدیدتری ظاهر شده هست:

 

الف. خستگی و کوفتگی «Fatigues/Tiredness»،
ب. نوسان خلق یا تغییرات سریعا خلقی «Mood swings»،
ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجی « Irritability»،
د. کمردرد «Lower back pain»،
ه. نازک شدن موها «Thinning hair»،
و. ناتوانی جنسی زودرس در جوانی «Youth impotence»،
ز. بی‏خوابی یا بدخوابی و مشکلات نمونه «Insomnia/Sleep problem».

 

 

۳- مرحله گرفتاری بسیار شدید یا حالت اعتیاد «Addictive»
بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن هست که شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله دوم هست و فرد حتی در روز ۵ بار استمناء میکند  ودر نتیجه عوارض بسیار شدیدتری ظاهر شده هست:

 

الف. خستگی و کوفتگی «Fatigues/Tiredness»،
ب. ریزش شدید موها «Severe hair loss»،
ج. تارشدن دید چشم‏ها «Blurred vision»،
د. وز وز گوش «Buzzing in the ears»،
ه. انزال زودرس و غیرارادی یا خارج شدن منی به صورت قطره قطره « prematurelyEjaculation»،
و. درد کشاله ران و ناحیه تناسلی «Groin/Testicular pain»،
ز. دردهای قولنجی در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه « the pelvic cavity or tail bonePain or cramps in».

 

عواض خود ارضایی:

در دانش دکتری، روال پیدایش علایم یک مریضی و چگونگی بروز عوارض و نشانه‏ هاي کلینیکی، در تشخيص هر چه بیشتر یک مریضی بسیار مهم هست و می‏تواند دکتر را در تشخیص و درمان بهتر مریضی و مریض را در جلوگیري کمک کند.

 

به گزارش تالاب به این علت مناسب هست درمورد نحوه پیدایش بعضی از عوارض خود ارضایی که در بالا به آن اشاره شد بیشتر توضیح داده شود تا خواننده عزیز با روال پیدایش این عوارض، یا به اصطلاح پاتوفیزیولوژی «Pathophysiology» آن آشنا شود.

 

 

۱- خستگی و کوفتگی:
انقباض شدید و یک مرتبه تمام عضلات بدن در جریان انزال «ارگاسم یا بحبوحه لذت جنسی»، باعث مصرف سریعا مواد خوراکی ذخیره شده در عضلات و بطور زیاد کاهش گلیکوژن «ماده اصلی ضروری برای ساخت انرژی عضلانی» می‏شود. خستگی عضلانی تقریبا با سرعت تهی شدن عضلات از گلیکوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگی بیشتر هست .

 

در خودارضایی بسیار چندان و بیمار گونه، بعلت انقباض‏هاي مکرر عضلات بدن، ذخایر گلیکوژن عضلات به سرعت تمام می‏شود و خستگی و کوفتگی همه ی وقت از عوارض بدیهی آن هست.

 

 

۲- ریزش مو:
خودارضایی شدید و بیمارگونه تدریجی با تغییرات هورمونی و شیمیایی که در بدن ایجاد می‏کند، باعث افزایش هورمون جنسی مردانه؛ یعنی، تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون «DHT=Dihydrotestosterone» می‏شود که از عواقب بالا بودن ماده DHT در خون، ریزش موها و تاسی و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشی ازآن در پیری هست.

 

 

۳- تاری دید :
خود ارضایی مکرر و بیمار گونه و اعتیادی  باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی پاراسمپاتیک و افزایش تخلیه اَسِتیل کولین «Acetyle Choline» از انتهای این رشته ها در مغز می‏گردد که این خود باعث پاره‏اي از عوارض جسمانی و روانی، چون حواس‏پرتی «Absentmilndedness»، کمی حافظه «Memory»، عدم تمرکز حواس، سیاهی رفتن چشم ودر انتها تاری دید می‏شود. تمام این علامت‏ها ناشی از تغییر تراز میزان مواد شیمیایی موجود در مغز هست که بین سلول‏هاي عصبی رد و بدل می‏شود و انتقال پیام‏هاي گوناگون را بر عهده دارد.

 

بعضی نیز بر این اعتقاد‏اند که علت بروز اختلالات مغزی «مثل حواس پرتی، عدم تمرکز حواس و کاهش حافظه» ناشی از ظرفیت عظیمی از انرژی بدن هست که در انزال هاي مکرر دریک روز ، تخلیه شده و هدر می‏رود؛ زیرا مایع منی شامل مقدار بسیار زیادی DNA «هسته ۴۰۰-۳۰۰، اسپرمی که در هر انزال خارج می‏شود»، RNA آنزیم‏ها، پروتئین‏ها، مواد قندی، لسیتین «Lecithin»، کلسیم، فسفر، نمک‏هاي بیولوژیک، تستوسترون و… هست. این ذخایر عظیم انرژی – که باید در بدن برای رشد و تقویت بخش‏هاي گوناگون مورد بهرهگیری قرار گیرد – بیهوده و بطور مکرر ازبدن خارج می‏شود و هر کدام عوارضی رابه دنبال می‏آورند.

 

برای مثال از آنجا که سلول‏هاي خونی و پلاکت‏ها در مغز استخوان‏ها ساخت می‏شود و به تکامل نهایی می‏رسد و برای ساخت آن ها نیز انرژی بسیار زیادی مورد نیاز هست؛ در افراد گرفتار خودارضایی، تکامل مغز استخوان ودر نتیجه ساخت سلول‏هاي خونی با مشکل روبه‌رو شده و منشأ کم خونی، ضعف و خستگی دراین افراد هست. نیز دفع فسفر و لیستین بیش از حد توسط انزال‏هاي مکرر، باعث کاهش ذخایر این مواد می‏شود که مواد حیاتی برای سلامتی سلول‏هاي عصبی میباشند ودر نتیجه اختلال عملکرد سیستم عصبی، مثل حواس پرتی، عدم تمرکز حواس و… بروز خواهد کرد.

 

۳- آسیب‏هاي روحی و روانی‏
ضعف حافظه و حواس‏پرتی، اضطراب، منزوی شدن و گوشه‏گیری، افسردگی، بی‏نشاطی و لذت نبردن از زندگی، پرخاشگری، بداخلاقی و تندخویی، کسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اطمینان به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان برون دادهای روانی و روحی خودارضایی بیمارگونه و به شکل اعتیادی هست. شرح پاره‏اي از این موارد در مباحث قبل روشن شد.

 

 

۴- آسیب‏هاي اجتماعی‏ :
ناسازگاری خانوادگی، بی‏ سرو شدن به همسر و ازدواج  ، ناتوانی در تماس با جنس مخالف و همسر«استمناء بعد از ازدواج »، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکی، شرافت و جایگاه اجتماعی، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگی مشترک‏ جهت آگاهی بیشتر

 

 

راه‏هاي درمان‏ برای اعتیاد بخود ارضایی بیمار گونه:
۱- اولین گام برای درمان خود ارضایی بیمار گونه ، اعتقاد و ایمان به درمان‏ پذیری آن و دوری از یأس و ناامیدی هست. اما رسیدن به نتیجه و ایجاد هر گونه تغییر و دگرگونی نیازمند گذشت دوران، انتخاب راه صحیح و به کارگیری دقیق دستورها هست. اگرچه ترک اعتیاد و عادتِ نامطلوب، در دورانِ کوتاه بدون راهنمای کارآزموده و دلسوز، امکان ندارد. از همه ی این‌ها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش کلیدی و محوری را اجرا می‏کند. درمان و چاره جویی باید منطبق بر خواست فرد باشد؛ زیرا تا وقتی که او نخواهد، می‏توان با قاطعیت گفت که درمان نخواهد شد.

 

بنابر این بیمار اگر بخواهد، می‏تواند بر مریضی اش غلبه کند و جمله مشهور «خواستن توانستن هست»، عین حقایق هست. اراده بعنوان نهالی هست که باید آنرا پرورش داد تا به مرحله خودشکوفایی و ثمردهی برسد؛ به عبارت دیگر، اراده تقویت شدنی و پرورش یافتنی هست و راه پرورش و تقویت آن این هست که برخلاف سرو خود، اندک اندک به رویارویی با ایک اعتیاد  برخیزد تا پس از مدتی لذت توانستن را بچشد

 

 ۲- تلاش برای تقویت اراده از گام‏هاي مهم در امر التیام هست. نگویید اراده از ما سلب شده هست! مقدور هست اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمی‏رود. نشانه این که هنوز اراده باقی هست، این هست که شخص این عمل را در حضور دیگران ودر هر شرایطی انجام نمی‏دهد. برای تقویت اراده، راه‏هاي زیادی توصیه شده که از جمله انها القا بخود هست‏

 

 ویکتور پوشه – روان شناسِ فرانسوی – می‏گوید: افراد مبتلا به این استمناء بیمار گونه و اعتیادی ، هر روز به دفعات گوناگون با تمرکز فکر بخود بگویند: «من به خوبی قادرم این اعتیاد را از خود دور کنم، من قادرم». تکرار این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد.

پل ژاگو بر آن هست که: «القا، قبل از خواب نیز مؤثر هست»

 

 ۳- سعی شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد متداول پر نباشد.

 

 ۴- از پوشیدن لباس‏هاي تنگ و چسبان اجتناب گردد.

 

 ۵- از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏ها و عکس هاي تحریک کننده، خودداری شود

 

 ۶- از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی‏هاي تحریک‏ کننده و فکر کردن دراین امور، دوری شود.

 

 ۷- از خوردن مواد خوراکی محرک، مثل خرما، پیاز، فلفل، تخم ‏مرغ، گوشت قرمز و غذا هاي پرچرب – اجتناب و به میزان ضرورت بسنده شود.

 

۸- قبل از خواب مثانه تخلیه شود.

 

 ۹- از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز شود «به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن».

 

 ۱۰- از دست‏ ورزی با اندام جنسی، باید اجتناب نمود ودر هیچ شرایطی، نباید دست‏ ورزی کرد!

 

 ۱۱- هرگز نباید به رو خوابید.

 

 ۱۲- به غرض تخلیه انرژی – زاید بدن، بطور منظم و چندان باید ورزش کرد.

 

 ۱۳-  برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن رابا مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و … پر کند.

 

 ۱۴- سعی کنید کمتر در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران باشید.

 

 ۱۵- هرگاه  مورد هجوم افکار جنسی واقع شدید، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود رابه کاری سرگرم کند. دراین اساس گفت‌وگو با رفقا، مشارکت در برنامه هاي جمعی  بسیار خوب هست.

 

جدیدترین مطالب سایت