موسیقی گوش کنید و آرامش را به خود هدیه دهید

موسیقی گوش کنید و آرامش را به خود هدیه دهید

فواید گوش دادن به موسیقی 

موسیقی یکی از نوازه هاي ناب برای گوش دادن هست و اگر بدانیم چه موسیقی هایي را گوش کنیم حتما به آرامشی دست نیافتنی خواهیم رسید .

 

به گزارش تالاب اگر عاشق شنیدن موسیقی هستید، پس شما هم از جرگه‌ي خواص هستید. چارلز داروین زمانی خاطرنشان کرد، «اگر به من فرصت زندگی دوباره داده می‌شد، قانونی وضع می کردم برای آن که دست‌کم یکبار در هفته شعری بخوانم و آهنگی بشنوم.» آلبرت اینیشتن گفته بود، «اگر فیزیک‌دان نمی شدم، احتمالا موسیقی‌دان می شدم.» و جیمی هندریکس موسیقی را «آیین» خود نامیده هست.

 

من همۀ وقت مسحور کسانی بوده‌ام که میتوانند بخوانند و گیتار بزنند. دختری جوان که بودم، تا نیمه‌هاي شب در اتاق‌ام به موسیقی شاعر-خواننده‌ها گوش می‌دادم. نوجوانی سرکش که بودم، هر وقت کارِ منزل داشتم خودم را در منزل با موسیقی راک‌ان‌رول کیفور میکردم. بعدش همۀ وقت احساس فوق‌العاده‌اي داشتم- و حالا علت‌اش را می‌فهمم.

 

پژوهش‌هاي اخیر نشان میدهند شنیدن موسیقی سلامت ذهنی آدم را بهبود می‌بخشد و سلامت جسمی را به طرز عجیب و حیرت‌انگیزی تقویت می کند. اگر یکی دو جلسه موسیقی کار کنیم، این امر به افزایش آی.کیو کمک میکند و حتا در کهنسالی هم ما را باهوش نگه می‌دارد. در این‌جا ۱۵ مزیت حیرت‌انگیزِ علمی و ثابت شده‌ي شیفته‌ي موسیقی بودن را به شما معرفی می کنیم.

موسیقی گوش کنید و آرامش را به خود هدیه دهید

۱. موسیقی شما را شادتر می‌کند

«من به خاطر اینکه میخوانم شاد نیستم؛ به خاطر این شاد هستم که می خوانم.» – ویلیام جیمز

 

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند وقتی به موسیقی‌اي که دوست دارید گوش میدهید، ‌مغزتان دوپامین ترشح میکند؛ انتقال‌دهنده‌ي عصبی «حالت سرخوشی». والوری سلیم‌پور، عصب‌شناس دانشگاه مک‌جیل، به هشت دوستدار موسیقی، بعد از شنیدن موسیقی مورد علاقه‌ي‌شان، یک ماده‌ي رادیواکتیوی تزریق کرد که به گیرنده‌هاي دوپامین متصل می شود.

 

یک پِت‌اسکن «PET scan» نشان داد که میزان زیادی دوپامین ترشح می شود، که به لحاظ زیست‌شناختی موجب میشود شرکت‌کنندگان احساساتی مثل خوشحالی، وجد، و لذت داشته باشند.

 

پس، بار دیگر که به تقویت عاطفی نیاز داشتید، به مدت ۱۵ دقیقه به آهنگ مورد علاقه‌ي‌تان گوش بدهید. تمام کاری که برای طبیعی حال‌کردن باید انجام داد همین هست!

 

۲. موسیقی عملکرد دویدن را تقویت می‌کند

«اگر آدم‌ها بخواهند برداشتی از موسیقی من داشته باشند، باید این‌ «انگیزه» باشد که هرچیزی-مادامی که روی آن کار کنید و پا پس نکشید- شدنی هست.» – امینم

 

مارسلو بیگلیاسی و همکارنش دریافتند که دوندگانی که به موسیقی انگیزه‌بخش ملایم یا تند گوش می دهند ۸۰۰ متر اول دویدنشان را از دوندگانی که به موسیقی آرام گوش میدهند یا اصلا بدون گوش دادن به موسیقی می‌دوند، سریع‌تر به اتمام میرسانند. اگر می خواهید دویدنتان را به بحبوحه برسانید، به آهنگ‌هایي گوش بدهید که برای‌تان الهام‌بخش میباشند.

 

۳. موسیقی استرس را کم می‌کند و سلامت را بهبود می‌بخشد

«من فکر می کنم موسیقی به خودی خود شفابخش هست. فوران هیجان آدمی هست. چیزی هست که همۀ‌ي ما شیفته‌اش هستیم. فارغ از فرهنگی که به آن تعلق داریم.» – بیلی جوئل

 

شنیدن موسیقی‌اي که از آن لذت می برید سطح هورمون استرس-کورتیزول- را در بدن‌تان کاهش می دهد، که تاثیرات استرس مزمن را خنثی می کند. این یافته‌ي مهمی هست چون استرس عامل ۶۰ درصد از تمام مریضی‌ها و امراض ما هست.

 

یکی از مطالعات نشان داده هست که اگر آدم‌ها از طریق نواختن سازهای کوبه‌اي و خواندن به صورت فعالانه در تولید موسیقی شرکت کنند، سیستم ایمنی‌شان حتی از زمانی که به صورت گذرا موسیقی گوش کنند بیش‌تر تقویت میشود.

 

برای حفظ سلامت و آرامش در طول روز، رادیو را روشن کنید. برای آن‌که نهایت بهرهگیری‌ي شفابخش را از آن ببرید مطمئن شوید همراه آن آهنگ میخوانید و با ضرب‌آهنگِ آن پای‌تان را به زمین می‌کوبید.

موسیقی گوش کنید و آرامش را به خود هدیه دهید

۴. موسیقی کمک می‌کند بهتر بخوابید

«موسیقی غبار زندگی روزمره را از روح آدمی می‌زداید.» – برتولد اوئرباخ

 

بیش از ۳۰٪ امریکایی‌ها از بی‌خوابی رنج میبرند. مطالعه‌اي نشان داد دانشجویانی که ۴۵ دقیقه پیش از به رختخواب رفتن موسیقی کلاسیک آرامش‌بخش گوش می دهند به‌طور قابل ملاحظه‌اي بهتر از دانشجویانی می خوابند که به یک کتاب صوتی گوش می دهند یا چیزی متفاوت از برنامه‌ي هرروز‌ي‌‌شان گوش نمی دهند.

 

اگر در خوابیدن مشکل دارید، پیش از رفتن به رختخواب و خوابیدن، شنیدن قطعاتی از باخ و موزارت را امتحان کنید.

 

۵.موسیقی افسردگی را کاهش می‌دهد

«موسیقی پناهِ من بود. من می‌توانستم به فضای میان نٌت‌ها بخزم و به تنهایی پشت کنم.» – مایا آنجلو

 

بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان از افسردگی رنج میبرند. ۹۰ درصد از آن ها بی‌خوابی را هم تجربه میکنند. پژوهش بی‌خوابی که در بالا ذکر شد تایید کرد نشانه‌هاي افسردگی در گروه‌هایي که پیش از موعد خواب به موسیقی کلاسیک گوش میدهند به طرز معنی‌داری کاهش می‌یابد، ولی در دو گروه دیگر اینگونه نیست.

 

مطالعه‌ي دیگری که توسط هانس جواچیم تراپه در کشور آلمان انجام شد نیز نشان داد موسیقی، بسته به نوع آن، میتواند به بیمارانی که نشانه‌هاي افسردگی دارند کمک کند. صداهای تامل‌برانگیز و موسیقی کلاسیک روحیه‌ي افراد را تقویت میکند، ولی موسیقی تکنو و هِوی‌مِتال آن ها را حتی افسرده‌تر هم میکند.

 

بار بعد که احساس یاس کردید، برای تقویت روحیه‌ي‌تان کمی موسیقی تامل‌برانگیز یا کلاسیک گوش بدهید.

موسیقی گوش کنید و آرامش را به خود هدیه دهید

۶. موسیقی کمک می‌کند کم‌تر بخورید

«بین موسیقی و خوردن نوعی پیوند دوستانه برقرار هست.»- تامس هاردی

 

پژوهشی در دانشگاه فناوری جورجیا نشان داد که ملایم کردن نور و موسیقی موقع غذا خوردن باعث میشود افراد کالری کم‌تری مصرف کنند و از غذای‌شان بیش‌تر لذت ببرند. اگر به دنبال راه‌هایي برای کاهش اشتهای خود هستید، کم‌کردن نور و شنیدن موسیقی ملایم را بار بعد که سر میز غذا نشستید امتحان کنید.

 

۷. موسیقی هنگام رانندگی روحیه‌ی‌تان را بالا می‌برد

«این همان چیزی هست که دوست دارم. بدون مزاحم، داخل اتومبیل خودم بنشینم و در باران به موسیقی گوش بدهم. هنوز آهنگ‌هاي بی‌نظیرِ بسیاری برای خواندن مانده هست.»- آلیسون کرائوس

 

در مطالعه‌اي در هلند دریافتند شنیدن موسیقی میتواند به نحو مثبتی بر روحیه‌ي شما هنگام رانندگی تاثیر بگذارد، که نسبت به زمانی که موسیقی گوش نمیدهید به رفتاری ایمن‌تر منجر میشود.

 

بار بعد که از ترافیک خسته شدید، صدای آهنگ را چندان کنید تا اوضاع روحی‌تان را بهبود ببخشید. اینکار روی عملکرد رانندگی‌تان تاثیر نمی گذارد- حتی ممکن هست کمک کند ایمن‌تر برانید.

موسیقی گوش کنید و آرامش را به خود هدیه دهید

۸. موسیقی یادگیری و حافظه را تقویت می‌کند

«موسیقی زبان حافظه هست.» -جودی پی‌کولت

 

پژوهشگران کشف کرد‌ه‌اند که موسیقی می تواند به یادگیری شما کمک کند و یادآوری اطلاعات را بهبود ببخشد، ولی به میزان علاقه‌ي شما به موسیقی بستگی دارد و موسیقی‌دان بودن یا نبودن‌تان. ممتحنین نشانه‌ها و علائم ژاپنی را هنگام شنیدن موسیقی‌اي که برای‌شان مثبت یا خنثی به نظر میرسید حفظ می کردند.

 

نتایج نشان دادند شرکت‌کنندگانی که موسیقی‌دان میباشند همراه با موسیقی خنثی بهتر یاد میگیرند ولی وقتی موسیقی فرح‌انگیز اکران می شود بهتر آزمون می دهند. از طرفی دیگر، غیر موسیقی‌دان‌ها، با موسیقی مثبت بهتر یاد می گیرند ولی با موسیقی خنثی بهتر آزمون میدهند.

 

این نتایج را از بر کنید. حالا شما برای مطالعه‌ي موثرترِ بار بعد یک استراتژی دارید.

 

۹. موسیقی بیماران را پیش/پس از عمل جراحی آرام می‌کند

« کسی که می خواند، پریشانی‌هاي‌اش را فراری میدهد.» – میگوئل دو سروانتس

 

پژوهشگران دریافته‌اند که شنیدن موسیقی آرامش‌بخش پیش از عمل جراحی اضطراب را کاهش میدهد. درواقع، اینکار حتی از خوردن میدازولام موثرتر هست، میدازولام دارویی هست که اغلب پیش از عمل به بیماران داده می شود تا احساس خواب‌آلودگی کنند که عوارض جانبی خطرناکی دارد از جمله سرفه و استفراغ.

 

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که شنیدن موسیقی آرامش‌بخش موقع استراحت در تختخواب پس از عملِ بازِ قلب، میزان آرامش را افزایش می دهد.

 

در سطح جهان، هر ساله ۲۳۴ میلیون عمل جراحی مهم انجام می‌پذیرد. اگر شما یا کسی که می‌شناسیدش عمل جراحی در پیش دارد، برای کاهش اضطراب‌اش حتما چند آهنگ آرامش‌بخش همراه خودتان داشته باشید. اینکار نتیجه‌ي بهتری خواهد داشت، و مطمئنا تاثیرات وخیم جانبی کم‌تری از داروهایی تجویزی دارد.

موسیقی گوش کنید و آرامش را به خود هدیه دهید

۱۰. موسیقی درد را کاهش می‌دهد

«نکته‌ي مفید درمورد‌ي موسیقی این هست که؛ وقتی به شما اصابت میکند، هیچ دردی احساس نمیکنید.» – باب میرلی

 

در پژوهشی در دانشگاه درکسل فیلادلفیا دریافتند که موسیقی‌درمانی و موسیقی از پیش ضبط شده از درمان‌هاي معمول بیش‌تر درد بیماران سرطانی را کاهش می دهد. پژوهش دیگری نشان داد که موسیقی می توانند درد را در بیماران بخش مراقبت‌هاي ویژه و بیماران منزل‌ي سالمندان کاهش دهد، ولی لیست آهنگ‌ها یا باید قطعات کلاسیک باشد، یا موسیقی تامل‌برانگیز، یا آهنگ‌هایي که گزینه خودِ بیماران میباشند.

 

باب میرلی در این یک مورد درست میگفت- «به موسیقی‌اي که دوست دارید گوش بدهید و درد را از خودتان دور کنید.»

 

۱۱. موسیقی به بیماران آلزایمری کمک می‌کند به خاطر بیاورند

«قبل، که به هیچ راه دیگری قابل بازیافتن نیست، در موسیقی نهفته هست، گویی که در عنبر خفته باشد، و آدمی می تواند احساس هویت خود را دوباره باز یابد.» – الیور سَکس، دکتر

 

یک سازمان غیرانتفاعی به نام «موسیقی و حافظه» به افراد آلزایمری و دیگر بیماران دچار زوال عقلی مربوط به کهولت سن کمک می کند تا از طریق شنیدن دوست‌داشتنی‌ترین آهنگ‌هاي‌شان، هویت‌شان را به خاطر بیاورند. این بیداری اغلب دراماتیک هست.

 

مثلا، بعد از آن‌که هِنری به آهنگ دوران خودش گوش میکند، این بیمارِ دچار زوال عقل که به ندرت می تواند حرف بزند آهنگ‌هاي کَب کالووِي را می خواند و شادمانه از خاطرات زندگی‌اش میگوید.

 

دکتر لورا ماسکوئدا، مدیر سالمندان دانشگاه کالیفرنیا در دانشکده‌ي پزشکی ایروین، توضیح میدهد که چون موسیقی بر بخش‌هاي زیادی از مغز تاثیر میگذارد، رشته‌هاي عصبی راکه ممکن هست هنوز سالم باشند تحریک میکند.

 

از هر سه سالمند یک نفر از مریضی آلزایمر یا دیگر مریضی‌هاي مرتبط با زوال عقل می‌میرد، بنابراین احتمال دارد کسی راکه دچار این مریضی هست در اطراف خود بشناسید. برای ارتباط برقرار کردن با عزیزان‌تان که از زوال عقل مربوط به کهنسالی رنج میبرند، روش اکران آهنگ‌هاي مورد علاقه‌ي‌شان را امتحان کنید.

موسیقی گوش کنید و آرامش را به خود هدیه دهید

۱۲. موسیقی به بهبود بیماران سکته‌ای کمک می‌کند

 

«می‌دانم پرندگان قفسی چرا آواز میخوانند.» – مایا آنجلو

 

پژوهشی در دانشگاه هلسینکی نشان داد بیماران سکته‌اي که به موسیقی انتخابی خودشان به مدت دو ساعت در روز گوش میدهند نسبت به کسانی که کتاب‌هاي صوتی گوش میدهند یا هیچ موسیقی گوش نمیدهند به نحو چشمگیری عملکرد شناختی بهتری نشان می دهند.

 

اکثرِ ترانه‌هاي آهنگین، که ترکیبی از موسیقی و صدا را ارائه میدهند حافظه‌ي شنیداری و کلامی بیماران را تقویت می کند.

 

سکته پنجمین عامل مرگ‌ومیر در ایالات متحده هست. اگر کسی را را می‌شناسید که دچار سکته شده هست، به محض آن‌که توانستید آهنگ مورد علاقه‌ي‌شان را برای‌شان ببرید. شنیدن آن ها می تواند به طرز چشمگیری بهبودی‌شان را افزایش دهد.

 

۱۳. موسیقی هوش کلامی را افزایش می‌دهد

 

«کارکرد موسیقی برای روح مثل کارکرد کلمات برای ذهن هست.» – مادست موس

 

مطالعه‌اي در دانشگاه یورک نشان داد که ۹۰٪ بچه‌هاي بین ۴ تا ۶ سال، پس از گذراندن تنها یک ماه کلاس موسیقی«در اساس‌ي ریتم، لحن، ملودی، و صدا»، افزایش چشمگیری در هوش کلامی داشتند. پژوهشگر سیلوین مورنو می گوید که تمرین موسیقی «اثر انتقالی» دارد که توانایی کودکان را برای درک کلمات و شرح معانی‌شان افزایش میدهد.

 

در پژوهش دیگری دریافتند بزرگسالان زنِ تحت آموزش موسیقی نسبت به کسانی که تمرین موسیقیایی نداشته‌اند در آزمون‌هاي حافظه‌ي کلامی عملکرد بهتری نشان میدهند.

 

مهم نیست کودک هستید یا بزرگسال، اگر می خواهید مهارت‌هاي کلامی‌تان را افزایش دهید، رفتن به کلاس‌هاي موسیقی را امتحان کنید.

 

۱۴. موسیقی آی.کیو و عملکرد علمی را افزایش می‌دهد

 

«موسیقی میتواند جهان را تغییر دهد چون می تواند آدم‌ها را تغییر دهد.» – بونو

 

پژوهش‌ها نشان میدهند که کلاس‌هاي موسیقی عملکرد علمی و آی.کیو را در نوجوانان پی‌ریزی می کند. در یک مطالعه، کودک ۶ ساله‌اي که کلاس‌هاي کیبورد یا خوانندگی را در گروه‌هایي کوچک به مدت ۳۶ هفته گذرانده بود نسبت به کودکانی که کلاس نمایش می‌رفتند یا هیچ کلاسی برنداشته بودند از خود به طور چشمگیری افزایش‌هاي بیش‌تری در آی.کیو و نتایج آزمون‌هاي آموزشی استاندارد نشان داد. گروه خوانندگی برترین‌شان بود.

 

برای آن که به کودک‌تان کمک کنید به لحاظ علمی بدرخشد، وی را تشویق کنید که بخواند یا‌سازی بنوازد.

موسیقی گوش کنید و آرامش را به خود هدیه دهید

۱۵. موسیقی به حفظ سلامت مغزتان در کهنسالی کمک می‌کند

«موسیقی تنفس راستینِ زندگی هست. ما می خوریم که از گرسنگی نمیریم. ما می خوانیم تا صدای زنده بودن‌مان را بشنویم.» – یاسمینا خادرا

 

در مطالعه‌اي روی کهنسالان سالم دریافتند کسانی که ده سال یا بیش‌تر تجربه‌ي موسیقی دارند نمره‌هاي بهتری در آزمون‌هاي شناختی کسب میکنند تا موسیقی‌دانانی که از یک تا نه سال مطالعات موسیقیایی انجام داده‌اند. غیر موسیقیایی‌ها پایین‌ترین نمره را کسب کردند. پژوهشگر ارشد برندا هانا پلدی می گوید: «چون یادگیری ساز سالها تمرین و آموزش نیاز دارد، اتصالات متناوبی در مغز ایجاد میکند که میتواند افول شناختی ما راکه در نتیجه‌ي کهولت سن هست جبران کند.»

 

آدم متنفذِ کسب‌وکار، وارن بافیت، در سن ۸۴ سالگی با گیتار زدن همچنان قبراق مانده هست. هرگز برای ساز زدن و به جایگاه بالایی در اینکار رسیدن دیر نیست.

 

افلاطون راست می گفت که، «موسیقی و ریتم راه خود را به نقاط اسرارآمیز روح پیدا می کنند.» فارغ از پیری یا جوانی، سالم یا بیمار بودن، شاد یا غمگین بودن، موسیقی میتواند کیفیت زندگی‌تان را به شیوه‌هاي متعددی افزایش دهد.

 

موسیقی استرس و اضطراب را کم می کند، روحیه‌ي‌تان را بهتر می کند، سلامتی‌تان را افزایش میدهد، به بهتر خوابیدن‌تان کمک میکند، دردهای‌تان را برطرف می کند، و حتی باهوش‌ترتان می کند.

 

پژوهش‌هاي اخیر نشان می دهند که «موسیقی فارغ از پیش‌اساس‌ي قومی و فرهنگی شنونده، می تواند احساسات نخست‌ي انسانی را انتقال دهد.» ما شناختِ تمام روش‌هایي راکه این زبان جهانی میتواند از طریق آن ها به جهان سود برساند تازه آغاز کرده‌ایم.

 

بجز بودجه‌هاي تخصیص داده شده به موسیقی و برنامه‌هاي هنری مدارس، چرا در کشف تمام نقاط اسرارآمیزی که موسیقی در انها جاری می شود تا ما احتمالا از فایده‌هاي حیرت‌انگیزش بهره‌مند شویم نیز سرمایه‌گذاری نکنیم؟

 

منبع :eghtesadonline.com

جدیدترین مطالب سایت