چرا افسرده میشویم ؟

چرا افسرده میشویم ؟

دلایلی در مورد افسرده شدن

افسردگی یکی از مریضی هاي سخت برای افراد هست که در ایران آمار روبه رشدی داشته هست و روز به روز دارد این مریضی رشد میابد .

 

به گزارش تالاب افسردگی درجه و انواع مختلفی دارد بعضی از افسردگی ها بسیار شدید می باشد که موجب میشود فرد به خودش آسیب بزند انگیزه خودکشی داشتند یکی از نشانه هاي خودکشی حاد می باشد.

 

که باید خیلی سریع فرد بیمار را مورد معالجه قرار دهید سن افراد نیز در مریضی افسردگی تاثیر دارد افسردگی در زنان اکثر از مردان می باشد افسردگی درجه و انواع مختلفی دارد

 

و از عوامل متعددی ناشی می شود و برای درمان آن نیز متخصصان روانی از روش‌هاي متنوعی بهرهگیری میکنند که از روانکاوی عمیق و درازمدت تا دارودرمانی و بهرهگیری از شوک الکتریکی را دربرمی‌گیرد.

 

اگرچه افسردگی از دیرباز بعنوان یکی از نابسامانی‌هاي روانی زیاد شناخته شده، اما در دهه‌هاي جدید اهمیت این مریضی هم به‌علت رنج و آزاری که مبتلایان به آن تحمل میکنند و هم به علت بار سنگینی که این اختلال بر منابع درمانی کشورها تحمیل میکند، بیش از پیش مورد دقت قرار گرفته هست.

چرا افسرده میشویم ؟

آمارها نشان میدهند که در چند دهه قبل، افسردگی جای استرس و اضطراب را -که در 2 دهه بعد از جنگ جهانی دوم بعنوان مهم ترین عارضه روانی تلقی می‌شد- گرفته و اینک متعارف‌ترین ناراحتی روانی افراد بالغ را تشکیل میدهد که باعث مراجعه به روان‌پزشکان، روان‌شناسان و دیگر متخصصان بهداشت روانی می شود.

 

افسردگی درجه و انواع مختلفی دارد و از عوامل متعددی ناشی می شود و برای درمان آن نیز متخصصان روانی از روش‌هاي متنوعی بهرهگیری می کنند که از روانکاوی عمیق و درازمدت تا دارو درمانی و بهرهگیری از شوک الکتریکی را دربرمی‌گیرد.

 

اما برای ایجاد یک زبان مشترک بین تمام روان‌شناسان و روان‌پزشکان در سراسر جهان، انجمن روان‌پزشکی کشور آمریکا «APA» در سال ۱۹۹۹ میلادی یک راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی «DSM » تهیه کرد که هر چند سال یک بار نیز بر زمینه تحقیقات انجام‌گرفته، آن را به‌روزرسانی می کند.

 

آخرین نسخه این راهنما که به DSM-5 مشهور هست در ماه می سال ۲۰۱۳ میلادی انتشار یافت و جایگزین نسخه 4 شد که آخرین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی تجدیدنظر شده بود و ما بر زمینه این نسخه جدید، افسردگی و انواع آن را به شما معرفی میکنیم.

 

اختلال افسردگی از منظر DSM-5

چرا افسرده میشویم ؟

اختلالات افسردگی شامل موارد زیر هست:

 

 اختلال نامنظمی خلقی اخلالگرانه

 اختلال افسردگی زیاد یا اساسی

 اختلال افسردگی دائم «دیس‌تایمیا»

 اختلال ملال پیش از عادت ماهانه

 

افسردگی بر جنبه‌هاي هیجانی، رفتاری، شناختی و فیزیکی فرد تاثیر می گذارد. از منظر هیجانی و انگیزشی، فرد افسرده غمگینی، ناامیدی، بی‌انگیزگی، علاقه نداشتن به کارها و عدم لذت، کاهش میل جنسی و… را تجربه می کند.

 

از علائم شناختی میتوان، احساس بی‌فایدگی و تهی بودن، باورهای بدبینانه نسبت به خود، جهان و آینده و فکر کردن به خودکشی و ناتوانی در تمرکز و تصمیم‌گیری را نام برد.

 

از بعد رفتاری، میتوان گفت آهستگی گفتار و رفتار، خستگی و کم‌تحرکی روانی- حرکتی در افراد و گاهی برعکس پرتحرکی روانی- حرکتی، شلخته و کثیف بودن و اهمیت ندادن به بهداشت می توانند

 

نشانه‌هایي از افسردگی باشند. افسردگی نشانه‌هاي فیزیولوژیک هم دارد. از آن جمله میتوان، کاهش یا افزایش اشتها و وزن، یبوست، اختلالات خواب که باعث کسلی می شود، کم‌خوابی یا پرخوابی، اختلال عادت ماهانه «افزایش دوره و عادت ماهانه نشدن، کاهش حجم مایعات» و کاهش برانگیختگی جنسی را نام برد.

چرا افسرده میشویم ؟

اختلال افسردگی عمده

افسردگی اساسی با پنج علامت یا اکثر از علائمی مشخص میشود که گرچه حداقل یکی از ملاک‌ها باید خلق افسرده یا از دست دادن علاقه باشد.

 

خلق افسرده شامل غم و ناامیدی یا غم و ناامیدی و احساس خلا تقریبا روزانه و در اکثر ساعات روز وجود دارد و طول مدت دوره هم حداقل باید 2 هفته باشد.

 

دیدنی هست بدانید که خلق افسرده در کودکان ممکن هست به شکل زودرنجی و تحریک‌پذیری نشان داده شود.

 

ملاک بعدی تغییرات وزن هست. منظور این هست که فرد در عرض 1 ماه، اکثر از ۵ درصد وزن خود را از دست بدهد یا به وزنش اضافه شود. بی‌خوابی و پرخوابی نیز میتوانند نشانه‌اي از افسردگی باشند.

 

بعضی افراد افسرده مدام احساس گناه و بی‌ارزشی میکنند و با مشکلات شدیدی در رابطه با تمرکز و توانایی تفکر مواجه میشوند. افکار تکراری درمورد مرگ و خوکشی دارند و این علائم بالینی، ناراحتی قابل‌دقت و اختلال شدید در عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی آن ها ایجاد می کند.

 

تفاوت‌هاي سنی در شیوع افسردگی بسیار چندان هست. شیوع در افراد 29-18 سال «جوان» 3 برابر افراد ۶۰ سال و بالاتر «سالمندان» هست، اما در شروع زودرس افسردگی در نوجوانی، تعداد زنان اکثر از مردان هست.

 

اختلال افسردگی دائم

ویژگی اصلی این اختلال این هست که خلق افسرده که اغلب دیگران نیز آن را دیدن می کنند در اکثر ساعات روز و در اغلب روزها به مدت ۲ سال وجود دارد.

 

گرچه در تشخیص‌گذاری برای کودکان و نوجوانان ۱ سال کفایت می کند و ممکن هست خلق افسرده خود را به‌صورت تحریک‌پذیری نشان دهد. در این 2 سال حداقل 2 مورد از موارد زیر نیز باید وجود داشته باشند و طی این 2 سال هرگز بیش از 2 ماه این علائم ناپدید نشده باشند:

 

• بی‌اشتهایی یا پرخوری

• بی‌خوابی یا پرخوابی

• اعتماد به نفس پایین

• کمبود انرژی یا احساس خستگی بدون انجام هیچ کاری

• عدم تمرکز یا مشکل در تصمیم‌گیری

• احساس درماندگی

 

در صورتی که شروع اختلال قبل از 21 سالگی باشد، اختلال زودآغاز و درصورتی که بعد از آن باشد، دیرآغاز تلقی می شود.

 

چرا افسرده میشویم ؟

اختلال نامنظمی خلقی اخلالگرانه

اختلال جدیدی هست که به تازگی به تقسیم‌بندی افسردگی‌ها افزوده شده هست. ویژگی اصلی آن، تحریک‌پذیری دائمی و شدید و دوره‌هاي انفجاری مکرر خشم «مخصوصا خشم کلامی» هست که از نظر شدت یا مدت دوام، نسبت به موقعیت تحریک‌کننده کاملا بی‌تناسب هست.

 

انفجارهای خشم معمولا در واکنش به ناکامی در حداقل ۲ محیط از 3 محیط منزل، مدرسه و جمع دوستان بروز می کنند و حداقل به مدت 12 ماه دست‌کم 3 بار در هفته دیده می شوند. این افراد هرگز بیش از 3 ماه پیاپی را نمیتوانند بدون قشقرق به راه انداختن بگذرانند.

 

گرچه قبل از 6 سالگی یا بعد از ۱۸ سالگی نباید برای نخستین بار این اختلال تشخیص داده شود؛ یعنی محدوده سنی آن بین 6 تا 18 سالگی هست. هدف اصلی اضافه کردن این اختلال در نسخه جدید، ایجاد تمایز بین کودکان مبتلا به تحریک‌پذیری مداوم و مزمن از کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی هست.

 

اختلال ملال پیش از عادت ماهانه

این اختلال نیز در نسخه جدید DSM مطرح شده و با دست‌کم 5 علامت از علائم زیر در هفته آخر قبل از اکثر دوره‌هاي عادت ماهانه مشخص می شود که چند روز پس از شروع عادت ماهانه کاهش می‌یابد و هفته پس از شروع عادت ماهانه به حداقل می رسد و ناپدید میشود. علائم از این قرارند:

 

• بی‌ثباتی عاطفی بارز و تعارض‌هاي بین‌فردی

• خلق بارز افسرده یا احساس ناامیدی یا افکار خودسرزنشگر

•اضطراب و تنش بارز مانند احساس فنر جمع‌شده

•کاهش علاقه به فعالیت‌هاي معمول

• دشواری در تمرکز

• بی حالی و خستگی و نبود انرژی

• تغییر بارز در اشتها یا میل به خوراکی خاص

• پرخوابی یا بی‌خوابی

• علائم جسمی مانند التهاب سینه‌ها، درد عضلانی، احساس نفخ یا افزایش وزن به نحوی که اختلال قابل‌ملاحظه در کار و زندگی ایجاد ‌کند و باعث اجتناب و دوری فرد از اجتماع ‌شود. برای تایید این اختلال حداقل 2 چرخه عادت ماهانه باید تحت‌نظر گرفته شود.

 

جدیدترین مطالب سایت