علت افسردگی بعد از رابطه زناشویی + روش های درمانی افسردگی جنسی

علت افسردگی بعد از رابطه زناشویی + روش های درمانی افسردگی جنسی

علت افسردگی بعد از رابطه زناشویی

اگر شما هم جزو ان دسته از افراد هستید که بعد از رابطه جنسی دچار افسردگی و اشفتگی می‌شوید این مقاله مفید را کامل مطالعه کنید و روش هاي‌ درمانی را دریافت کنید.

 

مطالعه‌اي جدید که در نشریه‌ي Journal of Sex & Marital Therapy منتشر شده می گوید:

این که زن ها بعد از رابطه جنسی بجای این که احساس خوبی داشته باشند، احساس افسردگی می کنند فقط خاص زن ها نیست و مردها نیز چنین چیزی را تجربه می کنند. به این حالت اندوه، افسردگی پس از رابطه جنسی گفته می شود.

 

به گزارش تالاب در گذشته این تجربه را فقط مختص خانم ها می دانستند و تحقیقات علمی شواهدی پیدا نکرده بودند که نشان دهد مردها نیز دچار چنین حالتی می شوند.

 

در مطالعه‌ي جدید که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا روی مردهای استرالیایی صورت گرفت، 41 درصد از افراد شرکت کننده، طی چهار هفته پیش از انجام مطالعه و بررسی، افسردگی پس از رابطه جنسی را تجربه کرده بودند.

 

4 درصد آن ها گفتند که همیشه بعد از رابطه جنسی احساس افسردگی میکنند. عده اي از احساساتی که این مردها گزارش کردند احساس بی‌انگیزه بودن و پوچی بود. بیشتر آن ها چنین گفتند: «دوست ندارم کسی لمسم کند و دلم میـــخواهد تنها باشم»؛ «احساس نارضایتی، آزردگی و بیقراری میکنم»؛ «فقط دلم میـــخواهد تنها باشم و هیچ کاری نکنم».

 

این جملات برای شما هم آشنا هستند؟

با یک روان‌شناس بالینی و سکسولوژیست دراین مورد صحبت کردیم و هر چیزی راکه لازم است در مورد افسردگی بعد از رابطه جنسی بدانید از زبان او برای‌تان می گوییم.

 

افسردگی بعد از رابطه جنسی دقیقا چیست؟

احتمالا انتظار ما این است که بعد از رابطه جنسی احساس سرحال بودن و انرژی بیشتر داشته باشیم. ایران ناز اما عده‌اي از افراد، عکس این احساس را دارند، یعنی بعد از رابطه جنسی، آشفته، بدخلق، مضطرب، افسرده و یا اندوهگین میشوند.

 

این اتفاق هیچ ارتباطی با احساس خیالی درمورد کیفیت رضایت از رابطه جنسی ندارد.هیجانات فرد به روش منفی و بدی در او جاری میشوند و او تعجب میکند چرا بعد از رابطه جنسی اینقدر حس بدی دارد، و نمیتواند علتی برای این احساسش پیدا کند.

 

علا‌ئم آن چیست؟

علائم اولیه شامل احساس افسردگی می شود؛ یک واکنش هیجانی منفی که به دنبال ارگاسم ایجاد شده و هیچ دلیل خاصی نمی توان برای این حس بد و ناخوشایند پیدا کرد. ممکن است این حس تا چند روزبعد از رابطه جنسی نیز ادامه داشته باشد.

 

علت ان چیست؟

هر چند طبق تحقیقات بنظر می‌‌رسد بیشتر زن ها دچار افسردگی بعد از رابطه جنسی میشوند، اما واقعیت این است که مردها نیز دچار چنین حالتی میشوند. دلایل واقعی هنوز شناخته شده نیستند.

 

اما بنظر می رسد فرارسان‌هاي‌ عصبی در ناحیه‌اي از مغز که مسئول تاثیر احساس خوب است، آنطوری که انتظار می‌‌رود، عملکرد طبیعی ندارند. سابقه‌ي مورد تجاوز قرار گرفتن در دوران کودکی ممکن است در برانگیختن این احساسات منفی نقش داشته باشند و خاطرات بد گذشته را یادآوری کنند.

 

به گفته‌ي سرپرست تحقیقات اگر قرار باشد چیزهایی راکه در مورد افسردگی پس از رابطه جنسی در زنان میدانیم ملاک قرار دهیم، باید یک مدل زیستی – روانی – اجتماعی را فرض کنیم، چون طیفی از فاکتورها این میان وجود دارند که شامل زمینه‌ي ژنتیکی، فاکتورهای هورمونی احتمالی و پتانسیل انها و فاکتورهای روانی – اجتماعی می شوند که ما هنوز انها را نمی‌شناسیم.

 

روش های درمانی افسردگی جنسی

علت افسردگی بعد از رابطه زناشویی + روش های درمانی افسردگی جنسی

آیا این احساس ارتباطی با زندگی جنسی یا شریک جنسی‌تان دارد؟

بنظر نمی رسد چنین ارتباطی وجود داشته باشد اما گاهی مسئله، پیچیده‌تر از این حرفهاست. این واقعیت که شما بعد ازرابطه جنسی احساس افسردگی و اندوه می کنید نمیتواند ارتباط مستقیمی با احساس شما نسبت به شریک جنسی‌تان داشته باشد،

 

مگر این که بتوانید دلایل خاصی را مرتبط با شریک جنسی‌تان پیدا کنید که در ان زمان باعث احساس ناراحتی شما شده باشد.احساس ناخوشایند بعد از ارضای جنسی، فراتر از صرفا ناامیدی و دردناک‌تر از احساس خجالت و شرمندگی است. این مشکل یک بیماریست که نیاز به مداخلات درمانی دارد.

 

در مورد این مشکل چگونه با همسرم حرف بزنم؟

درست مانند هر مشکل دیگری در رابطه جنسی باید همسرتان را در جریان قرار دهید. اگر او بعد از رابطه جنسی؛ افسرده و غمگین ببیند فورا تصور میکند در رابطه‌ي جنسی با او مشکلی دارید، از او راضی نیستید و یا او به قدر کافی برای‌تان خوب نیست.

 

حتی اگر سعی کنید احساس منفی‌تان را پنهان کنید او بازهم ناراحتی شما را میبیند و پیش خودش قضاوت‌هایي خواهد کرد. همه ی‌ي این ها منجر به اختلاف شده و شرایط را بدتر میکند.

 

پس با همسرتان در مورد احساس‌تان حرف بزنید و به او این خاطرجمعی را بدهید که احساس بد شما هیچ ارتباطی باکیفیت رابطه جنسی‌تان و احساس شما نسبت به او ندارد. از او بخواهید از شما حمایت کند و باهم به یک سکسولوژیست مراجعه کنید تا او در بیرون آمدن از این شرایط کمک‌تان کند.

 

اگر همسرم من را درک نکرد چطور؟

شرایط خیلی سختی خواهد بود اگر همسر نتواند یا نخواهد موقعیت را درک کند. درک کردن یا درک نکردن همسرتان میتواند به مسائل روحی و عاطفی بین شما و بلوغ هیجانی او ارتباط داشته باشد. اگر همسرتان تمایلی به همدلی و درک مشکل شما نداشته باشد، رابطه‌تان به خطر خواهد افتاد چون درک و حمایتی وجود نخواهد داشت.

 

افسردگی بعد از رابطه جنسی این پتانسیل را دارد که نه تنها موجب استرس خود ِ فرد بلکه باعث رنج و ناراحتی همسرش نیز بشود. زیرا بوسه، نوازش و گفت‌وگو بعد از رابطه جنسی برای تقویت صمیمیت و ایجاد پیوند عاطفی ضروری‌اند.حس منفی این مشکل این پتانسیل را دارد که پروسه‌هاي‌ مهم رابطه زناشویی را مختل کرده و موجب اختلاف‌هاي‌ گسترده در درون رابطه شود.

 

خوشبختانه مطالعه‌ي دیگری درسال 2015 روی زنان دچار مشکل افسردگی بعد از رابطه جنسی انجام شد دریافت هیچ ارتباطی میان افسردگی بعد از رابطه جنسی و میزان صمیمیت در رابطه‌شان وجود نداشته است.

 

برای این احساس ناخوشایندم چه می توانم بکنم؟

این مشکلی نیست که اگر کاری نکنید، خود بخود و به مرور زمان برطرف شود. نادیده گرفتن علائم حتی می تواند مشکل را بدتر نیز بکند، زیرا منجر به اضطراب پیش از دخول و نگرانی بابت هیجانات احتمالی بعد از ان خواهد شد.

 

به یک متخصص سلامت جنسی مراجعه کنید تا اگر نیاز به دارو داشتید بتواند برای اختلال خلقی‌تان دارو تجویز کند. همچنین مهم است که درکنار دارو درمانی، تحت مشاوره هم قرار بگیرید زیرا خود دارو می تواند عوارض جانبی داشته باشد که عمل مقاربت‌تان رابا مشکل روبه‌رو کند.

 

در صورتی که باز هم در مورد افسردگی زنان و مردان بعد از رابطه جنسی سوال دارید مطالب زیر را دنبال نمایید.

جدیدترین مطالب سایت