12 روش برای مدیریت مالی در خانواده

12 روش برای مدیریت مالی در خانواده

ایده هایی برای مدیریت مالی و هزینه ای 

 

برای اداره کردن مدیریت مالی و هزینه اي ابتدا باید چند تا آموزش ببینیم و طبق اونا بریم جلو در ادامه میتوانید با 12 روش برای بحران و مدیریت مالی درخانواده تالاب را دنبال نمایید .

 

از دست دادن شغل، از کار بیکار شدن، اخراج شدن، مشکلات حقوقی و …، دریک لحظه هر کدام از این حوادث ناگهانی می توانند برنامه‌هاي مالی‌تان را در هم بکوبند.

 

البته همه ی‌ي این حوادث شاید هم زمان بر سر کسی خراب نشوند اما طبق معمول یکی پس از دیگری وارد می شوند! متاسفانه زندگی پُر از ناامیدی، فرسودگی و غافلگیری است. پس وقتی اخراج شدید چه باید بکنید؟ چطور باید عزم‌تان را جزم کنید و از این مسیر که پُر از شکست‌ها و کمبودهای مالی است عبور کنید؟

 

10 درصد، اتفاقی است که می‌افتد و 90 درصد، واکنشی است که شما نشان می دهید.

 

فراموش نکنید که در چنین شرایطی، شما حساس‌تر و آسیب پذیرتر میشوید و چشم اندازهای‌تان ممکن است مه آلود و دلسرد کننده شوند.

 

اگر بعنوان یک زوج نتوانید با احتیاط و توجه، شرایط را پردازش و رفتار کنید، ممکن است شکست‌هاي بدتری روی بدهند.

12 روش برای مدیریت مالی در خانواده

 
12 راهکار عملی برای زوج‌هایي که دچار بحران مالی شده‌اند

1. شفاف گفت‌وگو کنید، تماس برقرار کنید و هدف تعیین کنید 

مشکلات مالی، پرسش‌هاي زیادی به همراه دارند: حالا چکار کنیم؟ قبض‌ها را چطور پرداخت کنیم؟ اگر فلان اتفاق بیفتد چطور؟ وقتی این سوال‌ها مدام در ذهن‌تان می چرخند، با همسرتان گفت‌وگو کنید. هدف و مسیری را مشخص کنید که هر دوی شما آنرا دنبال نمایید و به جلو بروید. توافق کنید که باهم حرکت کنید، نه تنهایی.

 

2. با کمک هم دیگر، مهم ترین‌ها را مشخص کنید 

چه چیزهایی برای‌تان از همه ی مهمتر است؟ به چه افرادی در اطراف خود نیاز دارید؟ چه چیزی هست که اگر آنرا از دست بدهید، شرایط بدتر خواهد شد؟ این چیزها را یادداشت کرده و لیست کنید. مثلاً، غذا، منزل، مدرسه‌ي بچه‌ها،…، نخستین هزینه رابه آیتم عدد‌ي یک اختصاص بدهید که از همه ی مهمتر است.

 

به ترتیب طبق لیست‌تان پیش بروید و اهمیتی به حرف دیگران که میگویند برای چه چیزهایی باید پول پرداخت کنید ندهید. اگر بودجه بندی نکرده‌اید، باید هر چه زودتر اینکار را انجام دهید.

 

3. باید در شرایط «تلاش برای بقا» قرار بگیرید 

تمام هزینه‌ها را باید صرفا محدود به ملزومات کنید. پیشنهاد میکنیم نیازهای‌تان را لیست کنید و سپس نیمی از انها را از لیست حذف کنید، چون باید از دلارتان، بیشترین استفاده‌ي ممکن را بکنید.

 

هر چند ممکن است احساس کنید زندگیتان کاملا از نظارت شما خراج شده اما این، تنها بخشی است که می توانید کنترلش کنید. هدفمند و با توجه پول خرج کنید، شاید هم دوران خوبی برای فروختن چیزهایی باشد که واقعا دیگر نیازی به انها ندارید و فقط دور و برتان را شلوغ کرده‌اند.

 

4. هیجانات و احساسات خودرا بشناسید 

با احساسات زیادی دراین شرایط مواجه خواهید شد؛ از تلخی و ناکامی گرفته تا احساس گناه و فرسودگی. این احساسات بر رابطه‌ي شما با همسر و فرزندان‌تان نیز تاثیر گذاشته و به خویشاوندان و دوستان و حتی ایمان شما هم خواهند رسید!

 

وقتی در مورد احساسات خود حرف می زنید حتماً جملات خودرا با «من احساس میکنم» آغاز کنید تا تاثیر تهاجمی بر دیگران نداشته باشند و آن ها هم موضع دفاعی نگیرند.

 

5. کسی را سرزنش نکنید 

دراین موقعیت، هر چند خیلی چیزها آسیب دیده، اما دوران آن نیست که به دنبال گناهکار بگردید. اینکار فقط اطرافیان‌تان را از شما دور میکند. اگر اجازه دهید خشم‌تان همه ی جا بروز کند، بیشتر آسیب زننده خواهد بود تا راه گشا.

 

حتماً دوران‌هایي پیدا خواهید کرد که افکارتان را بازتاب دهید و ابراز کنید، اما در بحبوحه‌ي این بحران و آشوب اگر وارد بازی ِ «قصور کی بود؟» شوید، بیشتر لطمه خواهید خورد.

12 روش برای مدیریت مالی در خانواده

 6. کمک را بپذیرید 

پذیرفتن کمک برای خیلیها سخت است آنهم به یک علت: غرور. شاید هم کمک دریافت نکردن، بخشی از شعارهای شخصی شما باشد و تا به حال همیشه اهل بخشش و کمک به نیازمندان بوده‌اید، اما حالا که مشکلاتی پیش آمده و شما در موقعیت ِ نیاز داشتن قرار گرفته‌اید، چه ایرادی دارد که کمک بگیرید.

 

گاهی به تنهایی ایستادن در برابر مشکلات از توان انسان خارج می شود ودر این دوران، به خاطر غرور، رد کردن کمک دیگران نوعی خودخواهی قلمداد می‌‌شود.

 

7. فشارها رابه حداقل برسانید 

اگر اجازه دهید، نگرانی و استرس میتواند کاملا نابودتان کند. زمانی را در روز به کسب انرژی و کارهایی که آرام‌تان میکند اختصاص دهید. دور کردن نگرانی‌ها تا حد ممکن و حفظ آرامش و خونسردی، کمک‌تان میکند تا کمی از بار فشاری که روی شما و خانواده‌تان است کم شود.

 

8. به خداوند توکل کنید 

وقتی صخره‌اي بزرگ در مسیرتان ایستاده، چنین توصیه‌اي ممکن است کاربردی بنظر نرسد، اما شما به نیایش‌هاي همیشگی خود ادامه دهید و حضور خداوند را فراموش نکنید. با خاطرجمعی و دلگرمی که به منبع قدرت دارید، تحمل مشکلات برای‌تان ساده‌تر خواهد شد.

 

9. داشته‌هاي‌تان را بشمارید 

درست است که همه ی چیز بد و ترسناک شده اما هنوز هم چیزهای زیادی در اطراف خود دارید که نعمت قلمداد میشوند، اینطور نیست؟ فقط روی مشکلات تمرکز کردن و صرفا کمبودها را دیدن، تنها شما را افسرده می کند. یادتان نرود که در هر گوشه‌اي از زندگیتان نعمت‌هایي دارید، فقط باید خوب نگاه کنید.

 

10. از رویاپردازی نترسید 

اگر کارتان را از دست داده‌اید، مهلت بسیار خوبی برای رویا پردازی است! از خود بپرسید دوست دارید چه کاری انجام دهید؟ همیشه دل تان می‌خواسته چه کار بکنید؟ این بحران ممکن است فرصتی در خود مخفی داشته باشد.

 

به جلو نگاه کنید و جهت یابی کنید. شاید دقیقا وقت آن باشد که یک سرگمی رابه کسب و کار مبدل کنید یا حتی راه جدید پول درآوردن را تجربه کنید. فقط باید سوال‌هاي درستی مطرح کنید و هوشمندانه حرکت کنید تا ریسک‌ها رابه حداقل برسانید.

12 روش برای مدیریت مالی در خانواده

11. همه ی چیز را یادداشت کنید 

این موقعیت و شرایط پیش آمده ممکن است نقطه‌ي عطفی در زندگی شما باشد. یادداشت کردن بشما کمک میکند تمام درس‌هاي مهمی راکه مدرسه‌ي زندگی سعی دارد بشما بیاموزد فرا بگیرید و فراموش نکنید.

 

وقتی دراین امتحانات موفق شدید، دوست ندارید به گذشته نگاهی بکنید و با مرور وقایعی که پشت سر گذاشتید و این که چگونه موانع را یکی یکی از سر راه خود برداشتید، به توانایی‌هاي خود ببالید و درس‌هاي بعدی را یاد بگیرید؟

 

12. خودتان را نظارت کنید 

شاید وسوسه شوید پاها را روی هم بیندازید و بگویید: دیگر هیچ چیزی برایم مهم نیست! طلبکارهای‌تان هم دقیقا همین را میخواهند تا اقدامات دلخواه‌شان را انجام دهند.

 

یادتان باشد وادار نیستید پاسخ همه ی‌ي تلفن‌ها را بدهید. هر کاری که می کنید حتماً با رد کردن پیشنهاد قرض گرفتن‌هاي بیشتر و بیشتر، سعی کنید چرخه‌ي بدهی‌ها را بشکنید.

 

وام و قرض گرفتن راهکار شما دراین شرایط نیست. لطفا آدم خوبی نباشید که تنها بدی‌اش این است که تصمیم‌هاي مالی بدی می گیرد! یادتان باشد فقط این شما نیستید که در بحرانید، همسر و فرزندان‌تان هم با شما هستند و هر تصمیمی که می گیرید مستقیما روی انها نیز تاثیر دارد.

 

هر چند یکسری از تراژدی‌هاي مالی میتوانند بینهایت دشوار باشند، اما واکنشی که شما دراین دوران نشان می دهید، تا حدود بسیار زیادی تعیین کننده‌ي راهکار دراین موقعیت است.

 

جدیدترین مطالب سایت