راهکارهای کاربردی برای ایجاد بهترین برنامه ریزی روزانه

راهکارهای کاربردی برای ایجاد بهترین برنامه ریزی روزانه

چگونه بهترین برنامه ریزی را داشته باشیم ؟

از قدیم به گوش می رسید که اگر انسان برنامه ریزی درست داشته باشد در آینده هم پیروز هست ، ما هم پیشنهاد می کنیم برای هر کاری برنامه ریزی داشته باشید .

 

برای این که بتوانید یک برنامه مفید داشته باشید که بعد از چند روز در اثر فشار چندان از انجام آن دلسرد نشوید و نتوانید انجامش بدهید باید دقت کنید که بلند پروازی نداشته باشید و بر حسب توانایی هاي خود برنامه ریزی کنید.

 

برای هفته اول و یا دو هفته ي اول مانند سابق درس بخوانید و برنامه ریزی نکنید. انگار اتفاقی نیافتاده هست! فقط یک کاغذ و قلم دم دست داشته باشید وهرکاری که انجام می‌دهید را با تاریخ و زمان انجام آن ثبت کنید. برای مثال اینجور ثبت کنید:

 

“ساعت 1 تا 1:30 ناهار خوردم، 1:30 تا 2:30 خوابیدم، 2:30 تا 4 تلویزیون فلان برنامه را تماشا کردم، 4 تا 5:30 ریاضی خواندم، 6 تا 7 ادبیات خواندم و الی آخر”.

 

برای مدت یک هفته همین روند را حفظ کنید. هرکاری که انجام می‌دهید را ثبت کنید و خودتان را ملزم به ثبت وقایع کنید!

 

حالا بعد از یک هفته از عادت هاي خودتان خبر دارید و می‌دانید که به طور میانگین چند ساعت در روز درس می‌خوانید و چقدر از وقتتان را به کارهای دیگر اختصاص می دهید. تمام این ها را به صورت مکتوب در دفترچه ي خود دارید! که در ادامه نحوه ي بهره گیری از این اطلاعات را توضیح خواهیم داد.

 

اولویت بندی کارها چه اهمیتی دارد؟

راهکارهای کاربردی برای ایجاد بهترین برنامه ریزی روزانه

بهترین روش ها برای داشتن بهترین برنامه ریزی

 

گام بعدی تعیین کردن اولویت کارها بر زمینه اهمیت برای رسیدن به هدف هست.باید کارها را بر زمینه اهمیت آن ها درجه بندی کنید، آن دسته از کارها که بالاترین اهمیت را در رسیدن به هدف دارند درجه 1 خواهند بود و سایر کارهایی که اهمیت کمتری دارند در درجات بعدی از اولویت قرار می گیرند.

 

برنامه ریزی به صورت ماهانه

برای نوشتن برنامه باید از مقیاس بزرگ به کوچک حرکت کنید. اول هدف کلی را تعیین کردید که فرض می‌کنیم برای مدت یک سال هست. در قدم بعدی باید برای هر ماه اهدافی را تعیین کنید «همان اهداف میان مدت» در واقع هدف اصلی را به چند هدف میان مدت تبدیل می کنید.

 

مثلا تعیین می‌کنید در طی این ماه 3 فصل از درس ادبیات، 2 مبحث از ریاضیات و … را باید مطالعه کنید. بهتر هست حجم مطالعه را هم مشخص کنید مثلا 100 صفحه «از صفحه ي x تا صفحه ي Y» از فلان کتاب و …

 

اینکار را بر زمینه عاداتی که ثبت کرده اید انجام بدهید و بلندپروازی نکنید. داخل یک برگه پیش بینی خودتان را از یک ماه که پیش رو دارید بنویسید. ممکن هست در ابتدا اینکار کمی سخت باشد ولی در مدت زمان کوتاهی خواهید توانست حتی فعالیت هاي یک سال را هم پیش بینی کنید!

 

برنامه هفتگی

مقیاس بعدی هفته هست. پس باید برای هفته هایي که در ماه وجود دارند برنامه ریزی کنید. مثلا از آن 100 صفحه که در برنامه ي ماهانه باید مطالعه کنید 25 صفحه را در این هفته،

 

25 صفحه در هفته ي بعد و به همین ترتیب الی آخر. برای تمام دروس اینکار را انجام دهید و بر روی یک برگه کاغذ یا درون دفتر برنامه نویسی تان یادداشت کنید.

 

برنامه روزانه

اکنون که از آن 100 صفحه فقط 25 صفحه باقی مانده هست «طبق مثال 25 صفحه در هفته» باید این مقدار را در روزهای هفته تقسیم کنید.

 

مثلا برای خودتان تعیین کنید در روز دوشنبه از ساعت 16 الی 18 صفحه ي 1 تا 12 فلان کتاب و در روز پنج شنبه از ساعت 17 الی 19 صفحه ي 13 الی 25 همان کتاب. به همین منوال برای درس ها وقت بگذارید و کم کم زمان میزان مطالعه و حجم آن را افزایش بدهید.

 

مثلا هفته ي اول یک ساعت اکثر درس بخوانید، هفته ي دوم یک ساعت اکثر کنید، هفته ي سوم یک ساعت دیگر اکثر کنید. به این ترتیب از درس هم زده نمیشوید. از کارهایی که اولویت کمتری دارند چشم پوشی کنید و زمان انها را به درس و به هدفی که دارید «هدف الزاما درسی نیست» بپردازید.

 

نکته مهم: برای هر یک ساعت فعالیت درسی، 10 دقیقه استراحت در نظر بگیرید.

راهکارهای کاربردی برای ایجاد بهترین برنامه ریزی روزانه

برای یک هفته ي کامل برنامه ریزی کنید و شب، گذشته از این که بخوابید برنامه ي روز بعد را مرور کنید. در هر روز کنار مواردی راکه طبق برنامه انجام داده اید بنویسید “آفرین” یک تیک هم بزنید کنارش! اینکار در ضمیر ناخودآگاه شماتاثیر مثبت خواهد داشت.

 

در انتهای هفته اگر به خوبی به برنامه عمل کردید در هفته ي بعد چند ساعت از یک روز خاص «مثلا پنج شنبه» را برای خودتان جایزه قرار بدهید و چند ساعتی را با دوستان خوش بگذرانید.

 

کارها را هفتگی و ماهانه ارزیابی کنید، نقاط قوت را حفظ کنید و نقاط ضعف را تصحیح کنید. تمام موارد را یادداشت کنید. با یادداشت کردن اجازه بدهید این روند در ضمیر ناخودآگاه شما شکل بگیرد و پس از مدتی از پیشرفت خودتان حیرت زده خواهید شد.

 

به خود و توانایی هایتان ایمان داشته باشید. مطمئن باشید کاری نیست که نتوانید انجامش بدهید، ولی دقت داشته باشید برای کارهای بزرگ باید زمان و همت بزرگ هم بکار بگیرید!

 

جدیدترین مطالب سایت