پیشگیری از موقعی که همکار با شما مانند رییس رفتار میکند

پیشگیری از موقعی که همکار با شما مانند رییس رفتار میکند

پیشگیری از موقعی که همکار با شما مانند رییس رفتار میکند 

 

هرکسی که در اداره جات یا کارمند باشد ، قطعه میبیند که همکارانی در کنار خود دارند که به علاوه ادعا ادای رییس رو هم در می آورند برای پیشگیری از این رویداد با تالاب همراه باشید.

 

بسیاری از اوقات پیش می آید که در محل کار، همکار شما به گونه ای رفتار می کند که انگار رئیس و بالادست شما است. در این مواثع راه چاره چیست؟ احتمالا در محل کار شما هم همچون بسیاری دیگر از جاها فردی وجود دارد که با کارهای رئیس گونه خود برای شما دشواری هایی را به وجود می آورد. درواقع با شما به گونه ای رفتار می کند که گویی او رئیس شماست.

 

او حتی زمانی که از وی سئوالی هم نپرسیده اید، درصدد قرار دادن رهکارهای سازنده ای پیش روی شما برمی آید و هر فرصتی را از افراد دیگر برای پاسخگویی به شما نیز می گیرد.این روند خصوصا زمانی که رئیس تان حضور فیزیکی ندارد می تواند بسیار آزار دهنده باشد. شاید رئیس آنقدر مشغله داشته باشد که نتواند به این جریانات رسیدگی کند و یا از همان فرد موردنظر گزارش های مربوط به زمان های عدم حضور خود را دریافت می کند.

 

اگرچه کار کردن با چنین فردی بسیار دشوار است اما راهکارهایی وجود دارد که می توان اندکی از این آزردگی دائمی کاست. با ۴ تکنیک ذیل می توانید اندکی وضعیت را بهبود ببخشید.

 

۱- در چه زمان هایی لب به سخن بگشایید

زمانی که آن فرد دوباره در صدد یک تقسیم کاری کسالت آور برآمده، در شما ایجاد نگرانی می کند. اما شاید او خود نمی داند که کاری که انجام می دهد درست نیست. ضمن اینکه همه افرادی که این کار را بر عهده می گیرند به این ترتیب رفتار نمی کنند.

 

اگر سایر همکاران چیزی به او نمی گویند و کارش را تصدیق می کنند او از کجا باید بداند که آن کار موجبات ناراحتی دیگران را فراهم می آورد؟ بنابراین شما می توانید قدم پیش گذاشته و با بیان کردن نکاتی او را متوجه عمل نادرست خود کنید. مثلا تمرین کنید که بگویید:

 

“من ایده ای با رویکرد متفاوتی دارم … من می خواهم نقش بیشتری را در این پروژه بر عهده داشته باشم.” و چیزهایی نظیر اینها.شاید پیش از این چون کسی به این نکته اشاره نکرده بود او نمی دانست که نوع دیگری از برخورد هم می تواند وجود داشته باشد.

 

۲- برنامه ای را برای صحبت کردن با شخص مورد نظر تنظیم کنید

ممکن است با برخوردهایی چون پاسخ دادن به شما با کم محلی کردن و از پشت کامپیوتر متوجه رفتار نامناسب او با خود شده باشید و خود را مانند ایمیلی که در پیش نویس گذاشته شده تصور کنید. چندان خوب نیست که با این افکار به طور دائم دست و پنجه نرم کنید.

 

بهتر است در چنین مواردی برنامه ای را ترتیب دهید و با او شخصا صحبت کنید. از واژه هایی چون «تو» و یا جملاتی چون «تو اشتباه کردی چرا که …» پرهیز کنید چرا که با این کار او رفتار تهاجمی بیشتری را به شما نشان خواهد داد.

 

به جای این راهکارها از جملاتی این چنینی استفاده کنید: «از اینکه زمان خود را برای تقسیم کار با من صرف می کنید واقعا ممنونم. من هم توانسته ام موفقیت هایی را در این زمان کسب کنم اما اگر دچار مشکلی شوم به کل مجموعه و اعضای گروه ضربه خواهم زد.”

 

در واقع شما می توانید تمام تهاجم ها را با کلمات محبت آمیز از بین ببرید و دو چیز را برای آن فرد روشن کنید: اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خاصی را داشته باشید حتما به او مراجعه خواهید کرد و اینکه او هم با تمامی افراد آن گروه مساوی است و همه اعضا گروه از ارزش یکسانی برخوردار هستند.

 

۳- در صدد حمایت از همکاران خود برآیید

به دلیل تمایزهایی که میان افراد گوناگون وجود دارد، همه از خود در مقابل دیگران دفاع نمی کنند. بهتر است یکی دیگر از اعضای تیم را نیز با خود همراه کنید تا تصمیم هایی که در مجموعه گرفته می شود با عدالت کافی همراه باشند.

 

در کاخ سفید نیز برای جلوگیری از تفاوت های جنسیتی، باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده نیز سیاستی به نام tactic women used را برای از بین بردن هرگونه تبعیض جنسیتی میان کارمندان قرار داده بود.اگر مشاهده کردید که آن همکار رئیس نمای شما ایده ای را به یکی دیگر از همکاران شما تحمیل می کند برای حمایت از او برخیزید. این کار می تواند این پیام را به همراه داشته باشد که صداهایی که در آن مجموعه وجود دارند به گوش می رسند.

 

۴- به رئیس مراجعه کنید

به گزارش تالاب اگر تمام راهکارها و صبوری ها را در مورد فرد موردنظر انجام دادید اما نتیجه ای دریافت نکردید بهتر است به رئیس تان مراجعه کنید. البته همواره همه تلاش خود را بکنید که این آخرین راهکار باشد.حتی اگر این کار را هم می کنید همکار خود را در نظر رئیس بیش از واقعیت خار و خفیف نکنید چرا که با این کار نشان خواهید داد که با او رقابت یا به او حسادت می کنید.

 

می توانید به رئیس خود بگویید که مایل هستید نقش بیشتری را در گروه برعهده بگیرید و برای رسیدن به این هدف باید چه کارهایی را انجام دهید. با این کار رئیس شما در خواهد یافت که این تنها همکاران شما نیستند که مایل به پیشرفت در کارشان هستند.

 

یا می توانید بگویید، من در برخی از پروژه ها نظراتی دارم اما هرگز توفیق آن را پیدا نمی کنم که چیزی بگویم. آیا شما نظر یا راهکار خاصی را پیشنهاد می کنید که من بتوانم نقش موثرتری را برعهده بگیرم؟

 

تمام اینها می تواند قدمی به این سمت باشد که دلیل اینکه شما تا کنون این فرصت را نیافته اید چیست. آنگاه شما می توانید به عدم پویایی لازم گروه اشاره کنید. با این کار لااقل تلاش خود کرده اید که با مشکل به مقابله بپردازید.اگر هم به اعضای تیم اشاره کردید، نام سایر افراد را هم به عنوان هم تیمی خود ذکر کنید و برای ایجاد تغییراتی در گرفتن نقش موثرتر تلاش کنید و وضعیت کنونی گروه را شفاف سازی کنید.

 

نشان دهید که قصد ترک کردن آن مکان را ندارید بلکه تنها در صدد مبارزه با مشکلات هستید و می خواهید این کار را با رساندن صدای خود به انجام برسانید.حتی می توانید فعالیت با سایر گروه ها در دپارتمان های دیگر را هم پیشنهاد دهید. با این کار به رئیس تان متوجه خواهید کرد که آن گروه فعلی که با آنها فعالیت می کنید بسیاری از ایده های خوب را نادیده می گیرند.

 

با تمام آنچه گفته شاید تنها بتوان بخشی از مشکل را حل کرد اما شاید بهتر باشد هر فردی همان اندک شانس را برای آسودگی بیشتر خود در محل کار امتحان کند. جالب این است که عمدتا در تمام مکان های کاری افرادی این چنینی وجود دارند.

 

جدیدترین مطالب سایت