احادیث مختص ازدواج

مجموعه : احادیث
احادیث مختص ازدواج

احادیث زیبا و معتبر در مورد ازدواج و ازدواج کردن از بزرگان دین…

 

وساطت در ازدواج

در سوره نور آیات 32 و 33 قرآن مجید خداوند می‌فرماید: «دخترها و پسرها مجرد را و غلامان و کنیزان خود را که شایسته باشند، همسر دهید؛ اگر تنگدست باشند، خدا به کرم خود توانگرشان خواهد ساخت که خدا گشایش دهنده و داناست، آنان که استطاعت برای ازدواج ندارند باید پاکدامنی پیشه کنند تا خدا از کرم خویش توانگرشان گرداند.»

 

امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر که دختر یا پسر مجردی را همسر دهد، خداوند در روز قیامت با دیده رحمت به او می‌نگرد.»

 

امام صادق(ع) فرمود: «پیامبر (ص) می‌فرماید: ازدواج کنید و مجردان را نیز همسر دهید؛ آگاه باشید بهره مسلمان آن است که مالی را جهت ازدواج فرد مجردی هزینه کند؛ هیچ چیز نزد خداوند عزوجل محبوب تر از خانه‌ای که با ازدواج آباد شود، نیست»؛ سپس امام صادق (ع) فرمود: «خداوند عزوجل در مورد طلاق هشدار داده و مکرر این هشدار را بیان فرمود و این به دلیل نفرت او از طلاق بود.»

احادیث مختص ازدواج

 

صفات زن شایسته

امام صادق(ع) به داوود کرخی هنگامی که قصد ازدواج داشت، فرمود: بیندیش وجودت را کجا قرار می‌دهی؟

 

زن قید و بند زندگی است، پس دقت کن که خودت را به چه چیز مقید می‌سازی، برای زنان سنجش نیست، نه برای خوبان آنها و نه برای بدان آنان؛ زنان خوب را با طلا و نقره نیز نمی‌توان سنجید، زیرا از طلا و نقره برترند و زنان بد را با خاک هم نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد که خاک از آنها بهتر است.

 

اگر مرد با زن به خاطر زیبایی یا ثروتش ازدواج کند به همان واگذار شود و اگر با زن به خاطر دینش و فضائلش ازدواج کند، خداوند زیبایی و ثروت را روزیش گرداند.

 

ارج نهادن به ایده جوان در ازدواج

شخصی گوید: «به امام صادق(ع) گفتم: می‌خواهم با زنی ازدواج کنم و پدر و مادرم می‌خواهند زن دیگری را به ازدواج من درآورند، امام (ع) فرمودند: با کسی که خودت می‌خواهی ازدواج کن و با آنکه پدر و مادرت می‌خواهند ( و تو مایل نیستی) ازدواج مکن.»

 

عشق و احساس متقابل زن و شوهر

امام صادق (ع) فرمود: «بهترین زنان شما با محبت‌ترین زنان نسبت به شوهران‌شان و مهربان‌ترین مادران نسبت به فرزندانشان هستند آنهایی که در امور جنسی مطیع همسران‌شان هستند و در برابر دیگر عفیفند.»

زن در روابط میان خود و شوهر همدلش، از سه خصلت بی‌نیاز نیست که یکی از آن سه، اظهار عشق به شوهر با دلربایی است.

هرگاه عشق و علاقه مردی به همسرش زیاد می‌شود بر ایمان او افزوده می‌شود و هرکس محبتش نسبت به ما اهل بیت زیاد شود، محبتش نسبت به زن و همسر زیاد می‌شود.

 

احادیث مختص ازدواج

 

حسن معاشرت متقابل زن و شوهر

امام صادق(ع) فرمود: شوهر در روابط میان خود و همسرش به سه چیز نیاز دارد: مدارا و خوش رفتاری با زن، تا همراهی، محبت و علاقه زن را جلب کند؛ خوش اخلاقی با زن، با به دست آوردن قلب و پیراستن ظاهری‌اش در مقابل دیدگان و گشاده دستی با او، زن نیز در روابط خود با همسرش به سه ویژگی نیاز دارد: خود را از هر پلیدی دور نگه دارد تا آنجا که شوهرش در هر حالتی خوش یا ناخوش به او اطمینان کند و متعهد بودن زن تا به هنگام خطا، شوهر به او توجه کند؛ اظهار عشق و علاقه به همسر همراه با دلربایی و ظاهری جذاب دربرابر دیدگان او انسان در خلال برآوردن نیازهای منزل و عیال به سه چیز نیازمند است، حتی اگر آن چیزها با طبع او سازگار نباشد با یکی از آنها معاشرت نیکوست؛ خداوند رحمت کند مردی که روابط میان خود و زنش را نیکو قرار می‌دهد.

 

نقش زن و شوهر در پوشاندن عیوب و آراستن یکدیگر به جمال باطنی

امام صادق (ع) فرمود: 5 خصلت است که هر کس یکی از آنها را نداشته باشد پیوسته در زندگانی کمبود دارد، عقلش از میان می‌رود و قلبش مشغول می‌شود، یکی از آنها وجود همدم و همراه مناسب است؛ راوی گوید گفتم: همدم همراه کیست؟ آن حضرت فرمودند: زن صالح(شایسته).

 

امام صادق(ع) فرمود: علی(ع) و فاطمه(س) دو دریای عمیق از علم هستند.

 

زن و شوهرها در بهشت

هم و ازواجهم علی الارائک متکئون. سوره یس آیه 56، ایشان همراه به همسران خود ( در بهشت) در سایه هستند و بر سریرها تکیه زده‌اند.

 

کسانی که خود و همسران شایسته آنان داخل بهشت می‌شوند و ملائکه نیز از هر دری بر آنان وارد می‌شوند، درحالی که می‌گویند: سلام بر شما به سبب صبری که کردید، پس خوب خانه آخرتی نصیب شما شد. (سوره رعد آیه 24 و 23)

 

امام صادق(ع) فرمود: هنگامی که مؤمنان در آستانه درها (مواقف قیامت) محاسبه می‌شوند، همسرانشان در انتظار آنها هستند همان گونه که در دنیا در آستانه در، منتظر آنها بودند؛ پس فرستاده‌ای به زنان بشارت می‌دهد و می‌گوید: به خدا قسم فلانی از حساب معاف شد، زنان می‌گویند: به خدا؟ پس گفته می شود: به خدا او را دیدم که از حساب معاف شد و هنگامی که نزد همسران‌شان می‌آیند آنها به او تبریک گفته، می‌گویند: در دنیا کسی جز ما استحقاق اینکه خانواده تو باشد را نداشت.

 

مطالب مرتبط:

احادیث گران بها بصورت تصویری

نکاتی مهم در تصمیم گیری برای ازدواج

کلاس های آموزش نکات زناشویی قبل از ازدواج

 

جدیدترین مطالب سایت