سی و پنج حدیث زیبا و کاربردی پیرامون واقعه غدیرخم

مجموعه : احادیث
سی و پنج حدیث زیبا و کاربردی پیرامون واقعه غدیرخم

امام صادق (ع)

1- ارزش عمل ( عبادت ) در روز عید غدیر برابر با هشتاد ماه است ، و شایسته است آن روز ذکر خدا و درود بر پیامبر (ص) زیاد شود ، و مرد بر خانواده خود توسعه دهد.

وسائل الشیعه جلد ۷ صفحه ۳۲۵ حدیث ۶

 

سی و پنج حدیث زیبا و کاربردی پیرامون واقعه غدیرخم

 

امام هادی (ع) به ابواسحاق فرمود

2- در روز غدیر پیامبر اکرم (ص) برادرش علی (ع) را بلند کرد و به عنوان پرچمدار ( و فرمانده ) مردم و پیشوای بعد از خودش معرفی کرد.ابواسحاق گفت : عرض کردم ، فدایت شوم راست فرمودی.به خاطر همین به زیارت و دیدار شما آمدم ، گواهی میدهم که شما حجت خدا بر مردم هستی.

وسائل الشیعه جلد ۷ صفحه ۳۲۴ حدیث ۳

 

امام رضا (ع)

3- کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.

اقبال الاعمال

 

امام صادق (ع)

4- روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است.یعنی اگر انسانی همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد ، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است.

  وسائل الشیعه جلد ۷ صفحه ۳۲۴ حدیث ۴

 

امام رضا (ع)

5- عید غدیر روز تبریک و تهنیت است.هریک به دیگری تبریک بگوید ، هر وقت مومنی برادرش را ملاقات کرد ، چنین بگوید : ((حمد و ستایش خدایی را که به ما توفیق چنگ زدن به ولایت امیرمومنان مولا علی (ع) را عطا کرد)) آری عید غدیر روز لبخند زدن به چهره مردم با ایمان است.

  اقبال الاعمال

 

ابو سعید گوید

6- در روز غدیر خم رسول خدا (ص) دستور داد : منادی ندا دهد که : برای نماز جمع شوید.بعد دست علی (ع) را گرفت و بلند کرد و فرمود : خدایا کسی که من مولای اویم پس علی هم مولای اوست ، خدایا دوست بدار کسی را که علی را دوست بدارد و دشمن بدار کسی را که با علی دشمنی کند.

بحارالانوار جلد ۳۷ صفحه ۱۱۲ حدیث ۴

 

رسول خدا (ص)

7- کسی که میخواهد زندگی و مرگش همانند من باشد و در بهشت جاودانه ای که پروردگارم به من وعده کرده ، ساکن شود ، ولایت علی بن ابی طالب (ع) را انتخاب کند ، زیرا او هرگز شما را از راه هدایت بیرون نبرده و به گمراهی نمی کشاند.

الغدیر جلد ۱۰ صفحه ۲۷۸

 

جابربن عبدالله انصاری گوید

8- از رسول خدا (ص) شنیدم که به علی بن ابی طالب (ع) فرمود : ای علی ، تو برادر و وصی و وارث و جانشین من در میان امت من در زمان حیات  و بعد از مرگ منی ، دوستدار تو دوستدار من و دشمن و کینه توز تو دشمن من است.

امالی شیخ صدوق

 

امام باقر (ع)

9- اسلام  بر پنج پایه استوار شده است : نماز ، زکات ، روزه ، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاکید شده ، ندا نشده است.

اصول کافی جلد ۲ صفحه ۲۱ حدیث ۸

 

امام کاظم (ع)

10- ولایت علی (ع) در کتابهای همه پیامبران ثبت شده است و هیچ پیامبری مبعوث نشده ، مگر با میثاق نبوت محمد (ص) و امامت علی (ع).

سفینة البحار جلد ۲ صفحه ۶۹۱

 

رسول خدا (ص)

11- ولایت علی بن ابیطالب (ع) ولایت خداست ، دوست داشتن او عبادت خداست ، پیروی کردن او واجب الهی است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدایند ، جنگ با او ، جنگ با خدا و صلح با او ، صلح با خدای متعال است.

امالی شیخ صدوق

 

امام باقر (ع) از پدر بزرگوارش امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمود

12- شیطان دشمن خدا چهار بار ناله کرد : روزی که مورد لعن خدا واقع شد و روزی که به زمین هبوط کرد و روزی که پیامبر اکرم (ص) مبعوث شد و روز عید غدیر.

  قرب الاسناد

 

حضرت محمد (ص)

13- خداوند میفرماید : ولایت علی بن ابی طالب دژ محکم من است ، پس هرکس داخل قلعه من گردد ، از آتش دوزخم محفوظ خواهد ماند.

  جامع الاخبار صفحه ۵۲ حدیث ۷

 

رسول خدا (ص)

14- ای علی من شهر علمم و تو درب آن هستی ، به شهر جز از راه درب آن وارد نشوند ، تو پیشوای امت من و جانشین من در این شهری ، کسی که اطاعت تو کند سعادتمند است ، و کسی که تو را نافرمانی کند ، بدبخت است ، و دوستدار تو سود برده و دشمن تو زیان کرده است.

جامع الاخبار صفحه ۵۲ حدیث ۹

 

 

امام صادق (ع)

15- سنگهای زیربنای اسلام سه چیز است : نماز ، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگری درست نمیشود.

اصول کافی جلد ۲ صفحه ۱۸

 

 امام باقر (ع) فرمود

16- چون جبرئیل بر رسول خدا (ص) در حجة ‌‌الوداع  با [ دستور] اعلان امر علی بن ‌ابیطالب (ع) فرود آمد [ و این آیه را نازل کرد که ] : « ای پیامبر آن چه از پروردگارت بر تو فرود آمده است [ به مردم ] برسان -تا آخر آیه – سوره مائده آیه ۶۷ » فرمود : پیامبر سه روز [از ابلاغ این امر الهی] درنگ نمود تا این که به جحفه رسید و در آن جا نیز از بیم مردم دست او [ علی (ع) را به عنوان امام بعد از خود ] بالا نگرفت. چون در جحفه روز غدیر در مکانی به نام مهیعه فرود آمد ، [برای اجتماع مردم] ندا در داد : نماز برپا می‌شود. مردم جمع شدند و پیامبر(ص) فرمود : چه کسی از شما بر شما سزاوارتر است ؟ فرمود : با صدای بلند گفتند : خدا و پیامبرش. برای مرتبه دوم [این سخن] را فرمود و آنان گفتند: خدا و پیامبرش. در مرتبه سوم نیز [این سخن] را فرمود و آنان گفتند: خدا و پیامبرش. سپس دست علی(ع) را گرفت و فرمود: کسی که من مولای او هستم علی مولای اوست. خدایا دوست بدار کسی که او را دوست می‌دارد و دشمن بدار کسی که با او دشمنی می‌ورزد، یاری نما کسی که او را یاری می‌کند، واگذار کسی را که به یاری او نشتابد؛ زیرا او از من است و من از او هستم و [منزلت] او در برابر من همانند منزلت هارون نسبت به موسی است، جز آن که پیامبری بعد از من نیست.

تفسیر العیاشی جلد ۱ صفحه ۳۳۲

 

 امام صادق (ع) فرمود

17- با فرود آمدن ولایت [ دستور اعلان ولایت امیرالمؤمنین (ع) ] رسول خدا (ص) در غدیر خم فرمود : به علی (ع) با خطاب امیرالمؤمنین سلام کنید. گفتند : آیا این [دستور] از جانب خدا و پیامبرش است ؟ فرمود : آری بحق از جانب خدا و پیامبرش است. سپس فرمود : او امیر مؤمنان است ، امام پرهیزگاران و پیشوای پیشانی ‌سپیدان است. روز قیامت خدا او را بر صراط می‌نشاند و دوستانش را وارد بهشت می‌کند و دشمنانش را وارد آتش[دوزخ]. و خداوند صاحب عزت و جلال [این آیه را فرستاد]: « و سوگندها را پس از استواری آنها مشکنید… _ سوره نحل آیه ۹۱ »

تفسیر القمی جلد ۱  صفحه ۳۸۹

 

 امیرالمومنین علی (ع) فرمود

18- رسول خدا (ص) روز غدیر خم [بر سر من] عمامه‌ای ( عمامه به منزلت قدرت و سلطنت {الهی} است ، بحارالانوار جلد ۵۰ صفحه ۳۰ ) نهاد و یک سوی آن را بر شانه‌ام افکند و فرمود: خداوند در روز [غزوه‌های] بدر و حنین مرا به فرشتگانی که عمامه بر سر داشتند یاری نمود و این عمامه حد فاصل میان مسلمانان و مشرکان است.

شرح‌الاخبار فی فضائل الائمةالاطهار (ع) جلد۱  صفحه ۳۲۱

 

 امام باقر (ع) فرمود

19- خداوند صاحب عزت و جلال ، پیامبرش را به ولایت علی (ع) فرمان داد و بر او [این آیه را] فرو فرستاد : « جز این نیست که ولی شما خدا و پیامبر است – تا آخر آیه سوره مائده آیه ۵۵ » و ولایت صاحبان امر [ائمه اطهار(ع)] را واجب فرمود. مردم نمی‌دانستند که آن [ولایت] چیست. از این رو خداوند محمد(ص) را فرمان داد تا ولایت را برای آنان تفسیر کند، همان‌گونه که نماز و زکات و روزه و حج را برای آنان تفسیر کرد. چون آن [دستور به اعلام ولایت امیرالمومنین(ع)] از جانب خدا [فرود] آمد، سینه رسول خدا(ص) از آن به تنگ آمد و بیمناک شد که [مردم] از دین خود برگردند و به تکذیب او بپردازند. پس سینه‌اش به تنگ آمد و به پروردگار عزیز و شکوهمندش بازگشت. و خداوند بر او وحی فرمود: «ای فرستاده، آنچه بر تو نازل شده است [به مردم] برسان و و اگر چنین نکنی پیامبری او را نرسانده‌ای و خداوند تو را از [خطرات احتمالی] مردم نگاه می‌دارد. سوره مائده آیه ۶۷» [و از آن پس، پیامبر(ص)] فرمان خداوند را – که یادش والاست – اظهار نمود و به [اعلان] ولایت علی (ع) در روز غدیرخم قیام فرمود و ندای برپایی نماز را [برای تجمع مردم] سر داد و مردم حاضر را فرمان داد تا [ولایت امیرالمومنین(ع) را] به غایبان برسانند.

تفسیر الصافی جلد ۲  صفحه ۵۲ – ۵۳

 

 امام صادق (ع) به نقل از پدران گرامی خود فرمود

20- چون رسول خدا (ص) علی (ع) را در روز غدیر خم [به امامت و ولایت] منصوب نمود و فرمود هر که من مولای اویم علی مولای اوست ، و این رویداد در شهرها منتشر شد ، [مردی به نام] نعمان بن حرث فهری نزد پیامبر(ص) آمد و گفت : تو از جانب خدا ما را دستور دادی که شهادت دهیم که خدایی جز خدای یکتا نیست و این که تو پیامبر خدا هستی ، و نیز ما را به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات فرمان دادی و ما [همه] اینها را از تو پذیرفتیم ، اما تو به اینها بسنده نکردی تا اینکه این جوان را منصوب [به امامت و ولایت] کردی و گفتی : هر که من مولای اویم علی مولای اوست. [حالا برایم بازگو که] این از جانب توست یا فرمانی از جانب خداست ؟ فرمود : سوگند به خدای یکتایی که جز او خدایی نیست، این از جانب خداست. نعمان بن حرث از آن حضرت روی برگردانید و گفت: خدایا اگر حقیقتاً این [امر] از جانب توست، سنگی از آسمان بر ما فرود ببار! [چیزی نگذشت که] خداوند سنگی بر سرش پرتاب کرد و او را بکشت، و خدای تعالی[این آیه را] فرو فرستاد: « تقاضاکننده‌ای تقاضای عذابی را کرد که تحقق یافت. سوره معارج »

تفسیر مجمع‌البیان جلد ۵  صفحه ۳۵۲

 

 امیرالمؤمنین علی (ع) در یکی از خطبه‌های خود به نام خطبه‌الوسیله می‌فرماید

21- «رسول خدا (ص) عازم حجة‌الوداع شد ، تا این که به غدیرخم رسید. با دستور آن حضرت چیزی همانند منبر [از جهاز شتران] برای وی ساختند. سپس بر فراز آن رفت و دستم را گرفت [و بالا برد] تا بدانجا که سپیدی زیر بازوانش آشکار شد و با صدای بلند در آن اجتماع [عظیم] فرمود : کسی که من مولای اویم علی مولای اوست؛ خدایا دوستدار او را ، دوست بدار و کسی را که با او دشمنی ورزد دشمن بدار. و [بدین گونه] ولایت خدا بر ولایت من و دشمنی خدا بر دشمنان من قرار گرفت. و در آن روز خدای صاحب عزت و جلال [این آیه را] فرو فرستاد : « امروز دینتان را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم و اسلام را [به عنوان] دین برایتان پسندیدم. سوره مائده آیه ۳» پس ولایت من، کمال دین و خشنودی پروردگار بلند یاد [و مرتبه] ‌قرار گرفت

الکافی جلد ۸  صفحه ۲۷

 

 فرات [کوفی] گوید

22- از امام صادق (ع) پرسیدم : فدایت شوم ، آیا مسلمانان عیدی برتر از عید فطر و قربان و روز جمعه و روز عرفه دارند ؟ فرمود: آری [عیدی دارند که] برتر و بزرگتر و ارجمندترین آنها نزد خدای تعالی است ، و آن روزی است که خداوند در آن دین را کامل کرد و بر پیامبرش [این آیه را] فرو فرستاد: « امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را [به عنوان] دین برای شما پسندیدم. سوره مائده آیه ۳ » گفتم: آن چه روزی است؟

 

فرمود: هر یک از پیامبران بنی‌اسرائیل که می‌خواست برای جانشین بعد از خود پیمان وصایت و پیشوایی برگیرد، روزی که بدین کار اقدام می‌کرد آن را روز عید قرار می‌داد، و آن [روز غدیر] روزی است که رسول خدا (ص) علی (ع) را پیشوای مردم قرار داد و درباره وی نازل شد آنچه [در شأن حضرتش] نازل شد و در آن [روز] دین را کامل کرد و نعمت را بر مؤمنان تمام گردانید… . [فرات] گوید : گفتم : آن روز چه عملی سزاوارتر است که انجام دهیم ؟ فرمود : آن ، روز عبادت و نماز و شکرگزاری و ستایش خدای تعالی است و [روز] شادمانی به نعمت ولایت ماست که خداوند به شما ارزانی داشته است ، و من دوست می‌دارم که آن روز را روزه بگیرید.

تفسیر فرات الکوفی  صفحه ۱۱۸

 

 عمار بن حریز گوید

23- روز هجدهم ذیحجه خدمت امام صادق (ع) رسیدم و ملاحظه کردم که ایشان روزه‌ دار هستند. آن حضرت فرمود : این روزی بزرگ است که خداوند حرمت آن را بر مؤمنان بزرگ شمرده ، دین را برای آنان در آن روز کامل و نعمت را بر آنان تمام کرده و عهد و میثاقی را که از آنان برگرفته تجدید کرده است. گفته شد : روزه این روز چه ثوابی دارد ؟ فرمود : آن، روز عید و شادمانی و سرور است و [روز] روزه‌ گرفتن برای شکرگزاری خدای تعالی است و روزه آن با [روزه] شصت ماه از ماههای حرام برابری می‌کند… .

مصباح المتهجد و سلاح المتعبد صفحه ۶۸۰

 

 

 امیرالمؤمنین (ع) [ در ضمن حدیثی طولانی در توصیف روز غدیر] فرمود

 

24- امروز روزی است بلند مرتبه ، که در آن گشایش روی داد و درجه‌ها بلند و دلایل آشکار گشت . و آن ، روز آشکارساختن مقام پیراسته [ امامت و ولایت ] است ، روز کمال دین است ، روز پیمان برگرفته‌ شده [در عالم زر] و روز شاهد و مشهود است ، روز آشکاری پیمانها از دورویی و ناباوری است ، روز بیان حقائق ایمان است ، روز خواری شیطان است ، روز دلیل و برهان است ، این روز جدایی است که آن را دروغ می‌پنداشتید ، این روز ساکنان عالم قدس است که از آن رو گردانید ، این روز هدایت و روز آزمایش بندگان است ، روز راهنمایی طالبان [هدایت] است ، روز آشکارساختن چیزها [کینه‌ها]یی است که در سینه‌ها نهفته و روز هویدا شدن امور ناپیداست… در برخورد با یکدیگر [در این روز] دست یکدیگر را بفشارید و نعمت [بزرگ ولایت] را به هم تبریک بگویید و حاضر به غائب و شاهد به دورمانده [فضیلت این روز را] برساند و توانگر از تهیدست و توانا از ناتوان دستگیری کند ، که اینها را رسول خدا (ص) به من فرمان داده است.

بحارالانوار جلد ۹۷  صفحه ۱۱۶ – ۱۱۸

 

محمدبن ابی نصر گوید

25- ما در محضر امام رضا (ع) بودیم و مجلس مالامال از مردم بود . صحبت از روز غدیر به میان آمد و برخی از مردم آن را انکار ورزیدند. امام رضا (ع) فرمود : پدرم از پدرش برایم روایت نمود که : روز غدیر در آسمان پرآوازه ‌تر از آن در زمین است – تا آنجا که فرمود : ای فرزند ابی‌نصر، هر جا که باشی ، روز غدیر نزد [بارگاه] امیرالمؤمنین (ع) حضور یاب ، زیرا که خدای تعالی [ در آن روز ] گناه شصت سال مرد و زن مؤمن و مسلمان را می‌آمرزد و دو برابر آنچه را که در ماه رمضان و شب قدر و شب [عید] فطر [از عذاب دوزخ] رهایی بخشیده [از عذاب] می‌رهاند. هر دِرهم که در آن روز به برادران آگاهت [به مقام امیرالمؤمنین (ع)] ببخشی برابر با هزار درهم است. پس در این روز بر برادرانت نیکی و احسان کن و هر مرد و زن مؤمنی را [تا می‌توانی] شادمان ساز… به خدا سوگند که اگر مردم فضیلت این روز را به حقیقت آن می‌دانستند ، هر آینه فرشتگان هر روز ده مرتبه با ایشان مصافحه می‌کردند و اگر بیم آن نداشتم که سخن به درازا کشد ، از فضیلت این روز [سخن می‌گفتم] و از آنچه که خدای صاحب عزت و جلال به کسی که [حق] آن را بشناسد بخشیده است ، بدان گونه یاد می‌کردم که به شماره نیاید.

مصباح المتهجد و سلاح المتعبد صفحه ۶۸۰ – ۶۸۱

 

 

 عماره بن جُوین عبدی گوید

26- روز هجدهم ذیحجه به خدمت امام صادق (ع) رسیدم… آن حضرت فرمود : در این روز دو رکعت نماز وارد است که در هر موقع روز می‌توان آن را به جا آورد ، و وقت فضیلت آن نزدیک ظهر است. و آن ساعتی است که امیرالمؤمنین (ع) در غدیرخم به مقام ولایت و امامت منصوب شد ، و این از آن روست که در آن وقت [مسلمانان] به منزل [غدیرخم] نزدیک شده بودند. پس کسی که در آن هنگام دورکعت نماز گزارد و سپس به سجده رود و خدای عزوجل را صد مرتبه شکر کند و بعد از سربرداشتن از سجده این دعا را بخواند «أللَّهُمَّ إنّیِ أسألُکَ بِأنَّ لَکَ الحَمدَ» – تا آخر دعا – سپس به سجده رود و صد مرتبه خدا را حمد کند و خدای عزوجل را صد مرتبه در حال سجده شکر گزارد ، ‌یقیناً او – کسی که چنین کند – همانند کسی است که در آن روز [روز غدیر] حضور داشته و بر آن [ پیمان ولایت ] با رسول خدا (ص) بیعت نموده باشد ؛ و هم درجه با راستگویان است – همانان که خدا و پیامبرش را در پذیرش ولایت مولایشان در آن روز تصدیق کرده باشند ؛ و همانند کسی است که در رکاب رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین و حسن و حسین (ع) شهید شده باشد و همانند کسی است که به زیر پرچم قائم (عج) و در خیمه او از شریفان و نقیبان باشد.

مستدرک الوسائل جلد ۶ صفحه ۲۷۵-۲۷۶

 

 

 در دعای بعد از نماز غدیر از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود

27- [ شهادت می‌دهم ] شهادتی همراه با اخلاص به یگانگی تو، به این که تو خدای یگانه هستی که جز تو خدایی نیست ، و این که محمد (ص) بنده و پیامبر توست و علی (ع) امیر مؤمنان است ، و نیز آن که اقرار به ولایت او تمامی توحیدت و اخلاص به یگانگیت و کمال دینت و تمام نعمت و فضلت بر همه آفریدگان و مردمانت است. زیرا تو گفتی و سخنت حق است که : « امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم و اسلام را برای شما[به عنوان] دین پسندیدم – سوره مائده آیه ۳». خدایا تو را سپاس که به واسطه او بر ما منت نهادی و [توفیق] اخلاص به وحدانیت خود را به ما بخشیدی و ما را به ولایت ولی هدایتگرت بعد از پیامبر بیم‌ دهنده ‌ات هدایت کردی و به سبب ولایت او اسلام را [به عنوان] ‌دین ما پسندیدی و نعمتت را بر ما تمام کردی ، آن ‌نعمتی که [به سبب آن] عهد و پیمانت را بر ما تازه ساختی.

تهذیب الاحکام جلد ۳  صفحه ۱۴۵

 

 

 از امام باقر (ع) از کلام خدای صاحب عزت و جلال پرسیده شد که

28- « و به یقین ابلیس گمان خود را درباره آنان محقق یافت که همگی از او پیروی کردند ، جز گروه اندکی از مؤمنان سوره سبا آیه ۲۰٫» فرمود : خداوند پیامبرش را فرمان داد که امیرالمؤمنین (ع) را به [پیشوایی] مردم منصوب دارد ، و آن کلام خدای صاحب عزت و جلال است که : « ای پیامبر آنچه به تو – درباره علی(ع) – فرو فرستاده شده است، [به مردم] برسان و اگر چنین نکنی، پیامبری او را انجام نداده‌ای سوره مائده آیه ۶۷». در آن هنگام رسول خدا (ص) دست علی (ع) را در غدیرخم گرفت و فرمود : کسی که من مولای او هستم، علی مولای اوست. [در آن هنگام] شیاطین خاک بر سر خود ریختند. شیطان بزرگ – که لعنت خدا بر او باد – گفت :  شما را چه می‌شود ؟ گفتند : این مرد امروز گرهی بست که تا روز قیامت هیچ انسانی نمی‌تواند آن را بگشاید. شیطان به آنها گفت : هرگز! کسانی که پیرامون او هستند به من وعده‌ای داده‌اند که هیچ‌گاه از آن تخلف نمی‌ورزند. در آن هنگام خدای سبحان این آیه را فرو فرستاد : « و به یقین ابلیس گمان خود را درباره آنان محقق یافت که همگی از او پیروی کردند ، جز گروه اندکی از مؤمنان سوره سبا آیه ۲۰ »، که مقصود [از مؤمنان] ‌شیعیان امیرالمؤمنین (ع) است.

تأویل الآیات الظاهره جلد۲ صفحه ۴۷۴

 

 

 به امام صادق (ع) گفته شد

29- آیا مؤمنان غیر از عید فطر و عید قربان و روز جمعه عید دیگری هم دارند ؟  فرمود : آری ، آنان عیدی دارند که بزرگتر از این است، و آن روزی است که امیرالمؤمنین (ع) [به امامت و ولایت] منصوب شد و رسول خدا (ص) ولایت او را بر گردن مردان و زنان در غدیرخم استوار کرد. گفته شد : آن چه روزی است ؟ فرمود : روزها متفاوت‌اند. سپس فرمود : آن ، روز هجدهم ذیحجه است … و عمل در آن روز با عمل در هشتاد ماه برابری می‌کند و سزاوارتر است که در آن روز خدای عزوجل بسیار یاد شود و بر پیامبر (ص) درود بسیار فرستاده شود و مرد بر خانواده خود گشایش دهد.

ثواب‌الاعمال  صفحه ۹۹

 

 

 سالم ابی محمد گوید

30- به امام باقر (ع) گفتم : مرا از ولایت [ امیرالمؤمنین (ع) ] که جبرئیل از جانب پروردگار جهانیان در روز غدیر فرود آورده است آگاه ساز. [امام باقر (ع) این آیات را تلاوت] ‌فرمود : « روح الامین آن را فرود آورد، بر قلب تو، تا از بیم‌دهندگان باشی، به زبان عربی آشکار، و به تحقیق توصیف آن در کتابهای پیشینیان نیز آمده است سوره شعراء آیه ۱۹۳ – ۱۹۶٫» [آن گاه] فرمود : آن ، ولایت امیرالمؤمنین (ع) است.

بحارالانوار  جلد ۳۶ صفحه ۹۵

 

 

 محمود بن اسید از فاطمه (س) پرسید

31- آیا پیامبر (ص) قبل از رحلت خود به امامت علی (ع) تصریح کرده است ؟ فرمود : شگفتا ! آیا روز غدیرخم را فراموش کردی ؟ گفتم : [بلی] چنین بوده است ، اما مرا به آنچه شما را بدان دانا کرد ، آگاه ساز. فرمود : خدا را گواه می‌گیرم که شنیدم فرمود : علی بهترین کسی است که او را جانشین خود در میان شما قرار می‌دهم . او امام و جانشین پس از من است که [پس از وی] دو نوه من [امام حسن و امام حسین (ع)] و نه نفر از فرزندان حسین (ع) که امامانی نیک ‌سیرت‌اند [پیشوایی امت را عهده ‌دار] خواهند بود . اگر شما ایشان را پیروی کنید ، آنان را هدایتگرانی راه‌ یافته می‌یابید و اگر به مخالفت با آنان پردازید ، به طور حتم تا روز قیامت در میان شما اختلاف [جاری] خواهد بود . سپس فرمود : آگاه باشید که به خدا سوگند اگر حق را به شایستگانش وامی‌گذاشتند ، دو نفر درباره خدا اختلاف نمی‌کردند و [ائمة اطهار(ع)] یکی پس از دیگری وارث آن [مقام امامت] می‌شدند ، تا این که نهمین امام از فرزندان حسین (ع) قیام کند، اما آنان با گواهی خود کسانی را که خدا آنان را مؤخر داشته است [و سزاوار مقام پیشوایی نبوده‌اند] مقدم داشتند و با آرای خود کسانی را که خدا آنان را مقدم شمرده است به عقب راندند و سخن خدا را نشنیدند که گفت : «و پروردگارت هر چه را که بخواهد می‌آفریند و برمی‌گزیند و ایشان هیچ اختیاری [در تعیین امام و پیشوای خود] ندارند سوره قصص آیه ۶۸ ( در سوره احزاب آیه ۳۶ آمده است : (( و ما کان لمومن الخیرة من امرهم)).»

الصراط المستقیم جلد ۲  صفحه ۱۲۳

 

 

 امام صادق (ع) فرمود

32- مردم سخن رسول خدا (ص) را درباره علی بن ابیطالب (ع) در روز مشربه ( مشربه به محل نوشیدن و برگرفتن آب است ) امّ ابراهیم فراموش کردند ، همانگونه که سخن آن حضرت را درباره وی در غدیرخم به فراموشی سپردند. رسول خدا (ص) به همراه اصحاب در مشربه  امّ ابراهیم بودند که علی (ع) وارد شد. اصحاب برای وی جایی نگشودند ، پیامبر (ص) با مشاهده این که برای او جایی نگشودند ، فرمود : ای گروه مردم ،  من در میان شما زنده هستم و شما چنین به خانواده‌ام بی‌حرمتی می‌کنید ! آگاه باشید که به خدا قسم اگر من از شما پنهان گردم خداوند از شما پنهان نمی‌گردد. همانا راحتی و آسایش و مژده و بشارت از آن کسی است که پیشوایی علی (ع) را پذیرا باشد و به او مهر ورزد و تسلیم او و اوصیاء و جانشینان او از فرزندانش باشد. و بر من واجب است که اینان را وارد در شفاعت خود سازم ، زیرا که آنان پیروان من هستند و کسی که از من پیروی کند ، او از من است…

امالی صدوق صفحه ۹۸

 

 

 امام صادق (ع) فرمود

33- روزه ، روز غدیر برابر با روزه تمامی عمر دنیاست ، و این به فرض آن است که انسانی در طول عمر دنیا زنده باشد و روزه گیرد [که با روزه روز غدیر] بهره ‌مند از ثواب آن خواهد شد. و روزه آن نزد خدای صاحب عزت و جلال در هر سال برابر با صد حج و صد عمره نیکو و مقبول است. آن [روز غدیر] عید بزرگ خداست و خدای عزوجل هرگز هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر آنکه این روز را عید گرفت و حرمت آن را پاس داشت. نام آن در آسمان روز عهد معهود و در زمین روز میثاق مأخوذ و جمع مشهود است… چون همدیگر را [در این روز] ‌ملاقات کنید بگویید : سپاس خدای را که ما را به این روز گرامی داشت و ما را از وفاداران به عهد و پیمانی که با ما بسته است قرار داد و نیز ما را از وفاداران به میثاقی که درباره ولایت والیان خود از ما گرفته است – همانان که آیین داد و عدل او را برپامی‌دارند – قرار داد و ما را از منکران و تکذیب‌کنندگان روز جزا قرار نداد.

التهذیب جلد ۳  صفحه ۱۴۳ – ۱۴۴

 

 

 امام جعفر صادق (ع) از پدرش [امام باقر(ع)] روایت می‌کند که فرمود

34- شیطان دشمن خدا [در چهارزمان] چهار ناله سر داد: روزی که مورد لعنت [خدا] واقع شد و روزی که به زمین فرود آمد و روزی که پیامبر (ص) برانگیخته شد و روز غدیر.

قرب الاسناد صفحه ۱۰

 

 

 ابوسعید خُدری گوید

35- چون این آیه [الیوم اکملت لکم دینکم –  مقصود آیه ۳ سوره مائده است] بر رسول خدا (ص) فرود آمد ، فرمود : الله‌اکبر بر کامل ‌کردن دین و تمام ‌ساختن نعمت و خشنودی پرورگار به پیامبری من و ولایت علی بن ابیطالب (ع) پس از من و فرمود : کسی که من مولای اویم علی مولای اوست. خدایا دوستدار او را دوست بدار و دشمن او را دشمن باش ، یاور او را یاری کن و کسی را که واگذاردش واگذار.

تفسیرمجمع البیان جلد ۲  صفحه ۱۵۹

 

جدیدترین مطالب سایت