اعمال کامل شب قدر

مجموعه : دعاها
اعمال کامل شب قدر

فضیلت و اعمال شب قدر

این شب هاي عزیز که دارای بالاترین فضیلت می باشد و نیز دراین شب ها میتوان به سمت و سوی خداوند بازگشت با ما در سایت تالاب باشید از پيامبر گرامي اسلام «ص» نيز نقل هست: از خداوند به دور باد و نفرين بر كسي كه به شب قدر برسد و زنده باشد، اما آمرزيده نشود.

 

“انس بن مالك” از پيامبر «ص» نقل كرده كه فرمودند: ماه مبارك به شما رو آورده هست و در اين ماه شبي هست كه برتر از هزار ماه هست و هر كس از فيض شب قدر محروم گردد، از تمام خيرات بي‌نصيب مانده هست و محروم نمي‌ماند از بركات شب قدر، مگر كسي كه خويشتن را محروم كرده هست.

 

فضیلت و اعمال شب قدر

از امام باقر «ع» نيز درمورد به وجود آمدن شب قدر نقل هست: كه اگر خداوند كارهاي مؤمنان را چند برابر نكند به سر حد كمال نمي‌رسند، اما از راه لطف كارهاي نيكوي آن‌ها را چند برابر مي‌فرمايد تا كاستي هايشان جبران شود.

 

بر اين زمینه، راز سعادتمند شدن انسان‌ها در شب قدر، عمل اختياري صالحي هست كه با عنايت خداوند، بركت يافته و چند برابر مي‌شود.

از حضرت رسول «ص» نيز پيرامون شب زنده داري شب قدر نقل هست كه فرمودند: كسي كه شب قدر را شب زنده‌داري كند، تا شب قدر آينده، عذاب دوزخ از او دور گردد.

 

امام موسي بن جعفر «ع» نيز درمورد شب قدر فرمودند: كسي كه در شب قدر غسل كرده و تا سپيده صبح شب زنده‌داري كند، گناهانش آمرزيده مي‌شود.

 

تمامي اين روايات بر اين مقاله دلالت دارند كه برخي مقدرات و پاداش‌ها، مثل دور شدن از عذاب دوزخ، نتيجه كار خود بندگان هست و سرنوشت هر انساني در شب قدر به دست خودش رقم مي‌خورد.

در شب قدر به خواندن دعاهايي از جمله “جوش كبير”، “دعاي افتتاح” و “ابوحمزه ثمالي” سفارش شده زيرا انسان با يادآوري لطف، گذشت، كرم، رحمت و بخشش بي‌پايان خداي مهربان وی را در كنار و دستگير خويش مي‌بيند و نور اميد در دلش مي درخشد.

 

اعمال شب های قدر

شب نوزدهم :اين شب با عظمت آغاز شبهاى قدر هست،و شب قدر آن شبى هست كه در طول سال،شبى به خوبى‏ و فضليت آن يافت نمی ‏شود،و عمل در اين شب «شب قدر»از عمل در طول هزار ماه بهتر هست،و تقدير امور سال در اين شب صورت‏ می‏گيرد،و فرشتگان و روح كه اعظم فرشتگان الهى هست،در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود می ‏آيند،و به محضر امام زمان«عج» می ‏رسند و آن چه را كه براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می‏دارند.

 

و اعمال شبهاى قدر بر دو نوع هست: يكى اعمالى كه در هر سه شب بايد انجام داد،و ديگر اعمالى كه مخصوص به هر يك از شبهاى قدر هست

 

اوّل:اعمالى هست كه در هر سه شب بايد انجام داد،و آن چند عمل هست:

اوّل:غسل كردند.علاّمه مجلسى فرموده‏ بهتر هست غسل شب قدر در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد،كه نماز شام را با غسل بخواند.

 

دوم:دو ركعت نماز كه‏ در هر ركعت پس از سوره«حمد»،هفت مرتبه«توحيد»خوانده،و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد،استغفر اللّه و اتوب اليه در روايت نبوى هست:كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد،تا آخر خبر. سوم:قرآن مجيد را باز كند و در برابر خود گرفته و بگويد:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ.

 

خداى از تو درخواست مى‏كنم به حق كتاب نازل شده‏ات،و آن چه در آن هست،و در آن هست نام بزرگت‏ترت،و نامهاى نيكوترت‏ و آن چه بيم‏انگيز هست و اميدبخش،اينكه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى.

 

فضیلت و اعمال شب قدر

سپس هر حاجت كه دارد بخواهد.

اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ
خدايا به حق اين قرآن،و به حق كسى‏كه آن را بر او فرستادى،و به حق‏ هر مؤمنى كه وی را در قرآن ستودى،و به حق خود بر آنان،پس احدى شناساتر از تو به حق تو نيست

سپس ده مرتبه بگويد:

بِكَ یَا اللَّهُ«به ذاتت اى خدا»….،و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ «به حق محمّد»….،و ده مرتبه بِعَلِیٍّ «به حق على»،و ده مرتبه بِفَاطِمَةَ «به حق فاطمه»….،و ده مرتبه بِالْحَسَنِ «به حق حسن»…،و ده مرتبه بِالْحُسَیْنِ «به حق حسين‏»…..،و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ «به حق على بن الحسين»….،و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ «به حق محمّد بن على»…..،و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ «به حق جعفر بن محمّد »……،و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ «به حق موسى بن جعفر»…..،و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى «به حق على بن موسى»…..،و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ «به حق محمد بن على»…..، ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ «به حق على بن محمّد »….،و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ «به حق حسين بن على»…..،و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ «به حق حجّت».

 

پس هر حاجتى كه دارى از خدا بخواه.

پنجم:حضرت سيد الشهّدا عليه السّلام‏ را زيارت كند.در روايت آمده:هنگامى كه شب قدر مى‏شود،منادى از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر می‌دهد كه خدا هركه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد.

 

ششم:اين شبها «شب هاي قدر» را احيا بدارد،روايت شده هركه شب‏ قدر را احيا بدارد،گناهانش آمرزيده مى‏شود،هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى كوهها و پيمانه درياها باشد.

 

هفتم:صد ركعت نماز بجا آورد،كه فضليت بسيار دارد و بهتر آن هست كه در هر ركعت پس از سوره«حمد»،ده‏ مرتبه«توحيد»بخواند.هشتم:اين دعا را بخواند

 

اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَكَ عَبْدا دَاخِرا لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعا وَ لا ضَرّا وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَ

سُوءا أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِيلَتِی فَصَلِّ عَلَى

مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ

فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ

الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِيا لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ

فِيمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آيِسا مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [كُنْتُ‏] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ

شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ

 

خدايا شام كردم درحالى‏كه براى تو تنها بنده كوچك و خوارى هستم،كه براى خويش سود و زيانى را به دست ندارم،و نمى‏توانم از خود پيش‏آمد بدى را بازگردانم،به اين امر بر خويش گواهى مى‏دهم،و در پيشگاهت به ناتوانى و كمى چاره‏ام اعتراف مى‏كنم،خدايا بر محمّد و خاندان محمّد سلام فرست،و آن چه را به من و همۀ مردان و زنان مؤمن،از آمرزش در اين شب وعده دادى وفا كن، و آن چه را به من عنايت فرموده‏اى كامل ساز،كه من بنده بيچاره،درمانده،ناتوان،تهيدست خوار توام.خدايا مرا فراموش كننده‏ ذكرت قرار مده،در آن چه سزاوار آنم فرمودى،و نه فراموش كننده احسانت،در آن چه عطايم نمودى،و نه نااميد از اجابتت،البته مدّت زمانى طولانى گردد،چه در خوشى يا ناخوشى،يا سختى،يا آسانى،يا عافيت،يا بلا،يا تنگدستى،يا در نعمت‏ همانا تو شنونده دعايى.

 

فضیلت و اعمال شب قدر

اين دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در شب هاي قدر،در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‏خواندند،و علاّمه مجلسى فرموده:بهترين اعمال در اين شبها،درخواست آمرزش و دعا هست،براى‏ حوايج دنيا و آخرت خود،و پدر و مادر و خويشان،و برادران و خواهران مؤمن،چه آنان‏كه زنده‏اند،و چه آنان‏كه از دنيا رفته‏اند،و خواندن اذكار،و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند و در بعضى از روايات وارد شده:دعاى‏ جوشن كبير را در اين سه شب بخواند.

 

فقير گويد:كه دعاى جوشن كبير را در بخشهاى پيش آورده‏ام.روايت شده كه خدمت‏ رسول خدا صلى اللّه عليه و آله عرض شد:اگر شب قدر را يافتم،از خداى خود چه بخواهم؟فرمود:عافيت. دوّم:اعمال مخصوص هر يك از اين شبها هست.

 

جدیدترین مطالب سایت