دعای ویژه شب جمعه + اعمال مخصوص شب جمعه

مجموعه : دعاها
دعای ویژه شب جمعه + اعمال مخصوص شب جمعه

دعای ویژه شب جمعه

دعای پر فضیلت شب جمعه و اعمال مخصوص شب جمعه را برای ثواب و  فضیلت هاي‌ بالای آن در این جا بخوانید.

 

شب جمعه از نگاه حضرت محمد «ص» و حضرت علی «ع»

حضرت علی «ع» فرمودند : هر کس این دعا را بخواند حق تعالی دعای وی را مستجاب فرماید و جمیع حاجت‌هاي‌ وی را روا سازد و حضرت پیغمبر «ص» فرمودند:

 

قسم به خدایی که برانگیخت مرا به حق به پیغمبری به درستی که هر کس به نهایت گرسنگی و تشنگی رسد و راه چاره بر او مسدود باشد پس خدای رابه این دعا بخواند وی را طعام و آب دهد و اگر بخواند این دعا را بر کوهی که میان او و موضعی که اراده دارد فاصله باشد آن کوه از میان میرود تا از او بگذرد و به مقصود برسد و اگر بر دیوانه بخوانند هوشیار شود و اگر بر زنی که دشوار زاید بخوانند راحت زاید،

 

فرمود: قسم به خدایی که که مرا به حق برانگیخت به پیغمبری به درستی که هر کس چهل شب از شبهای جمعه این دعا را بخواند حق تعالی همه ی گناهانی که مابین او و خدای تعالی است بیامرزد و اگر مردی از پادشاه ترسد و بخواند این دعا را و بر پادشاه وارد شود خدا وی را از شر آن پادشاه خلاص کند و هر کس وقت خواب این دعا را بخواند و بخوابد.

 

بفرستد خدای تعالی به شماره هر حرفی از این دعا که خوانده هفتاد هزار ملک از روحانیین راکه روهای ایشان از خورشید نیکوتر است به هفتاد هزار بار که طلب آمرزش کنند از خدا و به جهت او و دعا کنند از برای او و حسنات از برای او بنویسند و هر کس این دعا را بخواند و حال آنکه مرتکب گناهان کبیره شده باشد تمام گناهان او آمرزیده شود و اگر در آن شب بمیرد شهید مرده و سپس فرمود: اي اباعبدا… خدا می‌آمرزد او و اهل خانه او و دعا این است:

یا سَلامُ‌الْمؤمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزیزُ الْجَبّارُ الْمُتَکَبّرُ

الطّاهِرُ الْمُطَهَّرُ الْقادِرُ الْمُقْتَدِرُ یا مَنْ یُنادَی

مِنْ کلَّ فَجًّ عَمیقٍ بِألْسِنَهٍ شَتّی وَ لُغاتٍ

مُخْتَلفهٍ وَ حَوائِجَ أخْری یا مَنْ لا یَشْغَلُهُ شَأنٍ؛

أنْتَ الّذی لا تُغَیَّرُکَ الأزْمِنَهُ وَ لا تُحیطُ بِکَ الْأمْکِنَهُ

وَ لا تأخُذُکَ نَوْمٌ وَ لا سِنَهٌ یَسَّرْلي مِنْ أمْری ما

أخافُ عُسْرَهُ وَ فَرَّجْ لي مَنْ أمْری ما أخافُ کَرْبَهُ وَ

سَهَّلْ لي مِنْ أمْریی ما أخافُ حُزْنَهُ سُبْحانَکَ

لا إلهَ ألاّ أنْتَ أنّی کُنْتُ مِنَ‌الظّالِمینَ

عَمِلْتُ سُوءً وَ ظَلَمْتُ نَفْسی فَاغْفِرْلي،

إنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنوبَ إلا أنْتَ وَ اَلْحَمْدُللهِ رَبَّ‌

الْعالمین وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إلاّ بِالله الْعَليّ

الْعظیم وَ صَلَّ الله عَلي نَبِیَّه مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً.

دعای ویژه شب جمعه + اعمال مخصوص شب جمعه

 

اعمال شب جمعه

اعمال اول:

یکی از اعمال شب جمعه بسيار گفتن‏ «سبحان اللّه،و اللّه اكبر،و لا اله الاّ اللّه»و زياد صلوات فرستادن دراین شب است.

 

اعمال دوم:

۱۰۰ تا صلوات گفتن ؛ كه كمترين صلوات در شب جمعه،صد مرتبه است،و هرچه بيشتر باشد بهتر است.

 

اعمال سوم:

خواندن یکی از سوره هاي‌: ‏بنی اسرائيل«اسراء» كهف، سه طس«شعراء و نمل و قصص» سجده، يس، ص، احقاف، واقعه، حم سجده، حم دخان، طور، اقتربت، جمعه

 

دعای ویژه شب جمعه + اعمال مخصوص شب جمعه

اعمال شب جمعه قسمت اول

شب جمعه را اعمال بسيارى است كه ما در اينجا تنها به ذكر چند عمل بسنده می ‏كنيم. اوّل:یکی از اعمال شب جمعه بسيار گفتن‏ «سبحان اللّه،و اللّه اكبر،و لا اله الاّ اللّه»و زياد صلوات فرستادن دراین شب است.

 

روايت شده: جمعه،شبش تابناك و روزش بس روشن‏ است،پس ذكر «سبحان اللّه،و اللّه اكبر،و لا اله الاّ اللّه» بگوئيد و بر محمّد و آل محمّد بسيار صلوات فرستيد ودر روايت ديگر در مورد اعمال شب جمعه آمده: كه كمترين صلوات در شب جمعه،صد مرتبه است،و هرچه بيشتر باشد بهتر است.

 

و از امام صادق عليه السّلام روايت شده:صلوات بر محمّد و آل محمّد در شب جمعه با هزار كار نيك برابر است و هزار گناه را پاك می ‏كند و مقام انسان را هزار درجه بالا می ‏برد و مستحب‏ است كه پس از نماز عصر پنجشنبه تا آخر روز جمعه بر محمّد و آل محمّد بسيار صلوات فرستند.

 

و با سند صحيح از حضرت صادق عليه السّلام‏ روايت شده:هنگام عصر روز پنجشنبه فرشتگان از آسمان با قلمهاى طلا و صحيفه‏هاى نقره فرود می ‏آيند ودر عصر پنجشنبه و شب‏ و روز جمعه تا هنگام غروب خورشيد جز صلوات بر محمّد و خاندان آن حضرت چيزى ننويسند.

 

و شيخ طوسى فرموده: در روز پنجشنبه مستحبّ است فرستادن هزار صلوات بر محمّد و آل محمّد. ودر آن بگويد:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ أَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ.

 

خدايا بر محمّد و خاندان محمّد سلام فرست و فرج ايشان را تعجيل نما،و دشمنانشان را از جن و انس از اولين و آخرين نابود فرما.

 

و گفتن اين صلوات صد مرتبه از بعد از عصر پنجشنبه تا آخر روز جمعه فضيلت بسيار دارد.و نيز شيخ فرموده:مستحب است در آخر روز پنجشنبه به اين صورت استغفار كنند:

 

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ تَوْبَةَ عَبْدٍ خَاضِعٍ مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ لا یَسْتَطِيعُ لِنَفْسِهِ صَرْفا وَ لا عَدْلا وَ لا نَفْعا وَ لا ضَرّا وَ لا حَیَاةً وَ لا مَوْتا وَ لا نُشُورا وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطَّیِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْیَارِ الْأَبْرَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِيما .

 

طلب آمرزش مى‏نمايم از خدايى كه نيست معبودى جز او،زنده و پايدار است،و توبه مى‏نمايم به سوى او توبه بنده متواضع‏ بى‏چيز كه فقير و درمانده ناتوان است براى نفس خود و نه دفاعى و نه سودى و نه زيانى و نه زندگى‏ و نه مرگى و نه رستاخيزى و سلام خدا بر محمّد و خاندان او،پاك و پاكيزگان،از برگزيدگان و نيكان، و سلام فراوان فرست.

 

دوّم:آنكه در شب جمعه اين سوره‏ها را بخواند كه از براى هريك فوائد و ثواب بسيار روايت شده:بنى اسرائيل[اسراء] كهف،سه طس[شعراء و نمل و قصص سجده، يسى، ص، احقاف، واقعه، حم سجده،حم دخان، طور، اقتربت، جمعه‏ و اگر فرصت نشد همه ی را در شب جمعه تلاوت كند،واقعه و سوره‏ هاى قبل ازآن را انتخاب كند ودر شب جمعه تلاوت کند.

 

از امام صادق عليه السّلام روايت شده‏ هر كه در هر شب جمعه سوره«اسراء»را بخواند،نمی ‏ميرد تا خدمت حضرت قائم «عج»رسد و از اصحاب آن حضرت گردد.

 

هر كه در هر شب جمعه سوره«كهف»را بخواند،نمی ‏ميرد مگر شهيد و خداوند وی را در قيامت با شهيدان محشور می ‏كند ودر قيامت همراه ايشان‏ نگاهش می ‏دارد .

 

هر كه در شب جمعه سوره ‏هاى شعراء و نمل و قصص را تلاوت كند،از دوستان خدا گشته ودر امان و حمايت حق تعالى قرار می ‏گيرد و نيز در دنيا دچار فقر و تنگدستى نمی ‏شود و خدا در آن جهان چندان از بهشت به او عطا كند كه خشنود شود و بلكه افزون بر خشنودى‏اش بر او كرامت نمايد،و صد زن زيبا چشم از زنان دلرباى بهشت رابه همسرى او در آورد.

 

هر كه در شب جمعه سوره سجده را بخواند خدا در قيامت نامه اعمالش رابه دست راست او دهد ودر حسابرسى اعمال بر او راحت گيرد. و از دوستان محمّد و خاندان او باشد.

 

به سند معتبر از امام باقر عليه السّلام روايت شده:هركس هر شب جمعه سوره«ص»را قرائت كند،از خير اين جهان و جهان ديگر آن اندازه به او ببخشند كه جز به پيامبرى مرسل يا فرشته‏اى مقرّب نبخشيده و وی را با هركس از اهل خانه‏اش كه بخواهد وارد بهشت كنند،حتى خدمتكارى كه به او خدمت كرده باشد،هرچند از خانواده او به حساب نيايد ودر حدّ شفاعت او نباشد.

 

از امام صادق عليه السّلام روايت شده:هر كه در شب جمعه يا روز جمعه سوره«احقاف»را بخواند،در دنيا دچار بيم و هراس نشود ودر روز قيامت‏ از وحشت و ترس در امان باشد.

 

هر كه در شب جمعه سوره واقعه را بخواند،خدا وی را دوستش بدارد و وی را محبوب تمام مردم كند،ودر دنيا دچار بدحالى و تنگدستى نشود و آفتى از آفات دنيا به او نرسد،و از دوستان حضرت امير المؤمنين عليه السّلام باشد و اين سوره مخصوص‏ امير المؤمنين عليه السّلام است.

 

و روايت شده:هر كه سوره«جمعه»را در هر شب جمعه تلاوت كند كفاره اعمال او از اين جمعه تا جمعه‏ ديگر خواهد بود.و نيز همين فضيلت براى كسی ‏كه در هر شب جمعه و بعد از ظهر و عصر جمعه سوره«كهف»را بخواند وارد شده است.

 

دعای ویژه شب جمعه + اعمال مخصوص شب جمعه

نمازهای شب جمعه

آگاه‏ باش كه براى شب جمعه نمازهاى بسيارى وارد شده.

 

اوّل:

یکی از نمازهای مستحب در شب جمعه ،نماز حضرت امير المؤمنين عليه السّلام

 

دوّم:

یکیدیگر از نمازهای مستحب در شب جمعه ؛ دو ركعت نماز كه در هر ركعت، «حمد»و پانزده مرتبه سوره «زلزال» خوانده می شود ،در روايت است:هر كه اين نماز را بجا آورد،خدا وی را از عذاب قبر و هول‏ وهراس قيامت‏ ايمن كند.

 

سوّم:

آنكه در شب جمعه در ركعت اوّل نماز مغرب و ركعت اوّل نماز عشاء سوره«جمعه»ودر ركعت دوّم نماز مغرب‏ سوره«توحيد»ودر ركعت دوم عشا سوره«اعلى»را بخواند.

 

چهارم:

یکیدیگر از اعمال شب جمعه این است که خواندن شعر را در شب جمعه ترك كند؛زيرا در حديث صحيح از امام صادق عليه السّلام روايت شده:براى شخص روزه‏دار و شخص محرم و نيز در حرم خدا ودر روز جمعه ودر شب آن روايت كردن شعر مكروه‏ است.

 

راوى به حضرت عرض كرد:هرچند معناى آن شعر مطلب حقى باشد،فرمود:هرچند شعر به حق باشد.

 

ودر حديث معتبر از امام صادق عليه السّلام روايت شده:

رسول خدا فرمود: هر كه در شب يا روز جمعه يك شعر بخواند،در آن شب‏ و روز بهره‏اى از ثواب به غير آن نداشته باشد.و براساس روايت معتبر ديگر،در آن شب و روز نمازش مورد قبول واقع نشود از آنجاكه شعر و خواندن آن مورد علاقه مردوزن، پيروجوان، عالم‏و عامى و خلاصه تمام مردم است،شايد اصرار روايات بر ترك خواند شعر در شب‏ و روز جمعه به خاطر اين باشد كه اهل ايمان از قرائت قرآن و دعا و مستحبات شب و روز جمعه باز نمانند و ثوابهاى عظيم و بهره‏هاى وافر الهى را از دست‏ ندهند.

 

پنجم:در حق مؤمنين بسيار دعا كند،چنان‏كه حضرت زهرا عليها السّلام بسيار دعا می‏كرد و روايت شده اگر براى ده نفر از برادران مؤمن كه از دنيا رفته باشند طلب آمرزش كند بهشت براى او واجب مى‏شود.

 

دعای ویژه شب جمعه + اعمال مخصوص شب جمعه

اعمال شب جمعه قسمت دوم

ششم: دعاهاى مخصوص شب جمعه‏ را بخواند كه آن دعاها بسيار است و ما به ذكر برخى از آن ها بسنده مى‏كنيم: به سند صحيح از امام صادق عليه السّلام روايت شده:هركس در شب جمعه در سجده آخر نافله شب اين دعا را هفت بار، بخواند،هنگامی‏كه ازآن فارغ شود،آمرزيده شده باشد. و اگر در هر شب اين دعا را در سجده آخر نافله شب بخواند،بهتر است. و آن دعا اين است:

 

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ اسْمِكَ الْعَظِيمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِی ذَنْبِیَ الْعَظِيمَ .

 

خدايا!از تو مى‏خواهم به عنايت كريمانه و نام بزرگت كه سلام فرستى بر محمّد و خاندان محمّد و از گناهانم بزرگم درگذرى.

 

و از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله روايت شده:هركس در شب يا روز جمعه اين دعا را، هفت بار بخواند،اگر در آن شب يا در آن روز از دنيا برود وارد بهشت می ‏شود و آن دعا اين است:

 

اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّی لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ خَلَقْتَنِی وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ أَمَتِكَ وَ فِی قَبْضَتِكَ وَ نَاصِیَتِی بِیَدِكَ أَمْسَیْتُ عَلَى عَهْدِكَ وَ وَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ أَبُوءُ بِنِعْمَتِكَ [بِعَمَلِی‏] وَ أَبُوءُ بِذَنْبِی [بِذُنُوبِی‏] فَاغْفِرْ لِی ذُنُوبِی إِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلا أَنْتَ .

 

خدايا!تويى پروردگار من،شايسته پرستشى جز تو نيست،تو مرا آفريدى و من بنده تو و فرزند كنيز تو ودر دست قدرت توام‏ و زمام زندگی ‏ام به دست توست،تا توانستم بر عهد و پيمان روز رابه شب آوردم.از شرّ انچه انجام دادم به‏ خوشبينى و خشنودى تو پناه مى‏آورم،به نعمتت اعتراف و به گناهم اقرار مى‏نمايم پس گناهانم را بيامرز،زيرا گناهان‏ را جز تو نمی ‏آمرزد.

 

شيخ طوسى و سيّد كفعمى و سيّد ابن باقى رحمهم اللّه فرموده ‏اند:در شب و روز جمعه و شب و روز عرفه مستحب‏ است دعاى اللّهم من تعبّا…خوانده شود،ما آنرا از كتاب»مصباح شيخ«نقل می‏كنيم و آن دعا اين است:

 

اللَّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَ تَهَیَّأَ وَ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ طَلَبَ نَائِلِهِ وَ جَائِزَتِهِ فَإِلَیْكَ یَا رَبِّ تَعْبِیَتِی وَ اسْتِعْدَادِی رَجَاءَ عَفْوِكَ وَ طَلَبَ نَائِلِكَ وَ جَائِزَتِكَ فَلا تُخَیِّبْ دُعَائِی یَا مَنْ لا یَخِيبُ عَلَیْهِ سَائِلٌ [السَّائِلُ‏] وَ لا یَنْقُصُهُ نَائِلٌ فَإِنِّی لَمْ آتِكَ ثِقَةً بِعَمَلٍ صَالِحٍ عَمِلْتُهُ وَ لا لِوِفَادَةِ مَخْلُوقٍ رَجَوْتُهُ أَتَیْتُكَ مُقِرّا عَلَى نَفْسِی بِالْإِسَاءَةِ وَ الظُّلْمِ؛

 

خدايا!هركس به اميد كمك و طلب عطا و جود و جايزه مخلوقى مجهّز و مهيّا و آماده ديدار او شود،تنها به سوى توست اى پروردگار من استعداد و آمادگى من به اميد عفو و تقاضای و جايزه‏است،پس مرا از خواسته‏ام نااميد مساز،اى آن‏كه پرسنده‏ اى از او محروم نگردد و بخشيده‏اى از او نكاهد من به پشتوانه عمل شايسته‏اى كه انجام داده باشم،و يا به اميد آفريده‏اى كه به او دل بسته باشم به پيشگاهت نيامده‏ام،به درگاهت آمده‏ام با با اعتراف بر نفس خويش به بدكارى دستم

 

مُعْتَرِفا بِأَنْ لا حُجَّةَ لِی وَ لا عُذْرَ أَتَیْتُكَ أَرْجُو عَظِيمَ عَفْوِكَ الَّذِی عَفَوْتَ [عَلَوْتَ‏] بِهِ [عَلَى‏] عَنِ الْخَاطِئِينَ [ الْخَطَّائِينَ‏] فَلَمْ یَمْنَعْكَ طُولُ عُكُوفِهِمْ عَلَى عَظِيمِ الْجُرْمِ أَنْ عُدْتَ عَلَیْهِمْ بِالرَّحْمَةِ فَیَا مَنْ رَحْمَتُهُ وَاسِعَةٌ وَ عَفْوُهُ عَظِيمٌ یَا عَظِيمُ یَا عَظِيمُ یَا عَظِيمُ لا یَرُدُّ غَضَبَكَ إِلا حِلْمُكَ وَ لا یُنْجِی مِنْ سَخَطِكَ إِلا التَّضَرُّعُ إِلَیْكَ فَهَبْ لِی یَا إِلَهِی فَرَجا بِالْقُدْرَةِ الَّتِی تُحْیِی بِهَا مَیْتَ الْبِلادِ ؛

 

و با اعتراف به اينكه هيچ دليل و نه عذرى بر بدكارى‏ام نيست،گذشت فراگيرت‏ را كه بر آن از خطاكاران درمى‏گذرى اميدوارم،پس پافشارى بر جرم بزرگشان‏ از اينكه بر انان دوباره مهرورزى تو را بازنداشت،پس اى آن‏كه رحمتش فراگير و گذشتش‏ بس بزرگ است اى بزرگ،اى بزرگ،اى بزرگ،جز بردبارى‏ات خشم تو را برنگرداند و جز زارى به پيشگاهت از ناخشنودى‏ات رهايى نبخشد،پس خدايا!با نيرويى كه با آن سرزمينهاى مرده را زنده مى‏كنى برايم گشايشى بخش‏

 

وَ لا تُهْلِكْنِی غَمّا حَتَّى تَسْتَجِيبَ لِی وَ تُعَرِّفَنِی الْإِجَابَةَ فِی دُعَائِی وَ أَذِقْنِی طَعْمَ الْعَافِیَةِ إِلَى  مُنْتَهَى أَجَلِی وَ لا تُشْمِتْ بِی عَدُوِّی وَ لا تُسَلِّطْهُ عَلَیَّ وَ لا تُمَكِّنْهُ مِنْ عُنُقِی اللَّهُمَّ [إِلَهِی‏] إِنْ وَضَعْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْفَعُنِی وَ إِنْ رَفَعْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَضَعُنِی وَ إِنْ أَهْلَكْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَعْرِضُ لَكَ فِی عَبْدِكَ أَوْ یَسْأَلُكَ عَنْ أَمْرِهِ؛

 

و از اندوه هلاكم مكن تا آنكه دعايم را مستجاب نمايى و مرا به اجابت دعايم آگاه سازى و شيرينى سلامت و تندرستى را تا پايان عمر به من بچشان و مرا در دسترس سرزنش دشمنم قرار مده و وی را بر من چيره مساز و بر گردنم مسلّط مكن‏ خدايا!

 

اگر تو مرا حقير و پست بدارى،پس چه كسى بلندم گرداند و اگر تو مرا بلند گردانى،پس كيست آن‏كه مرا خوار كند و اگر هلاكم كنى،پس كيست آن‏كه درباره بنده‏ات در برابر تو خود نمايد؟يا از كار او از تو پرس‏وجو كند؟

 

وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّهُ لَیْسَ فِی حُكْمِكَ ظُلْمٌ وَ لا فِی نَقِمَتِكَ عَجَلَةٌ وَ إِنَّمَا یَعْجَلُ مَنْ یَخَافُ الْفَوْتَ وَ إِنَّمَا یَحْتَاجُ إِلَى الظُّلْمِ الضَّعِيفُ وَ قَدْ تَعَالَیْتَ یَا إِلَهِی عَنْ ذَلِكَ عُلُوّا كَبِيرا اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ فَأَعِذْنِی وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ فَأَجِرْنِی وَ أَسْتَرْزِقُكَ فَارْزُقْنِی وَ أَتَوَكَّلُ عَلَیْكَ فَاكْفِنِی وَ أَسْتَنْصِرُكَ عَلَى عَدُوِّی [عَدُوِّكَ‏] فَآنْصُرْنِی وَ أَسْتَعِينُ بِكَ فَأَعِنِّی وَ أَسْتَغْفِرُكَ یَا إِلَهِی فَاغْفِرْ لِی آمِينَ آمِينَ آمِينَ .

 

با آنكه به يقين‏ مى‏دانم كه نه در حكم تو ستمى است و نه در انتقامت شتابى،چه تنها كسى در انتقام شتاب مى‏كند كه از دست‏دادن فرصت را مى‏هراسد و فقط كسى محتاج ستمگرى است كه ناتوان است،و حال آنكه تو اى خداى من!از اين امور بسيار برترى.بار خدايا به‏ تو پناه مى‏آورم،پس پناهم ده و از تو امان مى‏جويم پس امانم ده و از توروزى مى‏طلبم پس روزى‏ام ده و اعتماد مى‏كنم‏ بر تو،پس تو خود مرا كافى باش،و براى غلبه بر دشمنم از تو يارى مى‏خواهم پس يارى‏ام ده،و از تو مدد مى‏جويم پس مرا مدد فرما، اى خداى من!دعايم را بپذير.بپذير.بپذير.

 

هفتم:در شب جمعه دعاى«كميل»را بخواند[كميل بن زياد نخعى،از اصحاب امير المؤمنين عليه السّلام است كه‏ حضرت به اصرار وى دعاى كميل را انشاء و به او تعليم فرمود]

 

هشتم:در شب جمعه دعاى «اللّهمّ يا شاهد كلّ نجوى»را كه در شب عرفه هم خوانده‏ مى‏شود،بخواند.

 

نهم:در شب جمعه ده مرتبه بگويد:

یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّةِ.

 

اى كسی ‏كه جود و بخشش توبه آفريدگان هميشگى است!اى آن‏كه دو دست سخاوت خودرا براى عطا گشوده‏اى!اى صاحب‏ عطاهاى گرانبها!بر محمّد و خاندان او،نيكوخوترين مردمان سلام فرصت،و ما را اى خداى بلندمرتبه‏ در چنين شبى بيامرز.

اين ذكر شريف در شب عيد فطر نيز خوانده می ‏شود.

 

دهم:در شب جمعه انار بخورد،چنانكه امام صادق عليه السّلام در هر شب جمعه ميل ميفرمود،و اگر هنگام خوابيدن بخورد،شايد بهتر باشد،چه آنكه روايت شده: هر كه وقت خوابيدن انان بخورد تا صبح در جان خود ايمن خواهد بود.و سزاوار است هرگاه انار بخورد،در زير آن دستمالى بگستراند كه‏ هر دانه‏اى از آن بيفتد جمع كرده و بعد بخودرد و بهتر است ديگرى را در آن انار شريك نسازد.

 

شيخ جعفر ابن احمد قمى رحمة اللّه در كتاب، عروس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده:هر كه ما بين دو ركعت نافله و فريصه صبح صد مرتبه بگويد:

 

سُبْحَآنَ رَبِّیَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

 

منزه است پروردگار بزرگ من و به ستايش وی را سزاست،از خدا،پروردگار خود،آمرزش مى‏طلبم و به سوى او باز مى‏گردم.

خدا در بهشت خانه‏اى براى او بنا كند.و شيخ طوسى و سيد ابن طاووس و ديگران اين دعا را ذكر كرده و گفته‏ اند:مستحب است در سحر شب جمعه اين دعا خوانده شود:

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ هَبْ لِیَ الْغَدَاةَ رِضَاكَ وَ أَسْكِنْ قَلْبِی خَوْفَكَ وَ اقْطَعْهُ عَمَّنْ سِوَاكَ حَتَّى لا أَرْجُوَ وَ لا أَخَافَ إِلا إِیَّاكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ هَبْ لِی ثَبَاتَ الْیَقِينِ وَ مَحْضَ الْإِخْلاصِ وَ شَرَفَ التَّوْحِيدِ وَ دَوَامَ الاسْتِقَامَةِ وَ مَعْدِنَ الصَّبْرِ وَ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ وَ الْقَدَرِ یَا قَاضِیَ حَوَائِجِ السَّائِلِينَ یَا مَنْ یَعْلَمُ مَا فِی ضَمِيرِ الصَّامِتِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ؛

 

خدايا!بر محمّد و خاندان او سلام فرست ودر اين بامداد خشنودى خودرا بر من ارزانى بدار،و ترس از خويش را در دلم جاى ده،و دلم را از غير خود ببر،تا به غير تو اميد نبندم و جز از تو نترسم،خدايا!بر محمّد و خاندان او درورد فرست و مرا يقين استوار،و اخلاص بى‏شائبه و قدر خود،ببخش،اى برآورنده نيازهاى پرسندگان! اى آن‏كه هرچه در نهاد خاموشان مى‏گذرد مى‏داند!بر محمد و خاندانش سلام فرست

 

وَ اسْتَجِبْ دُعَائِی وَ اغْفِرْ ذَنْبِی وَ أَوْسِعْ رِزْقِی وَ اقْضِ حَوَائِجِی فِی نَفْسِی وَ إِخْوَآنِی فِی دِينِی وَ أَهْلِی إِلَهِی طُمُوحُ الْآمَالِ قَدْ خَابَتْ إِلا لَدَیْكَ وَ مَعَاكِفُ الْهِمَمِ قَدْ تَعَطَّلَتْ إِلا عَلَیْكَ وَ مَذَاهِبُ الْعُقُولِ قَدْ سَمَتْ إِلا إِلَیْكَ فَأَنْتَ الرَّجَاءُ وَ إِلَیْكَ الْمُلْتَجَأُ یَا أَكْرَمَ مَقْصُودٍ وَ أَجْوَدَ مَسْئُولٍ هَرَبْتُ إِلَیْكَ بِنَفْسِی یَا مَلْجَأَ الْهَارِبِينَ؛

 

و خواهشم را برآور،و گناهم را بيامرز و روزى‏ام را وسعت بخش و نيازهاى درونى‏ام و حوائج براداران دينى‏ام و خانواده‏ام را برآورد،خداى من‏ آروزوهاى دور و سركش جز نزد تو ناكام است،همّتهاى بلند جز آنكه بر گرد كوى تو گردد بيهوده باشد و راههاى خرد بسته است جز به سوى تو،پس تويى اميد دلها و به سوى توست پناهگاه،اى گرامى‏ترين‏ مراد،و بخشنده‏ترين تقاضای شده!با همه ی وجودم به سوى تو گريخته‏ام،اى پناهگاه گريختگان،

 

بِأَثْقَالِ الذُّنُوبِ أَحْمِلُهَا عَلَى ظَهْرِی لا أَجِدُ لِی إِلَیْكَ شَافِعا سِوَى مَعْرِفَتِی بِأَنَّكَ أَقْرَبُ مَنْ رَجَاهُ الطَّالِبُونَ وَ أَمَّلَ مَا لَدَیْهِ الرَّاغِبُونَ یَا مَنْ فَتَقَ الْعُقُولَ بِمَعْرِفَتِهِ وَ أَطْلَقَ الْأَلْسُنَ بِحَمْدِهِ وَ جَعَلَ مَا امْتَنَّ بِهِ عَلَى عِبَادِهِ فِی كِفَاءٍ لِتَأْدِیَةِ حَقِّهِ [أَنَالَ بِهِ حَقَّهُ‏] صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَآنِ عَلَى عَقْلِی سَبِيلا وَ لا لِلْبَاطِلِ عَلَى عَمَلِی دَلِيلا.

 

با بارهاى گناه كه‏ بر دوش مى‏كشم،درحالى‏كه براى رسيدن به تو ياورى نمى‏يابم جز آگاهى از اينكه تو نزديك‏ترين كسى هستى كه‏ اميد جويندگان به اوست و انچه را كه نزد اوست راغبان آرزومندند،اى آن‏كه خردها رابه معرفت خويش شكوفا ساخت،و زبانها رابه ستايش خود گشود و انچه را بر بندگانش منّت گذارد،براى اداى حق خود بسنده ساخت،بر محمّد و خاندان سلام فرست و براى شيطان بر خردم راهى و به سوى باطل بر عملم راهنما و دليلى قرار مده.

 

و به هنگام طلوع صبح روز جمعه اين دعا را بخواند:

أَصْبَحْتُ فِی ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ مَلائِكَتِهِ وَ ذِمَمِ أَنْبِیَائِهِ وَ رُسُلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ وَ ذِمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ ذِمَمِ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ وَ عَلانِیَتِهِمْ وَ ظَاهِرِهِمْ وَ بَاطِنِهِمْ وَ أَشْهَدُ أَنَّهُمْ فِی عِلْمِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ كَمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ.

شب را صبح كردم در امان خدا و امان فرشتگان و امان پيامبران و فرستادگان او«سلام بر آنان باد»،و امان محمّد«سلام خدا بر او و خاندان او باد»،و امانهاى جانشينيان خاندان محمّد«سلام بر آنان باد»،ايمان آوردم‏ به نهان خاندان محمّد«بر ايشان سلام باد»و ظاهر و باطن ايشان،و گواهى مى‏دهم كه همانا ايشان در معرفت به خدا و طاعت او هم چون محمّد«سلام خدا بر او و خاندان او»هستند.

روايت شده:هركس پيش از نماز صبح روز جمعه سه مرتبه بگويد:

 

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ.

 

آمرزش می‏جويم از خداى كه شايسته پرستشى جز آن زنده پاينده نيست و به سوى او باز می گردم.

گناهانش آمرزيده شود هرچند از حباب نشسته بر دريا بيشتر باشد

 

دعا و متن ویژه شب و روز جمعه را در پاییین همین مطلب بخوانید.

جدیدترین مطالب سایت