فضیلت های روز و شب جمعه + دعا و زیارت امام زمان در روز جمعه

مجموعه : دعاها
فضیلت های روز و شب جمعه + دعا و زیارت امام زمان در روز جمعه

دعای مخصوص روز و شب جمعه و فضیلت های روز و شب جمعه و دعا و زیارت امام زمان (ع) در روز جمعه را در اینجا بخوانید.

 

فضیلت های روز و شب جمعه

«جمعه» روز مقدس و با فضیلتی است ودر روایات مروی از امام معصوم «ع» جزء اعیاد شمرده شده است و حضرت رسول اكرم «ص» آنرا «سید الایام» یعنی «سرور روزها» نامیده است.

 

الف» فضیلت های روز جمعه

1_ از حضرت رسول اكرم «ص» روایت شده است كه  روز و شب جمعه 24 ساعت است ودر هر ساعت آن حق تعالی 600 هزار نفر را از جهنم آزاد كند.

 

2_ از حضرت امام صادق «ع» نقل است كه هر كس بین ظهر پنجشنبه تا ظهر روز جمعه بمیرد خداوند وی را از فشار قبر نگاه دارد.

 

3_ از همان حضرت «ع» روایت است كه جمعه دارای حق و حرمتی بزرگ است. پس مبادا حرمت آنرا ضایع گردانی. لذا از عبادات خدا چیزی فرو مگذار و با انجام كارهای نیكو به سوی پروردگار تقرب جو و هم محرمات الهی را فرو گذار، چرا كه دراین روز خداوند ثواب نیكی ها را مضاعف می كند و عقوبت گناهان را محو می‌نماید.

 

4_ از همان امام همام «ع» نقل است كه شب جمعه از نظر فضیلت همانند روز جمعه است. بدرستی كه خداوند عالم در شب جمعه، فرشتگان را جهت اكرام مومنان به آسمان اول می فرستد تا حسنات انها را زیاد كند و گناهانشان را بیامرزد . پس تا می‌توانید شب جمعه را زنده داری كنید و تا صبح به دعا و نماز بپردازید.

 

5_ ازآن امام بزرگوار «ع» روایت شده كه چون شب جمعه می‌آید ماهیان دریا سر از آب در می آورند و وحوش صحراگردن می كشند و پرورگار را ندا می كنند كه خدایا ما رابه خاطر گناه آدمیان عذاب نكن.

 

6_ از امام محمد باقر «ع» روایت شده كه خداوند تعالی در هر شب جمعه فرشته اي را مامور می كند كه از فراز عرش ندا می كند كه آیا   بنده مومنی هست كه روزی اش تنگ شده باشد و پیش از طلوع صبح جمعه از من بخواهد روزی اش را زیاد گردانم تا من پیش از طلوع صبح روزی وی را گشاده سازم؟

آیا بنده مومن بیماری هست كه پیش از طلوع صبح جمعه از من تقاضای كند وی را شفا دهم كه البته پیش از طلوع صبح وی را سلامتی عطا خواهم كرد.

 

شب و روز جمعه 24 ساعت است ودر هر ساعت آن حق تعالی 600 هزار نفر را از جهنم آزاد كند.آیا بنده مومن غمگین زندانی وجوددارد كه قبل از طلوع صبح جمعه از من بخواهد تا وی را از زندان رها سازم و اندوهش را چاره كنم كه البته دعایش را مستجاب خواهم ساخت و پیوسته آن فرشته این ندا را در می‌دهد تا صبح جمعه بدمد.

 

7_ از مولا امیر المومنین «ع» نقل است كه فرمودند:

از جمله فضیلت هاي‌ روز جمعه آن است كه هر كس در آن روز از خدایش حاجتی داشته باشد پروردگار بزرگ ؛ آنرا برآورده می سازد. اگر گروهی مستوجب عذاب باشند ؛ چون در روز و شب جمعه دعا كنند خدا آن عذاب را از آنان برگیرد.

 

ب» كارهای پسندیده در شب جمعه

1_یکی از کارهای پسندیده در شب جمعه، بسیار تسبیحات اربعه گفتن یعنی : سبحان الله و الحمدلله و لا اله الاالله والله اكبر.

2_ شیخ طوسی فرمود كه در آخر روز پنج شنبه ؛ استغفار كردن استجاب فروان دارد.

 

3_ یکیدیگر از کارهای پسندیده در شب جمعه تلاوت سوره هاي‌ بنی اسرائیل ؛ كهف، الم سجده، یس ،صاد، احقاف، واقعه ؛ معم، سجده، حم دخان ؛ طور ؛ ساعه، جمعه و چنانچه كسی فرصت ندارد فقط سوره واقعه و سوره هاي‌ ماقبل آنرا بخواند.

 

روایت است هر كس در هر شب جمعه سوره مباركه جمعه را بخواند، كفاره او ازآن جمعه تا جمعه دیگر خواهد بود.

4_ در ركعت اول نماز مغرب و عشاء سوره جمعه را بخواند ودر ركعت دوم نماز مغرب سوره توحید ودر ركعت دوم نماز عشا، سوره اعلی را قرائت كند.

 

5_ ازدیگر کارهای مستحب در شب جمعه این است که در حق مومنان دعا بسیار كند چنانچه از حضرت فاطمه زهرا «س» روایت شده اگر كسی برای ده نفر از برادران مومن در گذشته خویش طلب آمرزش كند بهشت بر او واجب شود.

 


حتماً بخوانید:  دعای ویژه شب جمعه + اعمال مخصوص شب جمعه


 

دعا و زیارت امام زمان «ع» در روز جمعه

فضیلت های روز و شب جمعه + دعا و زیارت امام زمان در روز جمعه

 

جمعه روز حضرت صاحب الزّمان «عج» و بنام آن حضرت است و همان روزى است كه ايشان در آن روز ظهور خواهد فرمود.

 

بگو:
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبِينَ الطَّاهِرِينَ السَّلامُ عَلَیْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مَوْلايَ أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَیْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْكَ؛

 

درود بر تو اى حجّت خدا در زمينش، درود بر تو اى ديده خدا در ميان مخلوقاتش، درود بر تو اى نور خدا كه رهجويان به آن نور ره میيابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده می‌شود، درود بر تو اى پاك نهاد و اى هراسان از آشوب دوران، درود بر تو اى همراه خيرخواه، درود بر تو اى كشتى نجات، درود بر تو اى چشمه حيات، درود بر تو، درود خدا بر تو و بر خاندان پاكيزه و و پاكت، درود بر تو، خدا در تحقق وعده اى كه به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب فرمايد، درود بر تو اى مولاى من، من دل بسته تو و آگاه به شأن دنيا و آخرت توام، و به دوستى تو و خاندانت به سوى خدا تقرّب میجويم و ظهور تو و ظهور حق رابه دست تو انتظار میكشم،

 

وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَكَ وَ التَّابِعِينَ وَ النَّاصِرِينَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِكَ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَیْنَ یَدَیْكَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِكَ یَا مَوْلايَ یَا صَاحِبَ الزَّمَآنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَى یَدَیْكَ وَ قَتْلُ الْكَافِرِينَ بِسَیْفِكَ وَ أَنَا یَا مَوْلايَ فِيهِ ضَیْفُكَ وَ جَارُكَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلايَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِكَ الطَّاهِرِينَ.

 

و از خدا تقاضای مى كنم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پيروان و ياوران تو در برابر دشمنانت و از شهداى در آستانت در شمار شيفتگانت قرار دهد، اى سرور من، اى صاحب زمان، درودهاى خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست روزى كه ظهورت و گشايش كار اهل ايمان به دستت در آن روز و كشتن كافران به سلاحت اميد می‌رود و من اى آقاى من دراين روز ميهمان و پناهنده به توام و تو اى مولاى من بزرگوارى از فرزندان بزرگواران و از سوى خدا به پذيرايى و پناه دهى مأمورى، پس مرا پذيرا باش و پناه ده، درودهاى خدا بر تو و خاندان پاكيزه ات.

 

سيّد بن طاووس فرموده: من پس از اين زيارت به اين شعر تمثل می جويم و به آن حضرت اشاره نموده، می گويم:

 

نَزِيلُكَ حَیْثُ مَا اتَّجَهَتْ رِكَابِی وَ ضَیْفُكَ حَیْثُ كُنْتُ مِنَ الْبِلادِ
در هر كجا و بر سر هر خوان، من ميهمان توام اى صاحب الزّمان

 

متن های مخصوص شب و روز جمعه را در پایین بخوانید.

جدیدترین مطالب سایت