راه شناخت شب قدر از نظر امام عصر (عج)

مجموعه : مذهبی و دینی
راه شناخت شب قدر از نظر امام عصر (عج)

وظیفه منتظران در لیالی قدر

عظمت ماه مبارک رمضان در پرتو شب قدر  انقدر چندان هست که نمیتوان وصف کرد.سوره قدر از جمله سوری هست که امامت حضرت مهدی«عج» را ثابت میکند؛ لذا راه شناخت و درک حقیقت شب قدر، آشنایی با امام زمان«عج» هست.

 

به گزارش گروه رسانه هاي  تالاب حجت‌الاسلام محمود اباذری، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا به بررسی چرایی جایگاه و منزلت بالای شب قدر در نصوص دینی پرداخت.

 

وی در این رابطه گفت: اصلا عظمت ماه مبارک رمضان در پرتو شب قدر هست. در سوره مبارکه قدر میخوانیم: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ». شب قدر، یک شب هست اما فضیلت آن برتر از هزار ماه هست. چرا شب قدر به این میزان اهمیت دارد؟ سرّش در آیه 4 همین سوره هست: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ».

 

وی در توضیح معنای این آیه عنوان کرد: یکی از اتفاقات بسیار مهمی که در این شب می‌افتد این هست که روح که به بیان مفسّران شیعه و اهل سنت، حضرت جبرئیل هست به همراه فرشتگان به اذن خداوند برای تدبیر تمام امورات نازل میشود. یک روایت از امیرالمومنین«ع» داریم که در قالب یک برهان این موضوع را بین میکنند.

 

مضمون روایت این هست که شب قدر در هرسال اتفاق می‌افتد. در شب قدر هر سال، أمر خدا نازل میشود و برای این أمر، پس از رسول خدا«ص» والیانی وجود دارد. در این جا ابن عباس سوال کرد این والیان چه کسانی میباشند که چنین شأن و عظمتی دارند که این میهمانان الهی خدمت آن شخص می رسند؟ حضرت فرمود من و یازده نفر از نسل من.

 

کارشناس مهدویت ادامه داد: در این زمان که زمان امامت خاتم اوصیا حضرت بقیه الله«عج» هست این میهمانان از طرف پروردگار به محضر امام زمان«عج» میرسند و احدی جز امام عصر«عج» نمیتواند این عظمت، شأنیت و قابلیت را داشته باشد. اینکه کسی جز امام عصر«عج» نمی تواند این قابلیت را داشته باشد به جهت 2 نکته هست.

 

راه شناخت شب قدر از نظر امام عصر«عج»

نکته اول این هست که در شب قدر، بحث صرف نزول ملائکه نیست بلکه بحث نزول «روح» هست که طبق روایات یا حضرت جبرئیل هست و یا طبق بعضی روایات، موجودی برتر از جبرئیل هست. هرکسی شأنیت و ظرفیت اینکه محل نزول حضرت جبرئیل باشد را ندارد.

 

حجت‌الاسلام اباذری افزود: نکته دوم در عبارت «من کل أمر» نهفته هست. یعنی این هیئت بلندپایه که از ناحیه خداوند در شب قدر می آیند، برای یک امر خاصی مانند رساندن درود، دعا کردن یا استغفار و … نیست بلکه برای تمام امورات عالم هست. لذا معنا دارد که بگوییم این ملائکه به محضر مومنین نازل میشوند. مگر تمام امورات عالم دست مومنین هست؟! این نکته این معنا را میرساند که کسی در جهان وجود دارد که تمام امورات به دست او هست و به اصطلاح «خلیفة‌الله» هست.

 

وظیفه منتظران در لیالی قدر

وی در خصوص وظیفه منتظران در شب قدر اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که باید دغدغه یک روزه دار باشد، پیوند و ارتباط قوی با میزبان شب قدر و صاحب شب قدر هست. چرا که مقدّرات و پرونده اعمال ما از زیر دست امام عصر«عج» می‌گذرد و به امضای حضرت می رسد. دغدغه ما باید این باشد انچه که موجب رضایت حضرت حجت«عج» هست را به دست بیاوریم.

 

اباذری ادامه داد: به قبل خود در طول این 11 ماه نگاه کنیم و اگر کارهایی انجام داده‌ایم که موجب رنجش حضرت شده هست از آن ها استغفار کنیم، چرا که رنجش امام عصر«عج» خشم الهی را در پی دارد و می تواند موجب سوء عاقبت ما شود. این هست که در فراز پایانی دعای ندبه می خوانیم: «امنن علینا برضاه»، یعنی خدایا این نعمت عظیم خشنودی امام زمان«عج» را نصیب من بگردان.

 

راه شناخت شب قدر از نظر امام صادق«ع»

وی درمورد اهمیت شناخت حقیقت شب قدر خاطرنشان کرد: خود درجه معرفت و شناخت صاحب شب قدر در سعادت و رستگاری انسان نقش مهمی ایفا میکند.

 

در روایتی از امام صادق«ع» داریم که ایشان می‌فرمایند: کسی که حضرت زهرا«س» را آن‌گونه که شایسته هست بشناسد، شب قدر را درک کرده هست. مفید هست تأملی در این حدیث داشته باشیم که شناخت حضرت زهرای مرضیه«س» چه ارتباطی دارد با درک شب قدر؟

 

حجت‌الاسلام اباذری در توضیح نحوه ارتباط شناخت حضرت زهرا«س» با شناخت شب قدر گفت: بنده به اجمال عرض میکنم: مهم ترین مسئله‌اي که شما در زندگی حضرت زهرا«س» میبینید بحث معرفت ایشان به امام زمان‌اش هست.

 

راه شناخت شب قدر از نظر امام عصر«عج»

در زمانی که غالب افراد در شناخت حجت و ولی زمانشان دچار مشکل شده بودند، حضرت زهرا«س» امام زمانش راکه از طرف خداوند منصوب شده بود، به خوبی شناخت و در راه یاری او با تمام وجود و تمام توان اقدام کرد و در نهایت هم جانش را در این راه فدا کرد.

 

وی افزود: پیام این حدیث این هست که اگر شما این سیره و این برنامه راکه بیانگر معرفت امام و یاری امام در بالاترین سطح هست، این را در دستور کارتان قرار دهید، به بالاترین درجات و مراتب معرفت شب قدر خواهید رسید.

 

در تفسیر شریف «نورالثقلین» ذیل سوره مبارکه قدر بیش از یک صد روایت آمده که من تقاضا می کنم روزه‌داران یکبار این روایات را ببینند. آنگاه دیدشان نسبت به این سوره و شب قدر متفاوت میشود و در پرتو شناختی که در خصوص صاحب شب قدر پیدا می کنند مسیر کمال را بهتر طی ‌می کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت