آخرین لحظات رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد (ص)

مجموعه : مذهبی و دینی
آخرین لحظات رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد (ص)

رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد «ص»

28 صفر رحلت زمان رحلت حضرت محمد «ص» و لحظات آخر رحلت حضرت محمد «ص» چگونه بودو در چه سالی رحلت پیامبر رخ داد را در این جا بخوانید.

 

«وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِكُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَی عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاكِرِينَ». «آل عمران آیه ۱۴۴»

 

«محمد [ص‏] فقط فرستاده خداست‏؛ و پيش از او، فرستادگان ديگری نيز بودند؛ آيا اگر او بميرد و يا كشته شود، شما به عقب برمی‏گرديد؟ و هر كس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضرری نمی‏زند؛ و خداوند به زودی شاكران را پاداش خواهد داد».

 

غمی در سینه ام می جوشه امشب

چراغ آسمون، خاموشه امشب

گمونم پیرهنِ مشکیشو، زهرا «علیهاالسلام»

بجای مادرش، می پوشه امشب!

 

آخرین لحظات رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد (ص)

رحلت یا شهادت پیامبر؟

یکی از مظلومیت هاي‌ حضرت رسول این است که طبق معمول به کیفیت شهادت ایشان توجه نمی‌شود. کتاب هاي‌ سیره و حدیث مرگ رسول خدا به وسیله زهر را تایید و ان رابا احادیث متواتر ذکر کرده اند از جمله:

 

ابن سعد می‌گوید در روایتی آمده است: پیامبر «ص» مسموم درگذشت و 63 ساله بود. این قول ابن عبده است.

شیخ مفید می‌گوید: او در مدینه روز دوشنبه دو شب باقیمانده از ماه صفر درسال دهم هجری درگذشت در حالیکه 63سال داشت.

علامه حلی شهادت رسول خدا رابه وسیله زهر ذکر می‌کند.

درکتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر «ص» در مدینه مسموم درگذشت.

شیخ طوسی میگوید: رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر درسال دهم هجری مسموم درگذشت.

 

بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر ۹ بار سوگند بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوبتر است از این‌که یکبار سوگند بخورم که او کشته نشده است به جهت این‌که خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است.

 

حاکم نیشابور کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که می‌گوید: شعبی گفته است: به خدا سوگند رسول خدا و ابوبکر با زهر کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با زهر و حسین بن علی با شمشیر کشته شد.

 

ابن مسعود کشته شدن پیامبر در سنه ۱۱ هجری تایید و تاکید کرده است.

 

رسول خدا «ص» فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر ان که شهید میشود. و همچنین فرمودند: هیچکس از ما «اهل بیت» نیست مگر ان که مسموم یا مقتول خواهد بود.

 

پس شهادت حضرت رسول توسط زهر قطعی است.

 


حتما بخوانید :  حوادث و اتفاقات مهم پس از رحلت حضرت محمد (ص)


 

عالم امروز پر از ماتم و رنج و محن هست

گرد غم بر سر هر محفل و هر انجمن هست

این چه شور هست که بر پا شده در ارض و سماء

این چه سوز هست که در سینه هر مرد و زن هست

بانگ وفریاد به گوش آید از افلاک مگر

رحلت ختم رسولان و عزای حسن هست

 

آخرین لحظات رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد (ص)

زمان رحلت پیامبر اکرم ص

پيامبر خدا «ص» در تاريخ 28 صفر سال 11 هجری در مدينه منوره چشم از جهان فرو بستند و به لقاء الله پيوستند. اين در حالی بود كه سر در سينه برادر خويش علی بن ابی طالب «ع» داشتند:

 

«ولقد قبض رسول الله…»؛ «…و رسول خدا در حالی قبض روح شد كه سر بر سينه من نهاده بودو جانش در ميان دستانم گرفته شد و من دستم را بر چهره ايشان كشيدم و من متولی غسل ان حضرت شدم و ملائكه مرا كمك می كردند ودر و ديوار خانه‏اش من از صدای آهسته آنان كه بر او نماز می خواندند و گروهی بالای می رفتند و گوش من از صدای آهسته آنان كه بر او نماز می خواندند خالی نمی شد تا ان كه او را در ضريحش به خاک سپرديم…» «نهج البلاغه، فيض الاسلام: خطبه 88».

 

امام علی «ع» در غم رحلت پيامبر «ص» در حالی كه حضرت را غسل می داد و كفن می كرد، چنين فرمود: «بأبی أنت و أمی يا رسول الله لقد انقطع بموتك…»؛ «پدر و مادرم فدای تو اي رسول خدا! همانا با مرگ تو از نعمتی محروم شديم كه با مرگ ديگران از ان محروم نمی شديم و ان؛ نعمت نبوت و اخبار آسمانی بود.

 

مصيبت تو ان قدر بزرگ است كه ما رابه خاطر تمام مصيبت هاي‌ ديگر تسليت می‌دهد و از اين نظر، تو منحصر به فرد هستی و همه ی مردم در سوگ تو ماتم زده هستند و از اين نظر عموميت داری و اگر نبود كه تو ما رابه صبر امر فرمودی و از جزع و ناله نهی نمودی، سرچشمه‏هاي‌ اشك را خشك می كرديم و درد و غم ما همواره باقی می بودو اندوه ما زدوده نمی شد و اينها نيز برای تو اندك است، ولی مرگ را نمیتوان برطرف كرد، پدر و مادرم فدای تو باد! ما را نزد پروردگارت ياد كن ودر خاطر خود نگهدار!» «نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبه 226».

 

آخرین لحظات رحلت حضرت محمد «ص»

رسول خدا «ص» لحظاتی پيش از رحلت فرمود: «برای من كاغذ و دواتی بياوريد تا مكتوبی بنويسم كه پس از من گمراه نشويد!» دراين لحظه، عمر بن الخطاب گفت: «اين مرد هذيان می گويد و بيماری بر او غلبه كرده است! ما را كتاب خدا بست است! و شعار «حسبنا كتاب الله» كه نقض كننده فرمايش نبی اكرم «ص» إنی تارك فيكم الثقلين… از همان مجلس ريشه گرفت.

 

پس از ان؛ در حالی كه علی «ع» هنوز در حال غسل و تدفين پيامبر بود، گروهی در محلی به نام «سقيفه» جمع شدند ودر امر خلافت نزاع آغاز كردند و سرانجام ابوبكر را بعنوان خليفه برگزيده، با او بيعت كردند و اين، آغاز مسيری بود كه به نوبه خود نتايجی به همراه داشت.

 

رحلت پیامبر مصیبت بزرگی برای اسلام و مسلمانان به شمار می‏رفت‏كه تا ان روزگار نظیری برای ان اتفاق نیفتاده بود. حضرت علی «ع» به انجام غسل و كفن پیامبر مشغول شد و همراه بادیگر مسلمانان بر پیكر پاك ان‏ حضرت نماز گزارد و ان گاه او را در خانه‏اش، مقبره كنونی ان‏ حضرت به خاك سپرد. بهترین درودها و درود ها بر تو اي رسول خدا و برخاندان پاك و پاكیزه‏ات باد!

آخرین لحظات رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد (ص)

رحلت حضرت محمد «ص» در چه روزی از هفته رخ داد؟

درباره این‌که رحلت پیامبر اکرم «ص» در کدام روز هفته بوده است بین عموم مسلمانان اتفاق نظر است و ان روز را روز «دوشنبه» و سال ان را نیز سال عموما یازدهم هجری قمری اعلام کرده اند.

 

اما درباره تاریخ رحلت پیامبر اکرم «ص» دو تاریخ معروف قید شده است؛ تاریخ مورد اتفاق اکثریت شیعه، روز دوشنبه 28 صفر سال 11 هجری قمری مصادف با 7 خرداد سال 11 هجری شمسی و 28 می سال 632 میلادی است.

 

اما اکثریت اهل تسنن روز 12 ربیع الاول سال 11 هجری قمری «مصادف با 18 تا بیستم خرداد سال 11 هجری شمسی یا هشتم تا دهم جوئن 632 میلادی» را روز رحلت پیامبر دانسته اند که ایراد وارد به این روز ان است که چنین روزی به هیچ عنوان با روز دوشنبه مورد اتفاق مسلمانان تطابق ندارد و منطبق با روزهای جمعه تا یک شنبه است.

 

نه تنها ماتم جان سوز پرچمدار توحید هست

که هستى شد سیه پوش امام ممتحن امشب

گهى گریم ز داغ جانگداز حضرت خاتم

گهى نالم چو نى در سوگ فرزندش حسن امشب . .

 

جدیدترین مطالب سایت