صحت شبهه ازدواج امام زمان (عج)

مجموعه : مذهبی و دینی
صحت شبهه ازدواج امام زمان (عج)

ماجرایی ازدواج امام زمان «عج»

در روایت ها و احادیث نقل هاي شده هست در مورد ازدواج امام زمان مشابه از این احادیث را برای شما عزیزان می آوریم اختلاف نظرهای بسیار درمورد ازدواج امام زمان «عج» وجود دارد

 

ازدواج امام زمان

اختلاف نظرهای بسیار در باره ازدواج امام زمان «عج» وجود دارد که بعضی حضرت مهدی موعود را دارای همسر و فرزند میدانند و عده اي دیگر آن را تکذیب میکنند.

 

یکی از بحث هایي که پیرامون مهدویت در بین شیعیان به و جود می‌آید مسئله همسر امام زمان و فرزندان امام زمان «عج» هست، به راستی آیا امام زمان ازدواج کرده؟ . که احیاناً در اذهان بعضی از انها ابهاماتی وجود دارد که با جواب هاي ضد و نقیضی در مورد کیفیت زندگی و اولادهای آن حضرت روبه رو میشوند.ازدواج امام زمان اساساً غیبت طولانی آن حضرت از نگاه زندگانی شخصی و خصوصی وی این سؤال را بوجود میآورد که آیا در این مدّت، حضرت مهدی«علیه السلام»ازدواج کرده هست یا خیر؟

 

بعضی این سؤال را به صورت اشکال مطرح کرده و می‌گویند:اگر ازدواج کرده و همسر دارد، لازمهاش داشتن فرزند هست، و لازمه این نیز فاش شدن اسرار و شناسایی آن حضرت هست، که با حکمت و فلسفه غیبت منافات دارد.

 

و اگر ازدواج نکرده هست، پس به سنّت رسول خدا«صلی الله علیه وآله وسلم» و به امر شرعی مستحب عمل نکرده هست، که اینهم با مقام و شأن آن حضرت نمیسازد، زیرا وی رهبر دینی مردم هست و در عمل به مستحبات همچون واجبات، باید پیشقدم باشد، و فرضِ وجود امامی که مستحب مؤکّد شرعی را ترک کند، و در واقع عمل مکروهی را انجام دهد بسیار مشکل، و جای استبعاد دارد.

 

خانواده حضرت مهدی
ماجرای ازدواج امام زمان

پاسخ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به شبهاتی درمورد ازدواج حضرت حجّت«عج» معرّفی عمیق مهدویّت، ضامن سلامت و سعادت جامعه و فرد فرد انسان هاست. اعتقاد به بشارت هاي پیامبران قبل و ائمّه دین«ع»، افراد باانگیزه و پرتوانی را می‌تواند در جامعه پرورش دهد.

 

باور به حضور امامی ناظر بر اعمال، از جنبه فردی، موجب پاک نگاه داشتن روح و پیراستن اعمال از زشتی ها و از جنبه اجتماعی، باعث هم دلی مؤمنان و ایستادگی در برابر ظالمان می‌شود.
کارکرد وسیع و عمیق آموزه هاي مهدوی، جذّابیت خاصّ موضوع را نشان میدهد.

 

به همین علت، قشرهای گوناگون جامعه، پرسش هاي بسیاری در این موضوع دارند که لزوم پاسخ گویی صحیح به آن ها از راهی مطمئن، بر کسی پوشیده نیست.

 

«پژوهشکده مهدویّت» در کتاب «مهدویّت، پرسش ها و پاسخ ها»، به بعضی از این شبهات، اینگونه پاسخ میدهد:

 

خانواده امام زمان«عج»

• آیا حضرت مهدی«عج» ازدواج کرده اند و همسر و فرزند دارند؟
درمورد ازدواج حضرت مهدی موعود«عج» اختلاف هست. بعضی از علما مثل محدّث نوری، نویسنده کتاب «نجم الثّاقب»، بر این عقیده هست که آن حضرت ازدواج کرده و فرزندانی نیز دارند.

 

زیاد علت این گروه آن هست که ازدواج، سنّت مؤکّد اسلامی هست که مورد سفارش پیامبر اکرم«ص» بوده و حضرت مهدی«عج» از هر کسی، شایسته ترند که به سنّت پیامبر«ص» عمل کنند.

زمان ظهور امام زمان

 

بعضی حضرت مهدی موعود را دارای همسر و فرزند میدانند و عده اي دیگر آن را تکذیب میکنند

 

در پاسخ می گوییم:

امام مهدی«عج» در حال حاضر در غیبت به سر می‌برند و این، یک حالت استثنایی هست که ارتباط ایشان را با مردم محدود میکند. بنابراین همین عذر می‌تواند مانع اجرای این سنّت نبوی شود؛ زیرا به یقین، گاه به علت شرایطی خاص، ممکن هست حکم واجبی از عهده انسان برداشته شود؛ چه رسد به مستحبّات و سنّت ها. افزون بر این، ازدواج، سنّتی نبوی هست که باید در طول زندگی انجام گیرد و هیچ اشکالی ندارد که حضرت مهدی«عج» پس از ظهور، اقدام به این عمل نمایند و در این صورت، ترک کننده سنّت نبوی نیز نخواهند بود. از همین جا می‌توان بهرهگیری کرد که در دعاهایی که در آن ها، به حضرت و خانواده ایشان اشاره کرده، می‌تواند به دوران ظهور آن بزرگوار مربوط باشد؛ نه زمان غیبت!

 

ازدواج امام زمان

در مقابل این نظریّه، دیدگاه دیگری مطرح هست که قاطعانه ازدواج حضرت را نفی می‌کند.
زیاد علت ایشان هم این هست که لازمه ازدواج حضرت، یا طولانی بودن عمر همسر ایشان هست که دلیلی برای آن نداریم یا آنکه حضرت، پس از رحلت همسر، مجبور میباشند با دیگری ازدواج کنند یا به علت ازدواج، باید فرزندانی داشته باشند که سرپرستی آن ها موجب شناخته شدن حضرت میشود و …

 

البتّه این مطالب هم، سست و بی زمینه هست. ممکن هست حضرت در برهه اي از حیاتشان ـ
حتّي در غیبت ـ همسری اختیار کنند و آن زن از جهان برود. در این صورت، ایشان هم به سنّت نبوی عمل کرده و هم مشکلات و پیامدهایی برای آن حضرت پیش نمی‌آید.

 

آیت الله صافی گلپایگانی در این باره میگوید:
باید متذکّر بود که جواب این پرسش، در هاله قدس غیبت امام«عج» قرار دارد و خفا بودن ایشان که یکی از نشانه ها و خصایص آن حضرت هست، در این نواحی نیز اثر گذاشته هست.

 

بنابراین به طور تحقیق و یقین نمیتوان به آن پاسخ داد؛ چون احادیث و روایات اطمینان بخشی در دست نداریم یا این که به نظر حقیر نرسیده هست و اگر در عصر ائمّه«ع» و در وقت صدور سایر روایات، اینگونه پرسش ها مطرح شده باشد، شاید بعضی روّات احادیث، به حفظ و ضبط احادیث آن همّت نگماشته اند.

 

بعضی روایات هم که در دسترس هست، با چشم پوشی از وضع سند و متون آن ها، از جهت اختلاف نسخه ضعیف میباشند؛ مثل روایت شیخ الطّائفه، شیخ طوسی که از مفضل بن عمر
روایت میکند که امام صادق«ع» فرمودند:

 

«هیچ یک از فرزندان او و دیگران، از محلّ وی اطّلاع ندارند.»

امّا «الغیبه» نعمانی این حدیث را اینچنین روایت کرده هست:

 

«… و از جایگاهش هیچ کس از دوست و بیگانه آگاهی نمی یابد.»

با وجود این اختلاف، یعنی روایت نعمانی به جای وُلده، وَليِ هست و استناد به «الغیبه» شیخ طوسی، اطمینان بخش نیست؛ بلکه نقل الغیبه نعمانی از بعضی جهات، مثل سند و لفظ حدیث، معتبرتر هست.

 

بعضی روایات دیگر مثل خبر کمال الدّین انباری و خبر زین الدّین مازندرانی نیز قابل استناد نیست و بعضی دیگر مثل فقرات بعضی ادعیّه و زیارات نیز صراحت ندارد و قابل حمل بر عصر ظهور هست و اضافه بر فرض قبول دلالت، متعرّض خصوصیات و تفضیلات نیست. فقط به طور اجمال، متزوّج بودن و فرزند داشتن آن حضرت را بیان میکنند.

 

خلاصه سخن آنکه، اگرچه همسر و فرزند داشتن آن حضرت محتمل هست، امّا در بررسی اخبار،
به حدیث معتبری که موجب اطمینان باشد، نرسیدیم و دنبال کردن و تعقیب این موضوع هم لزومی ندارد.

بنابراین ما نه دلیلی بر ازدواج حضرت داریم و نه سندی بر ازدواج نکردن ایشان.

 

ضمن این که مبهم بودن این مسئله می‌تواند دارای حکمتی باشد؛ چون در هر صورت، مشکلاتی پیش می‌آید.

 

جدیدترین مطالب سایت