ماجرای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه + مهریه حضرت زهرا (س)

مجموعه : مذهبی و دینی
ماجرای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه + مهریه حضرت زهرا (س)

ازدواج حضرت علی «ع» و حضرت فاطمه «س»

امیرمومنان علی (ع): اين دل ها همانند تن ها، خسته مى شوند. براى رفع آن به سخنان حكمت آميز و زيبا رو بیاورید.

 

عاقد: خدا

شاهد: رسول خدا «ص»

دفتر: لوح محفوظ

مکان: عرش

عروس: کوثر

داماد: حیدر

سال روز ازدواج آسمانیشان مبارک

 

ماجرای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه + مهریه حضرت زهرا (س)

آخرین ماه از یکسال قمری با بهترین روز خلقت و پیوندی آسمانی آغاز می‌شود، یکم ذی الحجه یادآور روزی در تاریخ اسلام است که بانوی دو عالم در سن 9 سالگی ولایت علی ابن ابیطالب را بر خود قبول کرده است.

 

سالگرد ازدواج این دو نور عالم رخداد عظیمی است که به تعبیر امام خمینی «ره» اشاعه نور این خانواده عالم را روشن کرده است. از این روی اول ذی الحجه مصادف با سالگرد ازدواج حضرت زهرا «س» و حضرت امیرالمونین «ع» روز مبارکی است که بیشترین زوج هاي‌ جوان پیوند خودشان را دراین روز رقم میزنند.

 

مراسم خواستگاری امام علی «ع» از حضرت زهرا «س»

هنگامیکه حضرت علی علیه السلام برای خواستگاری فاطمه علیهاالسلام رفت، حضرت حدود 9 سال داشتند و پیامبر «ص» در خانه ام سلمه بود.

 

امام  علی «ع» وقتی درب خانه را زد قبل از آنکه خودشان را از پشت پرده معرفی کنند، پیامبر اکرم «ص» اذن ورود رابه خانه دادند و گفتند: «درب را باز کنید. کسی پشت درب است که محبوب خدا و رسول محسوب میشود.»

 

علی «ع» وارد منزل شدند و درود کردند و از روی شرم چشمانشان را بر زمین دوختند و شرم از پیامبر «ص» مانع گفتن خواسته‌اشان شد. پیامبر «ص» که خود حالات رفتاری و روحی امام علی «ع» باخبر بود، سکوت را شکستند و فرمودند:

 

ماجرای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه + مهریه حضرت زهرا (س)

«میبینم برای حاجتی این جا آمده‌اي. خواسته‌ات را بر زبان آور و انچه در دل داری بازگو که خواسته‌ات پیش من پذیرفته است».

 

حضرت علی«ع» که برای خواستگاری دختر پیامبر «ص» به خانه ایشان رفته بود، خواسته خودرا آن گونه بیان کرد: «پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید.

 

با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما‌اي رسول خدا به خدا قسم ذخیره دنیا و آخرتم می‌باشید.‌

 

اي رسول خدا! اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می‌پذیرید؟» چهره پیامبر، همانند گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده فاطمه «ع» گذاشتند.

 

پیامبر «ص»  ماجرای خواستگاری امام علی «ع» را برای دخترش بازگو کرد، خانه ناگهان غرق در سکوت شد و حضرت فاطمه «س» از سر حیا ساکت ماند و حرفی نزدند. به ناگاه بانگ تکبیر پیامبر «ص» بلند شد: «اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست».

ماجرای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه + مهریه حضرت زهرا (س)

مهر علی «ع»؛ مهریه زهرا «س»

مشخص کردن میزان مهریه، از شرایط عقد در اسلام است. حضرت محمد «ص» که اولین مجری دستورات اسلام بود، در پیوند دخترش با حضرت علی «ع»؛ از داماد آینده اش پرسید: آیا برای این ازدواج اندوخته‌اي داری؟

 

علی «ع» پاسخ داد: شما از وضعیت من به خوبی آگاهید. تمام دارایی من شمشیر، زره و شتر آبکشم است. پیامبر فرمود: شمشیرت را برای جهاد در راه خدا نیاز داری؛ شتر هم برای انجام کار‌هاي‌ روزمره و امرار معاش می خواهی؛ ولی این زره «پیراهن جنگی» رابفروش و پولش را برایم بیاور.

 

علی «ع»  زره رابه پانصد درهم فروخت و پول را بعنوان مهریه همسرش نزد پیامبر «ص» آورد تا برای ازدواجشان هزینه کند. بدین ترتیب مهریه برترین بانوی دنیا تعیین شد و پیام مهرآفرین ان برای همه ی دختران مسلمان باقی ماند. این مبلغ بعنوان سنت قرار گرفت و هر یک از اهل بیت «ع» میزان مهریه همسران خود رابه همین مقدار مشخص میکردند.

ماجرای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه + مهریه حضرت زهرا (س)

حدیثی از امام علی«ع» درباره حضرت صدیقة طاهره«س»

اولین روز از ماه ذی‌الحجه سال روز ازدواج زیباترین پیوند آسمانی میباشد، دراین روز فرخنده، حضرت امام علی «ع» با حضرت زهرا «س» برترین بانوی جهان، پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت.

 

بهمین مناسبت ودر خجسته سال روز ازدواج سراسر نور و برکت مولای متقیان حضرت امام علی «علیه السلام» و حضرت فاطمة الزهرا «درود الله علیها» حدیثی از امام علی«ع» درباره همسر بزرگوارشان زهرای اطهر«س» مشاهده می کنید.

 

امیرالمؤمنین علی«علیه السلام» می‌فرمایند: هرگاه فاطمه «س» را می دیدم، تمام غم و غصه‌هایم برطرف میشد.

 

ساده‌ترین مراسم خطبه عقد

برای اجرای خطبه عقد، علی «ع» به دستور پیامبر به مسجد رفت. همچنین پیامبر «ص» به بلال دستور داد که مهاجر و انصار را در مسجد گرد آورد. پس از مدت کوتاهی همگی در مسجد جمع شدند. پیامبر «ص» بر منبر مسجد نشست ودر حضور شاهدان، خطبه عقد برترین بانوی اسلام را در مسجد مدینه جاری فرمود. سپس برای عروس و داماد دست به دعا برداشت و فرمود: «خداوند برای شما مبارک گرداند و اجتماعتان را پاینده بدارد.»

ماجرای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه + مهریه حضرت زهرا (س)

دوره نامزدی حضرت علی «ع» و حضرت زهرا «س» چقدر طول کشید؟

امام علی «ع» در خاطره‌اي زیبا، پایان دوره نامزدی اش را چنین بیان میکند: یک ماه از اجرای خطبه عقدمان گذشت. دراین یک ماه با رسول خدا «ص» نماز می‌خواندم و به خانه ام برمی گشتم ودر این یک ماه درباره ازدواج سخنی به ایشان نگفتم. پس از یک ماه، همسران پیامبر «ص» به من گفتند: نمیخواهی درباره آوردن فاطمه به خانه خودت با پیامبر «ص» صحبت کنیم؟ گفتم صحبت کنید.

 

ان‌ها به محضر حضرت رفتند و عرض کردند: علی «ع» دوست دارد همسرش رابه خانه ببرد، چشم فاطمه رابه دیدار شوهرش روشن کن! پیامبر پرسید: چرا خود علی «ع» همسرش را از من نمیخواهد؟ ماتوقع داشتیم که خودش اقدام کند.

 

من عرض کردم:‌اي رسول خدا! حیا و شرم مرا از سخن گفتن دراین باره باز می‌دارد. پیامبر اسلام «ص» با شنیدن این سخنان، با برگزاری مراسم ازدواج موافقت کرده، به همسران خود دستور تهیه مقدمات ان را داد.

ماجرای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه + مهریه حضرت زهرا (س)

الگوی تربیتی مناسب فرزندان

کوثر بی کران، کاملترین الگویی است که می توان در ابعاد گونه گون زندگی، وی را مقتدای خویش قرار داد، که یکی از «لایه ‌ها و لطافت‌هاي‌» زندگی معنوی وی که بستر معنوی خوبی را برای رشد ربانی و معنوی فراهم می‌سازد، «بستر تربیتی» زندگی او است.

 

در «سیره عملی و علمی» زندگی وی، ظرافت‌ها و دقت‌ها موج میزند. او مادر است، اما چگونه مادر؟! مادر امامت است و حسنین در دامن مبارک او تربیت یافته اند.

 

مادری است که از راه تکان دادن گهواره، برای همیشه جهان را تکان می دهد و از طریق «لالایی و تاتایی‌هاي‌» حساب شده، جهان و جهانیان را پر از فریاد‌هاي‌ عدالت خواهی می کند و به سمت عدالت پیش میراند.

 

ماجرای ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه + مهریه حضرت زهرا (س)

نمونه‌ای از همسرداری اسلامی

در تمام زندگی مشترک امام علی «ع» و حضرت زهرا «س»؛ سرشار از مشق‌هاي‌ نیکوست. مقام معظم رهبری، در تحلیلی زیبا، از نقش حضرت زهرا «س» در فعالیت‌هاي‌ تأثیرگذار همسرش چنین یاد می کنند: «در طول ده سالی که پیامبر «ص» در مدینه بود، حدود نه سال، جنگ‌هاي‌ کوچک و بزرگی ذکر کرده اند «حدود شصت جنگ اتفاق افتاده»؛ در اغلب ان‌ها امیرالمؤمنین «ع» هم بوده است.

 

حالا شما ببینید، او حضرت زهرا «س» خانمی است که در خانه نشسته و شوهرش مرتب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ می ماند… از لحاظ زندگی هم وضع رو به راهی ندارند… در حالیکه دخترِ رهبر است، دختر پیامبر است، یک نوع احساس مسئولیت هم می کند.

 

ببینید انسان چه روحیه قوی‌اي باید داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند، دل وی را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاری‌هاي‌ زندگی خالی کند، به او گرمی بدهد، بچه‌ها رابه ان خوبی تربیت کند… فاطمه زهرا «س» اینگونه خانه داری، شوهرداری و کدبانویی کردند و این طور محور زندگی فامیل ماندگار در تاریخ قرار گرفتند».

 

جدیدترین مطالب سایت