نظر مراجع درباره خواندن نماز بدون غسل جنابت

مجموعه : مذهبی و دینی
نظر مراجع درباره خواندن نماز بدون غسل جنابت

نماز بدون غسل جنابت

نماز ستون دین است و از همین رو قصد داریم در مجله تالاب به فتوای مراجع بزرگ درباره نماز بدون غسل بپردازیم و سوال و جواب هایی در این باره را پاسخ داده شده بخوانید.

 

نظر مراجع درباره خواندن نماز بدون غسل جنابت

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۲۴پرسش: من تاحدود ۲۷ سالگی یک مسئله را نمی دانستم و این که دختر وقتی استمنا میکند با ید غسل کند و تمام این مدت را از سن تکلیف تا ۲۷ سالگی را نماز و روزه می گرفتم که استمنا کرده بودم ولی غسل نکرده بودم تکلیف این همه روزه و نمازهای من چیست ایا باید همه را قضا بگیرم ؟

 

پاسخ:

رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت ‌انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به ‌اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند و امّا اگر زیاد باشد – به حدّی که صدق انزال کند – و لباس را آلوده نماید در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است،

 

بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت می‌باشد، و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شود.

 

پس نسبت به گذشته اگر مطمئن هستید که غسل بر شما واجب شده و نمازها را در این حال خوانده بودید نمازهایى را که بعد از جنابت خوانده اید باید قضا کنید

 

مگر آنچه بعد از انجام یک غسل مشروعى بوده ، چه غسل واجب باشد مانند غسل حیض و چه مستحب مانند غسل جمعه ، و اگر تعداد نمازهایى را که باید قضا کنید ندانید کافى است مقدارى را که یقین دارید باطل بوده است قضا کنید و روزه ها را در فرض جهل لازم نیست قضا کنید

 

اگر در جهل معذور بوده اید و در غیر این صورت قضا لازم است ولى کفاره ندارد .

 

۸پرسش: من چون نمی دانستم که جنابت غسل دارد. یکسال اول تکلیفم را بدون غسل نماز خواندم. آیا باید آنها را اعاده کنم؟

 

پاسخ: هر نمازی که بعد از جنابت و قبل از یک غسل مشروع انجام داده اید باطل است و باید قضا کنید و اما اگر غسلی کرده باشید هرچند غسل جمعه که مستحب است کفایت می کند البته غسلهایی که استحباب یا وجوب آنها شرعاً ثابت نیست کفایت نمی کند.

 

نظر مراجع درباره خواندن نماز بدون غسل جنابت

فتوای آيت الله خامنه اي درباره نماز بدون غسل جنابت

س ۵۲۴: من تا سن هفده سالگی با مسأله احتلام و غسل و مانند آن آشنا نبودم و از کسی هم درباره آنها چیزی نشنیده بودم و خودم هم معنای جنابت و وجوب غسل را نمی‏فهمیدم، لذا نماز و روزه‏ام تا این سن اشکال دارد، امیدوارم وظیفه مرا بیان فرمایید.

 

ج: همه نمازهايى را که در حال جنابت خوانده ‏ايد، بايد قضا کنيد، ولى روزه ‏اى را که در حال جنابت بدون علم به اصل جنابت گرفته‏ ايد، صحيح و مجزى است و قضا ندارد.

 

س ۵۲۵: متأسفانه من در گذشته بر اثر نادانی و ضعف اراده مبتلا به عمل شنیع استمناء بودم، لذا گاهی نماز نمی‏خواندم که مدت دقیق آن را به یاد ندارم. نماز نخواندن من به‌صورت مستمر نبوده، بلکه مربوط به زمانی است که جنب بودم و غسل نکرده‏ام که گمان می‏کنم حدود شش ماه باشد. تصمیم گرفته‏ام نمازهایم در این مدت را قضا کنم، آیا قضای آنها واجب است یا خیر؟

 

ج: هر مقدار از نمازهاى روزانه‏ اى را که مى‏ دانيد انجام نداده  ‏ايد و يا در حال جنابت خوانده ‏ايد، قضاى آن بر شما واجب است.

 

س ۵۲۹: شخصی بر اثر جهل به حکم شرعی، مدتی ترتیب را در غسل رعایت نکرده است، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟

 

ج: اگر غسل را به نحوى انجام داده که شرعاً باطل است، قضاى نمازهايى که در اين حالت با حدث اکبر خوانده، واجب است. ولى روزه‏اش، اگر در آن هنگام اعتقاد به صحّت‏ غسل خود داشته، محکوم به صحّت‏ است.

 

س ۵۳۴: گاهی پس از ازدواج مایعی از من خارج می‏شد که اعتقاد به نجس بودن آن داشتم. لذا به نیت غسل جنابت غسل کرده و نمازم را بدون وضو می‏خواندم. در رساله‏های عملیه این مایع، مذی نامیده شده است. اکنون نمی‏دانم نمازهایی را که بدون وضو و بی‏آنکه جنب باشم با غسل جنابت خوانده‏ام، چه حکمی دارد؟
ج: قضاى همه نمازهايى که بعد از خروج آن مايع، بدون وضو و با غسل جنابت خوانده‏ايد، واجب است. اجوبه الاستفتائات.

 

نظر مراجع درباره خواندن نماز بدون غسل جنابت

فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره نماز بدون غسل جنابت

سؤال ـ متأسّفانه برخى از دختران دست به خود ارضائى مى‌زنند، و با حال جنابت و بدون انجام غسل، نماز مى‌خوانند و روزه مى‌گیرند و سایر کارهایى که نیاز به غسل جنابت دارد را بدون غسل انجام مى‌دهند. لطفآ بفرمائید:

 

اوّلا : خود ارضایى چه حکمى دارد، و آثار آن چیست؟

ثانیآ : عبادتهایى که به شکل فوق انجام شده چه حکمى دارد؟

جواب : خودارضایى بدون شک حرام است(۱) و اگر کسى به آن دست بزند و در  همان حال رطوبتى از او خارج شود واجب است براى نماز و روزه خود غسل کند، و اگر غسل نکرده باید اعمال خود را قضا کند.

 

منبع: سایت هدانا hadana.ir

جدیدترین مطالب سایت