آمارهایی جالب از دستگاه ویپ

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آمارهایی جالب از دستگاه ویپ

چند آمار در ارتباط با استفاده از ویپ در سطح جهان

آمارها نشان میدهند کـه مصرف ویپ زیاد اسـت و ظاهرا مردم استقبال خوبی از ان کرده‌اند. بسیار بر این عقیده هستند کـه مصرف ویپ بـه‌نسبت مصرف سیگار تنباکویی از مضرات کم‌تری برخوردار اسـت و حتی گفته می شود استفاده از ویپ می تواند تا 95 درصد کم‌تر از سیگار تنباکویی ضرر داشته باشد.

 

استفاده از ویپ چه در سطح ایران و چه در سطح جهان نسبت بـه چند سال پیش افزایش یافته و همین امر موجب شده کـه بسیاری این سوال را مطرح کنند کـه بـه‌راستی ضرر ویپ چیست؟

 

آیا استفاده از ویپ نسبت بـه سیگار با مضرات کم‌تری همراه اسـت؟

از همین روست کـه در سالها و ماه‌هاي‌ اخیر تحقیقات زیادی برای این امر انجام شده‌اند. نکته‌اي کـه وجوددارد این اسـت کـه دقیقاً و با ضرس قاطع نمی توان گفت کـه ویپ چه مضراتی برای بدن بـه همراه دارد، اما چیزی کـه تعداد زیادی از محققان و تعداد زیادی از سازمان‌هاي‌ پژوهشی ان را باور دارند این اسـت کـه استفاده از ویپ نسبت بـه سیگار ضرر کم‌تری دارد. این نکته در ادامه مورد بحث قرار گرفته میشود و دلیل این قضیه بیان می شود.

 

سایت نشت آپ کـه مرجع فروش انواع دستگاه ویپ و سیگار الکترونیکی در ایران اسـت، در مقاله اي از وبلاگ خود سیگار الکترونیکی را اینطور تعریف کرده اسـت : «سیگار الکترونیکی Electronic Cigarette وسیله‌ي الکترونیکی دستی اسـت کـه استفاده از ان می تواند حالت سیگار کشیدن را شبیه‌سازی کند.

 

این وسیله بـه طور ساده از یک مایع برخوردار اسـت و با گرم‌شدن این مایع یک بخار تولید شده کـه فرد این بخار را استنشاق می کند. مایع سیگار الکترونیکی بـه طور معمول از مقداری نیکوتین، پروپیلن گلیکول، گلیسیرین و طعم‌دهنده برخوردار اسـت، هرچند کـه مایع‌هایي نیز وجود دارند کـه کاملاً فاقد نیکوتین هستند.»

 

چند آمار در ارتباط با استفاده از ویپ در سطح جهان

– 3.2 درصد بزرگسالان در کشور ایالات امریکا درسال 2016 از ویپ استفاده می‌کرده‌اند.

– این مقدار برای سال 2017؛ 2.8 درصد اسـت.

 

– پر استفاده‌ترین نوع دخانیات در کشور ایالات امریکا در بین نوجوانان، ویپ اسـت. از سال 2011 تا 2015 استفاده از ویپ در بین نوجوانان آمریکایی بیش از 900 درصد افزایش داشته اسـت.

 

– درسال 2016؛ بیش از 2 میلیون از دانش‌آموزان مقطع متوسطه از ویپ استفاده کرده‌اند. اما درسال 2018 مشخص شد کـه این مقدار بـه 3.6 میلیون رسیده اسـت.

 

– 40 درصد از افراد 18 تا 24 ساله‌اي کـه در ایالات امریکا از ویپ استفاده کرده‌اند، هیچ زمان هیچ نوع سیگاری نکشیده بوده‌اند. اما جالب ان کـه درسال 2015 دریافته شده کـه از میان افراد 45 سال بـه بالایی کـه از ویپ استفاده می‌کرده‌اند فقط 1.3 درصدشان هیچ زمان سیگار استفاده نکرده‌اند.

 

این آمارها نشان می دهند کـه مصرف ویپ زیاد اسـت و ظاهرا مردم استقبال خوبی از ان کرده‌اند. در ادامه بـه همراه یک‌دیگر مروری بر بحث‌هایي کـه در باب مضرات ویپ‌ها وجوددارد انجام خواهد شد و بیش‌تر در مورد ضررهای سیگار الکترونیکی صحبت میشود.

 

– تقریباً 2.9 میلیون نفر در کشور انگلستان از سیگارهای الکترونیکی و ویپ استفاده می کنند کـه از این میان 1.5 میلیون نفر سیگار را کاملا ترک کرده‌اند.

 

– در ماه ژولای 2017 گروهی از محققان از دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا تحقیقات انجام شده در مورد روش‌هاي‌ ترک سیگار از سال 2001 تا 2015 را مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحقیق نشان داد کـه میزان ترک سیگار طی سال‌هاي‌ 2014 و 2015 نسبت بـه سال‌هاي‌ گذشته با افزایش قابل توجه 1.1 درصدی مواجه بوده اسـت.

 

آمارهایی جالب از دستگاه ویپ

در ایالات امریکا هر چند بـه سیگارهای الکترونیکی بـه عنوان یک فرآورده بد از سیگارهای تنباکویی نگاه می کنند، اما انجمن قلب ایالات امریکا موضع نسبتا محتاطانه نسبت بـه عموم مردم کشور در مورد سیگارهای الکترونیکی اتخاذ کرد. این انجمن در بیانیه 20 صفحه اي کـه درسال 2014 منتشر شد، پیشنهاد کرد کـه انواع جویس و ایجوس ویپ و سیگارهای الکترونیکی از سیگارهای تنباکو خطرات کمتری دارد و ویپینگ میتواند بـه افراد برای ترک سیگار کمک کند. در این جا بخشی از این گزارش ذکر می شود: «سیگار الکترونیکی مضرات چندگانه تنباکو و بیماری‌هاي‌ بالفعل کـه توسط تنباکو میتواند بـه وجود آید را ندارند یا در سطح خیلی کمی دارند… همچنین اگر افراد سیگاری از سیگارهای الکترونیکی بـه جای تنباکو استفاده کنند، فرصتی برای کاهش صدمات زیست محیطی فراهم می شود.»

 

سازمان CASAA کـه سازمانی جهانی برای راه‌هاي‌ جای گزین سیگار محسوب می شود، بـه تازگی آمار جدیدی را منتشر کرده کـه بیش از 11 هزار نفر از افراد توانسته‌اند با استفاده از دستگاه ویپ، سیگار را کاملا ترک کنند.

 

در هرحال، ترک سیگار توسط دستگاه‌ ویپ کاملا ممکن اسـت. تعداد زیادی از تجربه‌هاي‌ افراد در دنیای اینترنت منتشر نمی شوند و آمار 11 هزار نفری را می توان نمونه‌ي کوچکی از مصرف‌کنندگان ویپ دانست کـه سیگار را ترک کرده‌اند. بنابر این، با چنین آماری دستگاه‌هاي‌ ویپ اهمیت بیشتری پیدا میکنند. پس در ادامه نگاهی عمیق‌تر بـه آمار و ارقام منتشر شده انداخته میشود.

 

تحقیقی کـه درسال 2016 در قاره اروپا صورت گرفت، نشان داد کـه بیش از 15 میلیون نفر با استفاده از سیگارهای الکترونیکی و خرید انواع دستگاه ویپ موفق بـه کاهش یا ترک کامل سیگار شده‌اند. آماری مشابه در کشور کشور آمریکا نیز حاکی از این موضوع بوده کـه بیش از 52 درصد از مصرف کنندگان دستگاه ویپ موفق بـه ترک سیگار شده‌اند.

 

مزایا و مضرات دستگاه ویپ:

از مزایای دستگاه ویپ میتوان بـه موارد زیر اشاره کرد:

هیچ‌گونه سوخت مستقیمی صورت نمیگیرد؛ در نتیجه ماده‌ي سمی وارد بدن نمی شود؛

بوی بد سیگار را ندارد؛

اطرافیان از دود ان آسیب نمی بینند؛

فاقد مواد شیمیایی نظیر آمونیاک اسـت کـه طبق معمول برای تنباکو استفاده میشود؛

ایجوس‌ها بـه همراه مقادیر مختلف نیکوتین موجود هستند و مصرف نیکوتین توسط کاربر کاملا بازرسی می شود؛

ویپینگ بسیار ارزان‌تر از سیگار اسـت؛

تنوع در مدل دستگاه‌ها و تکنولوژی ساخت

تنوع بیشتر در طعم و مزه‌هاي‌ جویس ویپ

 

از مضرات دستگاه ویپ نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

شامل نیکوتین

استفاده از برخی دستگاه‌ها پیچیدگی خاص خودرا دارد؛

برخی افراد بـه نیکول موجود در کویل حساسیت دارند؛

عده اي از افراد درکنار دستگاه ویپ آسان نیستند؛

عوارض جانبی ویپ نظیر خشک شدن دهان در عده اي از موارد
 

نتیجه گیری

هنگامی کـه بین سیگارالکترونیکی و ویپ مقایسه‌اي انجام میشود، باید جنبه‌هاي‌ مختلفی را دراین مقایسه درنظر گرفت. در نگاهی بزرگ تر، تنها چیزی کـه بر روی استفاده از ویپینگ کمی سایه می‌اندازد و مقاومت ایجاد میکند، اثرات دراز مدت استفاده از ان اسـت کـه فعلاً بـه صورت دقیق مشخص نیست و فقط گذشت زمان و تحقیقات علمی بیشتر میتواند ان را حل کند.

 علاقه‌مندان بـه کسب اطلاعات بیشتر میتوانند بـه بلاگ نشت آپ بـه آدرس blog.nashtup.com مراجعه کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت