بررسی چوب, رویه ها و اسفنج های راکت پینگ پنگ

مجموعه : رپورتاژ آگهی
بررسی چوب, رویه ها و اسفنج های راکت پینگ پنگ

 مقاله زیر ترجمه آقای علی اصغر امیرحسینی به بررسی چوب و رویه و اسفنج راکت پینگ پنگ می پردازد .

چگونه چوب راکت پینگ پنگ سفت و جایگزین های تخت چند لایی تضمین می شوند؟ شما چه الیاف کربنی داشته باشید لایه های مشبک تیتانیوم, همگی روی سرعت و کنترل توپ تاثیرگذارند.

 

به طور کلی یک تخته چند لایی محکم خواهد بود و توپ به سرعت با قسمت پهنا ضربه خواهد خورد,تخته چند لایی با کنترل و پایداری بیشتر انعطاف پذیر تر خواهد بود.

 

انتخاب چوب نسبت به بقیه ی تجهیزات شخصی تر است و باید احساس درستی به بازیکن بدهد. آزمون ها در یک یا دو کشور برای نشان دادن وزن ایده آل راکت  برای بازیکنان در مراحل مختلف پیشرفت وجود دارد که تغییر چند گرم آن می تواند فقدان شدیدی از ترکیب را ایجاد کند.

 

مزیت کاهش وزن هسته ی چوب های مدرن تر شامل لایه ی ضخیمی از چوب بالسا و روکش های بیرونی چوب های سفت تر  که اغلب توسط کربن یا فایبرگلاس یا لایه های مشبک تیتانیوم به دست می آید, می شود. ( این لایه های چوبی محافظت کننده نباید از 5/7 درصد ضخامت کل چوب یا 35/0 میلیمتر کمتر از هر کدام ضخیم تر باشد. ) بر اساس قوانین, حداقل 85% ازچوب های ضخیم باید شامل چوب طبیعی باشند.

 

 بیشتر سازنده های رویه ها از  سرعت,چرخش و درجه های کنترل که بزرگترین اشتباه است, استفاده    می کنند- بسیاری از آزمون های مورد استفاده ساده بوده و با چگونگی استفاده از یک رویه در مسابقه رابطه ای نداشته, یا رابطه ی کمی دارند. همچنین بازیکنان ازرویه های مختلف به شیوه ها و احساس مختلف استفاده می کنند. بیایید ویژگی رویه ها را هنگام برخورد با توپ بررسی کنیم.

 

زمان سکون زمانی ست که توپ پس از ضربه در تماس با راکت می ماند. ( در نظر داشته باشید که این شکافی در زمان است, اگر تا به حال توپ را نشانه گذاری کرده باشید و آن را به سمت بازیکن با لوپ نرم بفرستید, سعی می کنند تماس طولانی تری داشته باشند, در می یابید که نشانه ی روی توپ هرگز بیش از یک سانتی متر نیست.

 

رویه ها زمان متفاوتی برای ضربه های متفاوت دارند. توپ در یک لوپ آهسته به مدت  طولانی تر روی راکت  جای خواهد گرفت. بسیاری از بازیکنان توپ را طولانی تر از بقیه حتی برای همان ضربه حمل می کنند.

 

زمان سکون طولانی اغلب برای بازیکنان پر پیچ و بلاکرها امتیاز هایی در پی خواهد داشت در حالیکه  زمان سکون کوتاه برای مدافعان ومهاجمان مناسب است. زمان سکون تحت تاثیر چوب مورد استفاده تان قرار می گیرد و چگونگی پایین آمدن توپ و چگونگی رسیدن سرعت به لایه های چوبی زیرین, به اسفنج و لاستیک بستگی دارد.

 

حالت ارتجاعی– انرژی پس از ضربه, در طی برخود در رویه ها ذخیره می شود. بسیاری از ترکیبات اسفنج و لاستیک,نسبت به ترکیباتی که قابلیت  ارتجاعی بیشتری دارند, توپ را مدت زمان بیشتری روی سطح راکت, حتی گوشه ی بسته ی راکت, نگه می دارند.

 

این انرژی ذخیره شده تبدیل به پیچ, درحالیکه قابلیت ارتجاعی سطوح افزایش می یابد, می شود. باید در نظر داشته باشیم که اسفنج ها نمی توانند انرژی تولید کنند اما می توانند اتلاف انرژی را کاهش دهند.

 

در مقایسه با یک ضربه ی سخت, اسفنج میتواند جهش هموار داشته باشد, بنابراین به توپی که با سرعت رو به جلومی رود ( پیچ رو ), چرخش بیشتری می دهد. در حقیقت اسفنج به عبور توپ از تور کمک می کند.

 

– اثر محرک– لاستیک و اسفنج می تواند کارایی مختلفی در تاثیر سرعت های مختلف داشته باشد. در سرعت های پایین ممکن است قابلیت ارتجاعی پایینی داشته باشند اما ممکن است زمانی که به حداکثر سرعت می رسید, به چرخش و سرعت خوبی برسید. می توانید راکت را محکم تر بچرخانید ولی تاثیر زیادی ندارد. گفته شده است که بعضی رویه ها برای چرخش و سرعت دندانه هایی دارند که تاثیر خوبی در محدوده ی وسیعی سرعت موثر ایجاد کرده و نگه دارد.

 

– زاویه ی پرتاپ- زاویه ی پرش توپ از سطح راکت در جهت ضربه ای که زده می شود و رو به پایین است. چوب و رویه ها به طور قابل ملاحظه ای روی زاویه ی پرتاپ چنانچه ضربه ها متفاوت باشند, تاثیر می گذارند ( زاویه باید متفاوت باشد, برای مثال اگر با لاستیک خیلی چسبناک یا ضد پیچ, لوپ می زنید زاویه پرتاپ به این بستگی دارد که تماس در سطح راکت است یا خارج از آن یا پایین, بالا, وسط توپ ( چه راکت بسته باشد چه باز )). به طور کلی رویه  های با زاویه پرتاپ بالا سهم بیشتری در چرخش در مقایسه با لاستیک های با زاویه ی پایین دارند( انعطاف پذیری چوب  های کند تر معمولا زاویه را افزایش می دهند.

 

اصطکاک– تحت شرایط و شیوه ها ی معین, بسیاری از لاستیک های با اصطکاک بسیار بالا می توانند پیچ کمتری نسبت به لاستیک هایی با اصطکاک پایین داشته باشند. اغلب لاستیک های با چسبندگی بالا در سرعت های بالاتر, چرخش کمتری دارند. بحرانی در رابطه با دستاورد های اندک وجود دارد.بسیاری از لاستیک های خیلی چسبناک ویژگی کاهش تاثیر سرعت را دارند و برای عملکرد ضربه های مشخص, بسیار مفید است. لاستیک با اصطکاک پایین در ایجاد سرعت در زاویه های بسته ی راکت, دشواری هایی در پی خواهد داشت. به یاد داشته باشید که همواره اصطکاک زیاد لاستیک ها یک اثر وابسته است زمانی که توپ با سرعت بیاید موثر تر خواهد بود.

 

– اسفنج ها- اسفنج ها می توانند از نرم تا سفت و از حدود 4/0 میلی متر تا 8/2 میلی متر متفاوت باشند

 ( تراکم اسفنج در وزن راکت دخیل است. میزان پیچ یک لاستیک مربوط به قابلیت ارتجاعی اسفنج, صرف نظر از قسمت بالای لاستیک,است. ) پایین تر از سطح مشخص در اسفنج های معین, چرخش لاستیک به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت که می تواند از طریق استفاده ی درست از چسب های سرعتی که حالت ارتجاعی را تا 30 % افزایش می دهند, بهبود یابد.بازیکنانی که از چسب استفاده می کنند معمولا اسفنج های نرم یا متوسط را ترجیح می دهند.

 

اسفنج ها در ضخامت های متفاوتی از حدود 4/0 میلی متر تا 8/2 میلی متر ساخته می شوند. بر اساس قوانین, لایه ی دون ساندویچ رویه نباید از 0/2  میلی متر بیشتر باشد. اما شیوه های ساخت رویه های مدرن لایه ی لاستیک را به کمی بیشتر از 0/1 میلیمتر کاهش داده است که در نتیجه به اسفنج اجازه می دهد ضخامت بیشتری داشته باشد.

 

همچنین در حالت کلی اسفنج ها در 5 سختی متفاوت ساخته می شوند. 23-28 ( نرم ترین ), 30-35, 38-43, 40-45, 45-50. به طور کلی اسفنج ها باید توسط بازیکنان در محدوده ی 30-35 مورد استفاده قرار گیرند در حالی که بازیکنان آسیایی از 40-45 استفاده می کنند.

 

بسیاری از بازیکنان عالی مخصوصا در بازی بانوان,  ( و بازیکنانی که از این مواد استفاده می کنند) اسفنج های متنوعی را آزمایش می کنند تا موثر ترین سختی یا سختی که بیشترین تاثیر را زمانی که با مواد عالی ترکیب میشود, تولید می کند را برای روش بازی شان بیابند.

 

– چسب- چسب برای قرار دادن رویه  ها روی چوب استفاده می شود. چسب های سریع برای افزایش عملکرد رویه در پیچ , سرعت, کنترل, پرتاب و زاویه استفاده می شوند.همواره توصیه می شود که اجازه دهید هر روکش چسب قبل از به کار بردن روکش بعدی کاملا خشک شود- در غیر اینصورت شما می توانید به یک تاثیر احساسی که به طور جدی  زمانی که چسب کمی خیس و در عمل تاثیر گذار است, برسید.

 

چسب هایی که به کار برده می شوند می تواند قابلیت چرخش و سرعت لاستیک ها را تا 30 درصد افزایش دهد.( به یاد داشته باشید که چسب ها با همه ی اسفنج ها, مخصوصا اسفنج های سخت یا متراکم تر به خوبی کار نمی کنند) همچنین چسب به طور منظم باید از صفحه ی رویه برداشته شود و نباید اجازه دهند که ضخامت آن افزایش یابد.

 

همه ی رویه  هایی که از چسب های سریع استفاده می کنند, به محض پایان بازی به منظور رهایی از تنش های احتمالی باید جدا شوند. یکی از ویژگی های چسب های سریع تاثیر قابل پیش بینی آن در محدوده ی وسیعی از ضربات است. توانایی در ذخیره سازی انرژی در محدوده ی وسیع از تاثیرات دائمی آن محسوب می شود. در رویه معمولی ذخیره سازی انرژی در سرعت های بالا تر کاهش می یابد.

 

 

رویه ها – از وارونه تا متناسب/ مواد

 

اساسا 7 نوع رویه متفاوت در بازار وجود دارد:

 

وارونه(دون داخل )- (رویه های معمولی butterfly, donic, stiga, yasaka و … ) معمولا با صفحه های لاستیکی نرم  اسفنج های نرم  حدود 35-40 توسط بانوان و مردان برتر اروپایی  و توسط مردان برتر چینی در قسمت بکهند استفاده می شود.

 

وارونه ی چسبناک( لاستیک های چینی DHs, double fish, friendship, globe و … ) با صفحه های لاستیک چسبناک و معمولا اسفنج های سفت تر ( حدود 39-45) توسط بازیکنان برتر اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه بیشتر در آسیا رویه فورهند برای زنان ومردان برتر استفاده می شود. تعداد کمی از بازیکنان از این نوع رویه ها به جز بازیکنان سابق آسیایی  استفاده می کنند. ( توسط  Drinkall و Knight در رده ی جوانان اروپا به طور موفقیت آمیز استفاده شده است.

 

ضد پیچ- ( اکثرا در شرکت های اروپایی از جمله ( butterfly, donic, stiga, T.hold, yasaka  ساخته می شوند.  ضد پیچ ها در دو نوع تولید می شوند. اغلب بدون چرخش یا با اصطکاک کم هستند معمولا پس از برخورد با میز پینگ پنگ سرعت را خیلی کند کرده و پایین آمدن توپ از راکت را به خوبی کنترل می کند.

 

دون های کوتاه از نظر طول بین 6/0- 0/1 هستند ( فقط لاستیک های صفحه ای) – هم توسط شرکت های چینی  و هم اروپایی donic, butterfly, friendship, globe, neubauer, stiga, TSP, yasaka  و …) ساخته می شوند. دون های کوتاه امروزه بسیار زیاد شده اند و بسیاری از صفحه ها قادر به توزیع چرخش های بیشتر هستند. در حالیکه دون های دیگر اصطکاک خیلی کمتری دارند. درحالت کلی دون های کوتاه تر و پهن تر و چسبناک تر چرخش بیشتری را ایجاد می کنند. برای حداکثر تاثیر, اسفنج سفت یک الزام است  30-35 اما نه سفت تر. بانوان برتر به طور معمول از اسفنج های با ضخامت 8/1-6/1 میلی متر استفاده می کنند در حالیکه مردان به اسفنج های کمی ضخیم تر بین 3/2- 0/2 میلی متر تمایل دارند البته مردان محکم تر به توپ ضربه می زنند.

 

دون های متوسط یا نیمه طولانی بین 1/1-4/1 میلی متر متفاوت هستند و هم توسط شرکت های اروپایی و هم شرکت های چینی buuterfly, RITC, TSP و … ساخته می شوند. این دون ها در چسبندگی بسیار متفاوت هستند ( بسیاری از آن ها سطح ضد پیچ بیشتری دارند). از ویژگی های دون های متوسط سهولت بازی توسط بازیکنانی است که می توانند مقابل پیچ های زیر بازی کند و با این وجود با تاثیر خوبی از ضربه ی متقابل بازی می کنند. معمولا بازیکنان از این رویه ها برای حمله و با اسفنج های ضخیم تر 5/1-0/2 میلی متر استفاده می کنند.

 

دون های بلند با اصطکاک بین 5/1- 8/1 میلی متر هستند و آن ها هم توسط شرکت های اروپایی و هم شرکت های چینی butterfly, DHs, donic, prasidha, RITC,TSP, yasaka و … ساخته می شوند. عامل اصطکاک با این دون ها توسط بسیاری از بازیکنان مدافع در سراسر جهان وجود دارد. معمولا با یک اسفنج نازک بین 6/0-2/1 میلی متر استفاده می کنند. گاهی اوقات بازیکنان مهاجم از دون های بلند  با اسفنج های ضخیم تر Carl Prean, Gary Tendler, Ni Xialan, Deng Yaping استفاده می کنند.

 

دون های بلند با اثر ضد پیچ بین 5/1-8/1 میلی متر ضخامت دارند که اصولا در شرکت های , Neubauer and Hallmark ساخته می شوند این دون ها محکم بوده بیشتر از اینکه لاستیک حس شود, پلاستیک حس می شود. آن ها هیچ اصطکاکی نداشته و تمامی پیچ های حریف برگردانده می شود.

 

چرخش وارونه با اسفنج نازک 6/0-4/0 میلی متری تاثیر کمتری روی بلاکرها خواهد داشت اما اسفنج نازک با این نوع بازی کنترل بهتری دارد. در نظر داشته باشیم که وقتی بازیکنی در دون بلند سررشته دارد, نسخه ی ox توپ های با ارتفاع پایین تر و کوتاه تری را خواهد داشت  و ابعاد دیگر را برای بازی اضافه خواهد کرد. به نظر Neubauer , ox های برتر لاستیک هایی است که حداکثر چرخش وارونه را ارائه می کند.

 

در هرصورت همه ی دون های لاستیک نباید کمتر از 10 جوش و بیشتر از 30 جوش در یک سانتی متر مربع باشد. همه ی لاستیک های با جوش بلند از جهت نسبت( به این معنا که طول جوش طبق ضخامت جوش تقسیم می شود) نباید بیشتر از 9/0 میلی متر باشد اما تحت هیچ شرایطی نباید از 1/1 میلی متر بیشتر باشد.

 

طول جوش 8/1 میلی متر و پهنای 0/2 میلی متر نسبت 0/9 بدست می آید. طول مشابه با پهنای 8/1 میلی متر نسبت 0/1 را نشان می دهد.  بنابراین فردی ممکن است بگوید که هدف از قوانین نگهداشتن دون های بلند بین محدوده ی مشخصی است و مخصوصا به سازنده اجازه ی ساخت دون های خیلی نازک را نمی دهد.

 

رپورتاژ اگهی

جدیدترین مطالب سایت