روش های اصولی برای نگهداری و تمیز کردن محصولات چرمی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
روش های اصولی برای نگهداری و تمیز کردن محصولات چرمی

بهترین روش هاي‌ نگه‌داری از محصولات چرمی چگونه است؟

چگونه می توان محصولات چرمی مثل کیف و کفش و کاپشن و غیره چرمی را به‌ صورت صحیح نگه‌داری نمود؟

 

بهترین روش های مراقبت از چرم

وسایلی که از چرم تهیه شده‌اند، نفیس هستند و برای بالا بردن دوام‌شان نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در غیر این صورت ظاهر زیبایشان را از دست میدهند و باید قید هزینه‌اي راکه برای خریدشان صرف کرده اید، بزنید و کالای جدیدی بخرید. دراین مقاله با روش‌هاي‌ نگه داری و تمیز کردن محصولات چرمی آشنا خواهید شد.

 

مراقبت در برابر رطوبت

چرم نسبت به رطوبت حساس است و اگر در محل تاریک و مرطوبی نگه داری شود احتمال کپک زدن ان وجوددارد. بهمین دلیل هیچوقت لباس یا کیف و کفش چرمی را در حالیکه خیس است داخل کمد یا جعبه نگذارید. میتوانید رویه ان رابا استفاده از یک پارچه تهیه شده از الیاف طبیعی که جنس لطیفی دارد  خشک کنید. اگر قسمت‌هاي‌ داخلی محصول خیس شده‌اند، ان را در دسترس هوا قرار دهید و وقتی مطمئن شدید کاملا خشک شده است و نم ندارد داخل کمد قرارش دهید.

روش های اصولی برای نگهداری و تمیز کردن محصولات چرمی

مراقبت در برابر گرد و خاک

یکیدیگر از مواردی که باید نسبت به ان حساس باشید، گرد و غبار است. نشستن گرد و غبار روی انواع کیف دستی و دوشی چرم مردانه یا سایر محصولات تهیه شده از چرم عمر این کالاها را پایین می‌آورد.

 

بهمین دلیل هرگز این موارد را بدون کاور پارچه‌اي داخل کمد نگذارید. در صورتی که متوجه نشستن گرد و غبار شدید با یک پارچه نخی لطیف و خشک گرد و غبار را از سطح محصولات پاک کنید.

 

نکته: نگه‌داری از محصولات چرمی داخل کاور پلاستیکی خطرناک است، چون این کاورها میتوانند رطوبت کیف یا کفش را حبس کنند و باعث کپک زدن وسایل چرمی شما شوند. بهمین دلیل توصیه میشود از کاورهای پارچه‌اي استفاده کنید.

 

عجله نکنید

اشتباه رایج تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند به محصولات چرمی این است که بعد از واکس زدن به چرم فرصت کافی برای جذب واکس را نمیدهند و فورا از ان استفاده میکنند. بهتر است یک شب قبل از استفاده از کیف یا کفش چرمی‌تان ان را واکس بزنید و بگذارید واکس به خوبی به خورد محصول برود. در غیر این صورت احتمال این که گرد و غبار بیشتری بدلیل رطوبت واکس روی ان بنشیند یا رنگ ان تیره شود، وجوددارد.

 

آفتاب‌زده نشود

محصولات چرمی نسبت به آفتاب حساس هستند و تاثیرات مخرب نور آفتاب بر روی چرم‌ها جبران ناپذیر است. بهمین دلیل توصیه میشود روزهای آفتابی بهار یا تابستان را بدون حضور کیف و کفش چرمی و ترجیحا با استفاده از وسایل پارچه‌اي یا حصیری سپری کنید. در سایر فصل‌ها نیز بهتر است وسایل چرمی‌تان را تا حد امکان در دسترس نور خورشید قرار ندهید.

 

عطر نزنید

خیلیها بجای این که عطر را روی بدن‌شان اسپری کنند، ان را روی لباس میزنند. اینکار شاید برای کیفیت لباس‌هاي‌ پارچه‌اي مشکل خاصی ایجاد نکند، اما به لباس‌هاي‌ چرمی آسیب جدی می زند. الکل و سایر مواد تشکیل دهنده عطر باعث از بین رفتن کیفیت چرم شده و میتوانند روی رنگ ان تاثیر بگذارند و باعث تغییرش شوند.

 

چرم را تحت فشار نگذارید

همیشه برای لباس‌ها یا کیف و کفش چرمی‌تان فضای مناسبی را درنظر بگیرید. برای مثال نباید هیچوقت کت یا اورال چرمی‌تان را روی رگال بین انبوهی از لباس‌هاي‌ دیگر قرار دهید که به ان فشار می‌آورد. همچنین نباید روی کیف و کفش‌تان، کیف و کفش‌هاي‌ دیگری قرار دهید.

 

فشار باعث تغییر فرم و ترک برداشتن چرم می شود. اگر دوست دارید فرم محصولات چرمی‌تان به خوبی حفظ شود، می توانید طی مدتی که از ان‌ها استفاده نمی کنید، داخل‌شان رابا روزنامه یا تکه پارچه پر کنید.

 

نگذارید خشک شود

چرم استعداد خشک شدن و ترک خوردن دارد؛ اما کافی است هر چند وقت یکبار با استفاده از واکس چرم ان را برق بیندازید تا هم مثل روز اولش زیبا شود و هم مانع از ترک خوردن سطح ان شوید. بعضی افراد می گویند استفاده از روغن بچه هم برای چرب کردن محصولات کوچک‌تر مثل کیف پول چرم زنانه و دخترانه مفید است؛ اما اگر امکانش را دارید بهتر است سراغ واکس چرم بروید.

روش های اصولی برای نگهداری و تمیز کردن محصولات چرمی

اگر لک شد

افتادن لکه روی لباس‌هاي‌ چرمی و از بین نبردن ان باعث خراب شدن این لباس‌ها میشود. بهمین دلیل توصیه میشود درصورت لک شدن این وسایل، ابتدا با یک دستمال خشک پاک‌شان کنید.

 

اگر با دستمال خشک درست نشدند، می توانید سراغ یک پارچه مرطوب که به مقداری مایع ظرفشویی یا صابون آغشته شده است، بروید. در صورتی که با اینکار هم لکه برطرف نشد، لباس رابه خشکشویی بسپارید و از دستکاری کردن ان بپرهیزید.

 

نحوه درست کردن پاک‌کننده طبیعی

یکی از روش‌هایي که میتوان از طریق ان یک محلول خانگی برای تمیز کردن چرم ساخت، ترکیب یک قاشق مربا خوری شامپوی بچه با یک پیمانه آب ولرم و سه قطره سرکه سفید است. یک اسفنج یا پارچه نخی سبک رابه این محلول آغشته کنید و ابتدا قسمت کوچکی از چرم راکه در دسترس دید نیست پاک کنید.

 

چند ساعت صبر کنید و اگر نتیجه مطلوب بود، سایر قسمت‌ها را هم بهمین روش تمیز کنید. بعد از اینکار حتماً سطح چرمی محصول رابا استفاده از پارچه خشک رطوبت‌زدایی کرده و ان را در دمایی حدود 30 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا خشک شود.

 

استفاده از گوش پاک‌کن

همیشه جاهایی از کیف، کفش یا لباس‌ها هستند که دسترسی به ان‌ها راحت نیست. برای مثال کناره‌هاي‌ بند کفشهای چرمی یا گوشه دسته‌هاي‌ کیف‌ها دسترسی مناسبی برای پاک شدن ندارند. برای این که بتوانید این نواحی را تمیز کنید، یک گوش پاک‌کن بردارید. یک طرف ان را مرطوب کرده و طرف دیگر را خشک بگذارید. با استفاده از قسمت مرطوب نواحی کوچک لباس‌هاي‌ چرمی را از گرد و غبار و لکه پاک کنید و بعد با استفاده از طرف خشک گوش پاک‌کن رطوبت را از بین برده و مانع کپک زدن محصول شوید.

 

سشوار نکنید

یکی از روش‌هاي‌ تمیز کردن جیر و نبوک و خشک کردن رطوبت‌شان استفاده از سشوار با حرارت پایین است؛ این روش اما برای خشک کردن محصولات چرمی مثل این است که قیچی را بردارید و به جان لباس‌تان بیفتید.

 

برای خشک کردن این محصولات به هیچ عنوان سراغ وسایل گرمایشی نروید. روی شوفاژ انداختن، خشک کردن با سشوار و حتی در دسترس آفتاب قرار دادن محصولات چرمی اشتباه محض است.

 

با رعایت نکات یاد شده در بالا امیدواریم بتوانید در مراقبت و نگهداری از محصولات ارزشمند چرمی خود دقت های لازم را بخرج دهید.

جدیدترین مطالب سایت