با سفر به لاهیجان، فومن و وشمه‌سرا در مسیر ییلاق بگردید

مجموعه : رپورتاژ آگهی
با سفر به لاهیجان، فومن و وشمه‌سرا در مسیر ییلاق بگردید

شمال ایران به خاطر درختان و اقلیم خاصی که دارد به سرسبزی شهره است و در هر چهار فصل سال یکی از مقاصد گردشگری سفرهای داخلی است. در هوای مطبوع شمال، بساط پخت غذاهای محلی همیشه و در همه شهرهای به راه است و هر لحظه زندگی را دلچسب تر می‌کند.

 

عروس گیلان؛ لاهیجان

لاهیجان؛ از زیباترین و کهن ترین شهرهای استان گیلان است که به عروس گیلان معروف شده و شهرتش را از عطر زمین های معطر چای و بهارنارنج به دست آورده است. مردم لاهیجان به زبان گیلکی صحبت می کنند. این شهر در گذشته اسامی گوناگونی مانند شهر ابریشم، دالاماره و شهر لاهیج بن نوج را روی خود داشته و امروزه با نام لاهیجان شناخته می شود. سفر به شهر لاهیجان و حشر و نشر با مردمی که آداب و رسوم و حتی غذاهای محلی شان از جاذبه های گردشگری لاهیجان به شمار می رود، از جذابیت های شهر لاهیجان است.

 

بعد از گذر از جاده جنگلی رشت و عبور از مزارع معطر چای و بهار نارنج، لاهیجان بر فراز تپه های سرسبز جنگلی نمایان است. گرچه طبیعت زیبایش به تنهایی برای همه دلنشین است اما آثار تاریخی کهنش هم از ارزشمندترین دیدنی های لاهیجان به شمار می آیند.

 

کمی آن طرف تر از شهر لاهیجان، بقعه شیخ زاهد گیلانی یا شیخانبر با معماری حیرت انگیز، درهایش به روی رهگذران گشوده است. شیخ زاهد مورد توجه زیادی بوده است که چشمه های زلال آب و خرابه های بناهای آجری اطراف نشان از اهمیت این موضوع دارند.

 

تالاب سوستان با گیاهان مردابی و درختانی که در آب خودنمایی می کنند، زیبایی محسور کننده ای دارد و با چیدمان نیزارهای پیرامونش زیباتر می شود. تالاب به دلیل داشتن آب شیرین زیستگاه پرندگان و آبزیان گوناگونی است که چشم انداز این منطقه را در زمستان و پاییز حیرت انگیز می کنند.

 

بام سبز بر بلندی های شهر چشم اندازی زیبا پدید آورده که با استفاده از تله کابین یکجا درچشمان بیننده طنازی می کنند. بعد از عبور از 750 پله در طبیعتی حیرت انگیز، شیطان کوه نمایان خواهد شد که در گذشته ها به شاه نشین معروف بود. در پایین شیطان کوه استخری با وسعت 17 هکتار و با عمق 4 متر، مخزنی برای مزارع برنج است و از آب های جاری کوه تغذیه می شود. میان آن جزیره زیبایی به چشم می خورد که در گذشته ها به میان پشته معروف بوده و به وسیله یک پل سیمانی امکان بازدید دارد.

 

برای گذراندن یک سفر چند روزه به یکی از اقامتگاه های لاهیجان نیاز پیدا می کنید، اقامت در خانه های محلی یا کلبه جنگلی لاهیجان یکی از گزینه های جذاب و تجربه سفری دلنشین است.

 

با سفر به لاهیجان، فومن و وشمه‌سرا در مسیر ییلاق بگردید

فومن، شهری محصور شده میان درختان چنار

تاریخ کهن فومن، علاوه بر زیبایی های طبیعی مثل رودهای خروشان، روستاهای دلنواز و ییلاقات منحصر به فرد، هم شنیدنی و هم دیدنی است. قلعه رودخان از محبوب ترین مکان های دیدنی فومن است که با معماری حیرت انگیزش در طبیعتی زیبا چشم هر رهگذری را مجذوب می کند. قدمتش به دوران ساسانی می رسد و قلعه ای نظامی برای حاکم شهر و سربازانش بوده. زندان، سردخانه، حوض، حمام، برج دیده بانی، آب انبار، اتاق های دیده بانی، واحدهای مسکونی و برج و بارو از دیگر قسمت های مهم قلعه رودخان است. باتوجه به سبک ساخت و معماری قلعه هیچ دشمنی در طول تاریخ موفق به فتح آن نشده که این موضوع زیباییش را دوچندان می کند.

 

طبیعت گردان فومن را با درختان چنار، شالیزارها و طبیعت منحصر به فردش می شناسند. شهر فومن، شهری تاریخی است که با طبیعت چهار فصلش میان باغ ها و شالیزارها با خیابان های محصور شده میان چنارهای سربه فلک کشیده جاذبه گردشگری کم ندارد.روستای فوشه از زیباترین روستاهای جنگلی در 22 کیلومتری شهر فومن قرار دارد که با پوشش گیاهی متنوع، رهگذران را به چشم اندازی فوق العاده میهمان می کند. برای اقامت در فومن امکان رزرو کلبه چوبی در دل روستاها وجود دارد. همچنین خانه روستایی و بومگردی، یا حتی آپارتمان و ویلا از دیگر اقامتگاه های فومن هستند.

با سفر به لاهیجان، فومن و وشمه‌سرا در مسیر ییلاق بگردید

سفر به وشمه سرا؛ طبیعت بی تکرار

طبیعت روستای وشمه سرا و اطراف آن، رنگ و نگاری از آفرینش زیبایی های آفریدگار روی زمین است. روستای وشمه سرا از توابع شهر ماسال و جزو دیدنی های ییلاقی ماسال در استان گیلان است. برای کسانی که سفر به ماسال را انتخاب کرده اند، اقامت در روستای وشمه سرا از گزینه هایی است که امکان گشت و گذار در منطقه ماسال و دسترسی به دیدنی های ماسال را به راحتی فراهم می کند. دسترسی ویلاهای اجاره ای روستا به دریا، جنگل و کوه آسان است و با کمی گشت و گذار در منطقه، رسیدن به ییلاقات ماسال به راحتی امکانپذیر است. حتی این امکان برای گردشگران وجود دارد تا در یکی از اقامتگاه های ماسال بمانند زیرا این شهر تا روستای وشمه سرا فاصله چندانی ندارد. همچنین روستای وشمه سرا علاوه بر ویلا در مناطق اطرافش، کلبه چوبی، خانه محلی و روستایی نیز برای اجاره دارد.

 

کلبه های چوبی ماسال در وشمه سرا انتخابی جذاب برای طبیعتگردان و طبیعت دوستان است. کلبه های ماسال امکانات مناسبی برای اقامت در سفر چند روزه به ماسال و گشت و گذار در وشمه سرا را دارند. چشم انداز کلبه ها به زمین های ییلاقی و همیشه سبز منطقه ماسال حس طبیعت را به مسافرانش القا می کند.

با سفر به لاهیجان، فومن و وشمه‌سرا در مسیر ییلاق بگردید

جدیدترین مطالب سایت