جاذبه های گردشگری شهر زیبای استانبول برای مسافران

مجموعه : رپورتاژ آگهی
جاذبه های گردشگری شهر زیبای استانبول برای مسافران

استانبول یکی از کلان شهرهای بزرگ جهان است که توسط امپراطوری ها در طول قرون‌ متمادی، اروپا و آسیا به هم پیوسته است. مستعمره بیزانس که در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد تأسیس شد، به پایتخت بزرگ قسطنطنیه امپراطوری بیزانس تبدیل شد و پس از فتح این شهر توسط عثمانی، جایگاه با شکوه خود را به عنوان قلب امپراطوری حفظ کرد. این شهر پس از تاسیس جمهوری ترکیه به استانبول تغییر نام داده است.

 

از جمله مهم ترین اماکن توریستی استانبول در تور استانبول، می توان به مسجد ایا صوفیا، کاخ توپکاپی، مسجد آبی، بازار بزرگ و دیگر کلیساها و کاخ های مهم آن اشاره کرد. اگر قصد دارید برای سفر به استانبول آماده شوید در اینجا لیستی از مناطق گردشگری مهم و پرطرفدار را به شما معرفی خواهیم کرد. 

 

جاذبه های گردشگری شهر زیبای استانبول برای مسافران

ایا صوفیا

به گزارش سفر باتو ، گفته می شود که هنگامی که امپراتور بیزانس جوستینین برای اولین بار در سال 536 میلادی وارد کلیسای تمام شده خود شد، فریاد زد: “جلال به خدا که من به ارزش چنین کاری محاکمه شده ام. ای سلیمان ، من تو را پیشی گرفتم!”  اویا صوفیا (که قبلاً هاگیا سوفیا بود) جمله تند و تیز امپراتور به جهان از ثروت و توانایی امپراتوری او بود..   

 

 پس از فتح این مکان توسط ارتش عثمانی قسطنطنیه و تبدیل بیشتر آن به موزه در قرن بیستم، ایا صوفیه به عنوان یکی از گرامی ترین نقاط دیدنی استانبول باقی مانده است. 

 

جاذبه های گردشگری شهر زیبای استانبول برای مسافران

کاخ توپکاپی

 کاخ توپکاپی توسط محمت فاتح در قرن پانزدهم، در کنار بسفر ساخته شد. این مجموعه، گسترده ای از نمایشگاه خیره کننده هنر اسلامی است. حیاط های وسیع با کاشی  کاری های ظریف تزیین شده است و جلوه بسیار زیبایی دارد. ساخت این کاخ در سال ۱۴۵۹ آغاز شده و در سال ۱۴۶۵ به پایان رسید.

 

این قصر محل زندگی امپراطوران عثمانی به همراه خانواده شان بوده که اکنون  به موزه تبدیل شده است. گنج های سلطنتی، شمشیر ها و برخی  از اشیاء گران بها مانند شمشیر حضرت محمد (ص) و عصای حضرت موسی در این موزه نگه داری می شوند. به همین خاطر این موزه گردشگران بسیار از جمله مسلمانان را به خود جذب می کند. 

 

جاذبه های گردشگری شهر زیبای استانبول برای مسافران

مسجد سلطان احمد مسجد آبی

این مسجد، هدیه بزرگ سلطان احمد اول به پایتخت خود، استانبول زیبا بود که امروزه به عنوان مسجد آبی معروف است. این مسجد که بین سالهای ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ ساخته شده است، هنگام اتمام آن، اختلافات زیادی بین مسلمانان، به دلیل داشتن شش مناره همانند مکه به وجود آمد که در نهایت برای حل اختلافات مناره هفتم به بنای مکه اضافه شد.

 

این مسجد نام خود را از دکوراسیون داخلی، با کاشی های آبی، گرفته است. این مسجد به دلیل سبک معماری بی نظیر آن یکی از بهترین دستاوردهای عثمانی محسوب می شود. سقف این مسجد از ۲۰ هزار کاشی آبی رنگ تشکیل شده که زیبایی و جلوه  خاصی به آن بخشیده و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. 

 

از آنجا که این مسجد برای مسلمانان ساخته شده بود، پس از تبدیل شدن به یک مکان توریستی، مردم غیر مسلمان نیز به این مکان می آمدند و برای اینکه تقدس مسجد حفظ شود،  مردم غیر مسلمان باید از ضلع غربی وارد شوند. همچنین برای ورود بانوان  به این مکان داشتن پوشش مناسب ضروری است. 

 

جاذبه های گردشگری شهر زیبای استانبول برای مسافران

میدان اسب دوانی

ساخت هایپودروم باستان توسط سپتیمیوس، در سال ۲۰۳ میلادی آغاز و توسط کنستانتین بزرگ در سال ۳۰۳ میلادی به پایان رسید. این میدان مرکز زندگی عمومی بیزانس، صحنه بازی های پر زرق و برق و مسابقات اسب دوانی بوده است. امروزه،به جز میدان اسب، تنها قسمت های کمی از این مکان باقی مانده است.

 

در ضلع شمال غربی این بنا، چشمه ای قرار دارد که در سال ۱۸۹۸ توسط امپراطور آلمان، ویلیام دوم به سلطان عثمانی تقدیم شد. در سمت جنوب غربی، سه بنای باستانی وجود دارند که شامل ابلیسک یا چشم مصری از هیلوپولیس، ستون مار و یک ابلیسک سنگی که در ابتدا از طلا پوشیده شده بود و توسط سربازان جنگ صلیبی به سرقت رفت.

 

بازار ادویه جات 

بازار بزرگ استانبول، همانطور که از نامش پیداست بازاری از ادویه های مختلف است که طرفداران خاص خود را دارد  و تعداد زیادی از گردشگران را جذب خود کرده است. این بازار دومین بازار بزرگ استانبول است که در سال  ۱۶۶۰ و توسط مادر سلطان محمد فاتح ساخته شده است. این بازار توسط مالیات های مردم مصر ساخته شده است به همین دلیل به آن بازار مصری نیز می گویند. 

 

جاذبه های گردشگری شهر زیبای استانبول برای مسافران

کلیسای چورا

چورا در فرهنگ یونانی به معنای کشور است. این کلیسای زیبا دقیقا خارج از دیوار های قدیمی شهر قسطنطنیه قرار دارد‌. اولین کلیسای چورا در قرن پنجم ساخته شده است اما چیزی که الان مشاهده می کنید ششمین بازسازی از این بنا می باشد که در طول سال ها ویرانه گشته و مرمت شده اند. این کلیسا اکنون به عنوان یک موزه به فعالیت خود ادامه می دهد. سبک معماری و هنر بیزانس بکار رفته در طراحی آن ارزش تلاش برای آمدن به این مکان ر ا دارد. 

 

موزه هنر های اسلامی

این موزه در تور استانبول  در کاخ ابراهیم پاشا واقع شده و متعلق به سلطان سلیمان باعظمت بوده است. مجموعه فرش های نمایش داده شده در این موزه بسیار متنوع و تاریخی است و توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین فرش های جهان معرفی شده است. در این موزه  علاوه بر آثاری که از خوش نویسی اسلامی، فرش و کاشی به چشم می خورد، در بخشی از این موزه زندگی مردم عشایر به تصویر کشیده شده است.

جدیدترین مطالب سایت