نگاهی به خودروهای دو کراس اوور کوچک چینی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
نگاهی به خودروهای دو کراس اوور کوچک چینی

قیمت جک s5 اتومات، قیمت ماشین جک شاسی بلند، قیمت ماشین تیوولی

از هر زاویه ای که بخواهیم نگاه کنیم، باز هم ظنّ به اینکه جک s5 یک کپی بی محابا از هیوندای ix35 است در ما تقویت می شود. واقعاً تنها اصالتی که از برند جک در این خودرو بتوان یافت، آرم ستاره ی پنج پر آن است که در بین دو چراغ اقتباسی ix35 قرار گرفته است.

 

اگر بخواهیم در باب ظواهر ماشین جک شاسی بلند اس5 سخن بگوییم نهایتاً به این نکته می رسیم که جریان کپی در صنعت چین واقعاً به یک اپیدمی جسور و حتّی گستاخانه تبدیل شده است. بیش از این هم نمی توان سخنی گفت، چراکه ردّ و یا تأیید درستی این شبیه سازی، چندان ارزش منطقی ندارد.

 

امّا در مقام مقایسه ی یک کراس اوور میان قامت چینی با یک محصول همرده ی کره ای که سازنده ی آن در ایران چندان موفق عمل نکرده و لااقل به فروش های آنچنانی مشابه با سایر خودروسازان کره ای حاضر در ایران دست نیافته، می توان به موارد زیادی اشاره نمود.

 

طرف دوم مقایسه در این نوشتار، تیوولی ریز نقش سانگ یانگ است. سانگ یانگ در ایران پس از موسو که تجربه ی خوبی بود امّا بحث تأمین قطعات و مصرف بالای آن در بازار ایران مشکل ساز شد، مستقیماً به ایران ورود کرد و مدل های مختلفی را عرضه نمود.

 

مدل هایی که عمدتاً در کلاس شاسی بلند بوده و ظاهری ناآشنا برای سلایق ایرانی داشته اند. خودروی با طرّاحی متفاوت که در آن برای به رخ کشیدن جلو پنجره ی کوچک سانگ یانگ، در بسیاری موارد زیبایی بدنه و کاپوت فدا می شود.

 

فرم چراغ ها فانتزی است و طراحی قاب شیشه نیز با زوایای غیر معمول صورت می گیرد. این، چکیده ای از محصولات سانگ یانگ بوده، که البته در حوزه ی قدرت موتور و دوام بدنه، حرف هایی هم برای گفتن داشته اند.

 

لیکن تیوولی، گویا از جنس دیگری است و تفکّر نویی را نمایندگی می کند. ظرافت و دقّت در طرّاحی آن هویدا است. کپی نیست و حتّی در میان قامت های شاسی بلند نیز، تعریف جدیدی است. گلگیرهای پف کرده ی آن و تلاشی که در حفظ زوایا و خطوط مستقیم در بین شیشه ها و فواصل سقف و شاسی صورت گرفته این دقّت را بیشتر به چشم می آورد.

 

فرم چراغ های عقب نیز گرچه شبیه به طرّاحی خطی خاص کادیلاک امریکایی است، لیکن با شفاف بودن قاب اصلی و وجود ردیف های ال ای دی در آن تا حدودی متمایز شده است. کاپوت گود و کوتاه و شیشه ی جلویی وسیع احتمالاً در ایجاد دید پیشینی مطلوب برای راننده مؤثر خواهند بود و آینه های نسبتا بزرگ نیز این مزیّت را تقویت می نمایند.

تا این جا به این نکته رسیدیم که در ظواهر و طرّاحی، ماشین تییولی بسیار اصیل تر و قابل قبول تر است. لیکن باید دید که در مشخّصات فنّی نیز این برتری حفظ می شود؟

 

موتور ماشین جک اس 5 یک 2 لیتری 4 سیلندر با 16 سوپاپ است، که تقریاً 500 سی سیس= از موتور تیوولی بزرگتر است. لذا قدرت بیشتری دارد و در حالی که تیوولی 128 اسب بخار قدرت دارد، جک اس 5 174 اسب بخار را در به یدک کشیدن ارابه ی چینی به خدمت می گیرد. تیوولی کوچک در میزان گشتاور نیز عقب مانده است و در 4600 دور، 160 نیوتون گشتاور دارد. اما گشتاور جک s5 در 2000 دور، 235 نیوتون متر است.

 

در زمینه انتقال سرعت، تفاوت چندانی بین این دو شاسی بلند وجود ندارد. به طوری که گیربکس هر دو از نوع 6 دنده بوده و اتوماتیک است. البته شرکت جک از نوع دو کلاچه ی گیربکس اتوماتیک اسفاده کرده، و گیربکس تیوولی از نوع ترونیک Aisin است.

 

هردوی این گیربکس ها به دیفرانسیل جلو متّصل هستند و برای جک s5 سرعت بیشینه ای در اندازه ی 180 کیلومتر و برای تیوولی 175 کیلومتر در ساعت فراهم می آورند. 

نکته ی عجیب این مقایسه در مورد شتاب اولیه ی جک است که در خیلی جاها به صورت متفاوت ذکر شده است و عموماً مقدار ثابتی برای آن ثبت نشده است. امّا شتاب صفر تا صد تیوولی 12 ثانیه بوده و در هر منبعی به همین شکل موجود است. این عدم شفافیت در مصرف سوخت شهری جک s5 نیز تکرار شده در حالی که سازنده ی تیوولی مقدار مصرف سوخت شهری 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر را به این منظور ذکر کرده و این میزان توسط سایر کارشناسان نیز تأیید شده است.

 

لیکن در بحث مصرف سوخت در سیکل ترکیبی عدد 7.8 لیتر برای جک و 7.2 لیتر برای تیوولی در اکثر منابع ثبت شده است. این مقدار از مصرف برای جک استاندارد الایندگی یورو 4 و برای تیوولی استاندارد یورو 6 را به همراه آورده است. البته در عمده ی منابع مشخص شده که تیوولی 167 گرم دی اکسید کربن تولیدی برای هر کیلومتر دارد. لیکن این رقم برای جک s5 در هاله ای از ابهام است.

 

در ایمنی، سیستم ترمزها، تعداد کیسه ی هوا و امکانات و تجهیزات رفاهی در سطح مشابه قابل قبولی دارند، که البته سانگ یانگ تیوولی از استاندارد ایمنی E-NCAP اروپا در سطح 5 برخودرار است و خودوری کپی شده ی جک s5، از نسخه ی چینی استاندارد ایمنی یعنی C-NCAP بهره می برد. تفاوت های این دو استاندارد و سطح پنج آنها البته نامشخص است. 

 

قیمت ماشین جک شاسی بلند  یا همان قیمت جک s5 اتومات در بازار ایران حدود 102 تا 106 میلیون تومان است. امّا قیمت تیوولی مدل الیت حدود 137 میلیون تومان برآورد شده است. این یعنی مصرف کننده ی ایرانی تفاوت اصالت و کپی و نیز تفاوت کیفیت و تلا ش برای فروش را به خوبی درک می کند.

 

آگهی رپورتاژ در تالاب

جدیدترین مطالب سایت