خوشمزه ترین مخلفات دوست داشتنی در سفره های ایرانی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
خوشمزه ترین مخلفات دوست داشتنی در سفره های ایرانی

 خوشمزه ترین مخلفات دوست داشتنی در سفره های ایرانی

ترشی ؛ ماست ؛ سالاد ؛ سبزی خوردن و زیتون در انواع مختلف و …از جمله مخلفات کنار غذای سفره ایرانیان است.

 

نقش این مخلفات کنار غذاها در مهمانی های رسمی تر و مهم تر پرنگ تر میشود و می شود چاشنی اصلی طعم غذا….

 

از ویژگی هاي‌ شاخص سفره هاي‌ ایرانی که نقش بسزایی در خوش آب و رنگ کردن غذاها و لذت هر چه بیشتر از ان ها را دارد، انواع متنوعی از مخلفاتی است که با توجه به غذا هاي مختلف، متفاوت است ودر کنار غذای اصلی، طعم دلپذیری را ایجاد می‌کند. این مخلفات که بنا به ذائقه هاي‌ گوناگون، ممکن است در قسمت هاي‌ مختلف کشورمان متفاوت باشند، اشتهای افراد برای صرف غذا را بیشتر میکنند.

 

نکته اي که برای مصرف این چاشنی هاي‌ خوشمزه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که از سازگاری ان با غذای اصلی مطمئن شوید زیرا عده اي از این مخلفات در ترکیب با غذاها می‌توانند اثرات منفی بر روی دستگاه گوارش داشته باشند.

 

انواع گوناگون مخلفاتی راکه به همراه غذا میل می‌شوند، می‌توان بعنوان اجزای جدا نشدنی سفره هاي‌ ایرانی دانست که اشتهای هر فردی را باز می‌کند. از چند مورد از محبوب ترین مواردی که جایگاه ویژه اي در سفره هاي‌ ایرانی دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ترشی و شوری از قدیم تا به امروز

یکی از خاطرات نوستالژی که قطعا در ذهن تمامی ما تداعی می‌شود، وجود سطل هاي‌ بزرگ ترشی و شور در حیاط خانه مادربزرگ هایمان است. در گذشته اهالی خانه با نزدیک شدن به فصل زمستان، مواد لازم برای آماده سازی انواع ترشیجات، شوری و خیارشور را تهیه کرده ودر مقادیر زیاد برای خود و سایر اعضای خانواده درست میکردند.

 

این مخلفات خوشمزه و دوست داشتنی راکه انواع بسیار متنوعی دارند و به روش هاي‌ زیادی در نقاط مختلف کشور تهیه می‌شوند، می‌توان بعنوان یکی از اصیل ترین چاشنی هاي‌ ایرانی برای تقریباً تمامی غذاها نام برد.

 

عموما ترشیجات و شوری ها با سبزیجاتی نظیر کلم، هویج، خیار و همینطور با افزودن سبزیجات خوشبو، نمک و فلفل ودر نهایت افزودن آب نمک و یا سرکه تهیه میشوند. تفاوت اکثر ترشیجات در اندازه خرد شدن سبزیجات ان می‌باشد، به علاوه در مناطق مختلف کشور مقدار ترشی و تندی نیز متفاوت است.

 

بعنوان مثال اغلب ترشی هاي‌ بندری که در قطعات ریز آماده میشوند، تندی بیشتری دارند و یا ترشی نازخاتون که نوعی ترشی بادمجان شمالی است دارای مقادیر سرکه بیشتری است و طعم ترش تری دارد.

 

انواع شوری ها مثل خیار شور طبق معمول طرز تهیه یکسانی دارند و با افزودن آب نمک ودر صورت تمایل، فلفل به سبزیجات مورد نظر درست می‌شوند. انواع مختلف ترشی و شور درکنار غذا هاي چرب و سرخ شده ایرانی، می‌تواند به افرادی با فشار خون بالا و یا چربی خون در نظارت این موارد کمک کند.

خوشمزه ترین مخلفات دوست داشتنی در سفره های ایرانی

انواع سالادها

سالادها را می‌توان بعنوان یکی از مفید ترین و سالم ترین مخلفات درکنار غذای اصلی به شمار آورد. انواع مختلف سالاد راکه از ترکیب سبزیجات گوناگون و برش در اندازه هاي‌ متفاوتی تهیه میشوند، میتوان درکنار انواع غذاها سرو کرد.

 

با توجه به این که سبزیجاتی مثل کاهو، انواع کلم و دیگر سبزیجات مصرفی در تهیه سالاد، مقادیر بالایی از فیبر دارند، میتوانند از مشکلات گوارشی پیشگیری کنند. به علاوه مصرف سالاد همراه غذا و یا قبل از ان می‌تواند بخشی از حجم معده را گرفته و به این صورت به افرادی که تصمیم به لاغری دارند، کمک کند.

 

جوانه هاي‌ مختلفی مثل گندم، ماش و شبدر که درسال هاي‌ اخیر با استقبال فراوانی از سوی خانواده ها مواجه شده است، سرشار از املاح معدنی و ویتامین ها بوده و علاوه بر طعم خوبی که به سالاد می‌دهند از لحاظ شادابی پوست، سرعت رشد کودکان و سلامت اعضا داخلی بدن حائز اهمیت است.

 

برای خوش طعم کردن سالاد ها، موارد متنوعی در بازار عرضه میشوند. بعنوان مثال شما میتوانید با خرید آبلیمو، آبغوره، سرکه سیب و بالزامیک؛ دنیایی از طعم هاي‌ گوناگون را بر سر میزهای خود بیاورید. با افزودن این چاشنی هاي‌ قوی و خوشمزه، بر اساس سبزیجات موجود در سالاد می‌توانید مخلفات لذیذ و دوست داشتنی را برای سرو درکنار غذای اصلی آماده کنید. صرف سالاد به همراه انواع آبلیمو، آبغوره و بالزامیک علاوه بر حفظ طعم اصلی سالاد، فواید بی‌شماری بر سلامت بدن دارند که می‌توانید در این مطلب با آنها آشنا شوید.

 

خوشمزه ترین مخلفات دوست داشتنی در سفره های ایرانی

انواع مختلف ماست و بورانی

ماست یکی از پر مصرف ترین لبنیات در بین خانواده هاي‌ ایرانی می باشد که بعد از شیر میتواند یکی از منابع سرشار از کلسیم برای تامین این ترکیب ضروری برای رشد و استحکام استخوان ها درنظر گرفته شود.

 

ماست طبق معمول با اغلب غذاها قابل سرو بوده و به شکل هاي‌ مختلفی برای سرو همراه غذا سر میز قرار میگیرد. از انواع ماست و خیار تا بورانی هاي‌ متنوعی با اسفناج، لبو و بادمجان، می‌توان گفت که این مخلفات خوشمزه و پر طرفدار که از ترکیب ماست و سبزیجات به دست می‌آید، لذت خوردن غذا را افزایش می‌دهد.

 

البته در هنگام استفاده از ماست به همراه غذا باید این نکته را درنظر داشت که ماست مزاج سردی دارد و از این رو بهتر است همراه غذاهایی با مزاج سرد مثل ماهی، از مصرف ان اجتناب شود.

 

افزودن ترکیبات مختلفی مثل خیار، اسفناج و سبزیجات معطری مثل نعناع و شوید علاوه بر خوش طعم تر کردن ماست، می‌تواند ویتامین و املاح مورد نیاز برای بدن را نیز درکنار غذای اصلی برایمان تامین کند. مصرف ماست ؛ برای افرادی که نمی‌توانند شیر مصرف کنند، یکی از گزینه هاي‌ مناسب بعنوان منبع سرشار از کلسیم می باشد.

 

امیدواریم از این مطلب استفاده برده باشید از دیگر مطالب مرتبط با همین موضوع در پایین دیدن نمایید.

جدیدترین مطالب سایت