5 + 1 روش برای آماده کردن غذا با طعم خاص و به یاد ماندنی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
5 + 1 روش برای آماده کردن غذا با طعم خاص و به یاد ماندنی

طعم غذا مهمترین بخش آشپزی است ، چگونه طعمی دلپذیر و خوشمزه را در آشپزی با غذا هاي مختلف تجربه کنیم.

 

تالاب: غذا بعنوان مقوله اي که همگی افراد به شکل روزمره با ان در ارتباطند، نقش مهمی در زندگی ما دارد. خوردن غذا نه فقط برای لذت بردن از ان و رفع گرسنگی، بلکه بعنوان در معرض ترین و راحت ترین روش برای تامین انرژی، ویتامین ها و سایر مواد و ترکیبات ضروری برای متابولیسم بدن، رشد و نمو، ترمیم و پاک‌سازی و فعل و انفعالات شیمیایی درون  بدن حائز اهمیت است.

 

از این رو استفاده از ترکیبات مختلفی مثل کربوهیدرات ها، سبزیجات، گوشت و… برای پخت انواع غذاها باید مورد توجه قرار گیرد زیرا تمامی این موارد باعث سلامتی، شادابی و افزایش طول عمر می‌گردند.

 

غذا که بعنوان یکی از آیین ها و رسومات فرهنگی کشورها و حتی شهر های مختلف شناخته میشود، به روش هاي‌ مختلفی طبخ و آماده می‌گردد. یک آشپزی خوب اصولی دارد که با رعایت ان ها میتوان غذا هاي خوشمزه ودر عین حال سالم را تهیه کرد.

 

برای این که بتوانید غذایی خاص را برای خود و مهمانانتان تهیه کنید روش هاي‌ مختلفی وجوددارد که در ادامه به تشریح ان ها میپردازیم:

 

دقت در انتخاب مواد اولیه تازه

میتوان گفت یکی از مهم‌ترین اصولی که در آشپزی باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از مواد اولیه سالم و تازه می باشد. دلیل این که نیاکان ما در گذشته بدن هاي‌ مقاوم تر و حتی آرامش فکری بیشتری داشتند این است که به واسطه رونق کشاورزی و دامپروری،  مواد اولیه تازه را برای تهیه انواع غذاها بکار می بردند.

 

پخت و پز با ترکیبات تازه علاوه بر خوش طعم تر کردن غذا، خاصیت ان را نیز حفظ کرده و ترکیبات ضروری رابه بدن می‌رساند. اگر چه امروزه با توجه به مشغله هاي‌ فردی و تغییر سبک زندگی، انواع ترکیبات گوشتی اکثرا به شکل فریزی استفاده می‌شوند، ولی می‌توان با استفاده از سبزیجات، لبنیات و حتی حبوبات تازه یک آشپزی خوشمزه ودر عین حال مقوی را تجربه کرد.

 

5 + 1 روش برای آماده کردن غذا با طعم خاص و به یاد ماندنی

 

استفاده از چاشنی های مختلف

یکی از مواردی که امی‌توان از ان بعنوان فوت آشپزی نام برد، استفاده از انواع سس گوجه، بالزامیک، مایونز و سالاد متناسب با مواد غذایی می‌باشد. شما می توانید با توجه به ترکیبات موجود در هر غذا از انواع متنوعی از این چاشنی ها که امروزه در معرض همگان قرار دارد، استفاده کرده و یک غذای خوشمزه را تهیه کنید.

 

بعنوان مثال شاید بنظر برسد که سبزیجات بخار پز به تنهایی طعم خیلی خوبی ندارند، دراین صورت می توانید با افزودن سس و یا چاشنی هاي‌ مناسب از غذای خود لذت ببرید و یا مثلاً سرو انواع سالاد با سس هاي‌ متنوع، قطعا جذابتر و دلپذیرتر است.

 

شما میتوانید از انواع گوناگون سس ها متناسب با رژیم غذایی و ذائقه خود استفاده کرده و نگران مشکلات احتمالی بعدی نباشید. طعم دهنده هاي‌ مختلف می‌توانند درکنار حفظ طعم اصلی ترکیبات غذایی و خاصیت ان ها، طعمی دلنشین و خوشایند را برای ان ها ایجاد کرده و لذت غذا خوردن را دو چندان کنند.

 

اختصاص زمان پخت مناسب

بدیهی است که زمان پخت مواد مختلف باهم متفاوت است، به ویژه اگر بحث زمان پخت برای انواع گوشت در میان باشد و توجه به این نکته میتواند شما را همانند یک آشپز حرفه اي جلوه دهد.

 

مشکلی که تعداد زیادی از افراد با ان مواجه میشوند این است که گاها در بعضی غذاها بخشی هنوز سفت و غیرقابل استفاده است ولی بخش دیگر از شدت پختن له شده است، بعنوان مثال ممکن است در قیمه لپه ها نپخته و یا له شده باشند در حالی‌که سایر مواد غذایی آماده است.

 

یکی از روش هایي که میتوان از این مشکلات پیش گیری کرد، درست کردن جداگانه موادی است که زمان پخت خیلی متفاوتی دارند، شما حتی می توانید عده اي از مواد غذایی مثل انواع گوشت را قبل از پختن تفت داده و علاوه بر ایجاد طعم بهتر، زمان پخت ان را کوتاهتر کنید.

 

به این شکل شما می توانید پس از آماده شدن نسبی مواد غذایی، ان ها رابا هم ترکیب کرده و اجازه دهید بقیه زمان لازم برای پختن غذا طی شود. دقت در زمان پخت به اندازه مواد غذایی، علاوه بر حفظ کیفیت غذا، میتواند طعم دلپذیری از تک تک ترکیبات ان برایتان ایجاد کند.

 

استفاده از کنسروها

باوجود مشغله هاي‌ زندگی امروزی، تعداد زیادی از کارخانجات به منظور رفاه حال مصرف کنندگان، اشکال آماده اي از مواد غذایی را برای آسانی در آشپزی و صرف زمان کوتاه تر عرضه کرده اند.

 

با استفاده از این محصولات علاوه بر آماده کردن سریع غذا هاي مورد علاقه خود، می توانید از خوش طعم بودن ان نیز مطمئن باشید. انواع مختلف کنسروها از نظر اقتصادی نیز به صرفه بوده و تهیه ان ها فشاری به خانواده ها وارد نمی‌کند.

 

بعنوان مثال قیمت کنسرو و رب گوجه فرنگی بعنوان یکی از پر استفاده ترین انواع کنسرهایی که در تهیه تعداد زیادی از غذاها استفاده میشود، بسیار معقول و منطقی می‌باشد. رب و سایر فرآورده هاي‌ گوجه می‌تواند جای گزین مناسبی برای گوجه باشد و طعم و رنگ مناسبی را برای انواع غذاها ایجاد کند.

 

5 + 1 روش برای آماده کردن غذا با طعم خاص و به یاد ماندنی

 

توجه به طعم دار کردن انواع گوشت

همانگونه که تقریباً همه ی میدانند، افزودن برخی ادویه ها مثل نمک در هنگام پخت، ممکن است باعث سفت شدن گوشت و یا مرغ شود. به علاوه این مواد اگر به خوبی طعم دار نشده باشند، میتوانند بوی ناخوشایندی را ایجاد کنند که تا حد زیادی کیفیت غذای مورد نظر را کاهش داده و زحمات شما به هدر می‌رود.

 

به این منظور بهتر است قبل از پخت گوشت قرمز، مرغ و یا ماهی ان ها با به کمک موارد مختلفی از جمله ادویه جات، سبزیجات خوشبو و انواع روغن مثل زیتون، که مناسب هر نوع گوشت می‌باشد طعم دار و یا اصطلاحا مرینیت کنید.

 

این روش علاوه بر طعم و عطر خوبی که به گوشت می‌دهد، باعث نرم شدن ودر نتیجه پخت بهتر و سریعتر ان شود. به علاوه شما می توانید در هنگام پخت نیز با اضافه کردن و تفت دادن گوشت ها با پیاز، سیر و سایر موادی که می‌تواند غذا را خوشبو کند، و یا استفاده از روغن هاي‌ مختلفی مثل روغن زیتون، کنجد، ذرت و انواع دیگر، یک غذای لذیذ را تهیه کنید.

 

ترکیب مواد غذایی برای ایجاد طعم هاي‌ دلنشین

اگر چه در باور تعداد زیادی از افراد آشپزی هنری است که دست انسان را در ترکیب تمامی مواد و خلق غذا هاي جدید باز میگذارد، ولی نباید فراموش کرد که همیشه مخلوطی از مواد اولیه متفاوت، نتیجه رضایت بخشی به ما نمی‌دهد.

 

نکته اي که در هنگام درست کردن غذا باید مورد توجه قرار گیرد این است که با ترکیب درست مواد اولیه اي که باهم هماهنگی دارند، می‌توان باکیفیت ترین غذاها رابا طعم خوشایند تهیه کرد.

 

به علاوه عده اي از مواد غذایی ممکن است درصورت مصرف باهم، خاصیت دیگر ترکیبات را از بین ببرند و یا درصورت ناسازگار بودن باهم، مشکلاتی را برای دستگاه گوارش به وجود بیاورند . طعم غذا در آشپزی حرف اول و آخر را می زند.

جدیدترین مطالب سایت