سفر به ماسوله، رشت، اولسبلنگاه؛ سفر به سرزمین ابر و باران

مجموعه : رپورتاژ آگهی
سفر به ماسوله، رشت، اولسبلنگاه؛ سفر به سرزمین ابر و باران

هیچ چیز بـه اندازه طبیعت نمیتواند انرژی از دست رفته و مورد نیاز برای ادامه زندگی را در کشاکش زندگی مدرن و پر سرعت امروز برگرداند. خوشبختانه در ایران کـه کشوری چهار فصل اسـت، برای استفاده از موهبت طبیعت کافی اسـت از جاده ها گذشت تا بـه اسانی بـه خطه سرسبز شمال کشور یعنی گیلان و سفر بـه بهشت ایران دسترسی داشت.

 

در ادامه این پست بخشی از جاذبه هاي‌ گردشگری روستای ماسوله در شهر فومن، دیدنی هاي‌ ییلاق اولسبلنگاه در ماسال و جاذبه هاي‌ گردشگری رشت آورده شده تا بـه عنوان راهنمای سفر بـه ماسوله، سفر بـه رشت و گشت و گذار در منطقه اولسبلنگاه بـه طور خلاصه در معرض باشد.

 

اولسبلنگاه، بالاتر از ابرها

عکس هاي‌ زیادی از مراتع سرسبز اولسبلنگاه در ارتفاعات ماسال وجوددارد کـه هر شخصی را مشتاق سفر به اولسبنگاه و گشت و گذار در طبیعت ان می‌کند. برای دسترسی بـه ییلاقات اولسبلنگاه کافی اسـت کـه شهر ماسال را بـه عنوان مقصد سفر انتخاب کرد. در طول سفر بـه ماسال فرصت تجربه طبیعتگردی بکر دیگری هم برای مسافران وجوددارد، تجربه سفر در فراز ابرها و میان ییلاقات اولسبلنگاه.

 

برای رسیدن بـه اولسبلنگاه از شهر ماسال باید از جاده گیلوان گذشت. در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا می‌توان یکی از همان عکسهایی کـه آسمان بـه جای زمین بـه ابرها می‌رسد را ثبت کرد.

 

جاذبه های طبیعی اولسبلنگاه؛ اسب های وحشی در چمنزارهای مخملی

چمنزارهای مخملی و جنگل هاي‌ دست نخورده تنها جاذبه هاي‌ گردشگری اولسبلنگاه نیستند. دراین منطقه علاوه بر اسب هاي‌ اهلی کـه اهالی روستا از انها استفاده میکنند، اسب هاي‌ وحشی هم زندگی می‌کنند و آزادانه در مراتع و دشت ها می دوند. بکر بودن زندگی در اولسبلنگاه با نبودن آب شهری، گاز لوله کشی و برق تشدید میشود، سبک زندگی اي کـه اهالی سال هاست ان را حفظ کرده اند. در اولسبلنگاه بیشتر برای روشنایی از موتور برق استفاده میکنند و تا بعد از نیمه شب چراغ ها روشن اسـت، اما بعد از خاموشی می‌توان از آسمان پاک و پر ستاره اولسبلنگاه لذت برد.

سفر به ماسوله، رشت، اولسبلنگاه؛ سفر به سرزمین ابر و باران

سفر به ماسوله؛ پیاده روی روی سقف خانه ها

میان اهالی سفر، سفر به ماسوله آن قدر بدیهی و رایج اسـت کـه بـه جای پرسش «تا حالا ماسوله رفتی» از هم می پرسند «آخرینبار کی ماسوله بودی؟». روستایی کـه حالا شهر صدایش میکنند و با خانه هاي‌ پلکانی، شمعدانی، بوی نان و زنانی با لباس هاي‌ گلدار محلی شناخته میشود، زنانی کـه انگار با بقیه زنها فرق دارند، چون گل هاي‌ پیراهن شان هیچوقت پژمرده نمی‌شود. برای سفر بـه ماسوله اگر ابتدا باید راهی فومن شد و از طریق جاده مستقیم ماسوله بـه شهر شمعدانی ها رسید. فاصله ماسوله تا فومن حدود 34 کیلومتر اسـت و با کمتر از یک ساعت رانندگی میتوان بـه ماسوله رسید.

 

میگویند سهراب سپهری در سفری کـه بـه ماسوله داشت بعد از نوشیدن چای و استراحت در مغازه حاج محمود خمیرگیر با قلم و جوهر این دست نوشته را از خود بـه یادگار گذاشت: «بـه ماسوله آمدیم کـه از ماسوله بنویسیم، ماسوله را نمیشود نوشت، ماسوله را باید دید و بـه تماشای ان همه ی خانه کـه بـه پهنه سبز کوه نشسته اسـت ایستاد، در ماسوله زندگی باید کرد، نقاشی باید کرد، فیلم باید ساخت، شعر باید گفت.» حالا هرچند بـه قول سهراب ماسوله را نمیشود نوشت، اما شاید این نوشته ها بهانه سفر بـه ماسوله اي شوند کـه باید دید.

 

جاذبه های طبیعی ماسوله

ماسوله هم برای ان ها کـه بـه طبیعت گردی و ماندن در دامان طبیعت علاقه دارند مقصد سفر اسـت، هم آن ها کـه دلیل سفرشان معماری و تاریخ اسـت، چرا کـه معماری پلکانی این شهر کـه شهرت جهانی هم دارد، یکی از شاخصه هاي‌ معماری اسـت. معماری اي کـه با توجه بـه توپوگرافی این منطقه کوهستانی موجب شده بام منازل، حیاط همسایه باشد، همزیستی کـه از مسالمت با زمین بـه مسالمت با انسانها سرایت کرده.

 

علاوه بر این هیچ ساخت و سازی جز ساخت و ساز بومی دراین منطقه رخ نداده و از این جهت خانه هاي‌ این شهر خود بـه جاذبه تاریخی ماسوله شهر تبدیل شده اند. خانه هایي از چوب و سنگ و خشت، با متراژهای پایین و طبق معمول دو طبقه.

 

جاذبه هاي‌ دیدنی ماسوله اما بـه تاریخ و معماری ختم نمیشود. آبشارها، جنگل ها، کوهستان هاي‌ مرتفع، رودخانه ها و… از دیگر جاذبه هاي‌ گردشگری و جاذبه هاي‌ طبیعی ماسوله هستند کـه طبیعت گردان را بـه این منطقه می کشانند.

 

بیشتر جاذبه هاي‌ طبیعی در ماسوله را میان طبیعت پارک جنگلی ماسوله میتوان دید. آبشارهای ماسوله رودخان، لارچشمه، کوشم و تریشوم از جمله مشهور ترین جاذبه هاي‌ طبیعی ماسوله هستند.

سفر به ماسوله، رشت، اولسبلنگاه؛ سفر به سرزمین ابر و باران

سفر به رشت؛ به وقت شهر باران

شهر رشت بزرگ ترین جمع گیلکی ها را در خود جا داده، همان لهجه شیرین و مشهور شخصیت هاي‌ فیلم ها و سریال هایي کـه در شمال کشور و مخصوصا گیلان فیلمبرداری و ساخته می‌شود و برخلاف مردم اولسبلنگاه و ماسوله کـه بـه زبان تالشی صحبت می‌کنند. روزهای بارانی و باران هاي‌ تمام نشدنی شهر رشت، این شهر رابا نام شهر باران شهره کرده اسـت. سفر به رشت می‌تواند زیباترین خاطرات را برای شـما بـه جا بگذارد.

 

بازار رشت، کارگاه آشپزسازی

حتی انها کـه علاقه اي بـه خرید و آشپزی ندارند، در بازار رشت، این جاذبه گردشگری زنده و محجوب، هوای هردو بـه سرشان میزند، بس کـه مواد غذایی تر و تازه اند هم آدم را بـه فکر خرید می‌اندازند و هم هزار ایده نو برای آشپزی بـه ذهن می‌آید. مقبره میرزا کوچک خان جنگلی، مدرسه شاپور، مسجد صفی شهر رشت کـه بـه زمان صفویه بازمی گردد، میدان شهرداری، برج ساعت، موزه پست و… تنها بخشی از جاذبه هاي‌ گردشگری شهر رشت هستند.

 

جدیدترین مطالب سایت