قبل از عقد قرارداد اجاره مسکن این مطلب را بخوانید

مجموعه : رپورتاژ آگهی
قبل از عقد قرارداد اجاره مسکن این مطلب را بخوانید

برای خیلی از افرادی زندگی در خانه‌هاي‌ استیجاری را تجربه‌اند، واضح اسـت کـه پیدا کردن یک خانه متناسب با خواسته‌هاي‌ خود از نظر موقعیت مکانی، متراژ، تعداد اتاق خواب و البته قیمت مناسب کار ساده‌اي نیست. بـه عبارتی اجاره آپارتمان دروس؛ هفت‌تیر یا منطقه نازی‌آباد، بـه یک اندازه سخت اسـت و برای یافتن یک خانه مناسب باید زمان و هزینه زیادی صرف کرد.

 

اما بـه غیر از سختی‌هاي‌ یافتن خانه مناسب و صرف‌نظر از دردسرهای اسباب‌کشی، عده اي از موارد قانونی وجود دارند کـه بی‌توجهی بـه آن ها میتواند دردسرهای زیادی برای ما بـه وجود آورد.

 

در مطلب امروز بـه این موارد اشاره کرده‌ایم. پس اگر قصد اجاره آپارتمان دارید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

کسب اطلاع از قوانین اجاره ملک

چه قصد اجاره خانه ویلایی، آپارتمان و سوئیت را دارید و چه قصد دارید یک مغازه یا ملک برای فعالیت تجاری اجاره کنید، باید تمام قوانین مربوط بـه مالک و مستاجر وجوددارد را بشناسید. بی‌اطلاعی از این قوانینی چون حد و حدود اختیارات مالک و مستاجر، نحوه تنظیم قرارداد قانونی رهن و اجاره آپارتمان، اطلاعات از وضعیت مشاعات ساختمان و… موجب می شود شـما پس از اجاره خانه دچار مشکل شوید.

 

قرارداد رسمی بنویسید

اگر قصد رهن و اجاره آپارتمان اختیاریه؛ ونک، مفتح، آزادی و هر نقطه دیگر از شهر تهران و همچنین کشور را دارید، قرارداد رسمی باید بین مالک و موجر نوشته و بـه امضای هردو طرف برسد. این یک اشتباه بزرگ اسـت کـه برای فرار از پرداخت هزینه‌هاي‌ نوشتن قرارداد رسمی بـه یک قرارداد غیررسمی بین مالک و موجر بسنده شود. زیرا دو طرف بر اساس مفاد قرارداد حق دفاع از خودرا دارند.

 

کد رهگیری بگیرید

از سال 87 بـه بعد بر اساس قانون تصویب شده توسط هیات دولت، تمام مشاوران املاک موظف هستند معاملات انجام شده را در سامانه‌اي بـه نام سامانه‌ي ثبت معاملات و املاک کشور ثبت کنند. اینکار از یک سو درستی معامله‌ي انجام شده را تضمین کرده و از سوی دیگر امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط بـه مسکن را برای دولت و نهادهای نظارتی و آماری فراهم می کند. هر معامله‌اي کـه در بنگاه‌ها انجام شود، دراین سامانه ثبت شده و پس از ان یک کد رهگیری دریافت میکند. اگر چه کد رهگیری بیشتر برای خرید و فروش املاک کاربرد دارد و از جرم‌هایي مانند فروش چندباره‌ي یک ملک پیش گیری می کند، با این حال طبق قانون، تمام معاملات اعم از اجاره و خرید باید در سامانه مربوطه ثبت و دارای کد رهگیری باشند. در شکل زیر نمونه قرارداد رهن و اجاره الکترونیکی آورده شده اسـت کـه میتوانید برای عقد قرارداد اجاره خانه از ان کمک بگیرید.

 

خانه را از صاحب‌نامه، ورثه یا وکیل قانونی اجاره کنید

برخی موارد گزارش شده‌اند کـه موجر خانه را از شخصی کـه خودرا مالک آپارتمان یا خانه ویلایی معرفی کرده اسـت، بدون انعقاد قرارداد رسمی اجاره کرده اسـت و پس از پرداخت مبلغ ودیعه متوجه شده اسـت کـه اصلا صاحب‌خانه در جریان اجاره دادن خانه نبوده اسـت. بـه همین دلیل توصیه می شود کـه خانه را تنها درصورت ارائه مدارک شناسایی معتبر از صاحب خانه، ورثه یا وکیل اجاره کنید.

 

حق و حقوق خود را در قرارداد مشخص کنید

حق استفاده از پارکینگ، حیاط، انباری و بـه صورت کلی تمام مشاعات یک ساختمان باید در قرارداد برای مستاجر محفوظ شود. در قراردادی کـه با مالک می‌بندید، حتماً این موارد را درنظر بگیرید.

 

در ازای پرداخت مبلغ ودیعه و اجاره‌بها رسید دریافت کنید

چه مبلغ ودیعه را در قالب یک یا چند فقره چک پرداخت میکنید و چه نقد، حتماً درصورت پرداخت این مبلغ از مالک رسید دریافت کنید. همچنین توصیه می شود کـه درصورت پرداخت اجاره ماهانه از صاحب‌خانه رسید دریافت کنید تا درصورت امتناع احتمالی صاحب‌خانه از دریافت وجه پرداختی شـما، دچار مشکل نشوید.

 

درصورت تمدید قرارداد، قرارداد را پشت‌نویسی کنید

مهمترین نکته برای تنظیم متن تمدید قرارداد ان اسـت کـه ابتدا مفاد قرارداد اولیه مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود کـه کدام یک از بندها قرار اسـت تغییر کند. برخی قراردادها در دوره‌ي دوم نسبت بـه دوره‌ي اول هیچ گونه تغییری نمی کنند، بـه همین خاطر نیازی نیست کـه بـه صورت مجدد یک قرارداد تکراری و از نو نوشته شود؛ بلکه همان قرارداد قبلی با ذکر یک پاراگراف در پشت همان قرارداد مبنی بر تمدید قرارداد عدد x «عدد قرارداد اولیه»؛ ذکر تاریخ تمدید در متن تمدید قرارداد و امضای طرفین تمدید می شود و اینکار از نظر حقوقی نیز معتبر و مورد استناد اسـت. در صورتی کـه در هرکدام از بندهای قرارداد مانند اجاره بها، مدت قرارداد و… تغییری ایجاد شود، باید تغییرات مربوطه در همین پاراگراف آورده شوند ودر پایان نیز مورد تایید طرفین قرارداد قرار گیرد.

ما عده اي از نکات قانونی کـه هنگام عقد قرارداد اجاره خانه باید مد نظر قرار گیرد را بـه شـما یادآوری کردیم. اگر قصد اجاره آپارتمان کاشانک یا هر نقطه دیگری را دارید، این موارد را مد نظر قرار دهید ودر خانه استیجاری خود بـه اسانی زندگی کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت