مقایسه مزدا 323 و دوو سیلو ؛ سدان هایی موفق از دهه های پیشین

مجموعه : رپورتاژ آگهی
مقایسه مزدا 323 و دوو سیلو ؛ سدان هایی موفق از دهه های پیشین

مزدا 323 و دوو سیلو؛ سدان هایی از دهه های پیشین

در دهه ي 1370 که اوضاع اقتصادی ایران شفافیت بیشتری از امروز داشت و طبقه ي متوسط به یک تعریف ثابت و مشخص از وضعیت اقتصادی و توان مالی خود دست یافته بود، نیازهای منطقی این طبقه، به عده اي از وجوه میدان فعالیت اقتصادی شکل می داد.

 

یکی از این وجوه، صنعت اتومبیل بود که در آن برخلاف انچه امروز میل به تنوّع و خرید و فروش عنوان می‌شود، بیشتر توجّهات به سمت کارایی و کیفیت بود. دوام کالاها نکته ي مهمّي بودو مبادله ي اقتصادی به هدف برخورداری از کیفیت مطلوب صورت می‌گرفت.

 

همچنین بدلیل این که آشفتگی و تعدد کنونی محصولات در بین نبود، انتخاب هاي‌ راحت و ساده تری می توانست صورت بپذیرد. دراین دهه، به غیر از گروه هایي مثل ایران ماشین و سایپا که وسعت قابل توجهی داشتند، چندین شرکت نیز با محوریت واردات و مونتاژ محصولات مناسب خارجی در عرصه ي صنعت خوردو مشغول به فعالیت بودند.

 

از جمله با سابقه ترین این شرکت ها، می‌توان به نام کرمان ماشین و گروه خودروسازی بهمن و زامیاد اشاره کرد، که مورد آخر، عملاً در شرکت سایپا ادغام شده است.

 

امّا گروه بهمن و کرمان ماشین توانسته اند با تمرکز بر قطعه سازی و نیز اخذ امتیاز مونتاژ عده اي از خودرو های قابل اعتماد، خصوصاً تعدادی از تولیدات کشور های آسیای شرقی مثل کره جنوبی و ژاپن، عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهند. کرمان اتومبیل رابا محصولات دوو و سانگ یانگ می شناسیم و گروه بهمن رابا محصولات مزدا.

 

مزدا 323 سدان خانوادگی اصیلی از شرکت مزدا است که خط تولید آن از سال 1963 در سالن هاي‌ مختلف کارخانه ي مزدا فعال بوده است. نمونه هایي ازآن در سراسر جهان یافت می‌شود و تاکنون 8 نسل ازآن تولید شده که هر بار رضایت مصرف کنندگان رابه خوبی جلب نموده است. نسخه اي که همین حالا در ایران حضور دارد، نمونه اي از 323 نسل هشتم مزدا است که درسال 1379 توسط گروه بهمن عرضه شد.

سیِلو هم خودرویی در همین کلاس، از کمپانی کره اي دوو است به هدف صرفه جویی در هزینه ها و بر پایه ي پلتفرم اُپِل کادت ساخته شده است. این ماشین البته نسخه ي اصلاح شده و به سازی شده ي مدل ریسر شرکت دوو است.

دوو ریسر نیز در اواخر دهه ي 1980 میلادی تولید شد و پس آیند فرخنده ي آن، یعنی سیلو محصول 1994 است که درسال 1375 با وساطت کرمان ماشین مونتاژ آن در ایران آغاز شد.

هر دو ماشین دیفرانسیل جلوهای خوش استیلی هستند که از موتورهای 1.5 لیتری بهره می‌برند. موتور مزدا 323 از نوع 4 سیلندر 16 سوپاپه و موتور دوو سیلو 4 سیلندر 8 سوپاپه است.

 

این اختلاف ساختاری سبب شده تا قدرت مزدا 323 به میزان 106 اسب رسیده و برتری 26 اسب بخاری را نسبت به دوو سیلوی 80 اسب بخاری از خود نشان دهد. گشتاور موتور مزدا 323 معادل 1465 نیوتون متر در 4500 دور در دقیقه است وگشتاور سیلو 127 نیوتون متر در 3200 دور در دقیقه. با این حساب دوو سیلو، زمانی نزدیک به 17 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ثانیه نیاز دارد، ولی این زمان برای مزدا 323، تنها 11.6 ثانیه است. 

 

حداکثر سرعت در دوخودرو نیز تفاوت نسبتاً زیادی دارد. به طوریکه مزدا 323 نهایتاً به سرعت 182 کیلومتر در ساعت خواهد رسید، امّا توان و ویژگی هاي‌ فنّي دوو، اجازه ي رسیدن به عددی بیش از 155 کیلومتر رابه آن نمیدهد.

 

در زمینه ظاهر، مزدا 323 از آنجا که تا همین اواخر دهه ي اول قرن بیستم تولید می شده و چند مرتبه نیز فیس لیفت هاي‌ جزئی را تجربه کرده، امتیازات بیشتری را کسب خواهد نمود.

 

لیکن کشیدگی و طرح خاص دوو سیلو نیز در بین رانندگان حرفه اي و غیر حرفه اي، علاقمندان و طرفداران خاصی دارد. به ویژه این که به یاد داریم که دوو در اوایل دهه ي 1380 واقعاً پژو پارس ایرانی را از لحاظ فنّي و ظاهری به چالش جدّي کشیده بود.

امّا باید پذیرفت که کیفیت قطعات و مواد بکار رفته در کابین سیلو از مواردی بوده که همیشه شکایت برانگیز بوده است. لیکن این ضعف را می‌توان درکنار تأمین و طرّاحی قطعات یدکی دوو سیلو از سوی کمپانی جنرال موتورز ایالات متّحده، مورد چشم پوشی قرار داد.

 

در خصوص سیستم انتقال سرعت، مشترکات دو اتومبیل بیشتر به چشم میخورد. چرا که مزدا 323 و دوو سیلو از یک جعبه دنده ي دستی 5 سرعته ي نرم و رضایت بخش بهره مند هستند. ترمزهای دیسکی معمولی نیز تنها گزینه ي بعدی ایمنی در هر دو محصول است.

 

البته در بسیاری موارد رضایت مصرف کنندگان، از ترمزهای مزدا 323 بسیار بیشتر از مشکل معروف ترمزهای دوو سیلو بوده است. هیچ کدام از دو خودروی مزدا 323 و دوو سیلو کیسه ي هوا ندارند و به طبع در بررسی هاي‌ مؤسسه هاي‌ استاندارد ایمنی ملّي و برون مرزی، نمره ي کمی دراین زمینه دریافت خواهند نمود.

 

چنین خودروهایی طبیعی است که پیش از تصویب رویه هاي‌ کنونی مربوط به نسب سنسور هاي‌ کمک کننده ي پارک ماشین نیز طرّاحی شده و فاقد انها هستند.

امکانات حداقلّي مالتی مدیا، شیشه هاي‌ جلوی برقی، فرمان هیدرولیک ودر برخی نمونه ها سانروف یک حالته ي شیشه اي، از مزایای رفاهی دوو سیلو و مزدا 323 محسوب میشوند. البته سیستم تعلیق نرم و بدنه ي بادوام از نکاتی است که اکثر مشتریان هر دو خودور رضایت خودرا نسبت به آن اعلام نموده اند.

 

قیمت دوو سیلو همین حالا در بازار ایران در رده ي قیمت محصولات سدان ایران ماشین است. یعنی بین 30 تا 40 میلیون تومان. قیمت مزدا 323 نیز در همین حدود و برابر با 38 تا 40 میلیون تومان است. البته آگاهی از قیمت دقیق مدل هاي‌ این دو اتومبیل به سبب کارکرد فراوان و توقّف تولید میتواند به یاری نرم افزار مقایسه و تشخیص قیمت خودروی سایت همراه مکانیک انجام شود.

 

برای این منظور است کافی است به صفحه قیمت ماشین در آدرس www.hamrah-mechanic.com/carprice/ مراجعه نموده و از قیمت خودرو های مختلف برای سال‌های متفاوت آگاهی یابید.

 

رپورتاژ آگهی در سایت تالاب

جدیدترین مطالب سایت