مولتی متر و اسیلوسکوپ٬ تفاوت های متعارف دو دستگاه

مجموعه : رپورتاژ آگهی
مولتی متر و اسیلوسکوپ٬ تفاوت های متعارف دو دستگاه

مولتی متر و اسیلوسکوپ ابزارهای پرکاربرد در آزمایشگاه های برق و الکترونیک جهت بررسی و تست مدارهای الکترونیک می باشند اما کدام یک برای پروژه شما مناسب است؟

 

 سؤالات متداولی که در مورد این ابزارها وجود دارد اینست که: “چه زمانی از مولتی متر یا اسیلوسکوپ استفاده کنیم یا برعکس؟” یا “آیا تفاوتی بین مولتی متر و اسیلوسکوپ وجود دارد؟” 

 

اگرچه مولتی متر و اسیلوسکوپ غالباً ازنظر کاربردی شباهت دارند و همین موضوع می تواند برای افرادی که با این ابزارها سر و کار دارند٬ کمی سردرگمی ایجاد کند. بطور مثال کار کردن با مولتی متر و شناخت کامل با٬ کلید Hold ، Auto hold  ، Relative  برای افراد تازه کار اندکی سخت است. برای درک کامل اختلافات بین آنها، در ابتدا باید دانست که این ابزارهای اندازه گیری الکتریکی چیست.

 

مولتی متر چیست؟

مولتی متر یک ابزار آنالوگ یا دیجیتال است که چندین کمیت الکتریکی دارد. این دستگاه کمیت هایی مانند ولتاژ (v)٬ آمپر (A)٬ مقاومت (Ω)  از باتری٬ اهم٬ مقاومت و پراب ها را اندازه گیری و آزمایش می کند. یک مولتی متر دارای چهار بخش اصلی است:

 

نمایشگر

کلید سلکتور

ورودی(جک ها)

دکمه ها

 

وابسته به اینکه دستگاه شما دیجیتال باشد و یا آنالوگ صفحه نمایش بکار رفته برای آنها نیز متفاوت خواهد بود. نمایشگرهای آنالوگ دارای مقیاس چند سطحی هستند که برای خواندن و نمایش دادن ولتاژ٬ جریان و مقاومت استفاده می شود. صفحه نمایشگر دیجیتالی معمولاً دارای چهار رقم ، نمادهای باتری و خواندن ولتاژ بالا و قابلیت نمایش نماد منفی در صفحه نمایش LCD های بزرگ می باشند.

مولتی متر و اسیلوسکوپ٬ تفاوت های متعارف دو دستگاه

سلکتور به شما امکان می‌دهد نوع پارامتر الکتریکی مانند (ولتاژ٬ جریان و مقاومت) را که می خواهید انتخاب کنید.

 

ورودی دستگاه جایی برای اتصال پراب مشکی و قرمز است که بتوان تست و آزمایش از طریق مولتی متر را انجام داد. دکمه‌ها فقط در مولتی متر دیجیتال قرار دارند که بستگی به نوع مدل٬ قدرت دستگاه٬ نور پس زمینه و سایر عملکردها متفاوت می باشند.

 

دستگاه مولتی متر آنالوگ

مولتی متر آنالوگ قیمتی ارزان تر از دستگاه‌های دیجیتال دیگر دارد در ظاهر مولتی متر آنالوگ یا عقربه ای معمولا از یک صفحه با تعدادی خطوط روی آن ظاهر شده و عقربه ای که می توان روی خطوط درج شده در صفحه حرکت کند.

مولتی متر و اسیلوسکوپ٬ تفاوت های متعارف دو دستگاه

مولتی مترهای‌ آنالوگ معمولا شکننده تر از مولتی متر دیجیتال هستند و نیاز به کالیبراسیون دستی دارند. اگر قصد خرید این دستگاه را دارید پیشنهاد می کنیم بهترین راهنمای خرید مولتی متر را حتما بخوانید.

 

دستگاه مولتی متر دیجیتال

به طور معمول مولتی متر دیجیتال به دلیل سهولت در استفاده٬ دقت و دوام نسبت به مولتی مترهای آنالوگ ترجیح داده می شود. برخی از مولتی مترهای دیجیتال علاوه بر اندازه گیری ولتاژ٬ جریان و مقاومت توانایی تست دیود ، تست ترانزیستور و سنجش دما را دارند.

 

اسیلوسکوپ چیست؟

اسیلوسکوپ ها٬ با عناوین همانند o-scopes یا scope شناخته می شوند. کاربرد اسکوپ ها٬ سیگنال های ولتاژ متغییر با زمان را اندازه‌گیری می کنند و نمایش می دهند. این دستگاه شکل موج را براساس زمان (محور- x) و ولتاژ (محور( y- اندازه گیری می کنند.

 

دستگاه اسیلوسکوپ دیجیتال

اسیلوسکوپ های قدیمی آنالوگ دارای لامپ اشعه کاتدی می باشند. اسیلوسکوپ‌های دیجیتالی امروزی می توانند قسمتی از شکل موج را برای مشاهده در زمان های بعدی ذخیره کنند.

این دستگاه ها از نظر سایز کوچکتر و به تنظیمات کمتری احتیاج دارند.همچنین در اندازه‌گیری با نمونه های دیگر بسیار کاربردی تر هستند.  

دستگاه اسکوپ‌ دیجیتال یا آنالوگ هستند و در برخی نمونه ها دستی ( پرتابل ) می باشند. اسکوپ های دیجیتال دستی بسیار سبک و معمولا در خارج از محیط آزمایشگاه استفاده می شوند برای خرید اسیلوسکوپ حتما فروشگاه اینترنتی مناسب را انتخاب کنید. اکثر اسیلوسکوپ‌ها دارای سه بخش اصلی هستند:

نمایشگر

پورت های ورودی و خروجی

دکمه های فرمان

نمایش داده ها در هر دو نوع آنالوگ و دیجیتال مشابه هم هستند. اسیلوسکوپ ها زمان محور افقی و ولتاژ محور عمودی را بصورت گرافیکی نشان می دهد .

 اسکوپ ها در دو مدل دستی یا رومیزی وجود دارد. بیشتر آنها دو یا سه پورت یکسان دارند. در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

پراب (Probe): از پراب یا پروب برای انتقال سیگنال الکتریکی به اسیلوسکوپ استفاده می کنند.

صفحه نمایش اسیلوسکوپ: صفحه نمایش در اسیلوسکوپ ها در راستای افقی به 10 قسمت و در راستای عمودی به ۸ قسمت تقسیم می شود که برای دقت بیشتر در اندازه گیری٬ در راستاهای افقی و عمودی٬ خطوط وسط دارای تقسیمات ریزتری نیز می باشند بطوری که هرخانه به ۵ قسمت تقسیم شده و هر قسمت معادل 2 خانه است.

دکمه ها(Buttons) : برای انتخاب در توابع اسیلوسکوپ و نمودارها استفاده می شود.

 

کارت اسیلوسکوپ

کارت اسیلوسکوپ نوعی ماژول است که با اتصال این کارت به لپتاپ یا کامپیوتر در اکثر اوقات می تواند جایگزین مناسبی برای اسیلوسکوپ باشد. با این تفاوت که کارت اسیلوسکوپ فاقد نمایشگر هست و از صفحه نمایشگر کامپیوتر جهت نمایش شکل موج ها استفاده می کند. همچنین برای اتصال به کامپیوتر از طریق پروب متصل می شوند.

 

مولتی متر و اسیلوسکوپ٬ تفاوت های متعارف دو دستگاه

قابل حمل بودن٬ یکی از بهترین ویژگی های کارت  اسیلوسکوپ است زیرا میتوان براحتی آن را به هرجایی که بخواهید منتقل کنید.

 

اسیلوسکوپ آنالوگ

تقریبا مانند مولتی متر آنالوگ٬ اسیلوسکوپ های آنالوگ نوستالژیک هستند اما هنوز هم می توانند با دقت و عملکرد و امکانات کمتر با نمونه دیجیتالی خود رقابت کنند. 

این دستگاه های آنالوگ به دلیل محدودیت امکانات به اندازه دستگاه‌های دیجیتالی تولید نمی شوند و به سختی پیدا می شوند و قیمت آنان ها به دلیل تولید محدود گران می باشند.

 

تفاوت اسیلوسکوپ با مولتی متر

همانطوری که تا الان متوجه شده اید٬ مولتی متر و اسیلوسکوپ دو ابزار کاملا متفاوت هستند و استفاده از آنها نیاز به آشنایی نسبی با آن دارد. بصورت کلی٬ مولتی متر تصویری از مقادیر پارامترهای الکتریکی نشان خواهد داد و در حالی که اسیلوسکوپ ها شکل موج را در حال حرکت نمایش می دهد.

 

تفاوت های کلیدی

مولتی متر چندین پارامتر الکتریکی مانند ولتاژ ، جریان و مقاومت را به صورت جداگانه اندازه می گیرد٬ در حالی که اسیلوسکوپ ها ولتاژ را با گذشت زمان اندازه می گیرند. یک اسیلوسکوپ شکل موج از ولتاژ را نشان می دهد در حالی که مولتی متر مقادیر را اندازه گیری می کند.

جدیدترین مطالب سایت