نحوه محاسبه سود ماینر

مجموعه : رپورتاژ آگهی
نحوه محاسبه سود ماینر

عزم جدی برای استخراج (mining) رمز ارز ها دارید؟

در این صورت دانستن اینکه چطور از تجهیزات و پول خود بهترین بهره را ببرید، ضروری است. کوین ایران به شما آموزش می دهد که چگونه به محاسبه سود ماینر بپردازید و سوددهی خود را افزایش دهید.

 

بدیهی است که پول زیادی خرج ASIC های گران قیمت بیت کوین می شود. اگر توان خرید چنین تجهیزاتی دارید و می دانید که فرایند کار چگونه است، می توانید بیت کوین ماین کنید.

 

هرچند، اگر بودجه ی متوسطی داشته باشید احتمالا به دنبال ساخت یک GPU miner برای رمز ارز های اسکریپت هستید، یا یک دستگاه ASIC کوچک برای بیت کوین یا دیگر رمز ارز های SHA-256 می خرید. در این صورت در مسیر درستی قرار دارید.

 

در هر صورت شما باید قادر به محاسبه سود ماینر خود باشید و بتوانید عملیات محاسبه درآمد ماینینگ خود را به درستی انجام دهید و بدون انجام این کار و توجه به مطالب مربوط به تحلیل بیت کوین می تواند برای شما ضرر به همراه داشته باشد.

 

اولین قدم – انتخاب رمزارز

فرایند استخراج (mining) رمز ارز ها شامل حل پازل های پیچیده رمز نگاری است. برای حل چنین پازل هایی در برخی رمز ارز ها، ماینر ها از روش «گواه اثبات کار» استفاده می کنند که در صورت حل پازل رمز ارز جایزه می دهد. به طور کلی، امروزه دو نوع الگوریتم هشِ اثبات کار وجود دارد: SHA-256 و اسکریپت (scrypt). توجه کنید که جایگزین های کم استفاده تری نیز وجود دارند که در این مقاله به آنها نمی پردازیم (برای مثال Primecoin را ببینید). انتخاب رمزارز در فرآیند محاسبه درامد ماینر مرحله ای پایه ای به حساب می آید.

 

SHA-256

این الگوریتم از قدرت پردازش اولیه استفاده می کند. در روز های ابتداییِ تولد بیت کوین، با CPU و GPU ای که در یک خانه معمولی بود می شد مقدار قابل توجهی ماین انجام داد. با گذر از این زمان و افزایش سختی شبکه بیت کوین، دستگاه های خاصی به نام ASIC برای استخراج کردن عرضه شد. استفاده از پردازنده های قدرتمند به همراه افزایش نمایی سطح سختی بیت کوین یک مسابقه تسلیحاتی بوجود آورد؛ بدین معنا که حتی تراشه های نوظهور هم به سرعت منسوخ می شوند.

 

اسکریپت

الگوریتم اسکریپت مقدار بیشتر RAM و توانایی پردازش موازی را می طلبد. به همین دلیل است که ریگ های GPU-based هنوز هم قابل استفاده هستند. به علاوه، ASIC ها هنوز برای اسکریپت استفاده نشده، بنابراین، سختی آن نوع از رمز ارز ها به شدتی که سختی بیت کوین زیاد شد، افزایش نیافت.

 

نحوه محاسبه سود ماینر

ریگ مناسب

بسته به بودجه شما و نوع رمز ارزی که انتخاب می کنید، دو روش برای راه اندازی سیستم استخراج وجود دارد:

 

ریگ استخراج DIY

این مدل را می توانید با کامپیوتر شخصی و چند کارت گرافیک، با توجه به توانایی مالی تان بسازید. با اینکه بسیاری از مردم از کِیس های استاندارد کامپیوتر خانگی استفاده می کنند، راه های غیر معمول زیادی مانند استفاده از جعبه های نوشیدنی برای افزایش جریان هوا در اطراف اجزای سازنده نیز وجود دارد. مزیت سیستم های DIY این است که می توانید با استفاده از CPU و GPU به طور همزمان، استخراج کنید.

 

ASIC ها

ASIC ها واحد های مستقلی هستند (آداپتور های قدرت، استقامت کافی ندارند) که با یک پورت USB و یا پورت Ethernet همراهند و معمولا توسط کارخانه ها ساخته می شوند. دستگاه های استخراج ASIC معمولا از ریگ های DIY گرانتر بوده و عمدتا در ایالات متحده تولید می شوند که یعنی، برای انتقال آنها به سایر نقاط جهان هزینه بیشتری متحمل می شوید. محاسبه سود ماینر در دستگاه های اسیک ساده تر می باشد.

 

 قدرت بالا

فرایند استخراج به انرژی برق زیادی احتیاج دارد. اگر در حال ساخت یک ریگ DIY هستید، به یک منبع تغذیه ATX نیاز خواهید داشت. بنابراین، ارزش آن را دارد که روی یک منبع تغذیه با کارایی بالا سرمایه گذاری کنید.

 

به عنوان مثال این حالت ها را در نظر بگیرید: یک PSU با توان ۸۶۰ وات و ۹۳٪ کارایی، در واقع ۹۲۵ وات (860W/0.93) مصرف دارد. در مقابل، یک منبع تغذیه ۷۵۰ وات با فقط ۸۰٪ کارایی، در اصل ۹۳۷.۵ وات (750W/0.8) انرژی الکتریکی از شبکه می گیرد- بنابراین در مقایسه با دستگاه اول، برق بیشتری مصرف می شود، اما انرژی کمتری را برای شما تامین می کند.

 

وقتی یک «ریگ استخراج» می سازید، نیاز دارید قدرت مورد نیاز اجزای مورد استفاده بخصوص کارت گرافیک ها را محاسبه کنید. به علاوه، ایده خوبیست تا ظرفیت اضافی برای مقابله با اتفاقات غیر منتظره و فراهم آوردن امکان بالقوه اورکلاک کردن (افزایش سرعت کلاک یکی از اجزاء سخت‌افزار) سیستم تان را داشته باشید. این مورد به شما کمک می کند تا در محاسبه سود ماینر خود امکان ریسک را کم کرده و با اورکلاک کردن مقدار سود بیشتری برای محاسبه درآمد ماینینگ خود در نظر بگیرید.

 

از طرف دیگر، از آنجا که ASIC ها برای این کار ساخته شده اند، می توانند محاسبات بیشتری را با قدرت بسیار کمتری انجام دهند. همچنین از آنجایی که با آداپتور برق مناسب عرضه می شوند نیازی نیست درمورد انجام عملیات ریاضی نگران باشید.

 

کارایی سیستم های متفاوت استخراج با نرخ تعداد هش هایی که می توانند در ثانیه اجرا کنند تقسیم بر قدرت مصرف به دست می آید:

 

Hashing speed / power consumption = mining efficiency

چک کردن قبوض

پس از هزینه های اولیه ریگ شما، اصلی ترین چیزی که باید بدانید محاسبه سود ماینر پس از کسر هزینه برق است. اطلاعات را می توانید از روی قبض برق به دست آورید. اگر هزینه برق بیش از چیزی که به دست می آورید باشد، واضح است که تجارت خوبی انجام نداده اید و اشتباهی در محاسبه درآمد ماینینگ خود انجام داده اید.

 

به استخر استخراج بپیوندید

به جای اینکه تنها کار کنید، روش معمول این است که به یک استخر استخراج بپیوندید و با ماینر های دیگر مشارکت کنید. با اتصال به یک استخر، کوین های به دست آمده میان تمام اعضا تقسیم می شود و شانس بیشتری برای حل بلوک وجود دارد.اگر شما بیت کوین را انتخبا کرده اید باید بهترین استخر بیت کوین را پیدا کنید و به آن متصل شوید.

 

نحوه محاسبه سود ماینر

اگر سختی یا دیفیکالتی بلوک ها بیشتر از سطح اوپراتور استخر باشد، ماینر ها جوایز استخراج بلوک را تقسیم می کنند. سطح دیفیکالتی استخر، همواره بین ۱ و سطح دیفیکالتی رمز ارز است.

 

نکات مهم

بکارید تا برداشت کنید

افزایش سطح سختی رمز ارز ها در طول زمان اجتناب ناپذیر است. در واقع، شانس شما برای به دست آوردن کوین جدید به مرور زمان کاهش می یابد. در نتیجه، مهم است که با بهترین تجهیزاتی که توان خریدش را دارید شروع به استخراج کنید تا مدت زمان بیشتری سود کسب کنید و حتما این افزایش سختی را در محاسبه سود ماینر خود لحاظ کنید.

 

نوساناتِ رمز ارزی که استخراج می کنید نیز روی سودآوری درازمدت شما اثر می گذارد. اگر قیمت ناگهان افت کند، با تصمیم فروش کوین هایتان در قیمت پایین، یا نگهداری تا زمانی که قیمت رشد کند مواجه می شوید. اگر گزینه اول را انتخاب کنید مدت ها طول خواهد کشید تا هزینه تجهیزات و برق مصرفی تان جبران شود و به سودآوری برسید.

 

خنک کردن تجهیزات

هر روشی برای استخراج انتخاب کنید، عملیات محاسباتی فشرده باعث تولید گرمای زیادی می شود. همچنان که دما افزایش می یابد عملکرد تجهیزات استخراج رو به کاهش می گذارد. بنابراین باید مطمئن شوید که ریگ شما خنک کننده و تهویه مناسبی دارد.

 

همانطور که پیش تر ذکر شد، به همین دلیل است که برخی از افراد به جای کِیس کامپیوتر خانگی از جعبه استفاده می کنند. حتی یک فن دسکتاپ جداگانه می تواند ریگ شما را خنک نگه دارد.باید توجه داشته باشید که خنک کردن تجهیزات بسیار مهم است و عدم توجه به آن می تواند تمام عملیاتی که برای محاسبه سود ماینر خود انجام داده اید را نقش بر آب کند.

 

مشکلات برق

وقتی یک ریگ DIY می سازید، خرید PSU ارزان صرفه جویی محسوب نمی شود. هرگونه بی ثباتی در منبع تغذیه می تواند باعث لطمه زدن به کارایی شده، و حتی موجب از کار افتادن و خرابی ریگ گردد؛ لذا، روی کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید.

 

اجتناب از خرابی

اگر سخت افزار شما ماین نکند، پول خود را از دست می دهید. در ادامه به روش هایی برای به حداقل رساندن خرابی اشاره می کنیم:

بهترین منبع تغذیه ای که می توانید را بخرید.

از منبع برق اضطراری (UPS) استفاده کنید. به طوری که، اگر برق برای یک لحظه قطع شود تاثیری روی دستگاه استخراج شما نگذارد.

کامپیوتر استخراج خود را طوری پیکر بندی کنید که به محض روشن شدن به طور خودکار شروع به استخراج نماید (این کار در ریگ های DIY و کامپیوتر های که از ASIC میزبانی می کنند قابل انجام است).

 

هزینه های مخفی

هزینه اصلی مربوط به دستگاه و هزینه برق است. با این حال مواردی با وضوح کمتر نیز وجود دارد:

 

هزینه های تحویل دستگاه و گمرک؛ ما یک دستگاه Jalapeno ASIC از Butterfly Labs انگلستان وارد کردیم. هزینه پست ۵۳ یورو (۸۸ دلار) و هزینه گمرک حدود ۴۶ یورو (۷۶ دلار) بود. این هزینه ها قابل توجه هستند و بهتر است پیش از مواجه شدن با آنها خودتان را آماده کنید.

 

تجهیزات جانبی؛ برای طرحی که در سر دارید به کابل، آداپتور و … نیاز دارید؟

 

هزینه خنک کننده؛ هزینه برق تنها محدود به دستگاه استخراج نیست. درمورد هزینه برق سیستم خنک کننده و تهویه چه برنامه ای دارید؟

 

مجموع سود ها و هزینه ها را محاسبه کنید

نحوه محاسبه سود ماینر

ماشین حساب سودآوری

وب سایت های متعددی برای کمک به استخراج کنندگان ، عملیات محاسبه سود ماینر ها را انجام میدهند. می توانید پارامتر های ورودی مانند هزینه تجهیزات، هش ریت، قدرت مصرفی و قیمت فعلی بیت کوین را وارد کنید تا مدت زمانی که سرمایه گذاریتان به سودآوری می رسد، محاسبه شود.

 

برای نمونه ای از این ماشین حساب ها می توان به Dustcoin و CoinWarz و ماشین حساب های مخصوص بیت کوین به Tradeblock و Bitcoinx اشاره کرد.

 

کوین ایران مرجه اطلاعات رمزارزها می باشد و شما می توانید جدیدترین اخبار و مقالات آموزشی مربوط به این حوزه را در به صورت کامل بخوایند.

جدیدترین مطالب سایت