نخستین چاپ روزنامه‌ به زبان فارسی (مقایسه روزنامه های چاپ امروز با چاپ قدیم)

مجموعه : رپورتاژ آگهی
نخستین چاپ روزنامه‌ به زبان فارسی (مقایسه روزنامه های چاپ امروز با چاپ قدیم)

نخستین چاپ روزنامه‌ به زبان فارسی

مقایسه روزنامه های چاپ امروز با چاپ قدیم و تیتر روزنامه های روز را در تیتر یک آنلاین دنبال کنید:

واژه «روزنامه» در متون کهن پارسی بکار رفته‌است و منظور از ان؛ بیان رویداد های مهم دربارهٔ پادشاهان و شرح زندگانی وزیران و بزرگان بوده ودر یک نسخه منتشر می‌شده‌است.

 

این واژه تا روزگار آغازین دوره قاجار نیز بهمین مفهوم بوده‌است، چنان‌که مجموعه‌هایي از این روزنامه‌ها در زبان پارسی موجود است که آخرین مجموعه مستقل از این نوع، روزنامه میرزامحمد کلانتر شیراز در شرح رویداد های زندیان، و روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه است.

 

در دوره قاجاری در معنی واژه روزنامه تغییری پدید آمد. به گزارش‌هاي‌ وقایع‌نگاران دولتی که از شهرستان‌ها اخبار جاری رابه دولت مرکزی مینوشتند نیز روزنامه گفته میشد.

 

نزدیک به شصت سال پیش از چاپ اولین مطبوعات در ایران و هم‌عصر با زندیان، در سده ۱۸ «میلادی»؛ چاپ مطالب به زبان پارسی در روزنامه‌هاي‌ هند و سپس انتشار روزنامه‌هاي‌ تمام پارسی در ان کشور آغاز شده بود.

 

از جملهٔ این روزنامه‌ها، می توان پادشاه‌الاخبار، جام جهان‌نما و سراج‌الاخبار را نام برد. اسدالله خان غالب، شاعر نامور پارسی‌سرای ان زمان در سراج‌ الاخبار  شعرهایش را به چاپ می رساند.

 

مقایسه روزنامه های چاپ امروز با چاپ قدیم :

اگر بخواهیم تفاوت روزنامه هایي که درسال ۹۶ منتشر می‌شود رابا سال ۴۶ مقایسه کنیم,هزاران تفاوت را می‌توانیم بیان کنیم,ولی به صورت خلاصه می توانیم به افزایش تعداد صفحات در روزنامه هاي‌ جدید و استفاده از رنگ بندی هاي‌ جذاب و صفحه بندی هاي‌ اصولی و فونت هاي‌ جدید و خلاقانه اشاره کرد ولی از همه ی مهم تر اضافه شدن بخش هاي‌ سرگرمی هم چون حل جدول می‌باشد که باعث شده,مردم بعد از مطالعه روزنامه ان را نگه دارند تا در مواقع بیکاری , خودرا سرگرم کنند.

نخستین چاپ روزنامه‌ به زبان فارسی (مقایسه روزنامه های چاپ امروز با چاپ قدیم)

تیتر روزنامه های روز را در تیتر یک آنلاین دنبال کنید:

از این پس با یک کلیک می توانید تیتر روزنامه امروز  و فردا را در سایت خبری تیتر یک آنلاین دنبال نمایید,دراین سایت صفحاتی با عنوان تیتر روزنامه هاي‌ ورزشی امروز , تیتر روزنامه هاي‌ سیاسی امروز , تیتر روزنامه هاي‌ اقتصادی امروز , و عناوین روزنامه هاي‌ امروز وجوددارد که به صورت روزانه آپدیت می‌شوند و شما می توانید به صورت رایگان از عناوین روزنامه هاي‌ امروز با خبر شوید.

نخستین چاپ روزنامه‌ به زبان فارسی (مقایسه روزنامه های چاپ امروز با چاپ قدیم)

 

سفارش رپورتاژ آگهی

جدیدترین مطالب سایت