همه چیز درباره پرورش بلدرچین گوشتی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
همه چیز درباره پرورش بلدرچین گوشتی

گوشت بلدرچین بسیار لذیذ است و حاوی انواع املاح، ویتامین ها و مواد مورد نیاز برای بدن می باشد. به همین دلیل پرورش بلدرچین گوشتی یکی از شغل هایی است که به سرعت در کشور ایران در حال پیشرفت است و به نوعی به یک شغل رقابتی تبدیل شده است. این شغل بسیار پرسود و پر بازده است، اما سختی هایی نیز دارد و باید نکات بسیاری را در پرورش پرورش بلدرچین گوشتی، رعایت کرد.

 

پرورش بلدرچین گوشتی

پرورش بلدرچین گوشتی یکی از کارهای بسیار پرسود است که در کشور ایران شغلی بسیار محبوب محسوب می شود. ویژگی های این پرونده همچون رشد بسیار سریع، تخم گذاری بالا،سطح ایمنی بسیار بالای بدن این پرنده در ابتلا به بیماری های پرندگان، جیره غذایی کم و ارزان، تراکم تولید بالا، کم فاصله بودن نسل های این پرنده، قسمت بالای گوشت بلدرچین و بازگشت سریع سرمایه از دلایل بسیار مهمی هستند که باعث می شوند تا هر روزه افرادی که به سمت پرورش این بلدرچین می ورند، افزایش پیدا کنند.

همه چیز درباره پرورش بلدرچین گوشتی

متاسفانه بسیاری از افراد بدون آنکه اطلاعات و دانش کافی در رابطه با پرورش بلدرچین گوشتی داشته باشند، مبادرت به انجام اینکار می کنند که نه تنها سرمایه آنها از بین می رود، بلکه سرخورده نیز می شوند. شما باید بدانید که در چه فصلی بازار گوشت بلدرچین پر تقاضا تر است و در چه فصل هایی، گوشت بلدرچین متقاضی کمتری دارد که طبق نیاز بازار کار تولید را انجام دهید. همچنین ابتدا باید باید دانش و تجربه کافی در رابطه با پرورش بلدرچین داشته باشید و سپس اقدام به انجام اینکار نمایید. سعی کنید برای شروع کار، ابتدا کار خود را از یک مجموعه کوچک شروع کرده و سپس آن را گسترش دهید.

 

فضای مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

مکانی که برای نگهداری پرورش بلدرچین گوشتی استفاده می شود، باید بسیار ساکت و بدون استرس باشد. مکان مورد نظر باید دارای تهویه مناسب، آب و هوای مناسب، سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم تامین رطوبت باشد. در واقع برای نگهداری بلدرچین های گوشتی باید از قفس بلدرچین، استفاده کرد. قفس بلدرچین یکی از وسایلی است که برای پرورش بلدرچین گوشتی حتما نیاز است و باید خریداری شود. قفس بلدرچین از توری های در کف، سقف و دیواره تشکیل شده است. این توری ها از جنس پوشش گالوانیزه گرم می باشد. فاصله میان شبکه های توری باید به گونه ای باشد که فضولات بلدرچین به راحتی به از کف به بیرون قفس بریزد. همچنین قابلیت ارتجاعی قفس به گونه ای است که تخم بلدرچین در برخورد با کف توری و بیرون قفس، دچار هیچ گونه شکستگی نمی شود.

همه چیز درباره پرورش بلدرچین گوشتی

شیب قفس نیز باید به گونه یا باشد که حیوان از راه رفتن بر روی آن خسته نشود. هیچ گاه از قفسه های پلاستیکی استفاده نکنید زیرا باعث انتقال بیماری قارچی میان پرندگان می شود. استفاده از قفس های نگهداری بلدرچین سبب می شود تا شما برای پرورش بلدرچین ها نیاز به فضای کمتری داشته باشید. برای رشد بلدرچین ها ، فضای نگهداری بلدرچین ها باید 17 ساعت روشن باشد تا بلدرچین ها به خوبی رشد کنند و سریع تر به بلوغ برسند. دمای محیط نیز باید بین 21 تا 24 درجه باشد و رطوبت محیط نیز به اندازه کافی باشد.

 

چگونه باعث افزایش تخمگذاری بلدرچین شویم؟

عامل بسیاری بر افزایش تخمگذاری بلدرچین تاثیر می گذارند که عبارتند از:

جیره غذایی بر افزایش تخمگذاری بلدرچین بسیار تاثیر می گذارد. در واقع دان بلدرچین باید بسیار با کیفیت باشد تا باعث افزایش تخمگذاری شود.

 

اگر آب با دمای بین 20 تا 25 درجه همیشه در دسترس بلدرچین باشد، تاثیر بسیاری بر تخمگذاری آن دارد.

 

تهویه مناسب هوا و اکسیژن رسانی بهتر به محیط نگهداری بلدرچین ها از شیوع بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و باعث افزایش تخم گذاری بلدرچین می شود.

 

استفاده از یک قفس بلدرچین که به صورت غیر استاندارد و غیر اصولی درست شده است، می تواند همه زحمات شما را برای افزایش تخم گذاری بلدرچین به هدر بدهد.شب مناسب، طراحی اصولی شبکه ها و فاصله بین طبقات، همگی در تخم گذاری اثر می گذارند.

 

دمای سالن نگهداری از بلدرچین ها باید بین 20 الی 24 درجه سانتی گراد باشد که بهترین دما برای تخم گذاری بلدرچین ها می باشد.

 

در فصل تخم گذاری بلدرچین ها، نور سالن نباید کم یا زیاد شود و نور باید ثابت بماند. نوردهی مناسب برای این زمان، 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت خاموشی می باشد.

 

رعایت بهداشت سالن نگهداری از بلدرچین ها می تواند باعث افزایش تخم گذاری آنها شود.

 

فضولات باید به طور منظم تخلیه شوند تا از تجمع گاز آمونیاک در سالن جلوگیری شود.

 

زمانی که یک دسته از بلدرچین ها، دچار افت در تخم گذاری می شوند، باید آنها را از بین برد.

همه چیز درباره پرورش بلدرچین گوشتی

روشهای مختلف برای پرورش بلدرچین گوشتی

شما می توانید به دو طریق، اقدام به پرورش بلدرچین گوشتی نمایید. روش اول این است که تخم بلدرچین گوشتی را خریداری کنید و آن را در دستگاه جوجه کشی قرار دهید تا تبدیل به جوجه شده و سپس به بازار عرضه کنید.

 

روش دوم برای پرورش بلدرچین گوشتی این است که جوجه های چند روزه بلدرچین را خریداری کرده و خودتان از آنها نگهداری کنید تا بزرگ شوند. این روش برای افراد تازه کار بهتر است، زیرا می توانند کم کم با خلق و خو و طبیعت بلدرچین آشنا شده و پس از کسب تجربه بیشتر، کار خود را گسترش دهند و ماشین جوجه کشی خریداری کنند و از این ماشین برای تولید جوجه های بلدرچین استفاده کنند  که  این روش سوددهی بیشتری دارد. دوره جوجه کشی، 17 روز است که شما پس از این زمان، باید فضای مناسب برای پرورش بلدرچین ها را فراهم نمایید. در انتخاب فضا حتما استانداردهای لازم برای نگهداری از بلدرچین ها را در نظر بگیرید و این نکته را مد نظر داشته باشید که فضای نگهداری بلدرچین ها باید بیرون از خانه باشد. شما می توانید برای شروع کار خود از یک فضای کوچک نیز استفاده کنید.

 

همه چیز درباره پرورش بلدرچین گوشتی

نگهداری بلدرچین ها از بدو تولد تا بلوغ

جوجه ها خیلی حساس هستند و مستعد ابتلا به انواع بیماری های شایع میان بلدرچین ها هستند. بنابراین در نگهداری از جوجه ها باید به نکات بسیاری دقت نمایید تا جوجه ها از بین نروند. معمولا برای نگهداری از 40 جوجه بلدرچین، باید حدود 1 متر مربع فضا در اختیار داشت. البته دیده شده است که بسیاری از پرورش دهندگان در هر متر مربع، حدود 60 الی 70 جوجه را نیز پرورش می دهند که ریسک این کار خیلی بالاست زیرا آمار تلفات جوجه ها و ابتلای آن ها به بیماری ها نیز افزایش پیدا می کند.

 

در سه هفته اول زندگی جوجه ها، دمای محیط باید بین 35 الی 36 درجه باشد.

همچنین در دو سه روز اول باید در ظرف آب آنها، باید آب شکر ریخته شود و کم کم دان و آب را جلوی آنها بگذارید.

در دو هفته اول باید از نور رسانی 24 ساعته استفاده نمود و از هفته سوم به بعد می توان نور رسانی را 12 ساعته کرد.

پس از رشد بلدرچین ها، باید فضای پرورش آنها نیز افزایش یابد. در واقع در هر متر مربع می توان 10 الی 15 بلدرچین بالغ را نگهداری کرد.

پس از 6 الی 7 هفته، بلدرچین ها آماده فروش هستند.

 

همه چیز درباره پرورش بلدرچین گوشتی

تغذیه بلدرچین های گوشتی

غذای بلدرچین ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این تغذیه در رشد و تخم گذاری بلدرچین ها بسیار تاثیر می گذارند. غذای بلدرچین ها باید حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای آن ها باشد زیرا کمبود هر گونه ماده ای همچون فسفر،کلسیم و روی در غذای بلدرچین ها می تواند باعث ضعیف شدن، عقب ماندگی، عدم رشد پرها، کمبود وزن و مشکلات تنفسی در بلدرچین ها، بخصوص جوجه های بلدرچین شود.

 

اگر فکر می کنید که غذای بلدرچین ها، فاقد مواد لازم و کافی برای رشد آنها می باشد، می توانید از مخلوط کردن مولتی ویتامین ها در آب آنها استفاده کنید تا کمبود ویتامین ها در بدن بلدرچین، جبران شود. هر بلدرچین بالغ در روز باید 25 الی 35 گرم غذا بخورد. شما می توانید برای تغذیه بهتر بلدرچین های گوشتی، از دان های غذا استفاده کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت