5 ترفند ساده برای چیدمان منزل طبق فرم و ابعاد خانه

مجموعه : رپورتاژ آگهی
5 ترفند ساده برای چیدمان منزل طبق فرم و ابعاد خانه

چیدمان منزل طبق فرم و ابعاد خانه

چیدمان و دکوراسیون منزل تاثیر زیادی در التیام روحیه افراد منزل دارد. برای چیدمان بهتر منزل این مقاله را بخوانید:

 

هر خانه‌اي هویت مستقل خودش را دارد؛ هویتی که صاحب ان میتواند پرورشش دهد. برای این که بتوانید منزلتان رابه زیباترین شکل خودش دربیاورید، نیاز دارید نکاتی اساسی راجع به چیدمان منزل بدانید که به جذابیت بیشتر ان کمک میکند. دراین مقاله با این نکات آشنا خواهید شد.

 

آشنایی با تعریف فضای مثبت و منفی در دکوراسیون

بکار بردن شیک ترین وسایل تزیینی و لوازم دکوری منزل زمانی معنی پیدا می کند که بدانید ان‌ها را چطور در خانه بچینید و برای اینکار بهتر است با مفاهیم فضا و خطوط آشنا شوید.

 

 فضای منزل یکی از مهم ترین المان‌هایي است که باید نسبت به ان دقت داشته باشید. فضا بطور کلی به دو بخش زمینی و هوایی تقسیم می شود. فضای زمینی همان فضای کف است که شامل دو بعد طول و عرض میشود.

 

فضای هوایی شامل فضای بالا کف است که شامل طول، عرض و ارتفاع است. هر فضایی که بتوانید ان رابا جدید ترین مبلمان اسانی، کلاسیک و استیل یا سایر وسایل مورد علاقه‌تان پر کنید، فضای مثبت است. فضای منفی یا به اصطلاح پِرتی همان چیزی است که طبق معمول خالی میماند.

 

یکی از مهم ترین اصول دکوراسیون تعادل بین فضای مثبت و فضای منفی است. بنابر این قرار نیست گوشه گوشه خانه را وسایل پر کنید و یک فضای شلوغ و بی‌نظم بسازید؛ بلکه قرار است فضایی برای استراحت چشم بیننده قرار دهید که در نهایت باعث شیک شدن محیط منزلتان هم خواهد شد.

5 ترفند ساده برای چیدمان منزل طبق فرم و ابعاد خانه

شناسایی انواع خطوط و تاثیر آن‌ها

اگر از یک دکوراتور حرفه‌اي بپرسید چه مواردی در دکوراسیون داخلی نقشی کلیدی بازی میکنند، احتمالا درکنار قوانین متعدد، به سه مورد هارمونی«هماهنگی»؛ تضاد و پیوستگی هم اشاره خواهد کرد. برای رسیدن به این سه اصل، خطوط نقشی اساسی ایفا میکنند. خطوط بطور کلی به سه دسته تقسیم میشوند؛ خطوط عمودی، افقی و پویا یا Dynamic.

 

خطوط افقی یا Horizontal lines شامل تاثیری است که وسایلی مثل میز، تخت و صندلی‌ها روی محیط می گذراند. این خطوط احساس امنیت بیشتری به فضای داخلی منزل میدهند. خطوط عمودی فضایی آزاد و وسیع ایجاد میکنند و خطوط پویا میتوانند خلاقیت شما رابه کار بگیرند؛ برای مثال اگر همه ی چیز هم ساده باشد، راه پله می تواند با خطوط داینامیک به طرز جالبی طراحی شده باشد. اگر بتوانید رابطه خطوط رابا هم پیدا کنید و بین ان‌ها تعادل برقرار کنید، قدم بزرگی در چیدمان منزلتان برمی‌دارید.

 

برای مثال ممکن است برای ایجاد خطوط افقی از جدیدترین مبلمان راحتی، استیل و کلاسیک در منزلتان استفاده کرده باشید، اما ارتفاع خطوط عمودی مثل در و پنجره‌ها را درنظر نگرفته باشید ودر نهایت باعث شوید فضای خانه‌تان تخت یا Flat بنظر برسد.

 

در عین حال اگر ارتباط مناسبی بین خطوط عمودی و افقی وجود داشته باشد؛ اما خبری از خطوط پویا نباشد، خانه خشک و مقرراتی بنظر خواهد رسید. بهمین دلیل سعی کنید بین استفاده از این سه نوع خط ارتباط و تعادل برقرار کنید یا بر حسب سلیقه‌تان یکی از ان‌ها را پررنگ‌تر از بقیه کنید.

 

مدیریت ابعاد خانه؛ منزلتان بزرگ است؟

بعد از آشنایی با دو مفهوم کلیدی خطوط و فضا تصویری کلی از باید و نبایدها در چیدمان منزل به دست آورده‌اید. این جا نوبت به مدیریت ابعاد خانه می رسد. بطور کلی فضای خانه‌ها یا باز هستند و یا بسته. فضای باز، فضایی است که بتوانید فاصله را در ان تشخیص دهید؛ در حالیکه فضای بسته شما رابا دیوار یا سایر مواردی که حائل هستند، رو به رو میکند.

 

فضای خانه را در دسته‌بندی کوچک و بزرگ هم قرار میدهند. چه کوچک و بزرگ و چه باز و بسته، یک قانون عمومی وجوددارد که رعایت کردن ان به مراتب بهتر از رعایت نکردنش است؛ در فضای کوچک سراغ وسایل بزرگ نروید ودر فضای بزرگ از وسایل نقلی استفاده نکنید.

 

وسایلی که در منزلتان می‌چینید باید با هویت خانه هماهنگی داشته باشند. در میان نکاتی که برای دکوراسیون فضاهای کوچک وجود دارد؛ مهم است که سراغ مبلمان بزرگ و پفکی نروید و رویکرد مینیمالیستی داشته باشید؛ در حالیکه در فضای بزرگ اینکار جایز است و اتفاقا نتیجه خوبی هم به دنبال خواهد داشت.

 

5 ترفند ساده برای چیدمان منزل طبق فرم و ابعاد خانه

چیدمان فضای هندسی زاویه‌دار

بیشتر خانه‌هاي‌ ایرانی شامل فضاهای گوشه دار هستند. برای این که بتوانید این فضاها رابه زیباترین شکل ممکن دکور کنید، بهتر است از مبلمان زاویه‌دار استفاده کنید. فرض کنید سالن پذیرایی‌تان یک مستطیل طولانی است.

 

برای دکور کردن این فضا اگر از مبلمان گرد یا میز ناهار خوری گرد استفاده کنید، قطعا فضای زیادی را از دست میدهید؛ ضمن این که ممکن است باعث ایجاد اشکال در معاشرت هم بشوید. در حالی‌که قرار دادن مبلمانی به شکل L دراین محیط نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.

 

از مبلمان یا میز ناهار خوری گرد یا بیضی در صورتی استفاده کنید که قصد دیزاین فضایی گرد دارید. البته در شرایط خاص دراین فضا می توانید از مبلمان زاویه‌دار هم استفاده کنید؛ اما بر عکس این قضیه اغلب مجاز نیست؛ مگر این که محیطی بسیار وسیع در دسترستان باشد.

 

بطور کلی به خاطر داشته باشید مبلمان زاویه دار طبق معمول کاربری بهتری دارند؛ به خصوص اگر فضای کوچکی داشته باشید.

 

استفاده از فضاهای منفی

گاهی ممکن است وسایل زیادی داشته باشید و به همان نسبت هم فضای منفی منزلتان زیاد باشد. در چنین شرایطی بهتر است از اشکال هندسی غیر متعارف استفاده کنید.

 

برای مثال اگر منزلتان فرو رفتگی خاصی دارد که بشما امکان قرار دادن اشکال هندسی معمول را نمیدهد، برای پر کردن این فضا یک قفسه سه کنج تهیه کنید یا سراغ هر شکل دیگری بروید که دراین فضا به خوبی جا میگیرد. با استفاده از این روش میتوانید فضای بیشتری برای استفاده مفید داشته باشید.

 

جدیدترین مطالب سایت