بهترین مسیر و زمان برای سفر به اردبیل و ارومیه

مجموعه : رپورتاژ آگهی
بهترین مسیر و زمان برای سفر به اردبیل و ارومیه

شاید زمانی که بخواهیم مدتی را از گرمای تابستان دور باشیم سفر به شهرهای غربی و شمال غربی کشور گزینه‌ی بسیار خوبی محسوب شود. تابستان برای بسیاری از افراد زمان مناسبی برای سفر کردن است. سفرهای تابستانی خاطره ساز و دلپذیرند. اما اگر به مقصد مناسبی سفر تابستانی خود را انجام دهیم این لذت چندین برابر نیز خواهد شد. اردبیل و ارومیه از مناسب‌ترین مقاصد در بین شهرهای شمال غربی کشور به شمار می‌روند. اگر مایلید تا با بهترین مسیر و زمان سفر به اردبیل و ارومیه آشنا گردید با این مطلب از مِستر بلیط همراه شوید.

اردبیل
اردبیل که در زمانهای کهن با نام آرتاویل خوانده می‌شده، مرکز استان اردبیل است و در شمال غربی کشور در میان دشتی قرار دارد. این شهر در میان کوه‌های تالش و سبلان جای گرفته است. اردبیل از آب و هوای سرد و معتدل برخوردار است؛ زمستان‌های این شهر بسیار سرد و تابستان‌ها معتدل هستند. اردبیل به دلیل برخورداری از آب و هوای معتدل و مجموعه ای از جاذبه‌های گردشگری همواره یکی از بهترین مقاصد سفر در طول فصل‌های گرم به حساب آمده است.

 

جاذبه‌های گردشگری اردبیل
اماکن تاریخی دیدنی در اردبیل کم نیستند؛ از آرامستان‌ها گرفته تا مساجد. در ادامه به مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی اردبیل می‌پردازیم:

مجموعه‌ی بقعه و مزار شیخ صفی الدین اردبیلی

در میان تمامی اماکن مذهبی بقعه‌ی شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان بنایی منحصر بفرد و زیبا شناخته می‌شود. این مجموعه در حقیقت شامل تعدادی از بناهای دوره‌های مختلف است که شاه طهماسب آن‌ها را به صورت مجموعه ای واحد درآورد. برخی از بناهای این مجموعه عبارتند از درب ورودی و حیاط بزرگ، صحن بقعه، مسجد جنت سرا، چله خانه و حیاط مقابر. بقعه‌ی شیخ صفی الدین اردبیلی از منظر کاشیکاری و تزئینات یکی از زیباترین بناهای دوران صفوی به حساب می‌آید.

پل‌های تاریخی اردبیل

اردبیل از پل‌های تاریخی متعددی بهره مند است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان پل هفت چشمه، پل نادری، پل سامیان، پل قرمز و پل ابراهیم آباد را نام برد.

بازار تاریخی اردبیل
یکی دیگر از جذابیت‌های شهر اردبیل بازار تاریخی آن است. بازار تاریخی اردبیل از دوران صفویان به جای مانده و در زمان شاه طهماسب از روق بسیار زیادی برخوردار بوده است. بازار بقالان، بازار قصابان، بازار خراطان، بازار قیصریه، … بخش‌های مختلف بازار اردبیل را تشکیل می‌دهند.

گرمابه‌ها
اردبیل از گرمابه‌های زیادی نیز برخوردار است. گرمابه‌ی پیر، گرمابه‌ی اوچ دکان، گرمابه‌ی ابراهیم آباد و گرمابه‌ی میرزا حبیب را می‌توان به عنوان مثال‌هایی مناسب ذکر کرد.

به غیر از موارد ذکر شده، دریاچه‌ی نئور، جنگل فندق لو، دریاچه‌ی شورابیل، مسجد جامع اردبیل، تفرجگاه بولاغلار و شهر توریستی سرعین را می‌توان به عنوان دیگر جاذبه‌های گردشگری اردبیل عنوان کرد.

سفر به اردبیل
همانطور که ذکر شد اردبیل دارای آب و هوایی معتدل است. بهترین زمان سفر به این شهر را اواسط اردیبشهت ماه تا اواخر مهرماه می‌توان تلقی کرد. سفر به اردبیل از طریق تمامی وسایل نقلیه‌ی عمومی مانند هواپیما، اتوبوس و قطار امکان پذیر است. یکی از مقرون به صرفه ترین روش‌های سفر به اردبیل خرید بلیط اتوبوس اردبیل است. اما اگر مایل به استفاده از اتومبیل شخصی برای سفر به این شهر هستید لازم است بدانید مسافت بین تهران اردبیل در حدود ۵۹۰ کیلومتر است. برای سفر زمینی به اردبیل از تهران می‌بایست ابتدا به سمت اتوبان کرج حرکت کنید. بعد از پشت سر گذاشتن کرج وارد اتوبان کرج قزوین شوید و مسیر خود را در اتوبان قزوین زنجان تا زنجان ادامه دهید. در نهایت و بعد از گذشتن از زنجان به سمت اردبیل حرکت کنید.

بهترین مسیر و زمان برای سفر به اردبیل و ارومیه

ارومیه
ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است و در شمال غربی کشور قرار دارد. ارومیه در دشتی به همین نام واقع شده است. این شهر دارای تابستان‌هایی نسبتاً معتدل و زمستان‌هایی سرد است. دریاچه‌ی ارومیه که یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های کشور است در نزدیکی این شهر قرار گرفته است. بارندگی در این شهر از آبان ماه شروع شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد. این شهر از بناهای تاریخی متعدد و زیبایی برخوردار است و به طور کلی یکی از بهترین مقاصد گردشگری در کشور به حساب می‌آید.

 

جاذبه‌های گردشگری ارومیه

جاذبه‌های گردشگری ارومیه را بناها، کلیساها، خانه‌ها، مساجد و جاذبه‌های طبیعی تشکیل می‌دهند.

عمارت شهربانی ارومیه
عمارت شهربانی و یا کلاه فرنگی از ساختمان‌های بسیار قدیمی ارومیه مربوط به سال ۱۳۰۷ است. معمار این بنا مهندس هوانسیان بود که از پیشروان معماری ایران محسوب می‌شود.

بازار تاریخی ارومیه
بازار ارومیه یکی از زیباترین بازارهای ایران و مربوط به دوران صفوی است. این بازار در بافت قدیمی شهر واقع شده و از معماری ساده همراه با تاق و چشمه‌های متعدد بهره مند است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در ارومیه می‌توان به عمارت سه گنبد، موزه‌ی ارومیه، کاروانسرای ارومیه، مسجد جامع ارومیه، پارک ملی دریاچه‌ی ارومیه، خانه‌ی انصاری و خانه‌ی اتحادیه اشاره کرد.

سفر به ارومیه
بهترین زمان سفر به ارومیه را می‌توان اواسط خرداد تا اواسط مهرماه تلقی کرد. سفر از هر سه طریق اتوبوس، هواپیما و قطار به ارومیه میسر است. همانند اردبیل پروازهای منظمی به این شهر انجام می‌گردد.

 

در عین حال بلیط اتوبوس تهران ارومیه نیز توسط شرکت‌های مسافربری معتبر عرضه می‌شود. اما در صورت استفاده از اتومبیل شخصی مسیری مشابه با اردبیل پیش رو دارید. از تهران باید به سمت کرج، سپس اتوبان کرج قزوین، بعد از پشت سر گذاشتن قزوین به سمت زنجان، سپس تبریز و در نهایت ارومیه حرکت کنید.

اگر علاقه مند به سفر با وسایل نقلیه‌ی عمومی باشید می‌توانید بلیط اتوبوس، هواپیما و یا قطار به مقصد مورد نظرتان را از مِستر بلیط که سامانه‌ی فروش آنلاین بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما است به آسانی و با ارزان‌ترین نرخ خریداری کنید.

 

منبع : ویرلن

جدیدترین مطالب سایت