تنظیم فشار باد استاندارد لاستیک خودرو

تنظیم فشار باد استاندارد لاستیک خودرو

میزان فشار باد تایر خودرو

اکثرا باد خودروها را طبق دستور کمپانی سازنده و همچنین تجربه متخصصان روی 30 تا 32 psi تنظیم میباشد.

 

در صورت مسافرت و حمل بار زیاد 1 الا 2 psi به حجم باد باید اضافه کرد که البته باید توجه داشت در گرما باد خودرو در حرکت بیشتر شده و امکان ترکیدن لاستیک وجود دارد.

تنظیم فشار باد استاندارد لاستیک خودرو

تنطیم باد لاستیک خودرو

 

پس همیشه از لاستیک مناسب و توصیه کارخانه پیروی کنید.

 

در ضمن هیچ موقع خودروی که بیش از 4 کیلومتر حرکت کرده است را تنظیم باد نکنید. تایرها را زمانی تنظیم باد کنید که سرد شده باشند.

 

برای سرد شدن لاستیک ها 3 تا 5 ساعت زمان لازم است. ( اگر مجبور به تنظیم باد شدید 3 تا 5 psi تایر را بیشتر باد کنید چون در زمان سرد شدن کمتر نشان خواهد داد.

 

باد زیاد لاستیک باعث ضعیف شدن ترمز ها و ایجاد مشکل در زیر و بند ماشین میشود و باد کم لاستیک باعث افزایش مصرف سوخت و نابود شدن تایرها میشود.

 

تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در جهت کارکرد بهینه اتومبیل و عمر لاستیک می باشد. در این میان میزان دقیق تنظیم باد لاستیک برای بسیاری از رانندگان اتومبیل همواره مورد سوال می باشد.

 

بسیاری از رانندگان , به اشتباه, بر این باورند که جهت تنظیم باد چهار چرخ لاستیک باید حداکثر فشار باد توصیه شده روی جداره لاستیک را معیار دقیق تنظیم باد قرار داد.

 

لازم بذکر است, بروی جداره لاستیک عددی تحت عنوان حداکثر فشار باد لاستیک قید شده است, بعنوان مثال ممکن است که عدد 35 PSI بعنوان حداکثر فشار باد لاستیک در نظر گرفته شده باشد, که این عدد در اصل بیانگر حداکثر فشار باد لاستیک بمنظور تحمل حداکثر وزن قابل تحمل لاستیک می باشد.

 

حال اگر باد لاستیک خود را بر مبنای این عدد حک شده روی جداره لاستیک تنظیم کنید دو اتفاق زیر برای لاستیک شما رخ خواهد داد:

 

تنظیم فشار باد استاندارد لاستیک خودرو

نکاتی مهم در رابطه با تنظیم باد لاستیک

 

تغییر در قابلیت فرمانپذیری لاستیک که براساس آن لاستیک شما به یک سمت در زمان رانندگی و در زمان ترمز گرفتن تمایل خواهد نمود.

 

کاهش عمر لاستیک: در زمان تنظیم باد طبق حداکثر فشار توصیه شده روی جداره لاستیک مرکز لاستیک میل به خوردگی و سایش بیشتری پیدا می کند و همچنین احتمال ترکیدن لاستیک در این زمان نیز افزایش میابد.

 

حال مهمترین سوالی که پیش می آید اینست که میزان باد مناسب لاستیک جهت تنظیم باد چه مقدار می باشد؟

ابتدا باید دانست که, میزان باد مناسب لاستیک عمدتا توسط تولید کننده خودرو بصورت یک لیبل درون خودرو و یا روی کاتالوگ خودرو قید می شود. تولید کنندگان اتومبیل در زمان طراحی خودرو و انتخاب نوع لاستیک از استانداردهای متعددی جهت انتخاب لاستیک مناسب برای یک خودرو استفاده می کنند.

 

در این میان لازم بذکر است که در سطح دنیا, موسسات متعددی وجود دارند که هدف اصلی آنها تهیه استانداردهای قابل تبدیل برای لاستیک چرخ و سایر قطعات می باشد. در ایالات متحده آمریکا این موسسه تحت عنوان انجمن رینگ و لاستیک (Tire and Rim Association (TRA)) وجود دارد. معادل اروپایی این موسسه اتحادیه رینگ و لاستیک اروپا (European Tire and Rim Technical Organization (ETRTO)) می باشد.

 

همچنین این مسئولیت در ژاپن به عهده انجمن تولید کنندگان لاستیک خودرو (The Japanese Automotive Tire Manufacturers Association (JATMA)) می باشد. اگرچه موسسات دیگری در سطح دنیا وجود دارند, اما سه موسسه نام برده شده از معتبر ترین این موسسات می باشند.

 

تولید کنندگان خودرو با استفاده از وزن خودرو طراحی شده و میزان وزن قابل حمل توسط آن خودرو و با بهره گیری از استانداردهای نام برده شده و نمودارهای موجود در این استانداردها اقدام به انتخاب یک تایر مناسب برای خودروی طراحی شده خود می کنند. که نهایتا این لاستیک انتخاب شده بنا به توصیه سازنده خودرو باید تنظیم باد شود.

تنظیم فشار باد استاندارد لاستیک خودرو

حداکثر میزان فشار باد لاستیک در برخی لاستیک ها حک شده است

 

لازم بذکر است که میزان باد توصیه شده توسط اکثرا تولید کنندگان خودرو با توجه به سایز لاستیک انتخاب شده برای آن خود روی بین 30 PSI تا 35 PSI می باشد ( بعبارت دیگر سایز لاستیک به گو نه ای انتخاب می شود که میزان باد بهینه آن بین این مقدار باشد) .

 

همچنین تنظیم باد لاستیک کمتر از این مقدار توصیه شده باعث افزایش مصرف سوخت, کاهش قابلیت فرمانپذیری و افزایش فرسایش و در نتیجه کاهش عمر لاستیک می شود.

 

در نتیجه برای تنظیم باد لاستیک خودرو ابتدا به لیبل تعبیه شده در خودرو و یا کاتالوگ خودروی خود مراجعه کنید و در صورت عدم در دسترس بودن هر یک از این موارد همان اندازه فشار بین 30PSI تا 35PSI را ( که مورد تائید استانداردهای بالا نیز می باشد) معیار خود قرار دهید و هر چهار چرخ را به یک اندازه باد بزنید.

 

تنظیم فشار باد استاندارد لاستیک خودرو

 

نهایتا اینکه باید بدانیم چه زمانی باد لاستیک های خود را تنظیم کنیم؟

 

در زمانهای زیر همواره به رانندگان توصیه می شود که میزان باد لاستیک خودروهای خود را تنظیم کنند:

 

  1. هر 30 روز یکبار و یا با هر بار بنزین زدن خودرو در یک ماه
  2. تغییر درجه حرارت به میزان 10 درجه سانتیگراد و بیشتر

 

تنظیم باد ساده ترین راه جهت بررسی و چکاپ دوره ای لاستیک و اطمینان از عملکرد مناسب لاستیک می باشد.

 

غفلت از تنظیم باد لاستیک که ساده ترین راه جهت بررسی سلامت لاستیک شما می باشد ممکن است آسیب های جدی به سایر قسمت های خودروی شما مخصوصا جلوبندی وارد نماید.

 

لذا همواره تنظیم باد لاستیک خودروی خود را جزء اولویتهای خودروی خود قرار دهید.

 

جدیدترین مطالب سایت