10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی

در زمان جنگ جهانی بـه دلیل سرعتی کـه جنگ ایجاد کرده بود شرکت ها وادار بودن شبانه روز بـه تولید خودرو و ابزار جنگی بـه پردازند. حتی عده اي از اختراعاتی کـه امروزه ما در زندگی از آن ها استفاده می‌کنیم روزی برای جنگ ساخته شده بودند.

 

بـه گزارش تالاب ما لیستی از خودروسازانی کـه در جنگ‌هاي‌ جهانی بـه ساخت و توسعه خودرو‌هاي‌ نظامی پرداخته و ان‌ها را راهی جبه‌هاي‌ نبرد کردند؛ تهیه کرده‌ایم و باید دانست کـه اکنون عده اي از کمپانی‌هاي‌ فهرست ما دیگر وجود نداشته و یا با خودروسازانِ بزرگ و ثروتمند ادغام شده‌اند؛ بنابر این در ادامه همراه برترین‌ها باشید و با ۱۰ خودروساز جنگی در ایام جنگ‌جهانی آشنا شوید!

 

1- ویلیس‌موتورز «Willys–Overland Motors»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

ویلیس‌موتورز را باید مادر حقیقی چیپ‌هاي‌ نظامی دانست! اکنون اهمیتی ندارد کـه چیپ توسط چه شرکتی و کدام کشور بـه تولید میرسد؛ زیرا این خودروساز درسال ۱۹۶۳ با کمپانی کایزرجیپ ادغام شده و برای همیشه تعطیل شد. ویلیس‌موتورز در مجموع ۳۶۱۴۰۶ خودرو در کلاس جیپ تولید کرد.

 

از محصولات کمپانی مذکور در جنگ‌جهانی دوم استفاده شده و نیروی دریایی ایالات امریکا برروی محصولات ویلیس‌موتورز حساب ویژه‌اي باز کرده بود. این کمپانی تلاش داشت کـه کامیون‌هاي‌ نظامی متفاوتی را بـه تولید برساند؛ اما ۱۵ کامیون ویلیس‌موتورز در آزمایشات ارتش مردود شدند.

 

2- فورد «Ford»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

کمپانی فورد انواع و اقسام تراکتور، کامیون و خودرو‌هاي‌ مختلف را در کارخانه انگلستان بـه تولید رسانده و تا پایان جنگ جهانی اول، حضوری چشمگیر و نیرومند در تمام جبه‌هاي‌ نبرد داشت.

 

مدل T از محصولات کمپانی فورد کاربردی مشترک پیدا کرده بودو توسط نیرو‌هاي‌ صلیب سرخ و برای کمک بـه مجروحان جنگی استفاده می ‌شد. فورد نیز مانند رنو اقدام بـه تولید تانک‌هاي‌ سبک کرد؛ اما محصول فورد در برابر رنو ناتوان بود. بـه این ترتیب آمریکایی‌ها قرارداد خودرا لغو کرده و تنها تعداد معدودی از تانک‌هاي‌ سبک فورد را تحویل گرفتند. ولی در مجموع نیرو‌هاي‌ متفقین از محصولات مختلف کمپانی فورد استفاده می کردند.

 

3- دوج «Dodge»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

دوج بخشی از کمپانی کرایسلر بوده و چندین کامیون برای نیرو‌هاي‌ درگیر در جنگ جهانی دوم بـه تولید رساند. این کمپانی در مجموع حدود ۴۰۰ هزار کامیون در اندازه‌ها و انواع مختلف بـه تولید رساند. از کامیون‌هاي‌ دوج برای رسیدن بـه اهداف جنگی متفاوت و متمایزی استفاده میشد. کامیون‌هاي‌ دوج بـه خوبی برروی زمین حرکت کرده و ظرفیت فراوانی داشتند.

 

4- کرایسلر «Chrysler»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

کمپانی کرایسلر در طول جنگ‌هاي‌ جهانی خودروی نظامی تولید نکرد؛ اما بـه ساخت و توسعه هواپیما‌هاي‌ جنگی پرداخت. کرایسلر در فرایند ساخت بمب‌افکن B-۲۹ حضور داشت. نسخه انولاگی بمب‌افکن مذکور در بمب باران اتمی هیروشیما نقشی تاریخی داشت و بمب اتمی پسر کوچک را حمل کرد. همچنین کمپانی کرایسلر بـه ساخت آنتن، وسایل رادیویی و ارتباطی پرداخته و ان‌ها را در اختیار نیرو‌هاي‌ نظامی قرار می‌داد. کرایسلر تلاش فراوانی برای تولید تانک انجام داد و بـه همین منظور کارخانه وارن در میشیگان را تاسیس کرد.

 

5- رنو «Renault»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

کمپانی رنو در جنگ جهانی اول بسیار تاثیرگذار ظاهر شده و از تمام ناوگان تاکسی‌رانی رنو در شهر پاریس برای حمل‌ونقل سربازان استفاده شد. خودرو‌هاي‌ رنو در نبرد اول مارن درسال ۱۹۱۴ حضوری فعال داشته و از ان‌ها برای مقابله با نیرو‌هاي‌ کشور آلمان استفاده شد. همچنین کمپانی رنو تانک FT Light را ساخت. تانک مذکور زره محکم و غیر قابل نفوذی نداشت؛ اما حجم تولید ان بالا بوده و بـه همین دلیل تاثیر زیادی در نبرد‌هاي‌ نیرو‌هاي‌ متفقین داشت. تانک FT Light کوچک و بسیار سبک بوده و عملکرد زرهی ان مانند تانک‌هاي‌ بریتانیایی نبود؛ اما قدرت مانور زیادی داشت و بـه خوبی از پس ماموریت‌هاي‌ مختلف برمی‌آمد.

 

6- استودبیکر «Studebaker»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

کمپانی استودبیکر در طول جنگ جهانی دوم حضوری پررنگ داشته و بـه تولید انواع پیشرانه‌ها، کامیون‌ها و خودرو‌ها پرداخته اسـت. استودبیکر بـه جهت حضور در فرایند ساخت تانک M ۲۹ نقشی مهم و ویژه در جنگ جهانی دوم ایفا کرد. این کمپانی مدت‌ها پیش از آنکه ایالات‌متحده کشور آمریکا خودرا درگیر جنگ جهانی کند؛ بـه ساخت کامیون‌هاي‌ سری K پرداخته و ان‌ها را در اختیار کشور‌هایي مانند هلند، بلژیک و فرانسه قرار می‌داد.

 

نکته جالب این اسـت کـه نیرو‌هاي‌ کشور آلمان در ابتدای تهاجمات خود بـه مناطق مختلف از کامیون‌هاي‌ استودبیکر استفاده میکردند. کمپانی استودبیکر افتخارات زیادی در جنگ جهانی دوم کسب کرد؛ اما پس از ان در زمینه تولید خودرو‌هاي‌ مختلف شکست خورد ودر نهایت درسال ۱۹۶۷ شاهد انحلال کمپانی استودبیکر بودیم.

 

7- شورلت «Chevrolet»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

شورلت جزء زیر مجموعه‌هاي‌ کمپانی جنرال‌موتورز بوده و مشغول تولید خودرو‌هاي‌ آتش‌نشانِِ جنگی بود. این کمپانی کامیون‌هاي‌ آتش‌نشان کلاس ۱۱۰ و ۱۳۵ را بـه تولید رسانده و خودروی زرهی متوسط Staghound Medium رابا همکاری بریتانیا ساخته اسـت. شورلت در طول جنگ جهانی دوم حدود ۴۵۰ هزار خودروی مختلف را بـه تولید رسانده و باید دانست کـه این آمار شامل محصولات جنرال‌موتورز نمی شود.

 

8- بانتام «Bantam»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

کمپانی آمریکایی بانتام خودرو تا سال ۱۹۵۶ فعال بود؛ اما قبل از نابودی مشغول ساخت خودرو‌هاي‌ مختلفی برای ارتش ایالات‌متحده کشور آمریکا بود. بانتام خودرویی چهار چرخ متحرک بـه نام BRC-۴۰ را بـه تولید رساند و زمینه تولید جیپ‌هاي‌ نظامی را توسط کمپانی ویلیس‌موتورز فراهم کرد.

 

در واقع بانتام توانایی کافی برای تولید انبوه محصولات خودرا نداشت و بـه همین خاطر حق ساخت محصولات خودرا بـه ویلیس‌موتورز واگذار کرد؛ بنابر این بانتام در اوج تنهایی بـه ساخت تریلی‌هایي مخصوصِ برای محصولات جیپ پرداخت کـه با استفاده از ان‌ها نیرو‌ها و مهمات مختلف را جابه‌جا میکردند.

 

9- رولزرویس «Rolls-Royce»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

رولزرویس در جنگ جهانی اول مدل سیلورگوست را برای استفاده در ارتش بریتانیا تغییر داد و بـه این ترتیب کمکی بزرگ بـه نیرو‌هاي‌ بریتانیایی کرد. رولزرویس در سیلورگوست از بدنه زرهی استفاده کرده و مسلسلی هم برروی ان قرار داد.

 

جالب اسـت کـه کمپانی رولزرویس در طول سال‌هاي‌ جنگ علاوه‌بر خودرو‌هاي‌ نظامی، بـه ساخت و توسعه پیشرانه هواپیما‌هاي‌ جنگی پرداخت. رولزرویس پیشرانه مشهور مرلین را برای نیرو‌هاي‌ متفقین ساخت و ان‌ها از مرلین در بمب‌افکن‌هاي‌ آورو لانکاستر و اسپیت‌فایر استفاده کردند.

 

10- بیوک «Buick»

10 خودروساز بزرگ در دوران جنگ جهانی (+ تصاویر)

بیوک بخشی از کمپانی جنرال‌موتورز بوده ودر طول جنگ‌جهانی دوم؛ تانک، تراکتور زرهی و قطعات هواپیما تولید کرده اسـت. بیوک تانک M ۱۸ را خلق کرده و موفق بـه ساخت ۲۵۰۷ دستگاه از ان در کارخانه خود در فلینت «شهری در ایالات میشیگان» شد. علاوه‌براین بیوک چندین پیشرانه دیزلی ساخت و از ان‌ها برای توسعه ناوچه‌هاي‌ آبی‌وخاکی استفاده شد.

 

ناوچه‌هاي‌ مذکور با پیشرانه‌هاي‌ بیوک در عملیات پیاده‌سازی نیرو‌ها در ساحل نرماندی حضوری فعال داشتند. همچنین کمپانی بیوک بـه طراحی و ساخت پیشرانه هواپیما‌هاي‌ جنگی پرداخته و چند پیشرانه از کمپانی بیوک در عده اي از هواپیما‌ها مانند C-۴۷ و B-۲۴ J مورد استفاده قرار گرفت.

 

از مطالب مرتبط با خودروسازی در تگ زیر دیدن نمایید.

 

منبع: bartarinha.ir

جدیدترین مطالب سایت