بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

معروف ترین رودسترهای تاریخ شرکت BMW

 

خودرو های کروک ساخت شرکت خودروسازی بی ام و یکی از برترین انتخاب ها میتواند باشد . در این جا با برترین و پر فروش ترین مدلهای خودرو کروک از شرکت بی ام و اشنا می‌شوید .

 

رودسترهای معروف تاریخ خودروسازی شرکت بی ام و رابا هم بازبینی می کنیم تا هم خاطره ها زنده شوند و هم نگاهی داشته باشیم به رودستر. برای بررسی شجره نامه رودسترهای ب ام و، باید برگردیم به سال 1929 و ورود ب ام و به قلمرو خودروسازان چرا که اولیه کار ب ام و با ساخت ماشین نبود و این،

 

برترین خودرو های کروکی تاریخ شرکت BMW , به گزارش تالاب موتورهای هواپیما بودند که استارت این شرکت آلمانی را زدند.

 

پس ازآن ب ام و به ساخت موتورسیکلت روی آورد و بعد، در اواخر دهه 1920، شرکتی را خریداری کرد که به ساخت خودرو های دیکسی، یا همان آستین سِوِن مشغول بود. این گونه بود که ب ام و مسیر خودروسازی را پیش گرفت.

 

از اولیه تا 328

امتیاز فرآوری دیکسی از طریق ب ام و سال 1932 به آخر می‌رسید و تصمیم بر این شد تا ادامه فعالیت ها، با خودرویی باشد که از صفر تا صد از طریق ب ام و گسترش یافته است.

 

به این ترتیب مدل 303 درسال 1933 معرفی شد، آن هم به عنوان اولین خودرویی که جلوپنجره نمادین ب ام و موسوم به جلوپنجره کلیوی شکل را در چهره داشت.

 

این ماشین هم‌ چنین مبنایی شد برای اولین رودسترهای تاریخ ب ام و، یعنی 315/1 و 319/1 که هردو ماشین معیار تازه ای برای آنچه که یک رودستر باید باشد تعریف کردند: خوش چهره، اسپرتی و هیجان باریکلا.

 

با همه این‌ها اما این دو، صرفا رودسترهایی بر پایه یک خودروسواری عادی بودند؛ خودرویی که این دو بر پایه آن گسترش یافته بودند،

 

در ادامه مبنایی شد برای 326، اولین سدان 4 در ب ام و. بین سال های 1937 تا 1941، ب ام و کانورتیبل «و بعد کوپه» 327 را بر پایه شاسی کوتاه شده 326 ساخت.

 

این کانورتیبل دارای موتور 6 سیلندر 2.0 لیتری بودو می توانست فراتر از 120 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. البته 327 نه خودرویی برای مسابقه، بلکه خودرویی بود

 

رام و خوشایند با یک سواری نرم و آسان؛ خودرویی که تولیدش در کوران جنگ جهانی دوم متوقف شد تا ب ام و بار دیگر ساخت موتور هواپیما و موتورسیکلت برای نازی ها را از سر گیرد.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

بی ام و 327 کانورتیبل

327 کانورتیبل، موفقیت بزرگی برای ب ام و بود اما خیلی زود زیر سایه سنگین جای گزین رودسترهای 315/1 و 319/1 به فراموشی سپرده شد. 328 اولین رودستر ب ام و بود که بر پایه یک شاسی و پلت فرم دقیقا مجزا و اختصاصی ساخته می شد و اکثر یک خودروی مسابقه ای بود.

 

بالعکس 327 کانورتیبل که یک خودروی سواری شیک با سقف جمع شونده بود، 328 برای به آتش کشیدن پیست های سراسر اروپا ساخته شده بود؛ از نوربرگرینگ تا میله میلیا، پیست ها و مسابقات اروپائی محل تظاهر این ب ام و بودند.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

 

بی ام و 328

328 هم از یک موتور 6 سیلندر تخت 2.0 لیتری نیرو میگرفت که با 79 اسب بخار قدرت، امکان دستیابی به بیشینه سرعت 150 کیلومتر در ساعت رابه این رودستر آلمانی می داد. سال 1938، ب ام و 328 فاتح کلاس خود در کشور کشور آلمان و میله میلیا و دیگر مسابقات شد و این موفقیت را تا اولیه جنگ جهانی دوم ادامه داد.

 

در پیست، 328 تجسم یک ماشین مسابقه ای برای جنتلمن ها بود، آن هم برای دوره ای که پدیده موتور اسپرت، بسیار خطرناک و حتی مرگ آور بود. مثلاً 328 فاقد هرگونه امکانات ایمنی خودرو های مسابقه ای امروزی بودو درصورت واژگونی، مرگ یا صدمه بسیار جدی راننده «و سرنشین» حتمی بود. به اینها افزون کنید پیکره دلفریبی را که امروز هم پس از گذشت 8 دهه نگاهها را شیفته این رودستر تکرار ناشدنی ب ام و می کند.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

بی ام و 319/1

همانطور که اشاره شد ب ام و وادار شد برای خدمت به نازی ها در جنگ جهانی دوم ساخت ماشین را متوقف کند و این حاوی 328 نیز می شد. با آخر جنگ، ساخت خودرو های ب ام و از سر گرفته شد اما بدبختانه سایت ساخت آیزناخ ب ام و که 328 در آن ساخته می شد «یعنی همان کارخانه ای که سال 1929 از طریق ب ام و خریداری شد»

 

در نیمه ای از کشور کشور آلمان پس از جنگ قرار داشت که تحت نظارت شوروی بود. شوروی ها تا چند سال ساخت ب ام وهای گذشته از جنگ جهانی دوم دراین سایت را ادامه دادند تا این که با لغو امتیاز فرآوری خودرو تحت برند BMWAG وادار شدند ساخت 327 و 340 را تحت برند EMW «مخفف Eisenacher Motorenwerk» و نشانی شبیه به نشان ب ام و،

 

البته با رنگ سرخ و سفید ادامه دهند. با همه اینها اما ساخت 328 پس از توقف آن درسال 1940 هرگز از سر گرفته نشد تا این رودستر به یکی از نادر ترین ساخته های تاریخ ب ام و تبدیل شود. «تنها 464 دستگاه ازآن ساخته شد.»

 

آغاز مجدد با 507

ب ام و پس از جنگ جهانی دوم با زحمت بیشماری ساخت خودرو را از سر گرفت. 3 سایت تولیدی ب ام و به دست شوروی ها افتاده و یکی از سایت های ساخت نیز طعمه بمباران هوایی متفقین شده بود. طراحی 326، 327 و 328 به عنوان غنیمت جنگی به غارت برده شد و مبنایی شد برای ساخت اولین خودرو های فرآوری بریستول در بریتانیا که حتی برخی از آنها با جلوپنجره کلیوی شکل ب ام و ساخت شدند.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

ب ام و حالات مساعدی نداشت و معدود خودروهایی که توانسته بودند تا اوایل دهه 1950 طراحی و مهندسی کنند، فروش خوبی نداشتند. نیاز به ساخته جدیدی بود تا روح تازه در ب ام و بدمد و بار دیگر تصمیم به خلق یک رودستر گرفته شد. 507 که زاده ذهن مکس هافمن، وارد کننده خودرو های لوکس اروپائی به کشور کشور آمریکا بود،

 

از V8 جدیدی که ب ام و برای سدان 502 ساخته بود نیرو می گرفت. پروژه های پیشنهادی متعددی برای 507 رد شدند تا این که در انتها طراحی دلفریب و تمجید برانگیز آلبرت فان کورت مورد تایید قرار گرفت. این استایل جذاب ودر عین حال ساده طرفداران بیشماری داشت و حتی الویس پرسلی را نیز شیفته 507 کرد.

 

موتور 3.2 لیتری ب ام و 157 اسب بخار قدرت در اختیار 507 قرار می داد که برای یک عجله صفر تا 100 تقریباً 11 ثانیه و حداکثر سرعتی روی مرز 196 کیلومتر در ساعت کفاف میکرد. برخلاف 328 که هیولایی برای پیست بود، 507 برای سواری های خاطره انگیز در جاده های زیبای کوهستانی ساخته شده بود؛

 

خودرویی بینظیر که آخرین همانند تولیدی نیز سال 2014 به قیمت 2.4 میلیون دلار به فروش رسید اما در اصل آنچه که ارزش این خودرو را اکثر میکند، طراحی بینظیر آن است به شکلی که سخت می شود خودرویی هم دوره، به زیبایی آن یافت و این طراحی فرازمان 507 است که آنرا درکنار خودرو های فراموش ناشدنی و ارزشمندی هم چون جگوار E-Type و شورولت کوروت استینگری قرار می‌دهد.

 

507 می توانست ناجی ب ام و باشد. در واقع نیاز داشت که ناجی ب ام و باشد. این مهم، با جلب نظر آمریکایی ها ودر نتیجه آن، سهم خواهی از بازار بکر خودرو های پرمیوم و لوکس کشور کشور آمریکا امکانپذیر بود اما انچه که 507 در عمل انجام داد به مرز نابودی کشاندن ب ام و بود. افزایش روز افزون خرج های ساخت، قیمت پایان یافته

 

آنرا از مرز 5 هار دلار به بیش از 10 هزار دلار افزایش داد. ب ام ودر ابتدا نیت داشت سالانه 5 هزار دستگاه 507 ساخت و ارائه کند اما در انتها، تنها 252 دستگاه ازآن ساخت شد تا ب ام و از تک تک 507 های تولیدی، متحمل زیان شود. در واقع 507 با همه زیبایی خیره کننده اش، برای ب ام و سَمنی و کُشنده بودو اگر پادرمیانی ناجی ب ام و، هربرت کوانت نبود، نزدیک بود آخر این خودروساز آلمانی را رقم بزند.

 

یک وقفه 30 ساله

ب ام و این مساله را نیز پشت سر گذاشت و دهه های بعدی رابه بازسازی وجهه خود به عنوان یک خودروساز پیشگام در قلمرو خودرو های لوکس پرداخت اما دقیقا 30 سال دوران برد تا بار دیگر به قلمرو رودسترها بازگردد. سال 1989، ب ام و Z1 به عنوان اولین ساخته سری تولیدی BMW Technik ارائه شد؛ زیرمجموعه ای

 

برای طراحان و مهندسان ماجراجوی ب ام و که رها از محدودیت های مرسوم خوروسازی بود. همین رهایی از محدودیت های مرسوم Z1 را در کانون توجهات قرار داد. پیش نمایش این خودرو، پیش تر در موتورشو فرانکفورت 1987 ودر قالب خودرویی مفهومی معرفی شد و چنان مورد بخت عموم قرار گرفت که ب ام و حتی پیش از اولیه ساخت در 1989 «تا 1991» بیش از 5 هزار دستگاه آنرا پیش فروش کرده بود.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

بارزترین مشخصه z1 درهای مخفی شونده خودکار آن بود اما این تنها مشخصه بارز آن نبود. موتور، گیربکس و فنربندی این ماشین برگرفته از سری 3 اتاق E30 بودو دور اسکلت فلزی آن، سطوح بدنه ای تماما از جنس پلاستیک استفاده شده بود که دو مزیت چندان داشت: اول این که امکان راندن Z1 بدون

 

این سطوح بدنه وجود داشت و دوم این که طبق ادعای ب ام و می شد تک تک این سطوح را در کمتر از 40 دقیقه عوض کردن کرد. موتور 2.5 لیتری تخت Z1، 168 اسب بخار قدرت و 218 اسب بخار قدرت دارد که با معیار های امروزی، حتی به چشم هم نمی آید اما با این وجود نیز عجله صفر تا صد 9 ثانیه و حداکثر سرعت 220 کیلومتر در ساعت

 

به این رودستر می دهد که در ترکیب با هندلینگ مثال زدنی، طنین مهیج و سنجیدن ای شبیه به شناور بودن در هوا به لطف درهای مخفی شونده در پادری ها، Z1 رابه خودرویی دقیقا متمایز از دیگر ساخته های هم دوره تبدیل میکرد. در مدت 2 سال 8 هزار دستگاه از Z1 ساخته شد که تنها آخرین همانند تولیدی، راست حکم بود.

 

Z های باند!

4 سال پس از آخر ساخت Z1، ب ام و Z3 را ارائه کرد که باوجود فروش بسیار موثر و توان عملکردی خوب، آن رودستر اسپرتی و مهیجی که انتظار می رفت، نبود. در واقع اصلی ترین مشخصه ای که مالکان Z3 به آن می بالیدند، حضور آن در قسمت چشم طلایی سری فیلم های جیمز باند به عنوان خودروی مامور 007 بود.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

بی ام و Z3

اما انچه که 4 سال پس از Z3 «اولین ب ام و مونتاژ شده در خارج از کشور کشور آلمان» ارائه شد، آن رودستر دلفریبی است که همه در انتظارش بودند. Z8 تکامل یافته کانسپت 207 سال 1997 است که از طریق هنریک فیسکر طراحی شده بودو هدف از خلق آن نیز، ارائه برداشتی نوین از 507 فراموش ناشدنی ب ام و بود.

 

از آنجایی که 207 با نیم نگاهی به خط ساخت طراحی شده بود تا تبدیل شدن Z8، دستخوش تغییر آن چنانی نشد. Z8 قرار نبود در تیراژی به انبوهی z3 ساخت شود ودر نتیجه در پروسه ساخت که از 1999 تا 2003 ادامه داشت، تنها 5,703 دستگاه ازآن ساخته شد. محرک Z8 پیشرانه v8 4.8 لیتری مشترک با m5 اتاق E39 است

 

که با 400 اسب بخار قدرت، عجله صفر تا صدی در محدوده 4 ثانیه به آن می‌دهد و باعث میشود باوجود یک ژست افسونگر، میراث دار نوین 507 چیزی فراتر از یک رودستر صرفا زیبا باشد و این در حالی است که این ماشین به خودی خود نیز می تواند یکی از زیباترین ساخته های تاریخ ب ام و لقب بگیرد.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکسبی ام و Z8

 

آغاز Z4

خلیفه Z3 رودستری با سقف پارچه ای بود که نه تنها چهره ای به مراتب جذابتر داشت، بلکه از نظر توان عملکردی نیز سرتر از خودرویی بود که جایگزینش می شد. اما برخلاف Z3 نسل اول Z4 رودستر تنها با سقف پارچه ای جمع شونده ارائه شد و خبری از آپشن سقف فلزی جمع شونده نبود. این کاستی در نسل دوم «E89، 2016-2009» برطرف شد و بجای تفکیک در اتاق های کوپه و رودستر، Z4 در هیبت یک رودستر با سقف فلزی جمع شونده ارائه شد.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

بی ام و Z4 E89

Z4 نسل 2 نیز هم چون Z4 گذشته از خود و Z3 برای پاسخگویی به سلایق مختلف با پیشرانه های متعددی ارائه شد و اگر چه به زیبایی 507 نیست و خوی وحشی Z8 و ابتکار Z1 «البته به نسبت خودرو های هم دوره» را ندارد، اما ترکیبی از یک کوپه آسان و رودستر مهیج است و خیلی آسان میشود

 

کیفیت سواری آنرا بسته به حس و حال لحظه ای راننده تغییر داد. حال، ب ام و حاضر است تا نسلی کامل تر و بهینه تر را جای گزین آن کند؛ نسل سوم Z4 که مراحل پایانی تست های پیش ساخت را پشت سر می گذارد و پیش نمایش نزدیک به حقیقت آنرا ماه گذشته در Concept Z4 دیدیم.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

بی ام و Z4 E85

کانسپت Z4 برداشتی نوین از چهره Z8 در طراحی نسل آتی Z4 به نمایش می گذارد؛ نسلی که بر پایه پلت فرم و ساختاری مشترک با نسل آتی تویوتا سوپرا مهندسی شده است. هردو این خودروها اسپورت، با پیشرانه 6 سیلندر خطی و شاسی دیفرانسیل عقب گسترش یافته از طریق ب ام و ارائه خواهند شد و برخلاف سوپرا 2018، نسل سوم Z4 با پیشرانه کم حجم تر یعنی 2.0 لیتری توربو نیز قابل سفارش خواهد بود.

بهترین خودروهای کروکی تاریخ شرکت BMW +عکس

بی ام و Z4 Concept

 

جدیدترین مطالب سایت