بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

قدیمی ترین خودروهای جهان از سال های 1850 به بعد

 

حدود یک قرن پیش خودرو های جالبی وارد صنعت و زندگی مردم میشدند که قیمت هاي زیادی هم داشتند در ادامه میتوانید با قدیمی‌ترین ماشین هاي دنیا در موزه هاي اروپا تالاب را دنبال نمایید . 

 

خودرو های قدیمی , آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که قدیمی‌ترین خودرو‌هاي دنیا کدامند؟ شاید سریع‌ترین پاسخ در ذهن شما فورد مدل باشد. این موضوع تا حدی قابل قبول است، چرا که در بعضی مقاطع تحصیلی تاریخ ماشین در ایالات امریکا، این تفکر شکل گرفته که هنری فورد نقش بزرگی در ساخت انبوه خودرو ایفا کرده است.

 

به گزارش تالاب البته اگر شما علاقه شدید به کنکاش در تاریخ خودرو داشته باشید‌، ممکن است به این موضوع کمتر دقت کنید که موتورهای احتراق داخلی یا همان درون‌سوزها اخیرا به صنایع خودرو اضافه شده‌ و جانی تازه به آن بخشیده‌اند.

 

بهمین علت مدل فورد فاصله زیادی با قدیمی‌ترین خودرو های دنیا دارد و مدل‌هاي زیادی پیش ازآن ساخت شده‌اند.

 

به گزارش تالاب، برای مبدل شدن به یکی از طرفداران تاریخ خودرو باید درک کنیم که قدیمی‌ترین خودروها قدرتشان را از بخار میگرفتند. قدیمی‌ترین خودرو های بنزینی نیز تا قبل از سال 1885 ساخته نشدند. این درست زمانی بود که کارل بنز مدل “پتنت موتورواگن” خودرا اختراع کرد.

 

دوران زیادی گذشت تا موتورهای احتراق داخلی «درون‌سوز» دیزلی و بنزینی اثبات کردند که به اسانی ساخت می شوند. موتورهای این خودروها نیز ضریب خاطرجمعی و قابل پیش‌بینی بودن را ثبت کرده و خودرا بعنوان واحدهایی اقتصادی نشان دادند.

 

کیفیت موتورهای احتراق داخلی نیز علت دیگری برای تسلط آن ها در تاریخ قلمداد می شود. 

 

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

با این اوصاف می توان گفت هزاران خودرو قبل از ساخت و فروش نخستین مدل T از خودروی هنری فورد وجود داشته است. بنابر این چگونه میتوان لیستی دقیق از قدیمی‌ترین خودرو های تاریخ را یافت؟ برای عرضه این فهرست ابتدا خود رابه خودروهایی محدود می کنیم که روی زمین حرکت کرده‌اند.

 

ما دراین متن واژه “زمین” را برگزیده‌ایم چرا که کلمه خیابان برای سال‌هاي 1750 تا 1850 محدود به شهرها می‌شده و سامانه بزرگراهی، در دوران ساخت نخستین خودروها در دنیا شکل نگرفته است.

 

در گام دوم خودرا موظف به انتخاب خودروهایی کردیم که حداقل یک نمونه یا سند واقعی از انها در حال حاضر وجوددارد.

 

در سومین معیار؛ این خودروها باید توان حمل حداقل یک مسافر را داشته باشند. از طرفی دراین طبقه‌بندی نخستین خودرو های الکتریکی که در مقیاس‌ کم حرکت کردند را نیز از این فهرست حذف می کنیم.

 

در آخرین قدم نیز به حذف قطارها، موتورسیکلت‌ها، قایق‌هاي بخار و غیره میپردازیم تا تمام تمرکز خودرا روی خودرو یا کشنده‌هاي بزرگ قرار دهیم. با همه فاکتورهای درنظر گرفته شده، این فهرست حاوی قدیمی‌ترین خودرو های دنیا می شود.

 

کاگنات فاردیر

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

به علت تقاضای مقامات ارتش فرانسه، نیکولاس کاگنات کارشناس استحکامات و اختراعات نخستین کالسکه متحرک خودرا طراحی کرد. نخستین نسخه این کشنده درسال 1769 ساخته شد. این خودروی متحرک را برای کشیدن واحدهای توپخانه‌اي در خط مقدم درنظر گرفتند.

 

به گزارش تالاب سرعت حرکت این خودروی غول‌پیکر 4.8 کیلومتر بر ساعت تنظیم شد تا با سرعت حرکت سربازان هماهنگ شود. این خودرو می‌توانست محموله‌اي به وزن 5 تن رابا خود بکشد و به مدت یک ساعت و 15 دقیقه قبل از توقف کامل، حرکت کند.

 

تصویر بالا تنها مثال شناخته شده از این خودرو است که در موزه هنر و سرگرمی پاریس در فرانسه به نمایش در‌می آید.

 

ههنکوک اومنیبوس

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

اومنیبوس هنکوک توسط مخترع انگلیسی والتر هنکوک ساخته شد و میتواند نخستین خودروی تجاری پیروز با قدرت بخار در دنیا باشد.

 

 هنکوک اومنیبوس به شکلی موفقیت‌آمیز مسافران را بین لندن و پدینگتون جابجا میکرد. 9 نسخه از این خودرو حدود 4000 هزار مسافر را بین سال‌هاي 1832 تا 1834 دراین مسیر جابجا کرد.

 

خودروی بخار گرنویل

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

روبرت نویل گرنویل درسال 1875 در بریتانیا به طراحی خودروی بخار خود پرداخت. در آن دوران اکثر خودروها دستی ساخته میشدند و ساخت آن ها بسیار گران تمام می ‌شد.

 

به گزارش تالاب خودروی گرنویل بیشتر از آنکه شبیه یک خودرو باشد شبیه یک لوکوموتیو بود. اما این خودرو می‌توانست 7 نفر رابا خود حمل کند. یکی از مسافران مسئول تغذیه موتور بخار به منظور حفظ سرعت بود.

 

در بعضی مواقع نیز مردم برای سواری با این خودرو وادار به پرداخت هزینه بودند. باور کردنی نیست که این خودرو تا همین اواخر یعنی سال 2009 نیز وجود خارجی داشت و فعال می شد.

 

لامارکز

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

این خودرو درسال 1884 توسط موسسه “د دیون بوتن و ترپاردوکس”  با قدرت محرکه بخار ساخته شد. ادعا میشود که شهرت این خودرو از برنده شدن در نخستین مسابقه سرعتی خودرو درسال 1887 نشأت می گیرد.

 

از دیگر اعتبارات این خودرو شناخته شدن آن بعنوان نخستین خودروی مسابقه‌اي دنیا است. این خودرو برای آخرینبار دریک حراجی به قیمت 4.6 میلیون دلار فروخته شد.

 

مدل “پتنت” موتورواگن بنز

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

پتنت موتورواگن بنز بعنوان نخستین خودروی بنزین سوز در تاریخ خودرو دنیا به رسمیت شناخته میشود. این خودرو در اصل درسال 1885 ساخته شد اما تا 1886 امتیاز اختراع آن به ثبت نرسد.

 

مجله تالاب : این خودرو از یک موتور زیر یک لیتر – 954 سانتی متر مکعبی- قدرت میگرفت و دو سوم یک اسب بخار قدرت داشت. دراین خودرو سوخت ابتدا از طریق تبخیر اولیه به موتور ارسال میشد. اما کارل بنز به مدل‌هاي بعدی خود یک کاربراتور اولیه را نیز اضافه کرد.

 

او درسال 1887 ترمزهای چرمی را نیز به خودرواش افزود.

 

هملفوگنن

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

درسال 1886 هملفوگنن نخستین خودروی دانمارک را ساخت. این خودرو از یک موتور 2 سیلندر با توان ساخت 3 اسب بخار بهره میبرد. برای زمانش بسیار خلاقانه بنظر می رسید.

 

این خودرو یکی از قدیمی‌تری خودرو های دنیا است که به عرضه دنده معکوس و ترمز پرداخت. بیشینه سرعت این خودرو به 6 مایل در ساعت میرسید. آیا میتوانید تصور کنید که روی جاده‌هاي نه چندان مسطح آن دوران بدون سامانه تعلیق با چنین سرعتی حرکت کنید. نسخه اصلی این خودرو در موزه تکنیسکه دانمارک قرار دارد.

 

اشتال راد واگن دایلمر می‌باخ 1889

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

گوتلیب دایلمر و ویلهلم می‌باخ هردو پیشگان ساخت موتورهای درون‌سوز یا احتراق داخلی بودند. دایلمر بیشتر تمرکز خودرا روی منابع ساخت قدرت و می‌باخ روی جنبه‌هاي کلی و عمومی خودرو می‌گذاشت. این حال‌و‌هوا، هنوز هم روی می‌باخ‌هایي که آرم مرسدس بنز را یدک میکشند، محسوس است.

 

این دوستی طولانی تا دوران مرگ دایلمر ادامه یافت. خودروی اشتال رادواگن به موتور یک سیلندر مجهز بود که زیر صندلی راننده قرار می گرفت.

 

دیون باتن کوادریسایکل

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

موفقیت سه چرخ‌هاي “د دیون باتن” مقامات این شرکت را بر آن داشت تا به سوی ساخت وسایل چهارچرخ با موتورهای درون‌سوز «احتراق داخلی» حرکت کنند. تعداد زیادی از سازندگان خودرو در آن دوران موتورهای خودرا از این شرکت خریداری می‌کردند. درسال 1981 “د دیون باتن” به سوی ساخت چهار چرخ‌هاي نیرومند حرکت کرد.

 

مجله تالاب: بعضی ازاین مدل‌ها آن قدر پیشرفته بودند که موتورهای انها دریک محفظه مجزا قرار گرفت. بعضی از آن ها به کابین ابتدائی برای مسافران، پنل اجرائی و گلگیر و ضربه‌گیر هم مجهز شدند.

 

متاسفانه هیچ یک از خودرو های آن دوران جان سالم به در نبرده‌اند. مدل نمایش داده دراین تصویر درسال 1900 ساخته شد و می‌توانست با سرعت 31 مایل در ساعت حرکت کند. این مدل در موزه لومان هلند وجوددارد.

 

خودروی دوریا Duryea

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

چارلز و فرانک دوریا نخستین خودروی تجاری بنزین سوز در کشور آمریکا را ساخت کردند. آن ها نخستین خودرویشان را در سپتامبر 1893 در خیابان اسپرینگ‌فیلد ماساچوست راندند. این موتور قدرتش را از یک سامانه یک سیلندر دریافت میگرفت.

 

در حال حاضر این مدل 1893 برادران دوریا در موسسه اسمیتس‌اونیان به نمایش درمی‌آید.

 

بالزر 1894

بهترین خودروهای قدیمی جهان (عکس)

 

یکیدیگر از ساخته‌هاي خودرو های قدیمی آمریکائی بالزر است. درسال 1894 استفان بالزر مخترع آمریکائی آنرا طراحی کرد. قدرتش را از یک موتور سبک 3 سیلندر میگیرد. این مدل نیز در موسسه اسمیتس اونیان به نمایش گذاشته میشود.

 

جدیدترین مطالب سایت