خطر استفاده از روکش صندلی ماشین را جدی بگیرید !

خطر استفاده از روکش صندلی ماشین را جدی بگیرید !

خطر استفاده از روکش صندلی ماشین

ماشین هایي مه از ایربگ هاي‌ جانبی بهرمند هستند نباید هر روکش صندلی را استفاده کنند زیرا ممکن است با اینکار ایمنی ماشین را کاهش دهند . همراه ما باشید با مقاله جالب درباره استفاده از روکش صندلی اتومبیل …

 

به گزارش تالاب به نقل از اسب بخار عدم امکان سفارش گذاری خودروها بر اساس سلیقه شخصی و از سویی اشتیاق مشتریان ایرانی به تجهیزات مختلف اتومبیل، باعث شده بازار لوازم جانبی ماشین همیشه داغ باشد و محصولات جدیدی نیز برای خودرو های مختلف معرفی شود.

خطر استفاده از روکش صندلی ماشین را جدی بگیرید !

کاهش ایمنی خودرو با استفاده از روکش صندلی غیر اصولی

 

بطور کلی در کشورهایی که خودروها با سختی بیش تر در اختیار مشتریان قرار میگیرند، حساسیت افراد نسبت به خودروی شان بیش تر میشود.

 

همین مسئله دلیلی است بر این‌که گاهی نگه‌داری از اتومبیل، اضافه کردن برخی آپشن ها، تغییر در برخی ویژگی هاي‌ اتومبیل  بیش تر دیده شود.

 

اما در تعداد زیادی از مواقع تغییرهای مورد پسند مالکان ماشین تنها زیبایی ظاهری دارد و گاه آسيب هاي‌ جدی به خودروها وارد میکند.

خطر استفاده از روکش صندلی ماشین را جدی بگیرید !

روکش صندلی استاندارد

 

از سویی عدم امکان سفارشی سازی خودروها در کارخانه، یکی از عواملی است که در چند سال گذشته، حتا تغییرهای جزیی در ویژگی هاي‌ ماشین، به یک امر عادی در بین مشتریان تبدیل شده است. یکی از این تغییرهای رایج و جزیی، تغییر تریم داخلی ماشین است.

 

در بحث خودرو های وارداتی هم بیش تر شرکت ها به سراغ تریم داخلی پرفروش تر میروند و تمام تنوع تودوزی و تریم داخلی را وارد ایران نمیکنند. همین مسئله باعث شده تعداد زیادی از مشتریان پس از تحویل اتومبیل به بازار لوازم جانبی مراجعه کنند و روکش هاي‌ چرمی، پارچه اي، ترکیبی و یا چند رنگ را روی خودروی خود نصب کنند.

 

امروز شاهد هستیم که تنوع روکش هاي‌ صندلی بسیار زیاد شده و از سویی تولید کنندگان بیش تری دراین زمینه باهم رقابت می‌کنند. این رقابت در بازار روکش هاي‌ صندلی نیز باعث شده مشتریان بتوانند با هزینه هاي‌ متفاوت کیفیت هاي‌ گوناگونی را برای انتخاب داشته باشند.

خطر استفاده از روکش صندلی ماشین را جدی بگیرید !

ایربگ یا کیسه هوای جانبی

 

اما نبود آگاهی از مسائل فنی اتومبیل و عدم شناخت کافی میتواند باعث شود حتی روکش صندلی هم بلای جان سرنشینان برخی خودروها شود.

 

شاید این جمله برای بسیاری بی ربط بنظر برسد و نتوانند ارتباط میان ایمنی و روکش صندلی که بعنوان وسیله اي تزیینی شناخته میشود را درک نمایند. پرسش این است…

 

آیا روکش صندلی جان سرنشینان را به خطر می اندازد؟

اگر خودرویی تنها به دو کیسه هوا مجهز باشد، بدیهی است که این سطح از ایمنی روی غربیلک فرمان و داشبورد اتومبیل تعبیه شده تا راننده و سرنشین ماشین هنگام تصادف از رو به رو آسیب جدی نبینند.

 

در چنین خودروهایی که تنها به دو کیسه هوا مجهز هستند، روکش صندلی هیچ مشکلی از نظر ایمنی ندارد و مالک اتومبیل میتواند بر اساس سلیقه خود رفتار نماید.

اما هنگامیکه خودرویی به چهار کیسه هوا و یا بیش تر مجهز میشود، این جاست که روکش صندلی میتواند مداخله در ایمنی اتومبیل داشته باشد.

خطر استفاده از روکش صندلی ماشین را جدی بگیرید !

اگر دقت کرده باشید، خودرو های دارای چهار کیسه هوا مانند رنو کپچر، جک S5 اتوماتیک، پژو ۳۰۱؛ فاو بسترن B50F، دنا پلاس، چری تیگو ۵؛ دانگ فنگ H30 کراس، چانگان CS35 و… افزون بر کیسه هوای روی فرمان و داشبورد، به دو کیسه هوای کناری نیز مجهز هستند.

 

کیسه هاي‌ هوای کناری بر روی ستون صندلی هاي‌ جلو نصب می‌شوند و وظیفه دارند هنگام واژگونی یا ضربه از کنار، از آسیب هاي‌ جدی به کتف، سر و قفسه سینه سرنشینان جلو، پیش گیری کنند.

 

خطر استفاده از روکش صندلی ماشین را جدی بگیرید !

کیسه هوای جانبی خودرو

خودرو های دارای شش کیسه هوا، افزون بر این موارد به دو کیسه هوای پرده اي هم مجهز هستند که ارتباطی به بحث مداخله روکش صندلی در ایمنی ندارند.

 

اما خودروهایی مانند فولکس واگن پاسات، تویوتا کمری، تویوتا آریون، لکسوس ES، لکسوس GS و… افزون بر این موارد به کیسه هوای کناری سرنشینان عقب نیز مجهز هستند که این دو کیسه هوا در پشتی صندلی عقب نصب شده است.

 

بسیاری فکر میکنند کیسه هاي‌ هوای کناری جلو و عقب مانند کیسه هاي‌ هوای پرده اي در ستون هاي‌ اتومبیل نصب شده اند و هنگام حادثه از روی قاب ستون B و C باز میشوند اما این باور اشتباه است، در اصل کیسه هاي‌ هوای کناری جلو و عقب از درون پشتی صندلی ها باز می‌شوند. بهمین دلیل در خودرو های دارای این آپشن، نشان Airbag یا SRS Airbag روی صندلی ها حک میشود.

 

توجه داشته باشید که اگر این نشان روی ستون هاي‌ A، B و C نصب شده باشد، سمبل کیسه هوای پرده اي هستند و نشان Airbag خبر از ایمن بودن ان منطقه در برابر ضربه است ودر اصل، کیسه هوای پرده اي از ستون افقی سقف به سمت پایین و روی ستون ها و شیشه هاي‌ کناری باز می‌شود.

هنگامیکه شما برای خودروی دارای کیسه هوای کناری خود روکش صندلی می‌خرید و ان را نصب مینمایید، در اصل امکان باز شدن این آپشن ایمنی را از بین میبرید.

 

در تصادف هاي‌ مختلف بارها دیده شده خودرو های دارای کیسه هوای کناری و روکش صندلی، نتوانسته اند ایمنی کامل خودرا نشان دهند زیرا کیسه هوای کناری در مرحله اول، پارچه یا چرم اصلی صندلی را پاره می‌کند ودر کسری از ثانیه باد میشود.

 

بنابر این وقتی در پیش روی کیسه هوا، روکش صندلی دوم وجوددارد، امکان عبور از ان را پیدا نمی‌کند و بجای محافظت از سرنشینان، گاهی دیده شده داخل روکش صندلی به سمت کمر راننده و شاگرد رفته و ان ها رابه سمت جلو پرتاب کرده است. در اصل این اتفاق در تصادف باعث آسیب هاي‌ جدی سرنشینان می‌شود.

خطر استفاده از روکش صندلی ماشین را جدی بگیرید !

عده اي از فروشندگان روکش صندلی ادعا می‌کنند که اصول ایمنی را رعایت میکنند و کیسه هاي‌ هوای کناری می‌توانند به اسانی در زمان تصادف از روکش هاي‌ ان ها بیرون آیند.

 

حتی عده اي از تولید کنندگان روکش هاي‌ صندلی، بدون هیچ علم و تاییده اي، نشان Airbag را روی روکش پشتی صندلی ها حک می‌کنند و با اینکار سعی دارند نظر مشتریان را جلب نمایند.

 

درنظر داشته باشید تنها در صورتی روکش هاي‌ صندلی میتوانند برای خودرو های دارای کیسه هوای کناری اختلال ایجاد نکنند که دربخش باز شدن کیسه هوا، فضایی کامل را باز نگه دارند و به عبارت ساده، روی ستون پشتی صندلی که به سمت بیرون اتومبیل است، هیچ پارچه یا چرمی بکار نرفته باشند.

 

امیدواریم از این مطلب کامل استفاده را برده باشید ؛ درپایین از علاقه مندان به بخش ایمنی خودرو و نکات مفید درباره خودرو دعوت میکنیم حتما دیدن نمایند.

منبع : اسب بخار 

جدیدترین مطالب سایت