بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو + معرفی بهترین روغن موتور

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو + معرفی بهترین روغن موتور

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو

زمان مناسب تعویض روغن موتور بستگی به شرایط مختلف رانندگی دارد. شرایط آب و هوایی مانند گرمای زیاد باعث کاهش زمان تعویض روغن موتور خواهد شد یا وجود گرد و خاک فراوان در محل رانندگی با اتومبیل باعث کاهش زمان تعویض روغن موتور خواهد شد.

 

همچنین شرایط ترافیک در شهر های مانند تهران اصفهان و مشهد و…باعث کاهش زمان تعویض روغن موتور خواهد شد. طرز رانندگی شما مانند سرعت زیاد یا معمولی ؛ پر گاز رفتن و سرعت بالا نیز باعث کاهش عمر روغن موتور خواهد شد.

 

حتی مدل ماشینی که سوار می شوید هم تاثیر زیادی در زمان تعویض روغن موتور دارد.

 

در کل لازم است بدانید فقط کیلومتر ماشین نیست که زمان تعویض را مشخص میکند ؛ ممکن است شما میزان زیادی را در پشت ترافیک بدون انداختن کیلومتر طی کرده باشید که دراین صورت بهتر است بین 5000 کیلومتر تا 7000 روغن موتور تعویض شود.

 

در شرایطی که فشار معمولی به ماشین می‌آید و بار سنگین یا سرعت زیاد باهاش نرفتید ودر شرایط آب و هوای معمولی هستید و بیشتر اوقات در اتوبان بدون ترافیک رانندگی می‌کنید و از روغن استاندارد استفاده میکنید تا 8000 تا 12000 کیلومتر می توان از روغن موتور استفاده کرد.

 

پیشنهاد ما بشما که در حالت معمولی رانندگی میکنید و هم ترافیک و هم اتوبان را رانندگی میکنید بهتر است در کیلومتر 7000 روغن را تعویض کنید.

 

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو + معرفی بهترین روغن موتور

وظایف روغن موتور :

از وظایف روغن موتور می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کاهش اصطحکاک قطعات محرک موتور

کاهش سایش قطعات موتور

تمیز نگه داشتن قطعات موتور

عملکرد بهتر قطعات محرک موتور

 

سیاه شدن روغن موتور :

بسیاری بر این باورند که سیاه شدن روغن موتور به معنای زمان تعویض ان است اما در واقع سیاه شدن روغن، خاصیت پاکنندگی روغن موتور را نشان می‌دهد به طوری‌كه مواد افزودنی پاک کننده موجود در روغن موتور، دوده حاصل از احتراق را در خود بشکل معلق نگه می‌دارد و روغن تیره میشود. سیاه نشدن روغن دلیلی بر مرغوبیت ان نیست، بلکه به این معناست که روغن قابلیت جذب ناخالصی هاي‌ موجود را نداشته است.

 

روشن شدن چراغ چک موتور :

چراغ چک موتور بدلیل کم بودن روغن موجود در موتور روشن می شود که دراین شرایط باید میزان روغن موتور را بررسی کنید ودر صورت کم بودن ان به منظور تعویض روغن به تعمیرگاه مراجعه فرمایید.

 

صدای نامناسب موتور :

روغن برای روان ‌کاری بین قطعات محرک موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد و وقتی به مرور زمان، روغن موتور خاصیت خودرا از دست بدهد، عملکرد موتور کاهش پیدا می کند و قطعات باهم برخورد میکنند و صدای موتور از حات عادی بیشتر می شود.

 

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو + معرفی بهترین روغن موتور

عوامل موثر در مدت کارکرد تعویض روغن موتور :

1- شرایط کار و عملکرد موتور

2- کیفیت احتراق موتور

3- کیفیت فیلترهای هوا و روغن

4- مدت زمان ماندن روغن در کارتر

 

در شرایط کارکرد سخت مثل طی مسافت‌هاي‌ کوتاه، استارت زدن هاي‌ مکرر، در جا کار کردن زیاد، ترافیک و یا حرکت در محیط‌هاي‌ با گرد و غبار زیاد، شرایط آب و هوایی نامناسب «مناطق سرد سیر»؛ «مناطق گرم سیر»؛ روغن موتور را هر 5000 هزار کیلومتر تعویض کنید.

 

روغن بعضی اتومبیل‌ها را می توان تا 12000 کیلومتر تعویض نمود اما باید توجه داشت که افزایش کیلومتر تعویض موجب افزایش صدمات ناشی از تجمع رسوبات به صورت لجن و کاهش کارایی به اتومبیل و آلودگی بیشتر محیط زیست میگردد.

 

با تعویض به موقع روغن میتوانید سلامت موتور را تا حد زیادی تضمین کنید و عمر مفید پیشرانه را افزایش دهید.

 

بهترین روغن موتورهای خارجی :

1- روغن موتور والوولاین

والوولاین یکی از قدیمی ترین برندهای روغن موتور در بازار جهان است، پزشک جان الیس موسس این شرکت رابه نوعی میتوان مخترع روغن موتور نیز نامید، این شرکت در ابتدا روغن مخصوص موتورهای بخار را تولید کرده است، نخستین روغن موتور مخصوص اتومبیل درسال 1908 برای پیشرانه T در کشور آمریکا عرضه شد. والوولاین امروز روغن موتورهای مخصوص مسافت بالا را تولید و به بازار عرضه میکند، ارزش برند این شرکت 4.44 میلیارد دلار و بازده سود این شرکت نزدیک به یک درصد درسال 2016 میلادی بود.

 

2- روغن موتور توتال

توتال نامی آشنا برای ایرانیان برای حضور در میادین نفتی کشور نیز هست، این شرکت با سابقه طولانی در تولید روغن موتورها یکی از اصلی‌ترین اسپانسرهای مسابقات فرمول یک و موتورسواری است، این شرکت همچنین اسپانسر خودرو های سیتروئن در مسابقات نیز هست. توتال فرانسه با سابقه طولانی در اروپا و ایالات امریکا یکی از مشهور‌ترین و پرفروش‌ترین برندهای روغن موتور در دنیاست، ارزش برند این شرکت در بازار سهام 117میلیارد یورو و بازدهی سود سهام این شرکت نفتی درسال 2016 بیش از پنج درصد بوده است.

 

3- پنزاویل

پنزاویل یک شرکت آمریکایی تولید کننده روغن موتور است و کارخانه این شرکت در لس‌انجلس ایالات متحده است، این شرکت در سرمایه گذاری‌هاي‌ جدید خود تبدیل به تامین کننده اصلی روغن موتورهای خودروساز فراری شده است، این شرکت بتازگی نیز کمپین بازاریابی برای جذب دیگر شرکت‌هاي‌ خودروسازی به راه انداخته است و وارد رقابت شدید با دیگر تولید کنندگان روغن موتور شده است. گفتنی است سال 2002 این برند شل انگلستان خرید و امروز پنزاویل از زیرمجموعه‌هاي‌ شرکت نفتی شل انگلستان است.

 

4- روغن موتور موبیل1

موبیل نیز یکی از حامیان مالی اصلی مکلارن-هوندا در مسابقات فرمول یک است، یکی از بهترین خاصیت‌هاي‌ روغن موتورهای تولید شده دراین شرکت ویسکوزیته کم در هوای سرد است. موبیل توانسته به تمرکز خودرا بر روی پیشرانه‌هاي‌ توروبوشارژ قرار دهد و روغن موتورهایی به مراتب بهتر برای خودروهایی با این پیشرانه تولید کند. موبیل1 از زیر مجموعه‌هاي‌ شرکت اکسون موبیل است، ارزش برند این شرکت بالغ بر 387میلیارد دلار و بازدهی سود 3.31 درصد درسال 2016 بوده است.

 

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو + معرفی بهترین روغن موتور

 

5- کواکر

این برند روغن موتور نیز از زیر مجموعه شل انگلستان در کشور آمریکا است، از موسسین این شرکت کواکر و ویلیام پن بودند، این شرکت نیز تخصص خودرا بر روی مسافت بالا و پیشرانه‌هاي‌ با حجم بالا قرار داده است، این شرکت نیز از حامیان مسابقات مختلف است و از حامیان اصلی تیم فورس ایندیا در فرمول یک است.

 

6- کاسترول

کاسترول هم یکی از برندهایی است که برای ایرانیان نامی آشناست، این شرکت نیز یکی از برندهای مشهور با پنج محصول اصلی در بازار جهانی است، بیساری از خودروسازان روغن موتور خودرا از این شرکت تامین میکنند، این برند یکی از موفق‌ترین برندها در حوزه تولید روغن موتور است. از برزگترین سهامداران این شرکت و از مالکان ان شرکت بی‌پی است، در بورس هند ارزش این برند 181میلیارد روپیه است و بازدهی سود این شرکت در هند 2.59درصد درسال 2016 میلادی بوده است.

 

7- روغن موتور ای‌ام‌اس اویل

این شرکت یکی از شرکت‌هاي‌ خانوادگی آمریکایی است که در ابتدا کار خودرا با تولید روغن برای خودرو های جنگی آغاز کرده است، این شرکت امروزه یکی از بهترین روغن موتورها در جهان تولید می کند.

 

سابقه این شرکت به سال 1972میلادی برمی‌گردد، از نکات جالب این شرکت این است که در سایت خود در ازای معرفی برند و مدل ماشین خود ان بشما روغن موتور مناسب رابه مشتری پیشنهاد و ارائه می کند. اي‌ام‌اس اویل هم یکی از حامیان اصلی مسابقات موتوراسپرت است.

 

بهترین روغن موتور های ایرانی :

بهترین روغن موتورهای ایرانی با میزان فروش و نظرات کاربران رتبه بندی شده است و ممکن است کسی روغن ایرانی دیگری را پیشنهاد کند.

 

1- بهران

2- ایرانول

3- اسپیدی

4 پارس

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما واقع شده باشد ؛ درصورت نیاز می توانید در مورد روغن موتور اتومبیل در پایین بیشتر بخوانید.

جدیدترین مطالب سایت