استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

استفاده صحیح از کولر خودرو

در فصل تابستان و گرما استفاده از سیستم تهویه یا کولر خودرو افزایش پیدا میکند ؛ از همین رو در اینجا ما نکات مهم جهت استفاده صحیح از کولر خودرو و همچنین علت خنک نشدن کولر خودرو را به شما آموزش خواهیم داد.

 

کولر خودرو نقش مهمی در لذت رانندگی در فصل گرما دارد. در صورتی که به نکات و توضیحات زیر توجه نکنید ممکن است خودرو شما آسیب جدی ببینید و کولر خودرو دچار خرابی شود.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

سیستم تهویه خودرو چیست؟

تعداد زیادی از مردم تصور می کنند سیستم تهویه خودرو، فقط از بخاری و کولر تشکیل شده است. شاید شما هم با خواندن این جمله از خود بپرسید، مگر غیر از این است؟

 

در پاسخ باید گفت، بله؛ چون یک حالت دیگر هم در سیستم تهویه خودرو وجوددارد و ان؛ حالت «پنکه» است و ان؛ هنگامی است که هوا از بیرون وارد اتاق میشود، بدون این‌که بخاری یا کولر درگیر باشد.

 

اصولا این حالت مختص زمانی است که هوای داخل اتاق، نه سرد است و نه خیلی گرم و فقط نیاز به تهویه دارد تا هوا از حالت خفگی درآید. حسن انجام اینکار و اصلا مزیت استفاده از سیستم تهویه و کولر این است که از بازشدن پنجره‌ها پیشگیری می کند.

 

اینکار نه تنها جلوی ورود سروصدا و آلودگی را میگیرد، بلکه با التیام وضع آیرودینامیکی بدنه، باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت‌هاي‌ بالا و التیام ایمنی و پایداری در جاده می شود.

 

فراموش نکنیم که باز کردن پنجره‌هاي‌ خودرو به منظور تهویه داخل کابین به ویژه در هوای آلوده شهر و یا در سرعت‌هاي‌ بالا امری اشتباه است، چرا که قابلیت پایین آمدن شیشه‌ها در حقیقت برای فراهم ساختن امکان مصاحبه با دیگران، رد و بدل کردن اشیا و احیانا لذت بردن از هوای آزاد در طبیعت پیش‌بینی شده است.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

سرما در گرما :

سیستم تهویه رابه ویژه هنگامیکه داخل خودرو بسیار گرم شده است، بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن نکنید. پس از وارد شدن به خودرو، پنجره ها را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود؛ بعد از چند دقیقه می‌توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید. می دانید دلیل اینکار چیست؟

 

به گزارش تالاب بر اساس تحقیقات صورت گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه از خود گاز بنزن متصاعد می کنند که یک گاز بسیار سمی و سرطان‌زاست. شاید بارها بویی شبیه به بوی پلاستیک گرم‌شده را در خودروتان احساس کرده اید؛ این همان بوی گاز سرطان‌زای بنزن است.

 

علاوه بر سرطان‌زا بودن، گاز بنزن به استخوانها آسیب رسانده «مسمومیت استخوانها» و نیز باعث ابتلا به کم‌خونی و کاهش سطح گلبول‌هاي‌ قرمز خون می شود.

 

همچنین تماس طولانی‌مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوسمی شده که نوعی از سرطان خون مربوط به گلبول‌هاي‌ سفید است ودر مواردی هم‌زمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان، باعث سقط جنین در خانم‌ها می شود.

 

میزان قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در واحد حجم است، در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره هاي‌ بسته بین 200 تا 400 میلی‌گرم است.

 

حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 40 درجه سانتی‌گراد پارک شده باشد، سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین دوهزار تا چهار هزار میلی‌گرم بالا می‌رود که 40 برابر بیش‌تر از میزان قابل قبول ان در واحد حجم خواهد بود.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

آغاز بکار کولر خودرو :

سعی کنید کولر را هنگامی روشن کنید که دور موتور، پایین باشد و از روشن کردن ان در سرعت‌ها و دورهای بالای موتور خودداری کنید تا از آسیب به کلاچ کمپرسور پیشگیري شود.

 

در ابتدای کار، سرعت پنکه کولر را زیاد کنید تا هوای گرم انباشته شده در مجاری تهویه ودر داخل اتاق سریع‌تر تخلیه شده و درضمن، کل سیستم هم خنک و آماده کار شود.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

سرعت‌ هاي‌ مختلف پنکه:

پنکه، بادبزن یا همان فن کولر طبق معمول دارای چند سرعت قابل تنظیم است. در کولر خودرو های قدیمی مثل خودرو های امریکایی دهه 70 که سیستم، فاقد ترموستات و حسگر دما بود، کمپرسور کولر با روشن کردن دکمه مخصوص از روی داشبورد، با موتور درگیر می ‌شد و فرقی نمی کرد که شما سرعت پنکه را روی چه عددی تنظیم کنید، چون در هر صورت کمپرسور به صورت یک‌نواخت کار خودرا انجام می‌داد.

 

در خودرو های امروزی، کولر خودرو مجهز به ترموستات است؛ هرچه سرعت پنکه بیش‌تر شود، گازی که در اواپراتور گردش و اتاق را خنک میکند، سرمای خودرا زودتر از دست می دهد و فرمان درگیری مجدد کمپرسور یا همان «اتومات کردن» با فواصل کم‌تری صادر میشود؛ در نتیجه کمپرسور زمان بیش‌تری را درگیر خواهد بودو مصرف سوخت بیش‌تر خواهد شد.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

کولر خودرو مراقبت می خواهد:

اگر سال به سال به کولر خودرو و فیلتر ان نگاهی نمی‌اندزید و با گرم شدن هوا تنها دکمه ان را فشار میدهید تا هوای داخل اتاق خنک شود، توصیه می‌کنیم از کولر استفاده نکنید، چون تنها باعث سرماخوردگی، کیپ شدن بینی و حساسیت می شود.

 

کولر خودرو مکانی مرطوب و جایگاهی مناسب برای رشد انواع قارچ ها، میکروب ها و کپک هاست و بهمین خاطر تمیز کردن ان به ویژه در فصولی که گرده گیاهان در هوا پخش است می‌تواند از بروز بسیاری ناراحتی هاي‌ دستگاه تنفسی به ویژه در افراد مبتلا به آلرژی جلوگیري کند.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

چند نکته درباره کولر خودرو :

خنک شدن در هوای گرم تابستان، خلاص شدن از کلافگی و خواب‌آلودگی ناشی از گرما و التیام تنفس و گردش خون از فواید استفاده از کولر در فصل گرم است، اما کولر خودرو خطراتی هم میتواند برای سلامت شما داشته باشد که با رعایت برخی مسایل میتوانید از ان‌ها پیش‌گیری کنید.

 

– استفاده از کولر در حضور کودکان به ویژه در هوای گرم و سفر های طولانی‌مدت ضروری است، زیرا مانع گرما‌زدگی ان‌ها می شود. اگر دریچه هاي‌ کولر شما جلوی خودرو قرار گرفته و کودکان روی صندلی عقب هستند، حتماً به گونه اي دریچه را تنظیم کنید که هوای خنک به عقب خودرو هم برسد.

 

اما اگر در عقب خودرو هم برای هر فرد دریچه اي تعبیه شده می‌توانید دریچه رابه گونه اي تنظیم کنید که باد شدید به گردن و صورت کودکان نخورد و سبب گرفتگی ماهیچه‌هاي‌ ان‌ها نشود.

 

– استفاده از کولر و دستگاه تهویه در تونل فقط در شرایطی مناسب است که هوا امکان ورود از بیرون را نداشته باشد. در فضای تونل ها دود و ذرات معلق جمع می‌شوند ودر صورتی که دستگاه تهویه روی حالت گردش داخلی نباشد، ان رابه داخل اتاق می کشاند.

 

هرچند تونل‌هاي‌ شهری تهران و عده اي از تونل‌هاي‌ بین شهری دارای سیستم‌هاي‌ تهویه قوی مانند جت‌فن‌ها هستند، اما توصیه می شود در هوای آلوده، سیستم تهویه را در حالت گردش داخلی هوا قرار دهید.

 

– در فضای شهری به ویژه در ترافیک ها نیز روشن کردن کولر در حالت ورود هوا از بیرون، سبب ورود ذرات و دود به داخل می شود، پس ترجیحا در هنگام توقف یا سرعت پایین کولر را درصورت مناسب بودن دما خاموش کنید یا دست‌کم در حالت گردش داخلی قرار دهید.

 

اگر کولر خودرو شما مانند 206 تیپ پنج و شش از نوع اتوماتیک بوده و دستگاه تنظیم دما دارد، بهتر است ان را روی دمای دلخواه خود تنظیم کنید تا بطور اتوماتیک روشن و خاموش شود.

 

خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسیاری افراد راه حل مناسبی برای صرفه جویی در مصرف بنزین است اما حقیقت چیز دیگری است. اگر در حین توقف یا سرعت پایین از کولر استفاده کنید، بنزین بیش‌تری مصرف می شود اما استفاده از ان در بزرگ‌راه ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می کند، چرا که اگر در همان حالت، بجای روشن کردن کولر، شیشه‌ها را پایین بکشید، به دلیل برهم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو، مقداری به مصرف سوخت افزوده خواهد شد.

 

رطوبت سبب می شود فیلترها مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک ها باشند. گاهی پیش می‌آید که با روشن کردن کولر خودرو بوی نامطبوعی در هوا می پیچد. این به ان معنی است که یا خودروی شما فیلتر ندارد «مثل تندر90 که میتوان با تهیه فیلتر از بازار آزاد این مشکل را حل کرد»؛ یا فیلتر کثیف و پر از قارچ و میکرب شده و نیاز به پاک شدن یا تعویض دارد.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

– دو نکته زمستانی را هم فراموش نکنید:

اول این‌که کولر حداقل هرماه یک‌بار به مدت سی دقیقه – یعنی حتی در فصول سرد سال – باید روشن و کمپرسور درگیر شود تا گاز خنک‌کننده به اصطلاح رسوب نکند، چون دراین صورت ناگزیر خواهید بود چند ده هزار تومان برای شارژ گاز کولر هزینه کنید.

 

نکته دوم این‌که در فصول سرد سال که طبق معمول داخل اتاق و شیشه‌ها بخار میگیرد، اگر روشن کردن بخاری و ورود هوا از بیرون به داخل هم افاقه نکرد، بعنوان آخرین راه، باید در حین روشن بودن بخاری و ورود هوای گرم، دکمه کولر را روشن کنید تا کمپرسور نیز درگیر شود.

 

از ان‌جا که یکی از خاصیت‌هاي‌ کولر، جذب رطوبت محیط است، اینکار ضمن ادامه کار بخاری و گرم کردن کابین، باعث کاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدایی شیشه‌ها کمک خواهد کرد.

 

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

در روزهای گرم سال کولر یکی از مهم ترین امکانات ماشین​ است. در گذشته نه چندان دور که اغلب ماشین ها فاقد کولر بودند کمبود ان تا این حد احساس نمیشد. امروزه اغلب خودرو ها دارای کولر هستند هر چند گروهی از رانندگان با این تصور اشتباه که استفاده از کولر باعث فشار مضاعف به موتور ماشین میشود از ان استفاده نمی‌کنند اما تحمل ترافیک هاي‌ سنگین شهری در گرمای تابستان بدون کولر ماشین بسیار دشوار است.

 

به گزارش تالاب کولر ماشین در حقیقت یک کولر چند تکه جدا، همانند اسپلیت هاي‌ خانگی است. با این تفاوت که کمپرسور کولر در خودرو بوسیله چرخش موتور بکار میوفتد.‍ در بعضی از مواقع کولر ماشین سرمای مورد نیاز اتاق را تامین نمی‌کند.

 

خنک نکردن کولر خودرو دلایل گوناگونی دارد که در این جا به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره میکنیم. با توجه به هزینه هاي‌ تعمیرات و نگه داری خودرو موارد به ترتیب از ساده‌ترین آغاز می‌گردد:

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

1. رانندگی پرگاز «تخته گاز»

یکی از ساده‌ترین دلایل گرم شدن باد کولر رانندگی در حالت پر گاز یا تخته گاز است! اغلب ماشین ها دارای مکانیزمی هستند که کولر را هنگام فشردن پدال گاز تا انتها قطع میکنند.

 

رانندگی پر گاز تنها به معنی بالا رفتن دور موتور تا محدوده رد لاین نیست ؛ تعداد زیادی از رانندگان به دلایل مختلف ترجیح میدهند از دنده هاي‌ سبک تر استفاده کنند، به دلیل شتاب و قدرت کمتر ماشین در دنده هاي‌ سبک راننده وادار به فشردن پدال گاز تا انتها میشود، بنابر این حرکت در حالت تمام گاز دراین نوع رانندگی  اجتناب ناپذیر است . این امر باعث میشود کولر در تعداد زیادی از لحظات رانندگی قطع بشود.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

2.کثیف بودن کنداسور یا رادیاتور کولر

کندانسور یا رادیاتور کولر یکی از قطعات سیستم خنک کننده خودرو است. گاز کولر بعد از عبور از  کمپرسور فشرده و مایع میشود. مایع فشرده که حرارت بالایی دارد باید قبل از ورود به سوزن یا شیر اکسپنشن بیش از نیمی از حرارت خودرا در کندانسور از دست بدهد تا هنگام ورود به قسمت کم فشار گرمای محیط را گرفته و تبدیل به گاز شود.

 

از آنجایی که رادیاتور کولر در جلوی خودرو و رادیاتور آب قرار دارد، ذرات خاک، حشرات، تکه هاي‌ گیاهان و…. باعث کثیف شدن و گرفتگی شبکه هاي‌ خارجی رادیاتور کولر میشود.

 

عملکرد قابل قبول کولر ماشین و ایجاد سرما داخل اتاق به دفع گرمای رادیاتور کولر در جلوی خودرو بستگی دارد . در حقیقت بیشتر حرارت کندانسور حرارت داخل اتاق ماشین است که از طریق اواپراتور به سمت کمپرسور و کندانسور هدایت شده است.

 

کثیف بودن کندانسور کولر خودرو باعث گرم شدن و اختلال در عملکرد کولر و بالا رفتن آمپر آب ماشین در سرعتهای پایین و ترافیک میشود. بنابر این بهتر است هر سال با شروع فصل گرما کنداسور کولر خودرو خودرا تمیز کنید.

 

برای تمیز کردن رادیاتور کولر راه هاي‌ متفاوتی وجوددارد که با توجه به مقدار کثیفی و جرم ان انجام میشود. ساده‌ترین راه تمیز کردن کندانسور فشار باد است، باد گرفتن از جلو و عقب کندانسور خاک و ذرات لابلای شبکه هاي‌ رادیاتور کولر را تا حد زیادی بیرون می آورد. البته اینکار باید با حوصله و دقت انجام شود.

 

طبق معمول قسمتهای پایینی کندانسور بسیار کثیف تر از قسمتهای بالایی است. ممکن است خاک لابلای شبکه هاي‌ رادیاتور با گذشت زمان و ترکیب با آب باران در جاده به گل خشک شده تبدیل شده باشد.

 

دراین صورت بهترین راه حل استفاده از فشار آب است . بهتر است بعد از گرفتن آب روی شبکه هاي‌ رادیاتور کولر مدتی منتظر بمانید تا گل و ذرات خشک شده خیس خورده و براحتی جدا شوند.

 

برای از بین بردن کثیفی هاي‌ رادیاتور کولر میتوان از محلول پنجاه درصد جرم گیر با آب استفاده کرد، بدین صورت که محلول را روی شبکه ها ریخته یا اسپری کنید و پس از ده دقیقه با فشار آب بشویید. استفاده از فشار آب کارواش برای تمیز کردن رادیاتور کولر نتایج بهتری به همراه دارد.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

3.کثیف بودن اواپراتور داخل اتاق

یکی از دلایل خوب خنک نشدن کوار ماشین کثیف شدن اواپراتور است. به دلیل عبور دائمی هوا در تابستان و زمستان از اواپراتور طبق معمول لایه اي از خاک روی ان را میگیرد. کثیف شدن اواپراتور علاوه بر کم کردن سرمای کولر باعث ایجاد بوی نامطبوع هنگام خاموش شدن کمپرسور می شود.

 

به دلیل رطوبت ایجاد شده در محیط خاک آلود، اواپراتور میتواند محل تجمع انواع باکتری،میکروب و قارچ ها باشد که در مواردی ممکن است سلامتی انسان رابه خطر بیندازد.

 

«نگارنده سند و آماری دراین خصوص ندارد» تمیز کردن مستقیم اواپراتور یا همان رادیاتور کولر داخل اتاق ماشین به دلیل محل قرار گیری ان تا حدودی مشکل است. در بعضی از ماشین ها که فیلتر اتاق داخل اتاق و پشت محفظه داشبورد قرار دارد میتوان با خارج کردن فیلتر و استفاده از فشار باد اواپراتور را تا حدود زیادی تمیز کرد.

 

اما برای تمیز کردن اواپراتور تمام ماشین ها یک راه نسبتا ساده وجوددارد که نیازمند صبر و حوصله است ودر شرایطی که دسترسی به اواپراتور سخت و پر هزینه است توصیه میشود که در این جا به توضیح چگونگی انجام ان می پردازیم. ابتدا کولر ماشین را روشن کرده و شدت باد فن را روی کمترین مقدار تنظیم کنید. دریچه ورود هوا الزاما باید روی حالت چرخش داخل خودرو باشد.

 

 در خودرو هایي که سیستم ایرکاندیشن اتوماتیک دارند باید بوسیله حالت دستی شرایط فوق را انتخاب نمود. حدود هشت تا ده لیتر آب را درون یک ظرف همانند قابلمه جوش بیاورید و ان را جلوی صندلی شاگرد در زیر داشبورد بگذارید.

 

یک شیشه الکل صنعتی«حدود نیم لیتر» به آب اضافه کنید و اجازه بدهید کولر خودرو تا ولرم شدن آب حدود چها دقیقه روشن بماند. دربهای خودرو بایددر تمام این زمان بسته باشد.

 

بر خلاف تصورات عام در جا کار کردن کولر هیچ ضرری برای کولر و موتور ماشین ندارد. با نگاه به لوله خروجی آب «drain» کولر در زیر اتاق میتوانید شاهد خروج آب کثیف از محفظه اواپراتور باشید و با قرار دادن ظرف در زیر ان میتوانید این عمل را تا تمیز و صاف شدن آب خروجی ادامه دهید.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

4.خرابی دریچه های کولر و بخاری

خرابی یا تنظیم نبودن دریچه هاي‌ نظارت سرما و گرمای سیستم کولر و بخاری باعث مخلوط شدن هوای گرم و سرد ودر نتیجه کاهش سرمای کولر در تابستان و همچنین گرمای بخاری در زمستان می شود. این اشکال طبق معمول بعد از باز و بست داشبورد و یا نصب رادیو پخش خودرو توسط افراد غیر متخصص بوجود می‌آید.

 

در تعداد زیادی از  ماشین ها درایور تنظیم هوای سرد و گرم یک دریچه تنظیم هوا را جابه‌جا میکند که مسیر عبور هوا را از درون رادیاتور بخاری یا مسیر موازی ان انتخاب میکند.

 

درایور تنظیم دما ممکن است به‌صورت سیمی و کاملا مکانیکی باشد که با تغییر جای روکش سیم نظارت و یا خم شدن سیم مفتول ان از تنظیم خارج میشود. در بعضی از خودرو ها دریچه هاي‌ بخاری بوسیله خلا کار میکنند که گرفتگی یا ترک خوردن لوله هاي‌ خلا باعث اختلال در عملکرد دریچه ها میشود.

 

در اغلب اتومبیلهای امروزی دریچه هاي‌ بخاری و کولر به‌ صورت الکترونیکی نظارت میشوند .

 

فرمان الکترونیکی به یک موتور گیربکسی کوچک منتقل شده و دریچه ها را باز و بسته میکنند. هر چند نظارت کننده هاي‌ الکترونیکی بسیار دقیق عمل میکنند اما در مواردی نیز دچار اشکال شده و راندمان کولر یا بخاری را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

خارج از نوع نظارت دریچه تنظیم گرما و سرما چه به‌صورت مکانیکی و یا الکترونیکی اغلب دریچه ها بوسیله فوم، ابر و یا واشر هاي‌ لاستیکی آب بندی میشوند. این مواد پس از چند سال خواص خودرا از دست میدهند و نمی توانند دریچه ها رابه خوبی آب بندی کنند در نتیجه باعث نشتی هوای گرم در تابستان و هوای سرد در زمستان میشوند‌.

 

از آنجایی که گرمای بخاری ماشین بوسیله حرارت آب موتور تامین میشود طبق معمول در هنگام اشکال در دریچه کولر سرمای کولر بعد از بالا رفتن آمپر آب کمتر میشود .

 

در اغلب مواقع نیز میتوان مخلوط بودن باد سرد و گرم‌رابه خوبی حس کرد. به این ترتیب که با نزدیک کردن پشت دست به دریچه کولر در قسمتهای مختلف مخلوط بودن باد گرم و سرد محسوس است.

 

برای رفع اشکال تنظیم نبودن دریچه هاي‌ کولر و بخاری باید به افراد متخصص و بادقت مراجعه نمود .

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

5. مشکلات فن کندانسور

کندانسور یا همان رادیاتور کولر  طبق معمول در جلوی رادیاتور آب خودرو قرار دارد. برای خنک شدن کندانسور هنگام روشن بودن کولر  یک یاچند فن پیشبینی شده است که‌ با روشن شدن کولر بکار می افتند.

 

چرخش فن باعث عبور هوا و خنک شدن گاز فشرده داغ داخل کندانسور میشود، گاز داخل کندانسور بسیار فشرده است و با از دست دادن حرارت تبدیل به مایع میشود و پس از عبور از اکسپنشن و تبدیل مجدد به گاز ایچاد سرما میکند. خرابی و کار نکردن فن کندانسور مشکلات متعددی بوجود می آورد که باعث گرم شدن باد کولر میشوند.

 

خنک نشدن گاز فشرده در کندانسور باعث بالا رفتن فشار گاز در قسمت پر فشار و قطع شدن کولر میشود زیرا در مدار پر فشار کولر یک سنسور فشار گاز وجوددارد که برای پیشگیري از خرابی کمپرسور یا ترکیدن لوله هاي‌ کولر درهنگام کم یا زیاد بودن بیش از حد فشار گاز کمپرسور را قطع میکند.

 

بنابر اینکار کردن فن کندانسور برای خنک شدن کولر ضروری می‌باشد. در ماشین هایي که دارای دو یا چند فن میباشند از کار افتادن یکی از فن ها یا کار نکردن دور تند فن باعث گرم شدن باد کولر بعد از گرم شدن موتور خودرو یا در گرمای زیاد هوا میشود.

 

طبق معمول کولر این ماشین ها در ساعات خنک تر روز به خوبی کار میکنند ودر هنگام ترافیک و گرمای زیاد دچار اشکال می‌شوند. یکی از علایم اشکال در فن خودرو داغ کردن موتور ماشین هنگام روشن بودن کولر در ترافیک و سربالایی است.

 

کار نکردن فن کندانسور ممکن است به دلیل خرابی رله، مقاومت‌ بازرسی دور یا موتور فن باشد. در عده اي از ماشین ها یونیت مخصوص نظارت دما و یا ecu فن کندانسور را هنگام روشن شدن کولر بکار می اندازد، بنابر این اشکال در یونیت نظارت دما و کامپیوتر خودرو نیز میتواند باعث اشکال در عملکرد فن بشود.

 

سلامت باطری نیز تاثیر زیادی در دور و قدرت فن دارد و ضعیف شدن ان میتواند باعث پایین آمدن دور فن ودر نتیجه داغ کردن موتور در ترافیک و سربالایی  بشود، طبق معمول داغ کردن بیش ار حد موتور نیز باعث گرم شدن کولر میشود.

 

خرابی سنسور فشار گاز «فشنگی گاز کولر»

سنسور فشار گاز کولر که در میان تعمیرکاران به فشنگی کولر معروف است یکی از قطعات مهم کولر ماشین میباشد. فشنگی کولر یک میکرو سوئیچ فشار سنج چند حالته است که در مسیر پر فشار کولر قرار دارد.

 

اگر فشار گاز داخل سیستم از حد معینی کمتر باشد سنسور فشار گاز اجازه روشن شدن به کمپرسور کولر را نمی‌دهد ودر صورت بالا رفتن بیش از حد فشار نیز کمپرسور را قطع میکند.

 

یکیدیگر از وظایف فشنگی کولر روشن کردن دور تند فن کندانسور است.  هنگام استفاده از حداکثر توان کولر با دور بالای فن داخل اتاق و یا در هوای بسیار گرم فشار گاز درون سیستم با بالا رفتن حرارت گاز بالا می رود، دراین هنگام فشنگی گاز کولر بوسیله مدارهای الکترونیکی واسطه دور تند فن را بکار می اندازد که موجب خنک شدن گاز فشرده درون کندانسور و تعدیل فشار میشود. بنابر این روشن است که هر نوع اشکال در سنسور فشار گاز کولر باعث اشکال در عملکرد کولر ماشین می شود.

 

خراب شدن سنسور فشار گاز باعث بروز مشکلات متعددی میشود. در بعضی مواقع به محض بالا رفتن فشار گاز تا حد طبیعی سنسور فشار کمپرسور را قطع میکند و با پایین آمدن فشار مجددا وصل میشود، این اتفاق طبق معمول در حین رانندگی با دور بالای موتور میوفتد و از علائم ان سرد و گرم شدن لحظه اي باد کولر است. تکرار این وضعیت باعث آسیب به کلاچ کمپرسور و برخی قطعات دیگر کولر میشود.

 

در مواقعی نیز سنسور فشار گاز دور تند فن را روشن نمی کند، در اینصورت کولر در شرایط عادی به خوبی کار میکند اما در گرمای زیاد و ترافیک فشار گاز سیستم به دلیل روشن نشدن دور تند فن بالا رفته و کولر قطع میشود. در مواقعی که فشنگی کولر بطور کامل خراب باشد کمپرسور از کار افتاده و کولر در هیچ شرایطی کار نمی کند.

استفاده صحیح از کولر خودرو + علت خنک‌ نکردن کولر خودرو

خرابی ترموستات داخل اتاق

تقریباً تمام خودرو ها دارای ترموستات کولر داخل اتاق هستند . خودرو هایي که سیستم ایرکاندیش اتوماتیک دارند طبق معمول دارای دو ترموستات در اتاق میباشند که یکی بر روی اواپراتور و دیگری پشت قسمتی از داشبورد جاسازی شده است.

 

ترموستات کولر بعد از رسیدن دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه کمپرسور را قطع میکند. این مکانیزم برای جلوگیري از یخ زدن اواپراتور طراحی شده است. زیرا درصورت یخ زدن اواپراتور حجم هوای خروجی از دریچه ها بشدت کم شده و دما افزایش مییابد.

 

خرابی ترموستات ممکن است باعث کارکرد بیش از حد کمپرسور و یخ زدن اواپراتور و یا قطع شدن کامل یا زود هنگام کمپرسور بشود. درصورت قطع شدن زود هنگام کمپرسور باد خروجی کولر به اندازه کافی سرد نمی‌شود و طبق معمول کمپرسور در فواصل کوتاه قطع و وصل میشود.

 

خرابی شیر اکسپنشن اواپراتور

شیر اکسپنشن یا تبخیر یکی از مهم ترین قطعات سیستم خنک کننده است. با روشن شدن کولر گاز سیستم خنک کننده بوسیله کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و مایع می شود ؛ مایع پس از عبور از کندانسور «رادیاتور کولر» تا حدی خنک شده و وارد اکسپنشن میشود .

 

اکسپنشن دارای یک سوراخ نسبتا نازک است که در مدار کولر مانند یک اسپری عمل میکند . مایع پس از عبور از اکسپنشن وارد قسمت کم فشار شده و با جذب حرارت محیط به سرعت تبدیل به گاز میشود.

 

نکته پایانی:

در پایان لازم است بدانید جهت بیشتر عمر کردن گاز کولر و شارژ بودن گاز کولر هر 15 روز یکبار به مدت 5 دقیقه کولر خودرو را روشن کنید ( حتی در زمستان ) تا هم شارژ شود و هم لوله های کولر خراب نشود.

 

جدیدترین مطالب سایت