عواقب استفاده از مکمل های سوخت خودرو

عواقب استفاده از مکمل های سوخت خودرو

مکمل های سوخت خودرو چه مضرراتی دارند ؟ 

مکمل هاي سوخت به اتومبیل کمک می‌کند تا سریع تر نیرو بگیرد و زودتر تر راه بیوفتد ، اما باید بدانید اینکار معایت و عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد .

 

این مکمل ها آن طور که ساخت کنندگان انها می گویند، می توانند روان کنندگی و بازدهی سوخت را بالا ببرند، آلودگی ناشی از سوخت را کاهش دهند و از یخ زدن سوخت در دماهای پایین جلوگیري کنند، افزایش عمر موتور، پایداری سوخت، جدا شدن رسوبات و مواد زائد و روان کاری اجزای متحرک در سیستم سوخت رسانی و موتور از دیگر موارد ادعایی آنهاست ، این در شرایطی هست که سازمان ملی استاندارد و ستاد بهینه سازی مصرف سوخت تا کنون استاندارد این مکمل ها را تایید نکرده اند.

 

بر همین زمینه بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد به «آخر هفته» میگوید: هیچ کدام از مواردی که بعنوان فواید این مکمل ها عنوان می‌شوند، برای سازمان ملی استاندارد ثابت نشده هست و این مکمل ها تا کنون پیروز به دریافت استاندارد از این سازمان نشده اند.

 

اما اگر این مکمل ها آن طور که کاظمی میگوید محصولاتی غیر استاندارد میباشند، چرا به وفور در جایگاه هاي سوخت به فروش میرسند؟ کاظمی در پاسخ به این سوال میگوید:

 

به هر حال این طور هم نیست که هر کالایی که ما تایید نکنیم، در بازار به فروش نرسد.

 

اما در کنار دو سازمان یاد شده، کارشناسان عقیده دارند این مکمل ها که یا وارداتی میباشند یا در کارگاه هایي در داخل کشور بسته بندی میشوند، بر خلاف چیزهایی که در تبلیغات شان گفته میشود اصلا کارآیی ندارند و حتی برای خودرو و سیستم سوخت رسانی آن زیان هایي را هم در پی دارند.

عواقب استفاده از مکمل های سوخت خودرو

مکمل های سوخت، تجارتی از نوع دروغ؟

داود اسماعیلی، کارشناس مسائل فنی ماشین در رابطه با مکمل هاي سوخت ماشین به «آخر هفته» میگوید:

 

این مکمل ها برای ماشین فایده اي ندارند چراکه موادی که ادعا میشود در انها به کار نرفته هست. او در رابطه با یکی از ادعاهای این مکمل ها مبنی بر افزایش عدد اکتان سوخت عقیده دارد:

 

این که می‌گویند این مکمل ها موادی دارند که باعث میشود بنزین بهتر بسوزد و از رسوب بنزین جلوگیری می‌کند، تبلیغی بیش نیست زیرا سوختی که در جایگاه ها عرضه می‌شود بعد از نظارت هاي فراوانی ساخت و عرضه میشود که احتمال غیراستاندارد بودن آن را بسیار کاهش می دهد.

اسماعیلی بر خلاف عقیده متعارف این روزها که سوخت هاي موجود در جایگاه ها را غیراستاندارد میداند، سوختی که در جایگاه ها عرضه میشود را غیراستاندارد نمیداند و عقیده دارد این خودروها میباشند که عملیات سوخت را کامل انجام نمی‌دهند و به اصطلاح خام سوزی دارند.

 

او در توضیح اکثر میگوید: برای مثال خودروهای فرسوده بخش زیادی از سوخت را نمی سوزانند بلکه آن را تبدیل به دود میکنند که همین موضوع هم باعث افزایش آلودگی هوا میشود.

 

این کارشناس مسائل فنی ماشین عقیده دارد تعداد زیادی از خودروهایی که صفر میباشند هم همین مشکل را دارند و بخشی از سوخت را نمی سوزانند در حالی که یک ماشین با استانداردهای روز جهان همین سوخت را به صورت کامل و صحیح می سوزانند و باعث آلودگی هوا نیز نمی‌شوند.

 

یکی دیگر از دلایلی که باعث میشود سوخت به صورت کامل فرآیند احتراق را طی نکند آلودگی هوا هست زیرا در شرایطی که اکسیژن هوا کم هست، بنزین به درستی نمی سوزد این در حالی هست که هیچ کدام از مکمل هاي سوخت تا کنون ادعای خود مبنی بر کاهش آلودگی هوا را عملی نکرده اند.

عواقب استفاده از مکمل های سوخت خودرو

نوش داروی پس از مرگ سهراب

اما هرچند تعداد زیادی از کارشناسان به طور کلی مصرف مکمل هاي سوخت را پیشنهاد نمی کنند، اما بعضی از صاحبان ماشین از مصرف مکمل ها راضی میباشند و عده زیادی هم از این مکمل ها بعنوان مصادیق کلاهبرداری یاد می کنند کارشناسان تاکید دارند که این محصولات هم برای اتومبیل زیان آور هست و هم برای محیط زیست.

 

جالب هست بدانید در رابطه با این موضوع هر دو طرف درست می گویند، اما دقت به یک نکته در چرایی راضی بودن و ناراضی بودن افراد از این مکمل ها ضروری هست.

 

به عقیده اسماعیلی اگر مصرف مکمل هاي سوخت را از خودرویی که صفر هست و تا کنون هیچ مسافتی را نپیموده هست آغاز کنید، مشکلی برای خودرویتان پیش نمی‌آید، اما اگر همین مکمل ها را در خودرویی که فرضا ۵ سال کار کرده و هیچ گاه هیچ مکملی هم به خود ندیده هست استفاده کنید، اتومبیل دچار مشکل میشود و مکمل هاي سوخت در رابطه با خودروهای کارکرده به نوعی نوش داروی پس از مرگ سهراب میشوند.

به گزارش تالاب خودرویی که چند سال بدون هیچ مکمل سوختی کار کرده هست قطعا رسوباتی در باک خود دارد که در جایی جمع شده اند و ساکن میباشند، این در حالی هست که استفاده از مکمل در این دست خودروها باعث می‌شود این رسوبات در داخل باک حل شود و در مسیر عبور بنزین، لوله هاي بنزین، پمپ بنزین و در نهایت سوزن انژکتورها حرکت کند و آن ها را نیز کثیف کند و جرم ها را به آنجا نیز منتقل کند.

 

بنابراین پیشنهاد میشود اگر خودرویتان صفر هست، از این مکمل ها در هر نوبت سوخت گیری اضافه کنید. اما نه تنها سازمان استاندارد و ستاد بهینه سازی مصرف سوخت استفاده از مکمل ها را پیشنهاد نمی کنند؛ بلکه خودروسازان نیز در اطلاعیه هاي گوناگون به مشتریان خود گوشزد می کنند که اضافه کردن انواع مکمل بنزین، شوینده انژکتور، روغن بنزین و تقویت کننده اکتان در هیچ کدام از محصولات تولیدیشان پیشنهاد نمیشود

 

و در این اطلاعیه ها آمده هست که مصرف مواد نامبرده اضافه بر لغو گارانتی ماشین، احتمال غیر ایمن ساختن ماشین به ویژه اجزای سوخت رسانی را نیز فراهم می‌کند. دیدنی هست بدانید تا کنون مواردی از بروز ایرادهای موتوری و سیستم سوخت رسانی نیز در اثر استفاده از این مواد گزارش شده هست.

در آخر کارشناس فنی هفته نامه آخر هفته پیشنهاد می‌کند اگر هم قصد استفاده از هر کدام از این مواد مکمل را دارید یا ماشین شما برای تنظیم سوخت رسانی و تمیز شدن این مسیر به این مواد احتیاج دارد، حتما آن را در نمایندگی هاي مجاز و زیر نظر پرسنل رسمی این نمایندگی ها به ماشین خود تزریق کنید.

جدیدترین مطالب سایت