کاهش مصرف سوخت خودرو با روش های اصولی

کاهش مصرف سوخت خودرو با روش های اصولی

توصیه هایی برای کاهش استفاده از بنزین 

با بالارفتن قیمت بنزین و استفاده بیش از حد ماشین ها در ایران موجب شده تا راه های‌ استفاده و کاهش از بنزین جذابت بیشتری پیدا کند.

 

با این روش ها تا 30 درصد کاهش مصرف سوخت را تجربه کنید.

 

30 ایده ی مناسب برای کاهش استفاده از سوخت خودرو

 

1- بـه گزارش تالاب هرچه می‌ تواند وسایل کمتری در ماشین خود بگذارید. هرچه ماشین سبک تر باشد کمتر بنزین مصرف میکند.

 

2- با سرعت نرانید. اگر با سرعت 90 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید می‌ تواند 21 درصد اکثر از زمانی پیش بروید کـه با سرعت 110 کیلومتر در ساعت میرانید.

 

3- طوری برنامه ریزی کنید کـه مجبور نشوید برای بـه موقع رسیدن سریع رانندگی کنید.

 

4- وقتی ماشین را روشن می کنید لازم نیست بیش از 30 ثانیه درجا کار کند. ماشین های‌ اخیر طوری طراحی شده اند کـه حتی در هوای سرد میتوانند بلافاصله راه بیفتند.

 

5- اگر باید بیش از 30 ثانیه بایستید نگذارید ماشین درجا کار کند. برای کاهش مصرف سوخت بهتر هست موتور را خاموش کنید و بعداً دوباره آن را روشن کنید.

 

6-فشار پایتان را روی پدال گاز تغییر ندهید. سعی کنید تاجایی کـه ممکن هست با گاز یکسان برانید.

 

7- باد چرخ ها را همیشه تنظیم کنید؛ بـه خصوص وقتی هوا سرد میشود یا در جاده با سرعت بالا می رانید حتماً برای تنظیم باد مراجعه کنید.

 

8- تا جایی که میشود تهویه هوا را روشن نکنید به جای آن شیشه ها را پایین بکشید.

 

9- «تیک آف» نکنید. وقتی ماشین را روشن میکنید خیلی آرام پدال گاز را فشار بدهید

 

10- از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. هرجا کـه امکان دارد مثلاً در بعضی چراغ قرمزها از خیلی گذشته پایتان را از روی گاز بردارید و ماشین را خلاص کنید تا ماشین خود به خود و آرام آرام بایستد.

 

11- وسایل اضافی را کـه موجب ایجاد مقاومت در برابر باد میشوند بردارید. مثلاً باربند یا باربند اسکی را در زمانی کـه بـه آنها احتیاج ندارید باز کنید.

 

12- حواستان را جمع کنید کـه حتماً پیش از حرکت ترمزدستی را بخوابانید.

 

13-هیچ وقت پیش از خاموش کردن ماشین گاز ندهید. این کار هم موجب هدر رفتن بنزین میشود و هم باعث فرسوده شدن سیلندرها.

 

14- پیش از راه افتادن و در مسیرهای درون شهری بـه رادیو پیام گوش بدهید و وارد راه هایی کـه بسته یا پرترافیک هست نشوید.

 

15- در باک بنزین خود را وارسی کنید کـه خوب بسته بشود.

 

16- هرچه زودتر بـه دنده های‌ سبک بروید. اگر ماشین دنده اتوماتیک دارید یک ثانیه زودتر پایتان را از روی پدال گاز بردارید.

 

17- وقتی میبینید دارید از ماشینی سبقت می گیرید این کار را هرچه سریع تر انجام بدهید. .معطل نکنید.

 

18- تنظیمات ماشین را ماه بـه ماه وارسی کنید تا زیادی سوخت مصرف نکند.

 

19- هرچندوقت یکبار ترمزهای ماشین را وارسی کنید و اگر لازم بود انها را تنظیم کنید. اگر ترمز کاملاً تنظیم نباشد مقاومت چندان و سوخت بیشتری مصرف میشود.

 

20- موقع خرید ماشین تاجایی کـه نیازتان اجازه میدهد سعی کنید خودروی کوچک تری انتخاب کنید. هرچه ماشین کوچک تر و بالطبع سبک تر باشد بنزین کمتری مصرف میکند.

 

21- در انتخاب ماشین ماشین هایی کـه مجهز بـه لوازم پرمصرف هستند را کنار بگذارید؛ تهویه مطبوع، لوازم برقی مثل شیشه برقی یا قفل مرکزی و دنده اتوماتیک از این دسته خودروها هستند.

 

22- اگر در شهری با آب و هوای گرم زندگی میکنید خودرویی با رنگ روشن خریداری کنید و تودوزی آن را هم روشن انتخاب کنید تا نور و گرما را بازبتاباند. شیشه های‌ مات هم از گرم شدن داخل ماشین جلوگیری میکند.

 

23- از لاستیک های‌ رادیال استفاده کنید تا اصطکاک کمتری بین تایر و جاده ایجاد بشود.

 

24- موقع رانندگی بگذارید چشمتان بیش از پایتان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و سایر موانع باشید تا لازم نباشد یکباره ترمز بگیرید.

 

25- فرمان ماشین را ثابت نگه دارید البته تا جایی که ممکن اسـت. هرقدر خط عوض کنید و در عرض خیابان حرکت کنید خودروی شـما مسافت بیشتری می پیماید و بنزین بیشتری هم می سوزاند.

 

26- باک ماشین را زیادی پرنکنید چون ممکن اسـت سرریز بشود یا در سربالایی های‌ تند چکه کند.

 

27- زمستان ها تایر خودروی خود را با تایرهای یخ شکن جایگزین کنید یا این‌کـه با کمترین برفی کـه آمد زنجیر چرخ ببندید. درغیراین صورت موتور ماشین اکثر کار می‌کند و بنزین بیشتری می سوزاند.

 

28- وقتی از دور میبینید کـه جاده سربالایی می شود پیش از آنکه بـه آن برسید سرعت بگیرید و وقتی روی شیب هستید سرعت تان را همان اندازه حفظ کنید. اگر در سربالایی گاز بدهید بنزین خیلی چندان مصرف میشود.

 

29- فیلتر هوا را زودبه زود وارسی کنید و اگر کثیف بود آن را تعویض کنید.اگر فیلتر هوا کثیف باشد جریان هوا بـه موتور مختل می شود و بنزین بیشتری می سوزاند.

 

31- ممکن اسـت لاستیک های‌ پهن و اسپورت به نظر خوشگل باشند اما مقاومت حرکت و مصرف سوخت رابالا می برند.

 

32- روغن ماشین را به موقع عوض کنید. اگر روغن ماشین تمیز باشد اصطکاک کمتری در موتور ایجاد میشود و با مقدار ثابت سوخت میتواند یک تا دو درصد اکثر برانید.

 

33- به جای برنامه های‌ تفریحی بیرون از منزل و گشت وگذار در خیابان ها دوستانتان را به منزل خود دعوت کنید.

 

34- اگر نوع شغل تان طوری اسـت کـه می توانید آن را در منزل انجام بدهید از رئیس تان اجازه بگیرید و یک یا دو روز درهفته را به محل کار نروید و کارها را در خانه دنبال کنید. اگر هم خودتان رئیس جماعتی از کارمندان هستید ببینید کدام یک از کارمندان میتواند کارش را در خانه انجام بدهد و بـه او این اجازه را بدهید.

 

35- وقتی نزدیک مقصد موردنظرتان می شوید در نخستین جای پارکی کـه دیدید پارک کنید و بـه امید پیدا کردن جای پارک درست روبه روی مقصدتان در خیابان بالا و پایین نروید. از کمی پیاده روی ضرر نمیکنید.

 

منبع :hamshahrionline.ir

جدیدترین مطالب سایت