گزارشی از کم مصرف ترین ماشین های ایرانی

گزارشی از کم مصرف ترین ماشین های  ایرانی

کم سوخت ترین خودروهای جهان 

در ایران هم خودروهایی پیدا می‌شود که بسیار کم کار می‌کند و علاوه بر خوب بودن انها سوخت کمی را هم در پی دارد .

 

کم‏مصرف‏ترین خودروهای تولید داخل

به گزارش تالاب در میان خودروهای ساخت داخل، کم‏مصرف‏ترین آنها در بازار ایران، خودروی MVM110 بوده که توسط شرکت کرمان موتور ساخت می‏شود. بعد از آن تندر90 پایین‏ترین میزان مصرف سوخت را در بین خودروهای داخلی دارد. برخلاف تصور عامه مردم که پراید را خودرویی کم مصرف می‏دانند،

 

باید اشاره کرد که پراید در تیپ‏های مختلف دارای موتوری به حجم 1300 سی‏سی و قدرت تولیدی 69 اسب‏بخار هست و این موتور علیرغم ایجاد قدرت کم، در سیکل شهری در هر 100 کیلومتر اکثر از 9 لیتر مصرف سوخت دارد.

 

همچنین پژو 206، رانا و سمند مجهز به موتور EF7 و پژو 405 و پژو پارس مجهز به موتور TU5، خودروهای کم مصرف شرکت ایران خودرو محسوب می‏شوند. 

 

پُرمصرف‏ترین محصولات این شرکت هم خودروهایی هستند که از موتور خانواده XU7 استفاده می‏کنند و مصرف آنها در سیکل شهری حتی تا 13 لیتر هم می‏رسد.

 

این موتور شامل سه تیپL3، L4 و XUM بوده که در حال حاضر روی برخی تیپ‏های سمند، پژو پارس و پژو 405 تعبیه شده که با افزایش قیمت سوخت، تقاضای مشتریان برای این خودروها کاهش یافته هست. این موتور با دقت به قدرت تولیدی، موتور پرمصرفی محسوب می‏شود و دارای تکنولوژی نسبتاً قدیمی هست.

 

رتبه اول، MVM110 

بر اساس بررسی‏های صورت گرفته در میان خودروهای تولیدی داخل کشور، خودروی 3 سیلندر MVM110 یا چری QQ کم مصرف‏ترین خودروی داخلی بوده که مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر برای سیکل شهری 8/7، در بزرگراه 5/4 و در سیکل ترکیبی 7/5 لیتر است. 

 

شاید برای شما هم جالب باشد که رتبه اول رده بندی مصرف سوخت خودروهای داخلی، به یک خودروی چینی اختصاص یافته است.

 

البته باید این نکته را هم در نظر داشت که این خودرو تنها نمونه 3 سیلندر ساخت داخل است که با حجم موتور 812 سی‏سی و گیربکس 5 سرعته دستی تنها قدرتی معادل 52 اسب‏بخار و گشتاور 90 نیوتن‏متر ساخت می‏کند. 

 

مصرف سوخت مدل 4 سیلندر دنده‏ای این خودرو با موتور 1083 سی‏سی نیز زیاد تفاوت عمده‏ای با مدل 3 سیلندر آن ندارد و جزء خودروهای کم مصرف داخلی محسوب می‏گردد. یکی از ایراداتی که به این خودرو وارد بوده، ایمنی پایین آن در تصادفات است.

 

رتبه دوم، تندر90

بعد از MVM110 کم مصرف‏ترین خودروی داخلی، تندر90 بوده که با یک موتور 1598 سی‏سی، قدرتی معادل 110 اسب‏بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 148 نیوتن‏متر ایجاد می‏کند.

 

گیربکس این خودرو از نوع 5 سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بوده که میزان مصرف سوخت سیکل شهری 9، در جاده 6/5 و در سیکل ترکیبی 9/6 لیتر را برای این خودرو فراهم کرده است. 

 

اخیراً خودروی ساندرو که براساس پلت‏فرم تندر90 طراحی شده، در شرکت پارس خودرو رونمایی گردید که مدل‏هاچ بک یا استیشن تندر 90 محسوب می‏شود.

 

 رتبه سوم، پژو 206 تیپ2

بیش از 5 میلیون دستگاه پژو206 در سراسر جهان تولید و عرضه شده و شرکت ایران خودرو، یکی از مهم‏ترین پایگاه‏های تولید این خودرو در جهان به شمار می‏رود. محصول نام آشنای ایران خودرو با وجود گذشت سال‏ها از عرضه آن، همچنان یکی از کم مصرف‏ترین خودروهای بازار ایران است. 

 

تیپ 2 این خودرو با پیشرانه 1360 سی‏سی TU3 توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، قدرتی برابر با 75 اسب‏بخار و حداکثر گشتاوری معادل 118 نیوتن‏متر تولید می‏کند. میزان مصرف سوخت تیپ2 خودروی سال 2001 اروپا در سیکل شهری 4/9، در جاده 7/5 و در سیکل ترکیبی 7 لیتر است. 

 

رتبه چهارم، سمند LX با موتور EF7 

خودروی سمند LX با هدف ارتقاء ظاهری و فنی خودروی سمند در سال 83 توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور 1645 سی‏سی EF7 قدرتی معادل 114 اسب‏بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتن‏متر تولید می‏کند و قدرت آن توسط یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ‏های جلو منتقل می‏شود. 

 

میزان مصرف سوخت این خودرو در سیکل شهری 4/9، در جاده 6 و در سیکل ترکیبی 8/7 لیتر است.

 

رتبه پنجم، سایپا 131

در سال 89 شرکت سایپا با هدف ارتقاء سطح کیفی محصولاتش، تولیدات پراید خود را بر اساس پلت‏فرم جدیدی تحت عنوان X100 تغییر داد که شامل افزایش قدرت موتور و تقویت بدنه خودرو می شد.

 

این خودرو با موتوری به حجم 1323 سی‏سی و گیربکس 5 سرعته دستی در مدل ارتقاء یافته، قدرتی معادل 69 اسب‏بخار وگشتاوری برابر با 106 نیوتن‏متر تولید می‏کند. مصرف سوخت این ماشین یک تنی، در سیکل شهری 5/9، در جاده 5/6 و در سیکل ترکیبی 8 لیتر بوده که به نسبت حجم موتور در مقایسه با سمند LX مصرف بالاتری دارد.

 

کم مصرف‏ترین خودروهای وارداتی

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، در حالی که در کشورمان هنوز آرزوی تولید انبوه خودروهای کم مصرف بنزینی را داریم، در کشورهای پیشرفته خودروهای کم مصرف هیبریدی (بنزینی- برقی) با تکنولوژی بالا جایگزین خودروهای بنزینی می‏شوند و دیگر پژو206 یا تندر90 خودروهایی کم مصرف محسوب نمی‏شوند، چرا که طبق استاندارد جهانی، آن گونه خودرو ها در هر 100 کیلومتر، حدود یک لیتر اکثر از نمونه های کم مصرف کشورهای پیشرفته سوخت مصرف می‏کنند. 

 

امروزه خودروهای خارجی زیادی به کشور وارد می‏شوند که میزان مصرف سوخت آنها طبق استانداردهای بین المللی پایین است. از این خودروها می‏توان به کیا پیکانتو، MG3، هیوندای i20، تویوتا یاریس، مزدا 2 و… اشاره کرد.

 

رتبه اول، کیا پیکانتو

کیا پیکانتو به یک موتور به حجم 1248 سی‏سی مجهز شده که قدرتی معادل 85 اسب‏بخار و گشتاوری برابر با 121 نیوتن‏متر برایش فراهم می‏کند. قدرت موتور توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‏های جلو انتقال داده می‏شود. میزان مصرف سوخت پیکانتو در سیکل شهری 7/6، سیکل جاده‏ای 5/4 و در سیکل ترکیبی 3/5 لیتر بوده و  با برچسب قیمت 72 میلیون تومانی لقب کم مصرف‏ترین خودروی وارداتی را از آن خود کرده است. 

 

رتبه دوم، میتسوبیشی میراژ

در میان اتومبیل های وارداتی به ایران، خودروی تازه وارد میتسوبیشی میراژ بعد از کیا پیکانتو، دومین نمونه کم مصرف بوده که با موتوری 3 سیلندر به حجم 1193 سی‏سی حداکثر قدرت 74 اسب‏بخار و گشتاور 100 نیوتن‏متر را فراهم می‏کند. یک گیربکس 5 سرعته دستی قدرت موتور را به چرخ‏های جلو منتقل می‏کند و میزان مصرف سوخت در سیکل شهری 9/6، در سیکل جاده‏ای 6/5 و در سیکل ترکیبی 4/6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

 

این خودرو با برخورداری از سیستم‏های ایمنی و رفاهی مناسب ماشینی مناسب برای جوانان محسوب می‏شود، هر چند که قیمت 70 میلیون تومانی آن کمی دور از ذهن است.

 

رتبه سوم، هیوندای i20 

نسل اخیر هیوندای i20 که به بازار ایران وارد شده، به نوعی نسخه کوچک مدل موفق هیوندای i30 به شمار می‏رود. این خودرو دارای طراحی ساده و موتور کم مصرف بوده و از هر نظر، نسبت به نسل قبلی بهتر شده است. موتور 1498 سی‏سی آن، قدرت 122 اسب‏بخار و گشتاور 157 نیوتن‏متر را ایجاد می‏کند و این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته به چرخ‏های جلو منتقل می‏شود. 

 

این خودروی 87 میلیون تومانی جایگاه سوم خودروهای کم مصرف وارداتی ایران را از آن خود کرده است. میزان مصرف سوخت آن در سیکل شهری 1/7، در جاده‏ 7/5 و مصرف ترکیبی آن 5/6 لیتر اعلام شده است. 

 

رتبه چهارم، تویوتا یاریس

 

خودروی تویوتا یاریس نسل اخیر، با موتور 1497 سی‏سی 4 سیلندر مجهز به سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها (VVTi)، قدرت 107 اسب‏بخار و حداکثر گشتاور 141 نیوتن‏متر را فراهم می‏کند. نیروی موتور توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‏ها منتقل می‏شود. این خودرو به امکانات و تجهیزات مناسبی مجهز شده که قیمت 112 میلیون تومانی آن را توجیه می‏کند. میزان مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر در سیکل شهری 3/7، سیکل جاده‏ای 8/5 و در حالت ترکیبی 6/6 لیتر است.

 

رتبه پنجم، آلفارومئو میتو

آلفارومئو میتو دارای موتور 4 سیلندر 1368 سی‏سی توربو بوده که توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی، قدرت 135 اسب‏بخار و گشتاور 206 نیوتن‏متری را به چرخ‏ها منتقل می‏کند. طراحی این خودروی‏ هاچ بک 120 میلیون تومانی، توسط کمپانی پینین فارینا انجام گرفته، همان شرکتی که خودروهای فراری را طراحی می‏کند. 

 

میزان مصرف سوخت آن در سیکل شهری تنها 5/7 لیتر، سیکل جاده‏ای 6 و در سیکل ترکیبی 8/6 لیتر است. علت اختصاص مقام پنجم به این خودرو، تنها پایین‏تر بودن حجم موتور آن در مقایسه با تویوتا یاریس بوده است.

جدیدترین مطالب سایت