دانستنی های ناگفته از سیاره مرگبار و کشنده مریخ

مجموعه : دانستنیها
دانستنی های ناگفته از سیاره مرگبار و کشنده مریخ

کشف دانستنهای در مورد سیاره مرگبار و کشنده مریخ

چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی هست که در مداری طولانی‌تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشیدمی‌چرخد. هر یکبار گردش این سیاره به دور خورشید معادل ۶۸۷۷ شبانه‌روز زمین به درازا میکشد سیاره مریخ مکانی که همۀ فکر می‌کردند بعد از زمین دومین کره برای زندگی می باشد.

 

ولی محققان با کشف این که مریخ چه مکانی خطرناکی برای انسان ها می باشد همۀ را شگفت زده کرده هست این دانستنی ها که دانشمندان کشف نموده اند باعث شگفتی همۀ شده هست فضانوردانی که در مریخ بودند این مکان را جای خطرناک برای انسان معرفی کرده اند سیاره مریخ پدیده‌ها و ویژگی‌هایي دارد که می توانند جان انسان را در کسری از ثانیه بگیرند. قرارگیری در معرض امواج و اشعه‌هاي زیان آور در مریخ یکی از بزرگ ترین تهدیدهای مریخ برای فضانوردان هست اما خطرهای بزرگ دیگری نیز جان مسافران به مریخ را تهدید میکند.

 

دانستنی های ناگفته از سیاره مرگبار و کشنده مریخ

دانستنی ها ناگفته از سیاره مرگبار و کشنده مریخ

 

ناسا قصد دارد تا اواسط دهه سوم قرن ۲۱ ماموریت انسانی در مریخ انجام دهد و در حال حاضر در حال مطالعه بر روی چندین فناوری گوناگون برای اطمینان از صحت جسمی و زنده ماندن فضانوردان در سیاره سرخ هست. “پاسکال لي”«Pascal Lee» یکی از محققان ناسا به بررسی مواردی پرداخته هست که باید برای حفظ جان فضانوردان در نظر گرفته شوند. در ادامه به بررسی عواملی که میتوانند سبب مرگ انسان در مریخ شوند میپردازیم:

 

۱- مریخ خون شما را به جوش می‌آورد!

سریع‌ترین عاملی که می تواند یک مسافر حفاظت‌نشده را در مریخ به کام مرگ بفرستد، فشار جو بسیار پایین هست. لي در رابطه با این خطر موجود در مریخ گفت: با دقت به فشار جو مریخ که ۱۰۰ برابر کمتر از زمین هست، خون انسان در دمای معمولی به جوش می آید و تمام گازهای موجود در خون به صورت حباب درمی‌آیند و طی چند ثانیه فرد می‌میرد.

 

دانستنی های ناگفته از سیاره مرگبار و کشنده مریخ

 

عکسی که مریخ نورد کنجکاوی از سطح سیاره مریخ به ثبت رسانده هست.

 

۲- جو مریخ از کربن دی‌اکسید تشکیل شده است

جو زمین از ۷۸ درصد نیتروژن و ۲۱ درصد اکسیژن، مقادیری بخار آب و کربن دی‌اکسید تشکیل شده هست اما در مریخ ۹۵ درصد جو از کربن دی‌اکسید تشکیل شده هست.

گاز اکسیژن برای تنفس انسان ضروری هست و هیج گازی نمی تواند جایگزین آن شود و در جو مریخ نیز ذره‌اي اکسیژن آزاد وجود ندارد و تنفس در فضای آزاد آن ظرف چند دقیقه انسان را به کشتن می دهد.

 

۳- دمای مریخ شدیدا متغیر است

در گرم‌ترین روزهای تابستان در مریخ دمای محیط به ۲۱ درجه سانتی‌گراد میرسد و این دما در شب تا منفی ۶۲ درجه سانتی‌گراد پایین می آید.

در صورتی که لباس مناسب این دما در اختیار فضانوردان نباشد انها فقط چند ساعت با مرگ فاصله خواهند داشت.

 

دانستنی های ناگفته از سیاره مرگبار و کشنده مریخ

این تصویر از باد و غبار مریخی را مدارگرد شناسایی مریخ به ثبت رسانده هست.

 

۴- غبار مریخی

گرد و غبار موجود در سطح مریخ دارای ترکیباتی هست که برای ریه انسان سمی محسوب می شوند و این ذرات ریز در صورتی که استنشاق شوند برای گرفتن جان انسان به چند هفته زمان نیاز دارند.

 

۵- تشعشعات سرگردان

عدم وجود یک میدان مغناطیسی سراسری در مریخ و ضخامت پایین جو این سیاره سبب شده که اشعه‌هاي پرانرژی کیهانی مستقیما به سطح این سیاره برسند که با ایجاد سرطان خون شدید طی چند ماه انسان را از پا در می‌آورد.

جدیدترین مطالب سایت