سیاهی رفتن چشم ها را جدی بگیریم !!

مجموعه : دانستنیها
سیاهی رفتن چشم ها را جدی بگیریم !!

سیاهی رفتن چشم ها را جدی بگیریم !!

 

سیاهی رفتن چشم ها دلایل زیادی دارد ، از استرس زیاد گرفته تا .. ولی بهتر آن است که به اعصاب خود مسلط باشیم در ادامه این خبر روانشناسی با تالاب همراه باشید.

 

سیاهی رفتن چشم ها می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما برخی از آن ها گذرا هستند و نیازی به توجه پزشکی ندارند اما باید برخی را جدی گرفت. سیاهی رفتن چشم‎ها اتفاقی است که همه دست کم یکبار تجربه اش کرده ایم. اما آیا سیاهی رفتن چشم ها همیشه بی خطر است؟

 

سیاهی رفتن چشم علتش چیست؟

به گزارش تالاب سیاهی رفتن چشمها اتفاقی است که همه دست کم یکبار تجربه اش کرده ایم. حالت ناخوشایندی که به اعتقاد متخصصان قلب و عروق و مغز و اعصاب ممکن است به علت کم خونی، فشار خون بالا و یا بعضی بیماری ها مثل ام اس باشد.

 

دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص علت سیاهی رفتن چشم ها می گوید: بعضی مردم زمانی که از حالت نشسته به ایستاده یا از ایستاده به نشسته تغییر وضعیت می دهند، چشم های شان سیاهی می رود و ممکن است زمین بخورند. به طور مثال زمانی که در حالت نشسته است،

 

فشار خونش روی ۱۲ است، اما به محض این که می ایستد فشارش عدد ۱۰ را نشان می دهد. این مساله نشان می دهد که مشکلی وجود دارد و سیستمی که باید فشار را تنظیم کند، ضعیف است. به این معنی که سیستمی که باید عروق رگ های پا را تنگ کند تا به هنگام ایستادن خون به مغز برسد، درست عمل نمی کند و به همین علت زمانی که فرد صبح از خواب بیدار می شود تا به دستشویی برود، در میانه راه چشمانش سیاهی می رود و روی زمین می افتد.

 

به گفته قارونی، آریتیمی قلب و تپش قلب نیز می تواند سبب بروز این مشکل افراد شود. او در ادامه می گوید: افزایش فشار خون که به آن فشار خون کشنده نیز می گویند، یکی از مسائلی است که باعث سیاهی رفتن چشم ها می شود. این مشکل عمدتا در افراد میانسال و در کسانی که درگیر بیماری های زمینه ای همچون فشار خون هستند

 

یا از داروهایی مثل ایندرال، متورال و آتنولول با دز بالا استفاده می کنند، مشاهده می شود. در هر صورت اگر این حالت تکرار شد لازم است فرد به پزشک مراجعه کند.دکتر فاطمه صدیق مروستی، متخصص مغز و اعصاب، از بعد دیگری به موضوع سیاهی رفتن چشم ها نگاه می کند و می گوید: گاهی یک حمله تشنجی یا به ندرت بیماری ام اس می توانند

 

باعث بروز این مشکل در افراد شوند. سیاهی رفتن چشم ها در افراد میانسال شایع تر است تا افرادی که در سنین نوجوانی یا جوانی به سر می برند.اما در اینکه چه زمانی باید سیاهی رفتن چشم ها را جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد، سوالی است که مروستی به آن پاسخ می دهد: بستگی به این دارد که چند بار تکرار شده باشد.

 

اگر مدام تکرار شود، طولانی مدت بوده و با علائمی مثل سرگیجه، تاری دید، اختلالات دید یا بروز علائمی در سایر قسمت های بدن مثل خواب رفتگی و گزگز شدن اندام ها، ناتوانی در حرکت کردن و مشکلات تکلمی همراه باشد، لازم است که بیمار به پزشک مراجعه کند تا پس از انجام اقدامات تشخیصی، درمان مناسب تجویز شود.

 

به گفته این متخصص مغز و اعصاب همیشه هم نباید نگران سیاهی رفتن چشم ها بود. گاهی خستگی، بی خوابی و بد غذایی ممکن است باعث بروز این مشکل در افراد شود.

 

جدیدترین مطالب سایت