فواید خواندنی درمورد گوش دادن به موسیقی و آهنگ

مجموعه : دانستنیها
فواید خواندنی درمورد گوش دادن به موسیقی و آهنگ

آیا گوش کردن به موسیقی فایده ای هم دارد ؟ 

موسیقی از چند تا از آلات صدا دار نیز به وجود می‌آیند اما باید بدانیم این آلات فایده هایي هم دارند ، به شرطی که به خوبی گوش داده شود نه افراط .

 

یک دکتر سلامت روان گفت: به گزارش تالاب تمرکز حواس، افزایش هوش، تقویت ناحیه زبان آموزی و بازرسی استرس و درمان افسردگی از فواید گوش دادن به موسیقی هست.

 

حورا چیت ساز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا»، منطقه اصفهان، با بیان این که گوش دادن به موسیقی از دوران باستان وجود داشته هست، اظهار کرد:

 

دیوار نگاره‌هاي باستانی نشان میدهد انسان‌ها پیش از کسب توانایی در صحبت کردن در قالب موسیقی به دیگران ابراز وجود میکردند و هنر خود را به نمایش می‌گذاشتند.

 

وی با بیان این که موسیقی در پرورش استعدادهای نوزادان نقش بسزایی دارد، افزود: یکی از انتزاعی‌ترین موسیقی‌هاي که انسان در آغاز زندگی با آن آشنا میشود صدای ضربان قلب مادر هست و جنین برای اولین‌ بار از طریق صدای قلب مادر با موسیقی آشنا می شود.

 

این دکتر سلامت روان اضافه کرد: مطالعات نشان می دهد جنین با شنیدن موسیقی‌هاي خشن و با صدای بلند با جمع شدن در شکم مادر و یا جابه‌جا‌يي‌هاي سریع‌تر تصویر العمل نشان میدهد و به همین نسبت در مقابل موسیقی‌هاي آرام واکنش‌ نشان می دهد.

 

چیت ساز با بیان این که واکنش نوزاد نسبت به فرکانس‌هاي بالا اکثر هست، اضافه کرد: به طور کلی نوزادان با شنیدن صداهای ناگهانی دچار نگرانی و دلهره می شود.

فواید خواندنی درمورد گوش دادن به موسیقی و آهنگ

موسیقی زبان آموزی را تقویت می‌کند

وی با اشاره به این که لالایی مادر از دیگر موسیقی‌هایي هست که موجب آرامش کودک میشود و گرچه لالایی ماداران دارای موسیقی خاصی نیست، خاطرنشان کرد: در واقع لالایی‌ها در هر فرهنگی ریتم خاص خود را دارند و کودکان با شنیدن مادر یک واکنش سطحی به آن نشان می دهند.

 

این دکتر سلامت روان با بیان این که نوزادانی که اکثر موسیقی می شنوند در سنین گذشته از دبستان به سمت بازی‌هاي ریتمیک و صدادار جذب میشوند، ادامه داد: این دسته کودکان اکثر به انجام بازی‌هاي علاقه نشان می دهند که صدادار میباشند.

 

چیت ساز با بیان این که کودکان از صدای ایجاد شده هنگام لمس اشیا گوناگون خوشحال میشوند،‌ اضافه کرد: اکثر افرادی که در کودکی موسیقی گوش داده‌اند در دوران تحصیل در مدرسه با موفقیت بیشتری روبرو میباشند و گوش دادن به موسیقی یا فرا گرفتن آن تاثیرات مثبتی مثل تمرکز حواس بر مغز کودکان دارد.

 

وی با اشاره به این که ناحیه‌اي از مغز انسان که مربوط به زبان آموزی هست در صورت گوش دادن به موسیقی تقویت میشود، افزود: کودکانی که با موسیقی آشنایی بیشتری دارند و یا نواختن یکی از آلات موسیقی را فرا گرفته‌اند بسیار راحت‌تر از هم سن‌ و سالان خود زبان دوم را فرا میگیرند.

 

این دکتر سلامت روان با تاکید بر این که گوش دادن به موسیقی بر قسمت‌هاي محاسباتی و شنیداری مغز تاثیر دارد، ادامه داد: هر چه میزان ساعات گوش دادن و فراگیری موسیقی در هفته اکثر باشد و کودک اکثر با موسیقی در ارتباط باشد تاثیرات مثبت آن بر عملکرد مغز اکثر هست.

فواید خواندنی درمورد گوش دادن به موسیقی و آهنگ

ایجاد حس همکاری در کودکان با شنیدن موسیقی

چیت ساز ادامه داد: پیشنهاد میشود کودکان به صورت گروهی موسیقی را یاد بگیرند تا احساس همکاری، رعایت نظم و بردباری از این طریق در آن‌ها افزایش یابد و در تعامل بیشتری با هم سن و سالان خود قرار گیرند.

 

وی با تاکید بر این که کاربردهای درمانی موسیقی در طب نیز به ثابت رسیده هست، ادامه داد: آموزش موسیقی به کودکان بیش فعال موجب می شود تا تمرکز آن‌ها اکثر شود.

 

این دکتر سلامت روان با اشاره به این که کاربرد موسیقی در کاهش افسردگی و بازرسی اضطراب نیز به ثابت رسیده هست، افزود: گرچه تاثیرگذاری موسیقی با دقت به نوع موسیقی و ریتم گزینه شده آن متفاوت هست.

فواید خواندنی درمورد گوش دادن به موسیقی و آهنگ

کنترل استرس با شنیدن موسیقی‌های آرام بخش

چیت ساز به تاثیرات گوش دادن به موسیقی در بزرگسالان اشاره کرد و گفت: معمولا به منظور درمان افسردگی پس از زایمان، انواع اضطراب و اختلالات خواب از موسیقی آرام بهرهگیری میشود.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فواید گوش دادن به موسیقی به دوران سالمندی بر می گردد و گوش دادن به موسیقی از پیشرفت آلزایمر در این افراد پیش گیری میکنند.

 

این دکتر سلامت روان در خصوص این که آیا گوش دادن به موسیقی در بازرسی استرس دوران نوجوانی تاثیرگذار هست، گفت: مطالعات نشان میدهد گوش دادن به موسیقی‌هاي آرام بخش بر نظارت استرس به ویژه اگر با یک اختلال خلقی مثل افسردگی همراه باشد تاثیر مثبتی دارد.

 

منبع : تالاب

جدیدترین مطالب سایت