علت به وجود آمدن تگرگ

مجموعه : دانستنیها
علت به وجود آمدن تگرگ

تگرگ چگونه درست میشود ؟

در دوران دبیرستان – متوسطه طریقه درست شدن تگرگ را به شما تدریس کرده اند اما ما می خواهیم این تدریس را یاد آوری کنیم .

 

به گزارش تالاب به دانه هاي‌ گرد، ریز و درشت یخ که از آسمان می بارد، تگرگ می‌گویند. گاهی اوقات وقتی قطرات باران از ابرها به سوی زمین می بارند، از میان لایه هاي‌ سرد هوا عبور می کنند و یخ می‌زنند.

 

به مقاله زیر مراجعه نمایید :


حتما بخوانید: علت بوجود آمدن تگرگ چیست ؟


 

تگرگ چگونه بوجود می آید؟

به این قطرات یخ زده، برف می‌گویند. در چنین مواقعی ممکن هست باد شَدید دانه هاي‌ برف را به ارتفاعات بالاتری که دارای قطرات آب هست، ببرد. در این صورت، قطرات آب اطراف دانه هاي‌ برف را فرا می‌گیرند.

 

وقتی این دانه ها مجدداً به منطقه اي که دارای هوای سرد هست می‌رسند، منجمد میشوند.

 

به این صورت اندازه قطرات آب یخ زده افزایش پیدا میکند و اگر وزن آن ها از نیروی رانش هوا که به سمت بالا وارد می‌شود بیشتر باشد، به شکل تگرگ به زمین برخورد میکند. و بارش تگرگ خواهیم داشت.

 

طریقه بوجود آمدن تگرگرا بدانید !!!!!

در زمانی که دانه تگرگی را از وسط دو نیم کنیم، متوجه آن خواهید شد که از چندین لایه تشکیل شده هست. این لایه های تگرگ به دلیل یخ زدن مکرر قطرات آب در اطراف دانه برف نخست به وجود می‌آیند.

 

علت به وجود آمدن تگرگ

فرآیند شکل گیری تگرگ و لایه های آن

قطر بعضی از تگرگ ها بصورت وحشتناکی بزرگ بوده و  به 12 سانتیمتر و حتی بزرگتر می‌رسد و وزن تگرگ هاي‌ بسیار درشت نیز گاه بیش از 500 گرم هست.

 

بارش تگرگ شدید در برخی مواقع موجب به بار آمدن خسارات شَدید میشود و در بیشتر موارد، بلا و آفتی بزرگ برای کشاورزان هست. دانه هاي‌ درشت تگرگ در بیشتر مواقع به انسان ها و حیوانات نیز آسیب رسانده است و باعث خساراتی سنگین شده است .

 

جدیدترین مطالب سایت