گیلاس چه خواص هایی برای سلامتی دارد ؟

مجموعه : دانستنیها
گیلاس چه خواص هایی برای سلامتی دارد ؟

گیلاس چه خواص هایی برای سلامتی دارد ؟

گیلاس میوه ی بهاری و محبوب ما ایرانیان است در ادامه جواب این سوال را بیابید.

 

گیلاس یکی از میوه های محبوب و پرمصرف است که در فصل بهار به بازار می آید و ما هم در این مطلب قصد داریم تا خواص مفید آن را برای شما ذکر کنیم. گیلاس یک میوه خوشمزه، زیبا و خوش طعم است. زمانی که گیلاس می‌خورید به غیر از طعم آن می‌توانید از مزایایی که برای بدن دارد نیز استفاده کنید. این میوه خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و می‌تواند مزایای زیادی همچون بهبود بی خوابی، درد مفاصل و آب کردن چربی شکمی را به همراه داشته باشد.

 

این میوه خوشمزه شما را در برابر دیابت مصون می‌دارد:

به گزارش تالاب گیلاس شیرین شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد( شاخص گلیسمی این میوه حدود ۲۲ است). این مقدار حتی از شاخص گلیسمی زردآلو(۵۷)، انگور(۴۶)، بلوبری(۴۰ ) یا آلو(۳۹) پایین‌تر است. همین امر موجب می‌شود گیلاس یک میان وعده مغذی برای افراد دیابتی باشد.

 

باعث بهبود خواب می‌شود:
آیا شما نیز جزو افرادی هستید که خواب راحتی در شب ندارند؟ آب گیلاس می‌تواند بهترین درمان برای شما باشد. آب گیلاس را حدود ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب و ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی عصر بنوشید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که این میوه خوشمزه را به صورت منظم مصرف می‌کنند

 

سطح ملاتونین بالایی خواهند داشت. همانطور که می‌دانید گیلاس منبع خوبی از ملاتونین است و همین امر به بهبود چرخه خواب و داشتن خوابی راحت کمک می‌کند.

 

چربی‌های شکمی را کاهش می‌دهد:
محققان دریافته اند موش‌هایی که از گیلاس ترش تغذیه شده اند اضافه وزن زیادی نداشته اند. این موضوع نشان می دهد که خوردن گیلاس به آب شدن چربی‌های شکمی کمک می‌کند.

 

در برابر آلزایمر از بدن محافظت می‌کند:
انجمن آلزایمر، گیلاس را به عنوان یک ماده خوشمزه و افزایش دهنده حافظه دسته بندی کرده است زیرا این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست.

 

خطر ابتلا به سکته را کاهش می‌دهد:
گیلاس می‌تواند مزایای زیادی برای سیستم قلبی-عروقی فراهم اورد. آنتوسیانین(رنگدانه ای است که باعث قرمز شدن گیلاس می‌شود) ممکن است PRAP را فعال کند که در تنظیم ژن های درگیر در متابولیسم چربی و گلوکز نقش دارد. همین امر خطر افزایش کلسترول، افزایش فشار خون و دیابت را کاهش می‌دهد.

 

پیری پوست را کندتر می‌کند:
همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، گیلاس سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها را دارد. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. این رادیکال‌های ازاد باعث پیری افراد می‌شوند. نوشیدن یک لیوان آب گیلاس فرآیند پیری را کندتر می‌کند. آب گیلاس یک درمان جایگزین برای سایر شرایط پوستی است.

 

خطر حملات نقرس را کاهش می‌دهد:
خوردن گیلاس خطر ابتلا به حملات نقرس را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد. بیمارانی که مبتلا به نقرس بودند و در طول دوره دو هفته ای گیلاس مصرف کردند ۳۵ درصد کمتر از سایرین به این حملات مبتلا شدند. محققان بر این باورند که مصرف گیلاس یا عصاره آن می‌تواند حملات نقرس را کاهش دهد.

 

باعث کاهش درد عضلات می‌شود:
نیم یا یک پیمانه گیلاس ترش یا یک پیمانه آب گیلاس می‌تواند التهاب عضلات و درد آن را کاهش دهد. گروهی از دونده‌های ماراتن که دوبار در روز آب گیلاس نوشیده بودند درد کمتری در عضلات خود تجربه کردند.

جدیدترین مطالب سایت