تولید ابریشم رسانا توسط چینی ها

مجموعه : اخبار علمی
تولید ابریشم رسانا توسط چینی ها

تولید کرم ابریشم رسانا توسط چینی ها

 

با تحقیقاتی که محققان چینی انجام داده اند نوعی ابریشم رسانای الکتریسیته بسازند و به این ترتیب حسگرهای انعطاف پذیر تهیه کنند. در همین راستا انها به کرم ابریشم گرافن خوراندند.

به گزارش تالاب:، امروزه درجوراب هاي هوشمند گرفته تا لباس ورزشی که میزان فعالیت را اندازه گیری می‌کند، حسگرهای پوشیدنی به کار میرود. به همین علت انها به نوعی فناوری ملزوم در زندگی تبدیل شده اند. در همین راستا در تحقیقی اخیر دانشمندان دانشگاه تسینوگوا در چین سعی کردند با دو روش گوناگون ابریشم رسانا ساخت کنند. در یکی از روشها آن ها گرافن را به کرم هاي ابریشم خوراندند تا موادی انعطاف پذیرتر و قدرتمندتر ساخت کنند که رسانای الکتریسیته نیز باشد.

 

ابریشم رسانا در ساخت روبات هایي به کار میرود که قابلیت درک لمس، دما یا رطوبت را دارند. آن ها حتی میتوانند صدای افراد را تشخیص دهند. در آینده نزدیک می‌توان با این نوع ابریشم حسگرهای پوشیدنی انعطاف پذیرتری ساخت.

 

این در حالی هست که حسگرها معمولا از نیمه رساناها ساخته میشوند اما نمی‌توان حسگرهای فشار «که اصولا تغییرات در میزان نیروی وارده را می سنجند» را با انعطاف پذیری و حساسیت بالا ساخت اما دانشمندان با بهرهگیری از ابریشم که قدرتمندتر از فولاد و انعطاف پذیرتر از نایلون هست توانستند بر این چالش غلبه کنند. آن ها حسگرهای فشار، دما و نوعی حسگر با قابلیت اندازه گیری دما و فشار همزمان ساختند.

 

برای اینکار دانشمندان از دو روش بهرهگیری کردند، اولیه انها ابریشم را در یک محیط گازی بی اثر با دمای ٦٠٠ تا ٣ هزار درجه سانتیگراد فراوری کردند. در نتیجه ابریشم با کربن و سلول هاي گرافیت آمیخته شد.

 

در روش دیگر محققان گرافن یا ذرات ریز نانوتوب را به کرم هاي ابریشم خوراندند. گرچه این روش تاکنون به ساخت پارچه اي با قابلیت رسانایی منجر نشده اما دانشمندان همچنان به تحقیقات ادامه میدهند.

 

جدیدترین مطالب سایت